MojElektromobil

Počet automobiliek, ktoré do svojho portfólia zaradili aj elektromobily v posledných rokoch výrazne rozrástol. Zoznam sa pravidelne rozširuje, a tak sme sa rozhodli pripraviť zoznam elektromobilov, ktoré si v roku 2022 môžete zakúpiť na Slovensku.

Ponuka sa v ostatných rokoch poriadne zmenila. Opustili ju napríklad modely Škoda Citigo-e a Volkswagen e-Up, ktoré na Slovensku nie je viac možné objednať. Na druhú stranu pribudlo viacero zaujímavých kúskov, vrátane cenovo dostupného modelu Dacia Spring Electric. Zaujímavé novinky má v aktuálnom roku prakticky každá väčšia automobilka.

Spomenúť si môžeme napríklad ŠKODA Enyaq iV, Volkswagen ID.5, Hyundai IONIQ 5, KIA EV6 či nové elektrické Volvo XC40 Recharge. A to je len vrchol pomyselného ľadovca. Zoznam elektromobilov, ktoré kúpite na Slovensku v roku 2022 je neskutočne rozmanitý a vybrať si z neho môže každý. Od cenovo dostupných elektromobilov, cez strednú triedu, až po prémiové elektromobily. Na Slovensku máme všetko.

Pre porovnanie, ponuka elektromobilov v októbri 2020 obsahovala celkovo 28 modelov od 18 automobiliek. Dnes máte na výber z približne 48 modelov (bez úžitkových vozidiel), ktoré nájdete v prehľadovej tabuľke zoradené podľa ceny vozidla v základnej výbave. Tabuľku otvára Dacia Spring s cenou 17 300€ a uzatvárajú ju modely Taycan s cenou 196 248€.

Pestrá ponuka

Do sumy približne 35 000 € je možné kúpiť mestské alebo rodinné automobily. Ide napríklad o Renault ZOE, Peugeot e-208 alebo Nissan Leaf. Od 35 000 € do 40 000 € sú v ponuke aj crossovery ako Kia e-Niro či Hyundai Kona. Nad 40 000 € sa už zaraďujú skôr prémiovejšie kúsky od Audi, Mercedes, Tesly, ale aj Porsche.

Časť z aktuálne dostupných modelov sme už testovali a postupne chceme otestovať všetky ponúkané vozidlá. Nedávno sme otestovali aj Dacia Spring Electric, ktorý je aj vďaka nízkej cene veľmi zaujímavou voľbou pre vstup do sveta elektromobility.

Ak ale môžete priplatiť pár tisíc eur navyše, taký Renault ZOE vám poskytne citeľne vyšší dojazd a lepšie možnosti nabíjania. V cene lepších crossoverov je možné siahnuť ešte po zaujímavejších kúskoch ako Hyundai Kona či Kia e-Niro. Keď sa však rozhodujete medzi vozidlami vo vyššej cenovej kategórií, výber do veľkej miery závisí už od vašich konkrétnych preferencií alebo značky. Podľa mnohých fanúšikov je najlepšou voľbou pri pomere ceny a výkonu Tesla Model 3, no rovnako zaujímavé sú aj modely Volkswagen ID.4, KIA EV6, Volvo XC40 Recharge či EQA od Mercedesu.

