MojElektromobil

Mercedes vstúpil do elektromobility vo veľkom štýle a v portfóliu má už množstvo elektrifikovaných vozidiel. Či už ide o čisto elektrické modely alebo hybridy. Nová EQB je akousi strednou cestou medzi EQA a EQC. Ja som mal možnosť zajazdiť si s týmto vozidlom počas niekoľkých hodín v rámci jedného dňa a v tomto článku sa pokúsim zhrnúť moje prvé dojmy.

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

Novinka je úzko spätá s dvoma modelmi. Elektrickým EQA, s ktorým zdieľa technológiu pohonu a kompaktným SUV GLB, z ktorého pochádza dlhý rázvor a priestranný interiér.

ČSOB Leasing
EKO financovanie EQB od Mercedes-EQ
Už nemusíte čakať, kým si nasporíte na svoj vlastný elektromobil. S výhodným financovaním od ČSOB Leasing si vašu túžbu jazdiť na elektromobile naplníte ihneď. Využite variabilne nastaviteľnú splátku.

7 miest na sedenie

Nová EQB je v prvom rade 7-miestnym vozidlom. Tretí rad sedadiel už samozrejme neponúka takú mieru komfortu, ako prvé dva. Najmä priestor je tu podstatne skromnejší, takže tieto miesta budú ideálne skôr pre deti. Výrobca udáva, že sa na ne pohodlne zmestia osoby s výškou maximálne 165 cm.

Mercedes EQB
Tretí rad sedadiel ponúka skromnejší priestor | Zdroj: Radovan Hlôška

Trochu problémom pri využití všetkých siedmich sedadiel môže byť absencia prakticky akéhokoľvek úložného priestoru v kufri. Zmestíte tam maximálne nákupnú tašku, no nemôže byť príliš hrubá. Našťastie, tretí rad sedadiel je možné veľmi jednoducho sklopiť do vodorovnej polohy, takže ak vás v aute necestuje 7, batožinový priestor 465 až 1620 litrov je viac než postačujúci.

Mercedes EQB
Batožinový priestor | Zdroj: Radovan Hlôška

K dispozícii sú dve verzie. EQB 300 4MATIC (cena od 59 526 €) a EQB 350 4MATIC (cena od 62 292 €). Obe verzie by mali mať rovnakú spotrebu (udávaná 18,2 kWh/100 km), majú rovnako veľkú batériu a náhon na všetky kolesá. Líšia sa najmä výkonom.

Zatiaľ čo 300 4MATIC ponúka výkon 168 kW (228 koní) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd, výkonnejší variant 350 4MATIC zvládne stovku za 6,2 sekundy a jeho výkon je 215 kW (292 koní).

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

K obidvom verziám je ponúkaná špeciálna výbava s označením Edition 1, ktorá za príplatok 8592 € pridáva:

  • balík výbavy úrovne 1
  • Electric Art
  • tepelnoizolačné tmavo tónované sklo
  • vyhrievanie sedadiel pre vodiča a spolujazdca
  • koža nevská sivá s modrou CYBER CUT
  • pozdĺžny držiak na strešný nosič čierny
  • styling AMG
  • 50,8 cm (20″) disky AMG z ľahkej zliatiny s mnoholúčovým dizajnom
  • podlahové rohože pre mimoriadny model

Verzia, ktorú som mal požičanú ja, stojí 74 916 eur a ponúka asistenta sledovania mŕtveho uhla, 3. rad sedadiel (za 830 eur), líniu AMG Line, osvetlenie okolia s premietaním loga, vyhrievanie sedadiel vodiča aj spolujazdca, disky AMG z ľahkej zliatiny či panoramatickú posuvnú strechu za 1170 eur.

Mercedes EQB: Batéria a nabíjanie

Mercedes EQB disponuje akumulátorom s celkovou kapacitou 79,8 kWh, no využiteľných je len 66,5 kWh. Automobilka tak necháva pomerne veľký buffer. Nevýhodou je mierne zníženie maximálneho dojazdu, no batéria by vďaka tomu mala vydržať dlhšie.

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

Pre porovnanie, napríklad Volkswagen ID.4 GTX má batériu s kapacitou 82 kW, z čoho je využiteľných až 77 kWh. Ak sa pozrieme do vlastných radov, akumulátor EQC má využiteľnú kapacitu 80 kWh, EQA je na tom úplne rovnako ako EQB.

Mercedes EQB
Nabíjací port | Zdroj: Radovan Hlôška

Nabíjací CCS port sa nachádza vzadu na pravej strane, pričom maximálny možný výkon je rovných 100 kW. Vzhľadom na cenu vozidla by som pokojne privítal aj vyšší výkon. Spomeniem napríklad koncernové dvojičky Hyundai IONIQ 5 a Kia EV6, ktoré ponúkajú viac ako 200 kW nabíjanie. No v zime je to bohužiaľ výrazne menej.

Rýchlosť nabíjania som vzhľadom na to, že vozidlo som dostal plne nabité, otestovať nestihol. K tomu sa určite dostaneme pri plnohodnotnom týždňovom teste. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW.

