MojElektromobil

Na modulárnej platforme MEB od Volkswagenu stojí hneď niekoľko elektromobilov, ktoré sa na trhu tešia mimoriadnej obľube. Okrem Škody Enyaq ide o VolksWagen ID.4, no obe vozidlá sa v pomyselnom rebríčku radia pod prémiový kúsok so štyrmi kruhmi v znaku. Audi Q4 e-tron sme vyskúšali v najvýkonnejšej dostupnej výbave s pohonom quattro. Ako teda táto high-tech štvorkolka jazdí a má nejaké zásadné nedostatky? To prezradí test Audi Q4 50 e-tron!

Prvý dojem za volantom formuje najmä pocit vzdušného interiéru a minimalisticky riešené ovládače tomu prispievajú. V centrálnom paneli nenájdete veľkú a v podstate zbytočnú riadiacu páku, ale len posuvný volič, ktorý dáva dostatočný protitlak, vďaka čomu pôsobí solídne.

Na rýchlonabíjačkach sa Q4 dobije rýchlo | Foto: Michal Chabada

Obklopuje ho veľká čierna lesklá plocha, ktorá je na pohľad elegantným prvkom, ale v skutočnosti priťahuje odtlačky prstov a mikroškrabance ako magnet. Kritikou netreba šetriť ani pri volante, ktorý zážitok z jazdy neumocní tým, že by ste sa ho obzvlášť radi dotýkali. Veniec so sploštenými hranami pritom nie je nepríjemný a dobre padne do dlane, naopak!

Problematické sa štyrom vodičom javilo usporiadanie dotykových ovládacích prvkov, ktoré sú mierne vystúpené a niekedy sa skrátka stalo, že sme sa ich nechtiac dotkli dlaňou v momente, keď sme zatáčali a jednohlasne sme sa zhodli, že plastové logo Audi v strede volantu pôsobí ozaj nedôstojne tomuto modelu, za ktorý pýtajú vyše 77-tisíc eur. V interiéri pritom podobných low-costových riešení nájdete viac.

Nečakané kompromisy

Po nasadnutí automaticky siahnete na vonkajšiu bočnicu sedačky v očakávaní, že nahmatáte elektrické ovládanie sedačky. Zarazený sa teda predkloníte a siahnete pod sedadlo, kde uchopíte kovovú obruč a pekne sa pritiahnete, alebo sa zapriete nohami, aby ste si nastavili vzdialenosť od volantu a pedálov.

A gymnastika potom ani zďaleka nekončí. Na boku sú dve madlá upravujúce sklon a výšku. S týmto prvkom sa ešte ako-tak zmierite v Audi A1 v základnej výbave, ktoré začína pár eur nad 20-tisíckami, ale nie v majestátnom kolose za takmer 80 litrov.

test Audi Q4 50 e-tron
V interiéri nájdete veľa lacno pôsobiaceho plastu. | Foto: Michal Chabada

A akosi sme zabudli podotknúť, že sedačky sú potiahnuté obyčajnou látkou. Aspoň, že majú obstojné bočné vedenie, ktoré oceníte v ostrých zákrutách, ktoré Q4 e-tron 50 quattro vie presvišťať ozaj rýchlo. Ale vráťme sa ešte do interiéru, kde si ozaj veľkú pochvalu zaslúžia dve veci.

Okrem výborne priestorovo reprodukovaného zvuku audiosúpravy aj to, že konštruktéri orientovali panel s ovládacími prvkami na vodiča. Audi by pritom naozaj stačilo, aby v Q4 pridalo pár prvkov a nemalo by ďaleko od dokonalého SUV v rámci svojho segmentu. Kompenzuje teda tieto neduhy to, ako jazdí a užívateľská ústretovosť?

Klame telom

Konfigurácia Q4 50 e-tron quattro má dva elektromotory, ktoré dokopy generujú maximálny krútiaci moment 460 Nm. Akumulátory s oficiálnou kapacitou 82 kWh, z čoho je reálne využiteľných 76,6 kWh sú osadené do podvozku. A ako ukázal test Audi Q4 50 e-tron, celé to má dve roviny, ako sa na tento fakt možno pozerať. Prvá je pozitívna – máte nižšie ťažisko, čo oceníte pri rýchlej jazde náročnými úsekmi v ostrých zákrutách.

Druhá je však negatívna – kovový kryt batérie zospodu značne vyčnieva, a svetlá výška tak reálne nie je taká, aká sa pri pohľade na auto javí a aj v ľahkom teréne sa pokojne môže stať, že chytíte spodok o kameň alebo vyjazdené koľaje z hliny. Napokon, Q4 má v osvedčení o evidencii uvedené, že ide o „AC Kombi“, a nie SUV.

