MojElektromobil

Počas sviatkov sme mali možnosť otestovať prvé vozidlo v luxusnej triede Mercedes-EQ, dvojmotorový EQS 580 4MATIC. Pôvodne sme mali s týmto autom robiť „len“ slovenský rekord na dojazd. Podobne ako českí „kolegovia“ spravili s jednomotorovou verziou EQS 450+, kde najazdili na jedno nabitie viac ako 850 kilometrov.

Len kvôli teplotám, ktoré sa pohybovali od -6 do -13° celzia sme nakoniec test dojazdu zmenili na nepretržitú 1100 kilometrovú diaľkovú trasu po Slovensku v rôznych podmienkach. Preverili sme tým elektrické schopnosti a asistenčné systémy na diaľniciach aj na okresných cestách v silnejších mrazoch.

Prvý kontakt s EQS

Vozidlo nás privítalo s Digital Light 1,3 milión pixelovými svetlometmi. Ku nim sa pridali zladené podsvietené vysúvacie kľučky a projekcia loga na zem pred dvere s bezrámovými oknami. Otváranie dverí je automatické ovládané motoricky. Je nutné spomenúť, že karoséria ponúka najlepší súčiniteľ odporu vzduchu Cw 0,20 spomedzi sériovo vyrábaných vozidiel.

Foto: Ľuboš P.

Vozidlo nemá predný frunk. Kapota je dokonca neotvárateľná, ale už pri pohľade do veľkého kufra „frunk“ vôbec ani nechýba. Pod dnom sa nachádza ďalší priestor na nabíjacie káble. Priestoru pre nohy na zadných sedadlách je pri 5 metrovej limuzíne taktiež viac ako dosť.

Foto: Ľuboš P.

Nadštandardná výbava

Predný panel 580 4MATIC obsahuje v základe 142 centimetrovú hyperobrazovku (hyperscreen) MBUX s tromi displejmi. Aktívne náladové (ambientné) osvetlenie s 250 diódami je natiahnuté v jednej línií už od zadných sedadiel a prepojené aj s asistenčnými systémami.

Masážne sedadlá poskytujú cez balík ENERGIZING rôzne programy, ktoré zlúčia masáž, zvuky a naladové osvetlenie do jedného „zážitku“. Sedadlá majú okrem polohy elektronicky nastaviteľné bočnice sedadla a bederná opierka má nastaviteľnú krivku.

Foto: Ľuboš P.

Nabíjanie zadarmo na Ionity v Senci

Za štart aj cieľ našej trasy sme si zvolili už tradične IONITY. Pred začatím jazdy sa nám podarilo akumulátor vybiť až 5%, aby sme otestovali dostupnú kapacitu akumulátora. Nabíjačky Ionity EQS spúšťa automaticky po pripojení kábla cez technológiu Plug & Charge.

Foto: Ľuboš P.

Samotné nabíjanie od 5% do 100% trvalo 59 minút, počas ktorých nabíjací stojan dodal 111 kilowatthodín. Po vozidlách Hyundai Kona a Kia e-Niro je Mercedes EQS jedno z mála áut, kde súhlasí výrobcom udávaná kapacita akumulátora aj pre samotnú jazdu. V tomto prípade je na jazdu k dispozícií až úctyhodných 107,8 kWh.

Navigácia na jednotku

EQS má výborne spravený navigačný systém. Hyperscreen umožňuje spolujazdcovi plánovať trasu nezávisle na bežiacej navigácií na hlavnej obrazovke. Navigácia zobrazuje všetky stanice Mercedes me Charge, vrátane ich stavu a možnosti spustenia nabíjania priamo cez displeje automobilu. Priamo na mape sú zobrazené ikony s počtom stojanov a výkonom.

Foto: Ľuboš P.

Mercedes me Charge podobne ako iné koncernové karty (WeCharge, KiaCharge, ChargeMyHyundai) umožňuje v Európe prístup ku vyšše 300 tisíc staniciam. Samotné navigovanie pri diaľkovej trase automaticky rozplánuje nabíjania, zobrazí časy nabíjania a odhadované zostatky percent akumulátora pre jednotlivé body ako sme zvyknutí pri Tesle, alebo autách s Google Automotive OS.

