Ešte minulý rok sa česká Škoda pochválila svojim vôbec prvým elektromobilom. Ako kandidáta pre plnú elektrifikáciu si však zvolila toho najideálnejšieho kandidáta a výsledkom je mestská Škoda Citigoe iV. Škodovka odhalila aj svoje nové SUV Škoda Enyaq, poznáme výkon nového elektromobilu.
Teda, samozrejme, radi by sme od automobilky Škoda videli aj iné, väčšie a prémiovejšie kúsky vybavené čisto elektrickým pohonným agregátom, z viacerých hľadísk je však práve toto riešenie najlogickejšie.
Prísť s prvým elektrickým vozidlom, ktoré má eliminovať emisie tam, kde ich je najviac cítiť, skrátka nemôže byť zlý krok. Teda, to sme si o novom Citigoe iV mysleli pred našim testom. Aké sú naše pocity po ňom sa dočítate nižšie.
Exteriér s drobnými zmenami
Už exteriér je dôkazom, prečo je práve Citigoe iV prvým čisto elektrickým autom od Škodovky. Na pár detailov je auto takmer totožné so svojim spaľovacím kolegom. Každopádne, toto nie je jediné vozidlo, na ktoré sa podobá.
Citigo-e zdieľa karosériu s Volkswagen e-Up a aj Seat Mii Electric. Volkswagen Up je pritom dostupný v elektrickej verzii už od roku 2013. Až minulý rok sa však dočkal novej verzie s dvojnásobnou kapacitou batérie. Na túto vlnu teda naskočila aj Škoda spolu so Seatom, ktorí teda pripravili elektrickú verziu svojich pôvodne spaľovacích modelov.
Asi taký je stručný príbeh tohto mestského drobca. Najväčšia dizajnová zmena v exteriéri, podľa ktorej dokážete elektrickú verziu odlíšiť od spaľovacej, je iná maska. Pri spaľovacej verzii samozrejme plní svoj hlavný účel, no pri elektrickej sa jej funkcionalita skrátka stráca.
Automobilka sa ju preto rozhodla mierne zaceliť a na prúdenie vzduchu až pod kapotu nechala len naozaj malý priestor. Osobne sa mi na prvý pohľad takéto riešenie až tak nepozdávalo, no veľmi rýchlo som si naň dokázal zvyknúť. V skutočnosti som túto zmenu skôr prehliadal. Možno je to tým, že sme mali na test verziu vo výrazne zelenom prevedení, ktorá si dokáže získať pozornosť nielen na cestách, ale aj na parkovisku.
• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 3 597 x 1 645 x 1 481 milimetrov
• Motor s výkonom 61 kW, krútiaci moment 210 Nm.
Zadná strana obsahuje taktiež zmeny, podľa ktorých toto elektrické vozidlo dokážete spoznať na cestách. V prvom rade sa treba zamerať na označenie iV, ktoré automobil zaraďuje medzi elektrifikované modely od Škody.
Druhým znakom je pochopiteľne názov – Citigoe, ktoré už hovorí sám za seba. Posledná a najvýraznejšia zmena, ktorú so sebou nosia všetky aktuálne modely od Škody, je zmena loga za text. Na zadnej strane tak už nenájdete štandardné logo automobilky, ale výrazný nápis Škoda. Túto dizajnovú zmenu osobne považujem za krok správnym smerom.
Interiér neprekvapí
V interiéri je zmien ešte menej. Použité materiály sú totožné s benzínovým predchodcom. Palubná doska je vytvorená kombináciou matných a lesklých plastov štandardnej kvality. Mierne lesklá časť za volantom, ktorá prechádza okolo infotainment až k miestu spolujazdca, je doplnená o špecifické vzorovanie s bodkami. To je zároveň aj prvok, ktorý túto verziu odlišuje od spaľovacej. Všetko ostatné v interiéri však zostalo zachované.
Sedadlá, priestor vo dverách či aj tu použité materiály sú totožné a ničím nedokážu prekvapiť. Čo to ale znamená? Citigoe skrátka nie je prémiové auto, ktoré by bolo určené na pohodlné dlhé jazdy. Vo svojej kategórii je preto úplným štandardom, čo napríklad dokazujú aj samotné sedačky. Nesedí sa v nich zle, no predsa len vám neposkytujú toľko pohodlia, ako napríklad iné autá v tejto cenovej kategórií, no so spaľovacím agregátom.