Elektromobily podľa ceny

Značka Model Cena (základ, s DPH)
Dacia Spring Electric 17 300€
Smart Smart ForTwo 22 726€
Fiat 500e 24 990€
Smart Smart ForTwo kabriolet 26 014€
Opel Corsa-e 28 990€
DongFeng S50EV 28 990€
Citroën Ë-C4 29 990€
Nissan Leaf 29 990€
Citroën ë-Berlingo 29 990€
Peugeot e-208 30 590€
Peugeot e-2008 32 590€
Renault ZOE 32 800€
KIA e-SOUL 32 990€
Mini Cooper SE 33 350€
Mazda MX-30 33 990€
Hyundai KONA Electric 33 990€
Renault Megane E-Tech 34 000€
Honda Honda-e 34 990€
DongFeng Seres 3 34 990€
KIA e-Niro 35 590€
ŠKODA Enyaq iV 36 750€
DS DS 3 Crossback E-Tense 40 590€
Hyundai IONIQ 5 41 390€
Volkswagen ID.3 43 490€
KIA EV6 43 990€
Volkswagen ID.4 45 590€
Audi Q4-etron 46 110€
Volkswagen ID.5 47 390€
Volvo XC40 Recharge 48 805€
Tesla Model 3 51 588€
Mercedes-Benz EQA 52 902€
Lexus UX300e 53 900 €
Mercedes-Benz EQB 56 422€
BMW i4 56 900€
ŠKODA Škoda Enyaq Coupé RS 58 290€
Tesla Model Y 62 388€
BMW iX3 67 550€
Audi e-tron 68 980€
Mercedes-Benz EQC 71 946€
Mercedes-Benz EQV 73 968€
Mercedes-Benz EQE 76 002€
BMW iX 78 550€
Jaguar I-PACE 79 372€
Porsche Taycan 89 032€
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 99 638€
Audi e-tron GT 101 480€
Mercedes-Benz EQS 104 790€
Porsche Taycan 4S 110 985€
Audi RS e-tron GT 139 810€
Porsche Taycan Turbo 159 692€
Porsche Taycan GTS 196 248€
Mercedes-Benz EQS TEST
EQS od Mercedes-EQ | Foto : Radovan Hlôška

Parametre ponúkaných modelov

V prípade elektromobilov sú veľmi dôležité viaceré parametre, ktoré súvisia s výškou dojazdu a rýchlosťou nabíjania. Ponúkané modely sme sa preto rozhodli zoradiť do dvoch tabuliek, a to podľa ponúkaného dojazdu a rýchlosti nabíjania. Všetky hodnoty vychádzajú z informácií na webe výrobcu.

Tabuľka dojazdov

Značka Model Dojazd (WLTP)
Dacia Spring Electric 230 km
Smart Smart ForTwo 159 km
Fiat 500e 190 km
Smart Smart ForTwo kabriolet 157 km
Opel Corsa-e 329 km
DongFeng S50EV 415 km (norma NEDC), ? km WLTP
Citroën Ë-C4 357 km
Nissan Leaf 285 km
Citroën ë-Berlingo 280 km
Peugeot e-208 340 km
Peugeot e-2008 345 km
Renault ZOE 395 km
KIA e-SOUL 452 km
Mini Cooper SE 234 km
Mazda MX-30 484 km
Hyundai KONA Electric 305 km
Renault Megane E-Tech 450 km
Honda Honda-e 220 km
DongFeng Seres 3 301 km
KIA e-Niro 455 km
ŠKODA Enyaq iV 346 km
DS DS 3 Crossback E-Tense 300 km
Hyundai IONIQ 5 430 km
Volkswagen ID.3 416 km
KIA EV6 394 km
Volkswagen ID.4 345 km
Audi Q4-etron 313 km
Volkswagen ID.5 480 km
Volvo XC40 Recharge 418 km
Tesla Model 3 491 km
Mercedes-Benz EQA 402 km
Lexus UX300e 305 km
Mercedes-Benz EQB 421 km
BMW i4 585 km
ŠKODA Škoda Enyaq Coupé RS 505 km
Tesla Model Y 533 km
BMW iX3 461 km
Audi e-tron 441 km
Mercedes-Benz EQC 361 km
Mercedes-Benz EQV 360 km
Mercedes-Benz EQE 639 km
BMW iX 629 km
Jaguar I-PACE 503 km
Porsche Taycan 484 km
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 389 km
Audi e-tron GT 433 km
Mercedes-Benz EQS 450 km
Porsche Taycan 4S 335 km
Audi RS e-tron GT 433 km
Porsche Taycan Turbo 383 km
Porsche Taycan GTS 439 km

Vyššie uvedené hodnoty dojazdu sme čerpali z oficiálnej stránky výrobcu. Vo všetkých prípadoch, až na jednu výnimku, však ide o WLTP hodnoty, teda reálnejší odhad dojazdu. Takéto meranie ale stále prebieha v laboratórnych podmienkach, čo znamená, že reálne hodnoty sa môžu líšiť. Elektromobily s dojazdom do 200 kilometrov sú skôr vhodné na jazdu v meste a v blízkom okolí – v tabuľke sa nachádza len hŕstka takýchto modelov.