Foto: Ľuboš P.

Ak by som mal byť detailista, ako spolujazdec by som uvítal možnosť simulácie plánovania. Vybratím nového bodu trasy a prejazdov by sa nezrušilo hlavné navigovanie. Do hyperscreenu by sa ešte hodila aj podpora drag and drop medzi obrazovkami a umožniť tak poslať zobrazenie na druhý displej, alebo vymeniť obsah medzi displejmi.

Prístrojový displej, HUD displej

Okrem vychytávok Hyperscreenu má šofér bohaté možnosti zobrazení na displeji za prístrojovou doskou a HUD s rozšírenou realitou. Displej za volantom má rôzne grafiky pre zobrazenia „budíkov“, mapy, alebo asistenčného systému. Chýbalo mi tu iba zobrazenie akumulátora v percentách. Zbytočne tento údaj potom obsadzuje susedné displeje.

Foto: Ľuboš P.

Na HUD displeji sa nešetrilo. Kým v „lacnejších“ autách ho vidím všade mierne rozmazane a iba na skle, pri EQS je grafika ostrá a údaje sa vznášajú v zvolenej výške nad cestou pred autom. Takisto ako prístrojový displej má aj HUD rôzne režimy zobrazenia údajov.

Do Košíc spodnou trasou

Do Košíc sme sa na jedno nabitie nedostali. Pôvodný odhad navigácie mal príchod s 15 percentami. Počas jazdy po R1 do Zvolena sa odhad stále držal. Ale už na okreskách v mrazoch nesedel a dosť rýchlo klesal. Auto sa pokúšalo nazbierať extra dojazd ponúknutím rôznych šetriacich režimov.

Foto: Ľuboš P.

Tie sa dajú zapínať individuálne. Od obmedzenia masážnych funkcií, vypnutí displejov a ambientného osvetlenia, prepnutia kúrenia/klimatizácie do núdzového režimu, alebo najradikálnejšieho – obmedzenia pohonu (ECO). Kedže sme sa ani jedného nechceli vzdať, nakoniec nás samo začalo auto posielať na rôzne nabíjačky po trase.

Priemerná spotreba vyšla na tomto úseku vyšla na 28,8kWh/100km. Pre 2,7 tonové auto je to slušný údaj. Je nutné podotknúť, že teplota bola po celý čas okolo -6°C a na rýchlostných cestách sme si udržiavali stále plnú rýchlosť (130 km/h). Celý čas sme jazdili v komfortnom režime, kedy je auto na ceste stále veľmi živé a používa 4×4 pohon.

Foto: Ľuboš P.

Multimédiá a vstavané hry

Na nabíjačke sme podrobnejšie otestovali systém infotainmentu. Okrem navigácie a pestrých možností nastavenia náladového osvetlenia, klimatizácie a sedadiel je zanedbaná podpora multimédií a hier. Vstavané hry sú veľmi jednoduché – Tetris, Pexeso, Minihokej.

Takisto nie je k dispozícií natívna podpora pozerania videí alebo filmov (Youtube/Netflix). Filmy sa dajú síce prehrať cez USB kľúč, ale ako pri iných autách sme dostali len obraz bez zvuku. Pritom na stredný takmer 18 palcový diplej a prémiový audio systém sa videá priamo pýtajú.

Foto: Ľuboš P.

Východná hranica

V Košiciach nabíjame znovu do 100%, aby sme mohli po okresných cestách východu otestovať dojazd. Ideme nepretržite. Košice opúšťame okolo pol štvrtej ráno. Postupne prechádzame bodmi Čierna nad Tisou, popri hranici neskôr Ubľa. Ako najbližší nabíjací bod sme si zvolili UFC hub Greenway v Prešove. Tam prichádzame po 306 kilometroch s 28%. Teplota nám cez noc klesla na mínus 9°C.

Foto: Ľuboš P.

Spotreba na okresných cestách v týchto podmienkach vyšla 25,6kWh/100km a auto poskytuje stále slušný dojazd 425km. Motory sa v režime komfort zapájajú podľa potreby. Auto rôzne prepína len zadný, inokedy iba predný, prípadne zapojí obidva. Jazdným režimom EKO, alebo vyššie spomínanými šetriacimi možnosťami sa dá dojazd výrazne predĺžiť .

