MojElektromobil

Po viacerých ochutnávkach dnes ŠKODA AUTO oficiálne predstavila svoj druhý čistokrvný elektromobil postavený na modulárnej platforme MEB. Ako naznačuje aj samotný názov, ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV je vylepšená verzia známeho elektromobilu ŠKODA ENYAQ iV, ktorá prichádza v prevedení SUV-kupé.

Vyšší dojazd aj rýchlejšie nabíjanie

Súrodenci spolu zdieľajú viacero technických parametrov, no súčasne platí, že nový typ karosérie prináša určité zlepšenia. Tým najväčším je aerodynamickejšie spracovanie, ktoré sa podpisuje na koeficiente odporu vzduchu s hodnotou cx = 0,234. Vylepšenie aerodynamiky má na svedomí hlavne nový tvar zadnej časti a decentný spojler na hrane veka batožinového priestoru.

Pre koncového používateľa to v preklade znamená vyšší dojazd v porovnaní s klasickou SUV verziou ŠKODA ENYAQ iV. Novinka na jedno nabitie prejde až 545 kilometrov (podľa metodiky WLTP). ENYAQ COUPÉ iV ponúka veľkorysý priestor pre päť cestujúcich a batožinu. Dlhý rázvor a rovná podlaha zabezpečujú dostatok miesta pred kolenami a aj napriek zvažujúcej sa streche je priestor nad hlavou porovnateľný s vozidlom ŠKODA OCTAVIA COMBI.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: ŠKODA AUTO

Vylepšená bola aj rýchlosť nabíjania. Nový model podporuje nabíjací výkon až 135 kW. Nabitie batérie z 10 na 80% vďaka tomu potrvá na správnej nabíjačke len 30 minút. Využívať je možné aj štandardnú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW.

Napriek zmene karosérie nedošlo k výrazným kompromisom v batožinovou priestore. Ten sa v porovnaní s pôvodným modelom zmenšil len o 15 litrov a celkovo dosahuje 570 litrov. Dĺžka novej verzie je 4 653 mm, šírka 1 879 mm a výška 1 622 mm. Rázvor je veľkorysých 2 770 mm.

Od modelu ENYAQ iV sa verzia kupé odlišuje špecifickým predným nárazníkom. Ďalším exkluzívnym prvkom sú bočné prahy lakované vo farbe karosérie, vďaka ktorým vyzerá ešte pretiahnutejšia. Strešná línia klesá od B-stĺpika mierne dozadu a prechádza do zadnej časti s ostro lomenou hranou. Piate dvere majú uprostred nápis ŠKODA. Elegantnú líniu podčiarkuje štandardne dodávaná presklená panoramatická strecha so zatmaveným sklom, ktoré pokrýva celú jej plochu a plynule prechádza do presklenia zadných dverí.

Na želanie je k dispozícii aj predná maska Crystal Face so 131 LED diódami, ktoré osvetľujú vertikálne lamely. Vzhľad podčiarkuje horizontálna linka. Pri vozidle ENYAQ COUPÉ RS iV je Crystal Face súčasťou štandardnej výbavy.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: ŠKODA AUTO

ENYAQ COUPÉ iV prináša rovnako ako ENYAQ iV zladené dizajny interiérov, ktoré sa inšpirujú svetom moderného bývania a ktoré využívajú prírodné, trvalo udržateľné a recyklované materiály.

Súčasťou štandardnej výbavy je centrálna dotyková obrazovka infotainment systému s 13″ uhlopriečkou a virtuálny kokpit s 5,3″ displejom. Head-up displej s rozšírenou realitou je k dispozícii za príplatok.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV je vybavená najnovšou verziou softvéru ME 3 modulárnej platformy MEB koncernu Volkswagen, ktorá ponúka nové funkcie a zlepšenia. Vylepšené bolo ovládanie klimatizácie vo vozidle a správa vysokonapäťovej batérie, ktorej súčasťou je po novom aj tzv. režim starostlivosti o batériu.

Nový softvér ME 3 vylepšuje správu batérie a jej efektivitu a životnosť zvyšuje tým, že reguláciu teploty batérie spúšťa skôr a pri nižších teplotách. Už to nerobí len tak, že ju zapína a vypína, ale priebežne sleduje a upravuje. Trakčná batéria vďaka tomu rýchlejšie dosiahne ideálne teplotné okno, čo zabezpečuje optimálny výkon a rekuperáciu.

