MojElektromobil

Tesla Model Y (TMY) je pre mnohých dlho očakávaným vozidlom. Populárny segment cenovo dostupnejších univerzálnych rodinných áut typu crossover/SUV ku koncernovým autám (ID.4, Škoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron, IONIQ 5, KIA EV6) tak konečne u nás dopĺňa aj model od Tesly. Ako obstojí Ypsilonko v porovnaní s konkurenciou?

V tomto teste sa nám podarilo odmerať a porovnať nabíjanie Supercharger V3 s nabíjaním na IONITY, viac v samostatnom článku. Okrem toho sme sa zamerali na diaľkové cestovanie, merania 130 km/h na rôznych úsekoch a zhodnotenie odlišností Tesla Autopilot s konkurenčnými LKAS (systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu). Elektromobil nám do testu zapožičal DriveTesla.sk

ČSOB Leasing
EKO financovanie Tesla Model Y
Už nemusíte čakať, kým si nasporíte na svoj vlastný elektromobil. S výhodným financovaním od ČSOB Leasing si vašu túžbu jazdiť na elektromobile naplníte ihneď. Využite variabilne nastaviteľnú splátku.

Model Y so slušnou výbavou

Testované auto bolo vo verzií Long Range. Batéria je dodávaná s celkovou kapacitou 75kWh a využiteľnou časťou 70kWh. Hmotnosť auta 2 tony bez šoféra patrí v tejto kategórií k najnižším. Pohon všetkých 4 kolies zabezpečujú 2 motory so solídnym výkonom 324kW.

Auto má vo výbave tepelné čerpadlo, systém Octovalve pre lepšie využitie stratového tepla, bezrámové dvojité sklá. O vnútorný priestor v aute nie je núdza a za konkurenciou nezaostáva. Zaujme masívna stredová konzola s veľkými odkladacími priestormi, veľká panoramatická strecha, delenie sedačiek 40/20/40 a vynikajúci zvukový systém so 14 reproduktormi.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Operadlo zadných sedačiek je elektricky polohovateľné. V polohe zvislo má 188 cm osoba nad hlavou ešte pár centimetrov miesta od presklenia strechy. Komfortnejšia poloha je určená pre nižšie osoby kvôli zavadzajúcemu prekladu za presklennou strechou. Veľmi chválim doplnkové priestory, ktoré sú pozoruhodné. Na to, že sa jedná o verziu s dvomi motormi je veľký priestor ako vpredu pod kapotou (tzv. frunk), ale aj v kufri pod dnom a hlboké priestory po bokoch kufra. Prevedenie auta je celkovo veľmi slušné a kožené sedačky sú pohodlné aj po celodennej jazde.

Príprava na štarte, Bratislava – Liptovský Mikuláš

Náročný deň začíname na Superchargery v Bratislave. Auto nabíjame do 96% a do Košíc zamierime hornou trasou po D1. Jazdy prebehnú vždy v plnej predpísanej rýchlosti, pokiaľ nám samozrejme dopravná situácia dovolí. Vonkajšie teploty sa počas dňa pohybujú v rozsahu 10 až 15° Celzia. Ako náš najbližší cieľ volíme zástavku na Supercharger Demänová, kde si dobijeme potrebnú energiu na príchod do Košíc. Hneď v úvode zápasíme s navigáciou, ktorá chce ísť do Demänovej po R1.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Márne hľadáme možnosť voľby alternatívnej trasy, alebo pridanie bodu prejazdu na D1. Toto je jediná kritika navigácie, lebo bez toho sme nevedeli zistiť zostatkový dojazd pre trasu po D1. Ten sa po prejdení križovatky D1/R1 pri Trnave konečne prepočítal na trasu cez Žilinu na 17%. Podľa posledných informácií by mal byť čoskoro na body prejazdu nový update. Od Trnavy sme začali prvé úsekové meranie spotreby v 130 km/h. Pri Žiline po 140 kilometroch auto vypísalo priemernú spotrebu 21,5 kWh/100km. Na takto veľké auto s pohonom AWD a výkonom do 324kW je to vynikajúci údaj. 

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Android Auto/Apple Carplay?

V Ružomberku bola zápcha a Tesla navigácia ju chcela obísť po bočných uličkách mesta. Pre istotu som si spustil Waze a ten situáciu vyhodnotil zhodne. Za toto musím vstavanú navigáciu taktiež pochváliť. Je pravda, že som zvyknutý na Waze aj kvôli ďalším dopravným obmedzeniam.

Tesla žiaľ nemá podporu Android Auto ani Apple Carplay. Na mieste je otázka či ju vlastne treba. Lebo interná navigácia je kvalitná a informácie o zostatkových percentách sú na nezaplatenie. Alternatívne sa dá chýbajúca podpora vyriešiť položením telefónu s Waze na nabíjaciu položku, ktorá je umiestnená na šikmej časti na dohľad pod veľkým 15″ displejom.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Na Supercharger Demänová prichádzame presne po 3 hodinách s 13%. Po necelých 300 kilometroch jazdy si auto udržuje priemernú spotrebu 19,6 kWh/100km. 15″ displej je návykový a počas nabíjania sa viete zabaviť hrami, prehliadaním internetu, alebo pozeraním videí na Netflixe a YouTube. V tomto je Tesla stále jedinečná. Zdržanie v Demänovej trvalo 18 minút a po dosiahnutí 58% (+32kWh) sme mohli pokračovať v ceste.