To však nutne nie je chyba, nakoľko auto je predsa určené len do mesta a na tieto trasy je komfort plne postačujúci. Dve sedadlá vzadu poskytujú dostatočné miesto tiež na kratšie trasy, no v prípade nutnosti sa dajú zvládnuť aj dlhšie.
Čo môže zamrzieť o niečo viac sú chýbajúce funkcie. Ak si Citigoe kúpite na Slovensku, tlačidlo pre vyhrievanie čelného skla by ste tu hľadali márne. Rovnako tak sa budete musieť uspokojiť iba s manuálnym nastavovaním spätných zrkadiel. Všetky tieto funkcie, vrátane elektronicky nastaviteľných a vyhrievaných spätných zrkadiel nájdete v Citigo-e určenom pre český trh.
V súčasnosti ale Citigo-e nie je možné u nás predobjednať, situácia sa teda do ďalšieho spustenia konfigurátora môže zmeniť. Avšak v čase prijímania predobjednávok nebolo možné tieto dodatočné funkcie pridať do slovenskej verzie ani za príplatok.
Batožinový priestor je skromný, má 250 litrov, no na väčší nákup úplne postačuje. Po sklopení zadných sedadiel získate 923 litrov priestoru.
Infotainment spolieha na mobil
Výrazné zmeny nenastali ani z pohľadu infotainmentu. Ten sa skladá z dvoch častí, a to zo zabudovaného displeja, ktorý tvorí jeho hlavnú časť, no rozšíriť si ho môžete o mobilný telefón. Pre tento účel je v strede palubnej dosky umiestnený stojan namiesto bežnej navigácie.
Tento systém však nie je nový a Up / e-Up / Citigo / Mii ho využíva už zopár rokov. Nahradili ním staršiu navigáciu Garmin, ktorú cez dodávanú aplikáciu v podstate nahradili. Ide o veľmi zaujímavý kompromis medzi externou navigáciou a o niečo rozsiahlejším infotainmentom. Celkovo na mňa pôsobí dobre, no samozrejme má aj niekoľko negatív.
Hlavný displej, spolu s navigačnými tlačidlami, slúži skôr ako technická miestnosť celého vozidla. Síce tu nájdete aj možnosti pre médiá, nakoľko okrem rádiá je tu podpora aj pre bluetooth, AUX či SD kartu, ak si k autu pripojíte mobil, možnosti displeja budete využívať skôr pri prvom základnom nastavovaní auta.
Môžete si tu upraviť vyváženie zvuku, farbu infotainmentu či spravovať pripojené bluetooth zariadenia. Skutočný dôvod vstúpiť do nastavení, ktoré ukrýva hlavný displej, som mal iba pri prvotnom párovaní vozidla s mobilným telefónom.
Aplikácia pre Citigoe sa volá Move and Fun a je dostupná ako pre telefóny s Androidom, tak aj pre majiteľov zariadení od Apple. Nahradiť starú navigáciu za aplikáciu pre mobilný telefón považujem za dobré rozhodnutie z niekoľkých dôvodov.
Pri Citigo či Up nebol nikde priestor určený pre mobil, týmto ho auto získava. Telefón preto máte kam odložiť a zároveň sa vám nabíja cez USB, ktoré je ukryté priamo v stojane. Ďalej sa konečne môžete zbaviť pomalej a ťažkopádnej navigácie a nahradiť ju lepšou a výrazne svižnejšou verziou – v závislosti od vášho telefónu, pochopiteľne.
Rýchlosť nad funkcie?
V aute tak razom máte bleskovo rýchly infotainment s veľmi svižnou navigáciou, ktorá je navyše spoľahlivá. Vyskúšal som ju na viacerých, aj dlhších trasách a ani raz sa jej nepodarilo zmiasť ma. Síce niektoré funkcie má samozrejme lepšie vychytané konkurencia, riešenie v tejto aplikácii je taktiež spoľahlivé.