Nová funkcia inteligentného parkovacieho asistenta umožní aj ukladanie často navštevovaných parkovacích miest a automatické zaparkovanie na vyžiadanie. Softvér ME 3 ponúka vylepšený plánovač trás navigácie s viacerými zastávkami alebo rovnako tak nový systém Travel Asisst.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV: Cena a dostupnosť

ŠKODA AUTO k 14.3.2022 informovala, že Slováci si už môžu objednávať ENYAQ COUPÉ RS iV. V súčasnosti najvýkonnejší model značky ŠKODA sa dá konfigurovať a objednávať v sieti autorizovaných predajcov ŠKODA, ako aj na oficiálnom webe.

Úplná novinka s emotívnym dizajnom, výkonom 220 kW (299 k) a batériou s kapacitou 82 kWh, umožňujúcou dojazd viac ako 540 kilometrov podľa WLTP, štartuje už od 58 290 eur.

Novinka sa štandardne dodáva s čiernymi 20-palcovými kolesami TAURUS a na želanie môže byť vybavená 21-palcovými kolesami VISION, čo predstavuje doplatok 756 eur. ENYAQ COUPÉ RS iV si je možné zároveň kúpiť v exkluzívnej zelenej farbe Mamba (+420 eur), v ktorej bolo auto počas svetovej premiéry predstavené verejnosti.

Za tepelné čerpadlo si priplatíte 1034 eur, čo by sme určite odporúčali ako vhodnú voľbu, pre zlepšenie efektivity vykurovania hlavne v zime. Za ťažné zariadenie si budúci majiteľ priplatí 930 eur, alebo si nechá len spraviť prípravu na ťažné za 197 eur. Škoda ponúka aj možnosť zakúpiť univerzálnu nabíjačku iV 11 kW s nabíjacím káblom s priemyselnou zástrčkou 16A/400V a nabíjacím káblom 230V za 680 eur.

Zaujímavá môže byť určite aj voľba takzvaných servisných balíkov na 5 rokov, prípadne 100 000 a 150 000 najazdených kilometrov, ktorých cena sa pohybuje v rozmedzí 480 až 1536 eur. Ide o doplnok ku štandardnej záruke.

Prvé zákaznícke autá by mohli na Slovensko doraziť koncom tohto roka. ŠKODA ale upozorňuje, že aktuálnu situáciu v produkcii niektorých modelov ovplyvňuje vojnový konflikt na Ukrajine, ktorý v súčasnosti zastavil výrobu modelu ENYAQ. Termíny jeho dodania zákazníkom, ktoré súvisia aj s obmedzenou dostupnosťou niektorých výbav, sa preto môžu posúvať v porovnaní so štandardnou situáciou.

Základná výbava ENYAQ COUPÉ RS iV pre Slovensko

Základná výbava v štartovacej cene 58 290 eur počíta so špeciálnym RS interiérom z kože a alcantary, trojramenným športovým vyhrievaným volantom a prednými sedadlami, ambientným osvetlením interiéru či skleneným strešným oknom.

V technologickej výbave nechýba nabíjanie jednosmerným prúdom až do 135 kW, Full LED Matrix svetlomety, Full LED zadné svetlá s dynamickým ukazovateľom zmeny smeru, virtuálny kokpit s 5,3“ displejom, navigačný systém s 13“ displejom s infotainment systémom, bezdrôtový SmartLink, trojzónová klimatizácia CLIMATRONIC, parkovacie senzory vpredu a vzadu či zadná parkovacia kamera.

O bezpečnosť sa stará množstvo moderných asistentov, ako napríklad FRONT ASSIST (výstraha pred kolíziou s podporou núdzového brzdenia), LANE ASSIST, SIDE ASSIST (asistent zmeny jazdného pruhu), LIGHT AND RAIN ASSIST, adaptívny tempomat či DRIVER ALERT. O komfort na palube sa starajú akustické bočné sklá, progresívne riadenie s voľbou jazdného režimu, 8 reproduktorov, elektricky nastaviteľné predné sedadlo vodiča, bezkľúčové odomykanie a štartovanie či lakťová opierka vpredu a vzadu.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: ŠKODA AUTO

Celkovo tri motorizácie

V predaji budú tri verzie motorizácie – 80, 80x a RS, ktoré zdieľajú batériu s totožnou kapacitou 82 kWh (využiteľných 77 kWh). K rozdielu dochádza vo výkone, teda aj zrýchlení z 0 na 100 km/h, ako aj v maximálnej rýchlosti či type pohonu náprav.