Dojazd nad 200 kilometrov je v mestských podmienkach značne komfortnejší a v závislosti od rýchlosti nabíjania je možné absolvovať aj dlhšie trasy vyplývajúce z WLTP dojazdu bez väčších obmedzení. Taktiež je potrebné myslieť na to, že dojazd sa so stúpajúcou rýchlosťou znižuje. Hodnoty ako väčší valivý odpor a odpor vzduchu sa pri rôznych modeloch prejavujú v odlišnej miere, no vo všetkých prípadoch prirodzene zvyšujú spotrebu. V čisto mestských podmienkach sa dnes však viete bez väčších problémov dostať na hodnotu 300 kilometrov. Pri kúpe treba zohľadniť aj jazdu na diaľnici, ktorá je vo všeobecnosti energeticky náročnejšia ako preprava v meste. Tejto skutočnosti sa venujeme počas meraní v našich testoch.

Dacia Spring TEST
Test Dacia Spring Electric | Foto : Radovan Hlôška

Tabuľka rýchlosti nabíjania

Značka Model Maximálny nabíjací výkon
Dacia Spring Electric 30 kW
Smart Smart ForTwo 22 kW
Fiat 500e 85 kW
Smart Smart ForTwo kabriolet 22 kW
Opel Corsa-e 100 kW
DongFeng S50EV 60 kW
Citroën Ë-C4 100 kW
Nissan Leaf 50 kW
Citroën ë-Berlingo 100 kW
Peugeot e-208 100 kW
Peugeot e-2008 100 kW
Renault ZOE 50 kW
KIA e-SOUL 80 kW
Mini Cooper SE 50 kW
Mazda MX-30 50 kW
Hyundai KONA Electric 75 kW
Renault Megane E-Tech 130 kW
Honda Honda-e 50 kW
DongFeng Seres 3 150 kW
KIA e-Niro 100 kW
ŠKODA Enyaq iV 125 kW
DS DS 3 Crossback E-Tense 100 kW
Hyundai IONIQ 5 225 kW
Volkswagen ID.3 50 kW
KIA EV6 240 kW
Volkswagen ID.4 125 kW
Audi Q4 e-tron 125 kW
Volkswagen ID.5 135 kW
Volvo XC40 Recharge 150 kW
Tesla Model 3 250 kW
Mercedes-Benz EQA 100 kW
Lexus UX300e 50 kW
Mercedes-Benz EQB 100 kW
BMW i4 200 kW
ŠKODA Škoda Enyaq Coupé RS 135 kW
Tesla Model Y 250 kW
BMW iX3 150 kW
Audi e-tron 150 kW
Mercedes-Benz EQC 110 kW
Mercedes-Benz EQV 110 kW
Mercedes-Benz EQE 170 kW
BMW iX 150 kW
Jaguar I-PACE 100 kW
Porsche Taycan 270 kW
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 270 kW
Audi e-tron GT 270 kW
Mercedes-Benz EQS 200 kW
Porsche Taycan 4S 270 kW
Audi RS e-tron GT 270 kW
Porsche Taycan Turbo 270 kW
Porsche Taycan GTS 270 kW

Dojazd je však takmer rovnako dôležitý ako rýchlosť nabíjania. Väčšina elektromobilov zvláda 50 kW nabíjanie jednosmerným prúdom. Avšak, vyšší výkon sa pomaly dostáva aj do segmentu strednej triedy – napríklad Peugeot e-208 či Opel Corsa-e, ktoré sa dokážu nabíjať výkonom až 100 kW. Vysoký výkon nabíjania má zmysel najmä pri dlhších trasách, kedy výrazne znižuje dobu čakania na nabíjacej stanici.

Pri výbere elektromobilu si treba dávať pozor aj na nabíjací výkon, niekedy je maximálna rýchlosť otázkou príplatku – napríklad pri Renault ZOE je podpora DC rýchlonabíjania (50 kW) dostupná len za príplatok 1000 €. Inokedy je vyšší nabíjací výkon dostupný len pre konfiguráciu s väčšou batériou.

Renault Zoe test
Renault Zoe | Foto: Radovan Hlôška
Náš tip
Najlacnejšie elektromobily na Slovensku: aktuálny zoznam a ceny
16. marca 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+