Priamo v navigácii je slušný počet nabíjacích staníc. Prevažne ide o stanice ZSE Drive a GreenWay. Dôležité ale je, ako často budú tieto údaje aktualizované, nakoľko už teraz som pri hľadaní narazil na niekoľko nabíjacích bodov od ZSE, ktoré sú v prevádzke už nejaký čas, no v navigácii nie sú zaznačené.
Čo ma však výrazne sklamalo je absencia možnosti pridávať vlastné nabíjacie body. Zatiaľčo v staršej navigácii Garmin táto možnosť dostupná bola, v aplikácii skrátka chýba. Ak by ste si teda chceli rozšíriť zoznam vlastnou iniciatívou, nebude to možné. Nerozumiem, prečo táto možnosť absentuje a verím, že v najbližšom čase pribudne.
Okrem tejto možnosti v aplikácii chýba možnosť uloženia už absolvovanej trasy aj s údajmi o spotrebe, rekuperácií a podobne. K týmto údajom sa dostanete len cez vzdialený prístup, čo znamená, že dané informácie v aute sú, no cez Move and Fun k nim bohužiaľ nebudete mať prístup.
Aplikácia okrem navigácie ponúka aj ďalšie funkcie. Zobrazuje aktuálnu spotrebu a dojazd, no taktiež údaje o dlhodobej i krátkodobej spotrebe. Môžete si tu nastavovať maximálny nabíjací prúd pri nabíjaní striedavým prúdom či rutiny pri nabíjaní, aby sa vám vozidlo nabilo len do požadovanej kapacity a v určitý čas.
Zobraziť si môžete údaje o rekuperácií, prehrávať skladby uložené v telefóne a zobrazovať informácie o rádiu. Taktiež tu nemôže chýbať telefónny zoznam a správa hovorov. Aplikácia je teda plne postačujúca, aj keď má svoje negatíva, ktoré naozaj môžu zamrzieť.
Ako som už spomínal, s plynulosťou by ste nemali mať žiadny problém, no po technickej stránke môžu nastať predsa len nejaké problémy. Pri prepínaní aplikácií v rámci telefónu sa mi párkrát stalo, že sa zasekla. V takejto situácii som musel vždy pár sekúnd počkať, kým ju systém ukončí ako nečinnú a opätovne spustiť.
Taktiež som mal pár dní problém vôbec stiahnuť mapy pre navigáciu. Po zahájení sťahovania stál celý proces na 0 % aj niekoľko hodín. Vyskúšal som preto stiahnuť kompatibilnú aplikáciu Maps and More pre Volkswagen e-Up, pri ktorej som so sťahovaním máp problém nemal. Na druhý deň som opäť skúsil stiahnuť mapy v rámci aplikácie pre Citigoe a sťahovanie sa už našťastie spustilo.
Vzdialený prístup
Je určite pozitívne, že auto ako Citigoe vôbec ponúka možnosť vzdialeného prístupu. Ide o bonusovú službu Škoda Connect, ktorá je štandardne platená, no pri kúpe dostanete bezplatný prístup do aplikácie na desať rokov. To je výrazne viac ako napríklad ponúka Volkswagen pri e-Up – ten k autu pribalí prístup na tri roky. Čo však aplikácia dokáže?
V prvom rade ponúka základný prehľad o stave vášho auta. Dokážete si pozrieť, či je auto zamknuté a či náhodou nemá zapnuté parkovacie svetlá. Ďalej viete zistiť, či ste náhodou nezabudli zatvoriť okná alebo dvere. Teda, aspoň to tvrdí aplikácia, skutočnosť je však iná.
Priamo v aplikácii sú síce v jednom riadku napísané dvere aj okná, v skutočnosti však táto možnosť sleduje iba dvere. Je to škoda, nakoľko aj táto informácia vie byť často užitočná. Každopádne, pointou je, že si na túto chybu v aplikácii musíte dať pozor.
Ďalšie možnosti vás informujú o zostávajúcom dojazde či o stave nabitia batérie. Spolu s týmito informáciami tu nájdete stav tachometra či koľko vám ešte zostáva do ďalšej servisnej prehliadky. Rovnako zaujímavé sú tiež údaje o jazde.