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

Aktuálny stav batérie v percentách si viem pozrieť len na displeji infotainmentu, displej za volantom túto informáciu neukazuje. To je škoda. Vidím tu len informáciu o odhadovanom dojazde.

Spotreba a dojazd

Počas krátkeho zoznámenia sa s vozidlom som urobil aj niekoľko kratších testovacích jázd, v rámci ktorých som otestoval spotrebu. Na diaľnici z Bratislavy do Malaciek som nameral spotrebu 29,3 kWh/100 km, čo nie je málo. Na druhú stranu musím povedať, že poveternostné podmienky boli veľmi zlé. Silný bočný vietor, vonkajšia teplota 4 stupne Celzia a silný dážď.

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

Cestou späť som nameral o niečo nižšiu spotrebu, a to 28,5 kWh/100 km, pri identickom počasí. Kúrenie som mal nastavené na 21,5 stupňa. Keďže auto som mal požičané len jeden deň, v lepších podmienkach som bohužiaľ testovať nemohol.

Pri tejto spotrebe by teda bol maximálny diaľničný dojazd s týmito poveternostnými podmienkami na úrovni 227, respektíve 233 kilometrov.

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

V meste už bola spotreba príjemnejšia. Prestalo pršať, no teplota zostala na 4 stupňoch, rovnako zostal aj silný vietor. Klimatizáciu som mal stále nastavenú na 22 stupňov a zaznamenal som spotrebu 18 kWh/100 km po vykúrení vozidla. Pri takejto spotrebe je reálny mestský dojazd na úrovni okolo 370 kilometrov. Vozidlo je schopné pri dlhších cestách navrhnúť zastávky pre nabíjanie, čo sa hodí najmä začínajúcim elektromobilistom, ktorí sa vďaka tomu nemusia obávať nedostatku energie. Po mojej skúsenosti s EQS som si istý, že v Mercedese to vedia, veľmi dobre.

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

Výkonu má EQB dostatok. Ide o svižný elektromobil, problém nie je ani s predbiehaním pri vyšších rýchlostiach. Úroveň rekuperácie je možné ovládať pádlami za volantom. Maximálna úroveň rekuperácie je naozaj poriadne silná a ak jazdíte defenzívnejšie, brzdový pedál budete potrebovať len na zastavenie do úplnej nuly.

Interiér v štýle Mercedesu

Infotainment a celkovo systém od Mercedesu je každému fanúšikovi značky dobre známy. Okrem ovládania pomocou dotykového displeja môžem systém ovládať aj ovládačom na stredovej konzole (ktorý má skvelú haptickú odozvu) a dokonca aj priamo z volantu.

Mercedes EQB
Mercedes EQB | Zdroj: Radovan Hlôška

Ovládač na volante má dotykový kurzor, s ktorým som mal problémy. Často sa mi stávalo, že som chcel napríklad posunúť doľava, prstom som teda prešiel sprava doľava a systém sa tváril, akoby som stlačil tlačidlo nahor.

Android Auto aj Apple CarPlay, ale len s káblom

Mercedes EQB ponúka aj Android Auto a Apple CarPlay, avšak fungujú len po pripojení kábla. Konektory sú moderné USB-C. Ak teda máte smartfón, ku ktorému máte len USB-A kábel, budete si USB-C kábel musieť dokúpiť.

Interiér je pomerne priestranný a v EQB sa sedí pohodlne. Či už vpredu alebo vzadu. Kvalitné spracovanie a materiály sú v prípade Mercedesu štandardom. Páči sa mi efektné LED osvetlenie či už na dverách, v oblasti pedálov alebo aj pred spolujazdcom. Vyzerá to naozaj pekne. Otvárateľné strešné okno je tiež veľmi príjemným bonusom, no mierne zvyšuje úroveň hluku v kabíne. Uvedomoval som si to najmä pri prechádzaní tunelom.

Kúpou vozidla Mercedes EQB zákazník získa servis v cene vozidla na 6 rokov alebo do 160-tisíc kilometrov, 8-ročnú záruku na akumulátor (alebo 160 tis. km), možnosť predĺženia záruky na vozidlo na 6 rokov (160 tis. km). Okrem toho získa aj záruku mobility Mobilo až na 30 rokov od kúpy vozidla, podmienkou sú pravidelné výrobcom predpísané návštevy servisu kvôli údržbe.  V cene vozidla je aj Mercedes me Charge na 1 rok, spoločne s balíkom IONITY na 1 rok.

Mercedes EQB: Špecifikácie

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4684 x 1834 x 1701 mm
Hmotnosť2175 kg
Výkon215 kW
Krútiaci moment520 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h6,2 s
Maximálna rýchlosť160 km/h
Využiteľná kapacita akumulátora66,5 kWh
Kombinovaná spotreba19,4 - 18,1 kWh/100 km
Cena od 62 292 €
DC nabíjanie100 kW
Palubná nabíjačka11 kW
14. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+