Foto: Ľuboš P.

Asistenčné systémy

Auto disponuje systémom DRIVE PILOT, ktorý získal pre určité podmienky povolenie pre autonómnu jazdu úrovne 3. EQS sa na cestách centruje na jazdný pruh rovnako dobre ako systém Tesla Autopilot. V čom má systém oproti Tesle výhodu, že je povolený súbeh Drive Pilot so šoférom (nevypne sa pohnutím volantu).

Konečne prvý komerčný systém, kde som sa vedel prakticky stále spoľahnúť na auto ako pri Comma.ai Openpilot. Jediné úseky, kde si Drive Pilot nevedel dať rady boli mierne zasnežené neznačené cesty v obciach a jazdný pruh ani nezameral. Na lepšie značené cesty od miest po diaľnice je spoľahlivým pomocníkom.

Foto: Ľuboš P.

Hornou trasou po D1

Z Prešova nás čakala cesta do Senca po D1. Nedobíjali sme doplna, aj keď je nabíjacia krivka auta veľmi slušná. Medzi zástavku sme si naplánovali na ďalší UFC hub Greenway OC Dubeň v Žiline. Na úseku Prešov – Žilina (224km) sme minuli 66% z akumulátora.

Foto: Ľuboš P.

Pri 130 km/h odhadované zostatkové percentá mierne stúpali aj pri teplotách -10 až -13°C. Na diaľniciach sa prejavuje naplno vynikajúci súčiniteľ odporu vzduchu EQSka. Pri dynamickej a rýchlej jazde vyšla priemerná spotreba na 32kWh/100km.

Foto: Ľuboš P.

Pojazdná čistička vzduchu

Samotnou kapitolou je klimatizačný systém auta. Okrem možností ionizácie vzduchu a pridania flakónu s vôňou je auto vybavené HEPA filtrom s certifikátom OFI CERT ZG 250-1. Obrazovka klimatizácie zobrazuje PM 2.5 častice mimo aj vo vnútri auta.

Najhoršie situácie boli v tuneloch, kde sa mimo auta namerali hodnoty až do 500 PM 2.5 častíc. Aj v týchto podmienkach sa vnútorné hodnoty pohybovali na úrovni 1-3%. Uhlíkový filter v tuneloch dokonale odstránil aj pach spalín.

Foto: Ľuboš P.

Nabíjanie a akumulátor

Auto je založené stále na 400V architektúre a v špičke umožňuje nabíjanie do hodnôt okolo 200 kW (z 10 na 80%, cca 75kWh za 31 minút). Záruka na akumulátor je jedna z najdlhších. Až 10 rokov alebo do 250 tisíc kilometrov. Vstavaná AC nabíjačka je 11kW a za príplatok je možná aj 22kW.

Foto: Ľuboš P.

Nabíjacia krivka je výborná aj vo vyšších percentách nabitia. Pri 80% auto nabíja výkonom 110 kW a v 90% ešte 70 kilowattmi. Ako vidno z grafu, začiatok nabíjania nebol vždy optimálny. Napriek tomu, že pri každom úseku sme mali zadanú konkrétnu nabíjačku auto akumulátor vopred teplotne nepripravilo pre maximálny nabíjací výkon.

Foto: Ľuboš P.

Hodnotenie EQS

Autu technologicky až na pár softvérových drobností nechýba absolútne nič. Ponúka posádke úplne všetko, čo sa dá dať do auta. Systémy sú medzi sebou zladené, všetko je intuitívne a prepracované do detailov. EQS je jasnou voľbou pre ľudí, ktorí sú zvyknutí na komfort Mercedesu a chcú prejsť vo svojom pohodlí do elektrického sveta. Cena EQS580 začína na sume od 140 tis. Eur s DPH, testovaný model 174 tis. Eur s DPH.

Foto: Ľuboš P.

 

Náš tip
Mercedes-Benz Vision EQXX: prototyp elektromobilu s dojazdom 1 000 kilometrov na jedno nabitie


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

3. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+