Ako som spomínal vyššie, práve tu môžete nájsť informácie o trasách, ktoré ste s autom absolvovali. Vidíte tu počet prejdených kilometrov, čas jazdy, priemernú rýchlosť a priemernú spotrebu, no taktiež to, koľko kWh spotrebovala klimatizácia a koľko kWh ste do batérie dokázali dostať rekuperáciou. Všetko sú to zaujímavé dáta, ku ktorým sa inak nedostanete. Síce ich nutne nepotrebujete, je škoda, že sú obmedzené iba pre aplikácie Škoda Connect.
Pre používateľa môže byť oveľa dôležitejšia informácia o aktuálnej pozícii auta. Tú v aplikácii taktiež nájdete, a preto môžete mať svoje vozidlo vždy pod kontrolou. Ak už auto máte napojené na nabíjačku, cez aplikáciu si viete spustiť alebo zastaviť nabíjanie, no taktiež si môžete vytvoriť nabíjacie plány. Posledná funkcia, ktorá sa v aplikácii skrýva, je ovládanie klimatizácie. Vozidlo si môžete na diaľku vykúriť alebo vychladiť. Stačí, ak si zvolíte vami požadovanú teplotu.
Pri používaní aplikácie je nutné myslieť na to, že nie je konštantne spojená s autom. Ak chcete z auta získať nové informácie, musíte ich aktualizovať. Tento proces zvyčajne trvá približne 10 sekúnd.
Zároveň však aplikácia obmedzuje maximálny počet aktualizácii za určitý čas. Konkrétne hodnoty nepoznám, no pri testovaní som raz dostal upozornenie, že mám k dispozícii „posledné dva pokusy o aktiváciu vozidla.“ Následné obmedzenie schováva za „spustenie ochrany batérie“, no či je toto skutočný dôvod je na diskusiu.
Jazda a jazdné režimy
Jazda ako taká je s autom naozaj dobrá, najmä v meste. Na križovatkách vás dokáže poraziť len málokto a vďaka rekuperácií budete brzdy používať len minimálne. Od toho sa pochopiteľne odvíja aj spotreba. Ako to už pri elektromobiloch býva, vďaka batérii a nižšiemu ťažisku drží v zákrutách veľmi dobre.
Celkovo sú k dispozícii štyri režimy rekuperácie. Prvý, druhý a tretí poskytuje stále vyššiu silu rekuperácie, a teda aj schopnosť získavať energiu späť. Tieto režimy aktivujete posunutím páky vľavo, deaktivujete zase vpravo. Posledný, štvrtý a najsilnejší režim – B – aktivujete posunutím riadiacej páky dozadu. Pri kombinácii tohto režimu spolu s brzdením sa hodnoty rekuperovanej energie môžu dostať aj nad 100 kWh / 100 km.
Citigoe iV ponúka niekoľko jazdných režimov, konkrétne tri. Ide o štandardnú jazdu bez obmedzení a režim Eco a Eco +. Zatiaľčo využívanie týchto funkcií pri predchádzajúcej generácii e-Up mi v istých prípadoch prišlo ako nutnosť, pri súčasnom Citigoe som do zapnutia akéhokoľvek obmedzovania nebol prinútený ani raz.
Samozrejme, vyskúšal som ich, no po ich zapnutí mi systém sľuboval len minimálny nárast prejdených kilometrov. V meste štandardne išlo o približne 10 kilometrov, pri jazde po diaľnici dojazd stúpol len o 1 či 2 kilometre.
Je však pravdepodobné, že tento nárast nebol až tak veľký preto, že auto ani v štandardnom režime nemalo dôvod kúriť. Teploty vonku sa pohybovali od 12 do 20 stupňov a pri nastavení klimatizácie na 22 stupňov sa s kúrením veľmi nenatrápilo. Ide zároveň o teplotu, ktorá sa v aute nastaví automaticky pri každom naštartovaní. Vaše posledné nastavenie si teda auto nepamätá. Režim Eco obmedzuje predovšetkým kúrenie, teda stále je dostupné, no jeho maximálny odber je výrazne nižší.
Eco + už s obmedzeniami ide ďalej a kúrenie vypína úplne. Rovnako tak je obmedzený výkon motora či maximálna rýchlosť na približne 95 km/h. Avšak, ak jazdite so zapnutým tempomatom vyššou rýchlosťou a až následne zapnete Eco + režim, automobil nezačne spomaľovať a drží si vopred stanovenú rýchlosť.
