MojElektromobil

Mercedes-Benz už dlhšiu dobu hovorí o novom smerovaní pri vývoji elektromobilov, kedy hlavný dôraz pre dosahovanie vysokého dojazdu nie je kladený na osadenie batérie s čo najväčšou kapacitou. Namiesto toho sa na elektromobil pozerá ako na celok, pri ktorom je dôležité posúvať hranice efektivity.

Treba však povedať, že nemecká automobilka nie je jediná, ktorá sa na elektromobily pozerá touto optikou. Rovnaký základný princíp si osvojilo aj Volvo, ktoré pri koncepte Volvo Concept Recharge otvorene hlási, že väčšie batérie nie sú tou správnou cestou. Vychádza to primárne z toho, že osadením väčšej batérie dochádza k zvýšeniu hmotnosti vozidla, ale aj k zvyšovaniu prvotnej emisnej stopy.

Samozrejme, že neustále zlepšovanie batériových technológií prináša príjemné pokroky, no nedochádza k tomu zo dňa na deň, a nakoľko výrobcovia chcú elektromobily s vysokým dojazdom na trh dostať čo najskôr, tak sa musia zamerať na celkovú koncepciu vozidla ako takého.

Jedným z projektov, ktorý sa zameriava na dosiahnutie čo najväčšej efektivity elektromobilu je práve prototyp Mercedes-Benz Vision EQXX. Automobilka ho spomína už dlhšiu dobu. V skratke by malo ísť o model, ktorý bude do istej miery určovať ďalšie smerovanie segmentu elektromobility.

Prototyp Mercedes-Benz Vision EQXX predstavuje model s dojazdom na hranici 1000 kilometrov a až prekvapivo nízkou spotrebou. Pôvodne sa spomínalo, že pôjde o 10 kWh na 100 kilometrov, čo by v porovnaní s aktuálnym priemerom znamenalo zníženie spotreby na menej než polovicu.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Vision EQXX sa ale konečne dostal aj do reálnej premávky a najnovšie čísla sú ešte optimistickejšie – 8,7 kWh na 100 kilometrov. Stále samozrejme hovoríme o prototype, no potenciál je tu zjavne vysoký. Minimálne niektoré z nových technológií sa podľa zástupcov automobilky do sériovo vyrábaných elektromobilov dostanú už v horizonte 2 až 3 rokov. Téme sa venoval portál Electrek.

EQXX absolvoval 11 a pol hodinovú cestu z Nemecka do Francúzska, pričom celkovo prešiel 1008 kilometrov. Zaujímavé je aj to, že na konci tejto výpravy v batérie zostával ešte dostatok energie na prejdenie ďalších 140 kilometrov. Mercedes-Benz teda zvládol dosiahnuť, to čo sľuboval. Teraz už len zostáva podobne impozantné hodnoty dostať aj reálne na trh v nových modeloch.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Vision EQXX: prototyp elektromobilu s dojazdom 1 000 kilometrov na jedno nabitie

4. január 2022

Predstavte si, že cestujete do Dubrovníka elektromobilom a nemusíte ani raz dobíjať. Fikcia? Onedlho realita. Mercedes-Benz oznámil, že pri simulovaných testoch prototypu EQXX pokoril magickú hranicu 1 000 kilometrov na jedno nabitie, čím sa z elektromobilov s rýchlym nabíjaním stávajú silní hráči na trhu.

Elegantné línie, množstvo komponentov vyrobených z recyklovateľných materiálov a parádny dojazd! To všetko nájdete v EQXX, od ktorého si Mercedes-Benz sľubuje, že preberie zákazníkov Tesle, ktorá aj naďalej patrí k etalónom tohto segmentu a pri ekonomickom štýle jazdy v pohode prejdete stovky kilometrov.

Automobilka zo Stuttgartu však netají svoje ambície a do roku 2025 chce polovicu svojich predajov pokryť výhradne elektromobilmi. Do roku 2030 chce prejsť na plne elektrické portfólio. Opulentne vybavená limuzína by sa na trh mala dostať v roku 2024 a klientelu určite nájde. Napokon, oproti súčasnému modelu EQS, bude mať akumulátory, ktoré majú polovičný objem a sú o nezanedbateľných 30 % ľahšie. Konštruktéri tak dostanú priestor na kreatívne riešenia v interiéri, keďže ich nebudú obmedzovať ani limity nosnosti rámu.

Efektívnejší ako Tesla?

Mercedes tvrdí, že EQXX prejde takmer 10 kilometrov na jednu kilowatthodinu, čo predstavuje približne trojnásobok toho, čo dáva Tesla Model S Long Range. Navyše, drahocennú energiu nezískava len zo statických nabíjačiek a rekuperácie, ale na strechu osadili solárne panely, ktoré dotujú chod klimatizácie, dotykové obrazovky či svetlá a úmerne znižujú zaťaženie hlavných batériových článkov.

Mercedes-Benz VISION EQXX, Exterieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, exterior

Aj preto by malo dobíjanie auta zabrať pomerne krátky čas a na cestu naspäť by ste mali byť pripravení už po niekoľkých hodinách. Efektivitu celého systému umocňuje prepracovaná aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu podobným športovým autám. Zadná časť vyzerá, ako ju kreslili v Bugatti – náramne sa tvarmi ponáša na Bugatti Chiron Super Sport. Vyzerá, že na hranu nárazníka len pridali linku svetiel.

Huby v interiéri

Aby ušetrili hmotnosť, no neznížili torznú tuhosť rámu, rozhodli sa staviť na nezvyčajný postup. Duté priestory vyplnili materiálom UBQ, za ktorým stojí izraelský startup. Vyrobili ho z vecí povaľujúcich sa na skládkach, a tak môže obsahovať plasty zmiešané s kartónom, záhradným odpadom či pomletými plienkami.

„Vision EQXX spája luxus s technológiou v automobilovom svete aj mimo neho,“ povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva Mercedesu-Benz s tým, že vnútri sedadiel použili materiál vyrobený z podhubia, ktorý evokuje kožu, no zákazník si rozdiel nevšimne. Dlhé diaľničné presuny aj krátke jazdy po meste tak prebehnú v maximálnom komforte bez toho, aby ste permanentne kontrolovali indikátor dojazdu.

Náš tip
Mercedes-EQ EQS 580 4MATIC: 1100 km elektromobilom do Čiernej nad Tisou | TEST
14. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+