Bratislava – Košice s jednou krátkou zástavou

Do Košíc sme prišli na Supercharger V3 s 8%. Celkový čas jazdy severnou trasou Bratislava – Košice bol 4,5 hodiny (459 km), zdržanie na nabíjačkách iba tých spomínaných 18 minút. Pri nabíjaní na verejných nabíjačkách nás 100 kilometrov v rýchlosti 130 km/h vyšlo na 6-7€. Ak by sme si vedeli auto nabiť doma z elektrickej siete, stiahli by sme cenu na polovicu.

V porovnaní so spaľovákom jazda Teslou nepredstavuje žiadnu veľkú časovú stratu. Auto svojimi vlastnosťami (dynamická jazda, vysoký výkon) vie získať minúty stratené nabíjaním postupne naspäť. S čím je nutné počítať je 20-30 minút navyše, ak by ste išli z Košíc obratom naspäť.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Stále slušné rýchlonabíjanie

TMY s batériami LG Chem v rýchlosti nabíjania nepatrí medzi najrýchlejšie. Ako dopadlo nabíjanie na najvýkonnejšom 250kW Superchargery V3 si môžete prečítať viac v samostatnom článku. V Košiciach sme sa zdržali dlhšie kvôli záznamu nabíjacej krivky do 100%. Obvykle stačí nabíjať okolo polhodiny a môže sa pokračovať ďalej.

Do Bratislavy sme sa vracali pre zmenu spodnou trasou a po rýchlostnej ceste R1. Navigácia bola pôvodne nasmerovaná na hub IONITY pri Senci (374km), ale počítala s obmedzením rýchlosti od Nitry na 115 km/h. Preto sme radšej pridali do cesty krátku medzizástavku na Beladiciach.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Cesta domov

Okresky po Detvu zvládalo auto s veľkým prehľadom. Niekoľko krát sme sa dostali do menších kolón s pomalším autom na čele. Tu je elektromobil všeobecne ako doma. Okamžité reakcie na pedál akcelerátora vedia tieto situácie veľmi komfortne a bezpečne vyriešiť aj bežné 150kW predokolky.

Pri Tesle Model Y s 324kW boli samozrejme možnosti predchádzania ešte výrazne lepšie. Auto je na ceste veľmi živé a stabilné. Na odpočívadlo Beladice prichádzame s 24% v akumulátore. Odhad tento krát vyšiel takmer presne. Za 3 minúty sme mali dobité na 32% a mohli sme pokračovať na Ionity Senec. 374 kilometrov z Košíc na Ionity pri Senci sme teda prešli v plnej rýchlosti za 3:45 hod. s iba 3 minútovým nabíjaním.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Tabuľka úsekových meraní spotreby

TMY si udržuje vynikajúce spotreby aj pri vysokých rýchlostiach nad 130 km/h.

Od Do Rýchlosť km/h
Priemerná spotreba kWh/100km
Trnava Žilina 130 21,5
Dubná Skala Turany 130 22,6
Kriváň Zvolenská Slatina 130 18,8
Budča Beladice 130 20,6
Beladice D1/R1 pri Trnave 130 21
Celá trasa 890km 18,9

Autopilot vs bežní asistenti

Veľmi som bol zvedavý, aký kvalitný bude Tesla Autopilot. Bežné LKAS/LFA systémy už dnes dosahujú slušný komfort na dobre značených cestách. Kde vidím ich výhodu je, že bežia mnohokrát nepretržite aj bez zapnutého tempomatu. Umožňujú plynulý súbeh riadenia s vodičom, ktorý môže rozhodnutia auta kedykoľvek korigovať bez jeho vypnutia (rôzne úhybné manévre a predbiehanie). Nevýhodou je, že udržanie v pruhu je niekedy dosť vlažné, auto nezvláda všetky situácie a samozrejme nefunguje často na cestách bez značenia.

Tesla Autopilot pracuje odlišne ako konkurencia. Okrem online zberu údajov z riadenia na spätné vyhodnocovanie a vylepšovanie je hlavný rozdiel v tom, že si striktne udržuje za každú cenu auto v pruhu (tzv. lane centering). To dáva z jazdy úplne iný komfort. Jediné čo zamrzí, že systém má takisto problémy na zle značených cestách a hlavne akýkoľvek zásah šoféra (pohnutie volantu) Autopilot deaktivuje (ostane iba tempomat). Časté obiehanie na rušnej diaľnici a neustále pípanie/zapínanie autopilota bolo tak chvíľami otravné. Oba typy systémov by mali na sebe viac zapracovať a prebrať si z toho druhého to lepšie.

Test Tesla Model Y | Foto: Ľuboš P.

Zhodnotenie auta

Za celý deň sme najazdili 890 kilometrov s celkovou priemernou spotrebou 19 kWh/100km. Tesla Model Y dokazuje, že aj veľký rodinný elektromobil nemusí pri diaľničnej 130tke trpieť vysokou spotrebou a pre auto v tejto kategórií sa jedná o jednu z najlepších hodnôt. Ak máte radi jednoduchosť a minimalizmus v interiéri, technológie, vyžadujete najvyššie výkony s pohonom na všetky 4 kolesá, viete oceniť kvalitný zvukový systém a veľké odkladacie priestory toto auto je pre vás výborná voľba.

Ak vás zaujíma TMY podrobne po technickej stránke, odporúčam vám pozrieť si video od Milana Bahnu.

Náš tip
Tesla Model Y: Prvé dojmy z jazdy | BLOG


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

5. novembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+