Jazdní asistenti
Z pohľadu jazdných asistentov je Citigoe vybavené spomínaným tempomatom, ktorý dopĺňa asistent zachovania jazdného pruhu. Ten sa aktivuje automaticky, vždy pri rýchlosti vyššej ako 60 km/h. Ak by vám tento asistent prekážal, môžete ho vypnúť, no budete tak musieť urobiť pred každou jazdou. Každopádne, nejde o tak pokročilý systém, aký môžete nájsť v drahších autách.
Teda v tomto prípade ide najmä o bezpečnostný prvok, ktorý vás dokáže niekoľko sekúnd viesť v pruhu, ochrániť vás pred prípadnou čelnou zrážkou a zároveň vás varovať, aby ste prevzali riadenie. Osobne mi však systém neprekážal.
Pri jazde mi skôr skutočne asistoval, a to napríklad aj pri vytáčaní ostrejších zákrut, pričom často nemal problém s rozpoznaním jazdného pruhu aj v prípade, že pravý okraj cesty sa končil iba krajnicou a nie čiarou. Pri ceste po diaľnici z Trnavy do Bratislavy nemal problém ani s detekciou pruhov pri zužovaní, teda nesnažil sa zostať v pôvodnom pruhu.
Avšak, pri ceste naspäť v totožnej situácii už auto kládlo odpor. Každopádne, nerozumiem kroku koncernu vymeniť asistenta núdzového brzdenia v meste za asistenta zachovania jazdného pruhu. Ide určite o dobrú funkciu, ktorá zvyšuje bezpečnosť aj na cestách mimo obce, no núdzové brzdenie mohlo byť zachované. Predsa len, v meste by sa tento bezpečnostný prvok určite zišiel.
Batéria a spotreba
Ako už z názvu Citigoe je jasné, ide najmä o auto do mesta, no len pri mestských a okresných cestách sme neskončili. Vydali sme sa s ním aj na takmer 200 kilometrovú cestu po diaľnici, a to hneď dvakrát. Citigoe je vybavené batériou s kapacitou 36,8 kWh, no využiteľná kapacita je 32,3 kWh.
Ak auto budete využívať iba v meste, v jarných, letných a pravdepodobne aj v jesenných mesiacoch by ste mohli dostať spotrebu pod 10 kWh / 100 km, čo by bez problémov stačilo na dojazd 300 kilometrov. Pri kombinovaní mesta a okresných ciest už počítajte skôr so spotrebou 12 až 13 kWh / 100 km, čo znamená sľúbený kombinovaný dojazd podľa WLTP metodiky – 250 km. Jazda po diaľnici je však už o úplne niečom inom.
Aby som uviedol konkrétne údaje z nášho testovania, pri trase Bratislava – Trnava po okresných cestách s priemernou rýchlosťou 49 km/h sme mali spotrebu 9,9 kWh / 100 km. Rýchlosť mimo obce sme držali na 80 až 90 km/h podľa tachometra. Aj napriek tomu ale ide o naozaj dobrú spotrebu.
Pri preberaní auta v Bratislave mi Citigoe ukazovalo dojazd 286 kilometrov. Nabité pritom bolo na približne 90 %. Po prejdení vyššie spomínanej trasy a 46 kilometroch mi auto ukazovalo dojazd 250 kilometrov. Teda, o 10 kilometrov viac ako pôvodne predpokladalo.
Diaľnice áno, ale s obmedzením
Auto sme následne nabili na 100 % kapacity. Chystali sme sa na viac ako 200 kilometrovú trasu na Oravu, pri ktorej sme chceli vyskúšať diaľnice. Trasa bola mierne do kopca, počítali sme s tým, že sa budeme musieť raz zastaviť na nabíjačke, nakoľko Orava je nabíjacími stanicami pokrytá len minimálne.
Zástavku sme si preto naplánovali v Martine, čo bolo približne 170 kilometrov, väčšia časť z toho po diaľnici. Nakoľko auto ukazovalo pri maximálnom dobití dojazd 321 kilometrov, rozhodli sme sa vyskúšať maximálnu diaľničnú rýchlosť.