Základný model Enyaq Coupé iV 80 ponúkne elektromotor s výkonom 150 kW, maximálny krútiaci moment 310 Nm a z 0 na 100 km/h sa rozbehne za 8,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h, dostupný je len pohon zadnej nápravy.

Stredná voľba, Enyaq Coupé iV 80x, prichádza s výkonom 195 kW, maximálnym krútiacim momentom 425 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd. Maximálna rýchlosť je opäť 160 km/h, no máme tu už pohon 4×4.

Najvyšší model, ktorý sa ako prvý dostane do predaja, Enyaq Coupé iV RS dostal do vienka maximálny výkon 220 kW, krútiaci moment 460 Nm, pričom na stovku sa rozbehne za 6,5 sekundy.  Maximálna rýchlosť je stanovená na 180 km/h, pohon je 4 x 4. Práve verzia RS je ako jediná dostupná vo výraznom zelenom laku Mamba.

ENYAQ COUPÉ iV ponúka všetky asistenčné systémy vozidiel ŠKODA. Adaptívny tempomat spolu s Asistentom zmeny jazdného pruhu (Side Assist), Antikolíznym systémom, Asistentom pre predbiehanie, Asistentom pre vyhýbanie sa v mestskom prostredí, Adaptívnym vedením v pruhu, ktoré rozoznáva aj práce na ceste, Asistentom pri jazde v kolóne a Núdzovým asistentom tvorí Travel Assist, ktorá podporuje riadenie v pozdĺžnom i priečnom smere.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV: Prvá jazda

Za sebou už máme aj prvé testovacie jazdy, ktoré sme s modelmi rodiny ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV absolvovali v Toskánsku začiatkom marca 2022. Naše skúsenosti z jazdy si môžete prečítať v samostatnom článku.

Technické parametre

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iVElektromotor 220 kW, batéria 82 kWh
Dĺžka/šírka/výška (mm)4653/1879/1607
Rázvor (mm)2768
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm)
1600/1573
Obrysový priemer otáčania (m)
11,5
Základný/maximálny so sklopenými operadlami (l)570/1 610
Pohotovostná hmotnosť s vodičom (75 kg)2255 - 2367
Užitočná hmotnosť s vodičom (75 kg)448 - 560
Celková hmotnosť (kg)2 740
Hmotnosť nebrzdeného prívesu (kg)750
Hmotnosť brzdeného prívesu pri 12 % stúpaní (kg)1 200
Typ pohonu4x4
Druh pohonu (vzadu/vpredu)Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi/Asynchrónny
Max. výkon (kW) (vzadu/vpredu)150/80
Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) (vzadu/vpredu)310/162
Systémový Max. výkon (kW)220
Systémový Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min)460
Typ /hrubá kapacita /využiteľná kapacita batérie (kWh)Li-Ion / 82 / 77
Dojazd na elektrický pohon - kombinovaný WLTP (km)481 - 503
AC nabíjanie 11 kW 0–100% (h)7,5
DC nabíjanie 135 kW 0–80% (min)36
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)6,5
Maximálna rýchlosť (km/h)180
Kombinovaná spotreba (kWh/100 km)17,3 - 18,2
Škoda Enyaq Coupé | Foto: ŠKODA

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV: Konkurencia

Je nutné povedať, že pri predajnej cene na úrovni 58 000 € je v segmente elektrických áut z čoho vyberať. Závisí od toho, čo presne človek očakáva. Ak by sme chceli niečo z podobne kategórie ako Škoda Enyaq Coupé RS iV, tak v zozname elektromobilov máme napríklad Volvo XC40 Recharge, Mercedes-Benz EQA aj EQB či BMW i4.

Fotogaléria ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV | Foto: Michal Chabada

VIDEO: Svetová premiéra ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

Náš tip
TEST | Škoda ENYAQ iV 80x Sportline (4×4) a 1400 km za 24 hodín okolo Slovenska
14. marca 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+