Na asfalte však jazdí parádne a ruku na srdce, na nespevnenej ceste sa ocitnete málokedy. Pritom Q4 nie je mušia váha – pohotovostná hmotnosť predstavuje 2,29 tony, no výkonné elektromotory nad oboma nápravami auto ženú vpred ozaj podmanivo.

test Audi Q4 50 e-tron
Q4 má na pohľad dobrú svetlú výšku, no to ťažkého terénu ju neberte. | Foto: Michal Chabada

Na stovke ste za 6,2 sekundy, no maximálka je 180 km/h. Tou však pôjdete málokedy, možno ju raz/dvakrát vyskúšate a tak aj skončíte, pretože dojazd pri plnom plyne bude klesať rýchlejšie, než by ste čakali. Najmä, ak máte nastavený Športový režim. Pri studených baterkách, mraze a krátkej jazde po meste vám displeje do očí chrstnú desivé údaje o spotrebe, ktoré atakujú pomaly 40 kWh/100 km. Stačí však, aby sa auto zahrialo a hodnoty sa dostávajú na prijateľnejšiu úroveň.

Pri normálnej jazde sa napriek vonkajšej teplote -1 °C na jednom z našich tradičných testovacích okruhoch, vedúcom ulicami hlavného mesta, po obchvate cez tunel Sitina do Devínskej Novej Vsi na kruhové objazdy a naspäť cez obchvat, ustálila spotreba po zopakovaní rovnakej trasy na príjemnej hodnote 21,8 kWh/100 km.

Audi Q4 e-tron 50 quattro má však dosť veľkú kapacitu akumulátorov, ktoré pri plnom nabití bez problémov podľa palubného počítača dožičia „šťavu“ na prejdenie 380 kilometrov. No ide o údaj vygenerovaný v chladnom a sychravom počasí, takže v lete to môže (a bude) ešte o niečo lepšie. 

A ako dlho trvá nabíjanie? Auto sme pripojili aj na ultrarýchlu stanicu so 125 kW pri optimálne zahriatom akumulátore a indikátor ohlásil, že na 100 % bude Q4 dobitá o hodinu a 20 minút. Keď sme ju pripájali, mali sme „iba“ desať percent. 

Test Audi Q4 50 e-tron: Zábavná na limite

Sadnime si ešte na chvíľu za volant. Audi Q4 s pohonom všetkých kolies nás príjemne prekvapila ohromujúcou trakciou, ktorá pramenila z výkonných elektromotorov, dobrých pneumatík a vyladeného, i keď v princípe jednoduchého a overeného zavesenia – vpredu MacPherson a vzadu 4-prvkové Multi-link.

Vo väčšine SUV alebo vo veľkých vyvýšených kombi musíte pred ostrou zákrutou brzdiť, aby ste si auto zrovnali do optimálnej stopy a mohli ju prejsť plynulo a rýchlo. V tomto prípade sme limity auta hľadali prekvapivo dlho. Napokon sme objavili opojný pocit z toho, že plný plyn v Športovom režime viete dať oveľa skôr, než ste ochotný pripustiť. V podstate ešte pred apexom, čo by v niektorých SUV trpiacich nedotáčavosťou znamenalo predzvesť blížiacej sa skazy.

V elektrickom Q4 quattre si v takýchto zákrutách budete pripadať ako na motokáre, ktorá aj vo vysokej rýchlosti kopíruje vaše pohyby, či už trhavé alebo plynulé, vždy nekompromisne zatočí a nerozhodíte ju, ani keby ste chceli.

Chýba mu totiž možnosť vypnúť trakčnú kontrolu, takže dlhé drifty neprichádzajú do úvahy a zadok utrhnete, len ak ste pokrvní príbuzní s Harrym Houdinim, alebo nemáte pud sebazáchovy a vyberiete sa s autom za skoro 80-tisíc na ľad. Aj v tiahlych rýchlych zákrutách s asfaltom pripomínajúcim mesačnú krajinu drží Q4 ako prilepená. Ono sa môže zdať, že bez dymu a kvíliacich pneumatík nie je zábava, ale tak to nie je.

test Audi Q4 50 e-tron
Pohon všetkých kolies oceníte napríklad na snehu. | Foto: Michal Chabada

Chirurgicky presné prejazdy vo vysokej rýchlosti sú dokonca adrenalínovejšie, než jazda s rozvlneným zadkom, pretože pokiaľ sa rútite uťahujúcou sa zákrutou trojcifernou rýchlosťou, stačí malá chyba a rozbité plechy budú predstavovať ten najmenší problém. Test Audi Q4 e-tron 50 quattro však jasne ukázal, že elektromobilu môžete pri jazde na hrane oddane dôverovať, pretože podvozok a silné elektromotory nad oboma nápravami vás na ceste skrátka vždy udržia.

Náš tip
TEST | Škoda ENYAQ iV 80x Sportline (4×4) a 1400 km za 24 hodín okolo Slovenska
JAR
5. marca 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+