Po napojení sa na diaľnicu pred Hlohovcom, a pri rýchlosti 130 km na tachometri, sa dojazd začal prudko znižovať. To sa samozrejme dalo čakať, no už pri Dubnici nad Váhom bol rozdiel medzi zostávajúcim dojazdom a vzdialenosťou do cieľa iba približne 40 kilometrov v prospech auta.
Nechcel som riskovať a rýchlosť som preto znížil na 110 km / h. K nabíjacej stanici v Martine som sa dostal za necelé dve hodiny a s kapacitou batérie 12%. Teda len s miernym meškaním, no bezpečne.
O pár dní som absolvoval tú istú trasu, ale naspäť a s cieľom prísť až do Bratislavy. Mierne klesanie, nabitá batéria na 90% a rýchlosť 110 km / h bola kombinácia, s ktorou som dúfal, že by sa to mohlo podariť.
A takmer sa aj podarilo. Dojazd sa však pohyboval vždy okolo hranice zostávajúcej vzdialenosti, a tak som radšej odbočil na nabíjačku v Trnave. Ak by bolo teda auto nabité na 100%, trasu 231 kilometrov, z toho 191 kilometrov na diaľnici pri rýchlosti 105 – 110 kilometrov, by Citigoe vedelo zvládnuť. Prípadne by stačilo znížiť rýchlosť na 100 km / h a cieľ by som dosiahol s menšou rezervou.
Nabíjanie
Pri prvej zastávke v Martine, smerom na Oravu, som sa rozhodol nabíjať z 12 % na 75 %. To trvalo necelých 44 minút, pričom za tento čas bolo do auta dodaných 21 kWh. Maximálny nabíjací výkon bol 34 kW, čo je menej ako maximálne deklarovaný nabíjací výkon 40 kW.
Priemerný nabíjací výkon bol 29 kW. Vonkajšia teplota však bola približne 12 stupňov, čo môže byť príčinou nižšieho nabíjacieho výkonu, aj keď po dlhej jazde na diaľnici by mal byť akumulátor dostatočne zahriaty.
Pri ceste naspäť sme sa rovnako zastavili na nabíjačke v Martine, kde sme nabíjali do 90 %. Nabíjací výkon pri vyšších percentách je naozaj veľmi nízky, pri týchto hodnotách aj pod 9 kW. Na nabíjaciu stanicu sme prišli s 38 % a nabíjanie do 90 % trvalo 67 minút.
Maximálny nabíjací výkon opäť neprekročil 34 kW, vonkajšia teplota bola pritom rovnaká, a to 12 stupňov. Nízky nabíjací výkon pri vyšších percentách by problém nebol, ak by sa maximálny nabíjací výkon držal aspoň do 70 %.
Rýchlosť nabíjanie je preto značne pomalšia ako pri e-Up s polovičnou kapacitou batérie. Vo výsledku, strávený čas jedným nabíjaním môže byť rovnako dlhý ako keby ste sa so starším e-Up zastavili na nabíjačke dvakrát. Pri ceste naspäť a zastavení v Trnave, kedy bola okolitá teplota 17 stupňov, sa nabíjací výkon dostal nad 35 kW. Je preto možné, že pri vonkajšej teplote nad 20 stupňov by bolo možné dosiahnuť deklarovaný maximálny výkon 40 kW.
Bohužiaľ, toto sa nám však overiť nepodarilo pre nižšie teploty. Na druhú stranu, automobilka deklaruje čas nabíjania od 10 % do 80 % na rovných 60 minút, čo je reálne.
Veľkým pozitívom Citigoe s vyššou kapacitou batérie je prítomnosť dvojfázovej palubnej nabíjačky s výkonom 7,2 kW. Síce nejde o obrovský skok, aj dvojnásobné zvýšenie rýchlosti nabíjania cez wall-box, respektíve na verejných nabíjacích staniciach s AC nabíjaním, je určite vítané. Ak by ste auto nabíjali do 100 % iba takýmto spôsobom, výrobca sľubuje čas 5 hodín a 27 minút.
Hodnotenie Škoda Citigo-e iV
Prvý elektromobil od Škodovky sa podaril. S reálnym dojazdom pohybujúcim sa okolo 250 kilometrov ide o veľmi dobré vozidlo, ktoré môže slúžiť nielen ako auto do mesta, ale taktiež ako vstupná brána k elektromobilite. Cena mierne presahujúca 21 tisíc eur je síce vysoká, no v kombinácii s dotáciou ide o značne zaujímavejší objem peňazí, ktorý by vás mohol o kúpe Citigo-e presvedčiť.
Navyše, ak by ste v tejto cenovej kategórii chceli siahnuť po inom elektrickom aute s obdobným dojazdom, hľadali by ste len márne. Teda, našli by ste Volkswagen e-Up, ktorý za mierne vyššiu sumu ponúka napríklad vyhrievané čelné sklo, elektrické spätné zrkadlá či dokonca parkovaciu kameru. Ako celok je ale Citigoe veľmi solídne auto do mesta a aj na stredne dlhé cesty. Rýchlejšie nabíjanie by ho však spravilo ešte atraktívnejším.
https://uploads.disquscdn.com/images/f9c1cfc931551a291ef3509981f28a12fb77f259919ab7c6ae1e23a3a3cb5d54.jpg
Jednoducho veľmi sme spokojný. 😀
Musím pochváliť recenziu, veľmi dobre napísaná.
Z vlastných skúseností môžem dodať, že je to vysoko návykové autíčko a dá sa v ňom jazdiť neskutočne úsporne, aj okolo 7kWh/100km. Už mám na ňom najazdených cez 5tis. km a to sa ešte krotím 🙂
Každý, kto sa v ňom viezol bol veľmi milo prekvapený, malé z vonku ale priestorné z vnútra a fakt veľmi dynamické aj pri vyšších rýchlostiach. To treba fakt vyskúšať!!! Škodovke sa to vydarilo.
Urobiť takéto niečo v superbe alebo octávii combi (napr. dať do toho vnútornosti z dvoch Citigoe), tak nič iné ani netreba a ľudia im „utrhajú“ ruky :))
ja uz neviem sa dockat na moje Citigo. Sere ma, ze napriek tomu, ze auto bolo zarezervovane v minulom roku este stale neviem kedy bude vyrabane…
Ahoj, tiež sa posuval termin dodania, nakoniec som to cele zrusil nakolko nikto nevedel povedat kedy vobec autoi vyrobia nie že ešte dodajú a zobral som hybrid od hyundai konu v plnej vybave, väčsie auto , drahsie o 1500 eur a komfortnejsie. Pockam 2 roky a kupjem čistý elektromobil, ale na urovni Kona, alebo max. Pegueot e208
Ak by si chcel, tak viem jedno citigo sprostredkovať. Pre viac info: tsla21 @ seznam.cz
Poslal som email.
Recenzia je fakt dobra ,no napisat ze dokazete na nom jazdit so spotrebou 7kwh na 100 km,je predsa len odvazne az zavadzajuce ,pri neobmedzovani sa a pri sposobe jazdy ako so spalovacim motorom je spotreba 14-15 kwh ,a co sa dynamiiky tyka fakt super .
Napísal som okolo 7kWh/100km. A s určitým obmedzovaním to samozrejme je. Bez obmedzovania jazdím okresky medzi 11-12kWh/100km bez kúrenia/klímy. A to nie ako so spalovákom ale svižnejšie.
Keď uvádzam priemerku, tak na trase tam a späť.
7kWh/100km? tak to by som rad vedel podmienky, pri ktorych sa toto podarilo. napr. najazdene km pocas danej jazdy, vonkajsia teplota, sposob jazdy, max rcyhlost, priemerna ryclost, tlak v pneu, ci si nesiel prevazne z kopca 🙂
na mojom e-UPe z r. 2017 viem dosiahnut 9.0kWh/100km pri vonkajsej teplote 23C, priemerna rychlost 36km/h (mesto + trochu rychlostnej), celkova jazda 27km (tam a spat), letne pneu na 3 baroch, eco+, ziadny stupen rekuperacie + tempomat na 54km/h mesto, 80km rychlostna.
Presne to bolo 7,6kWh/100km. Bolo to v Ba pri asi 20st. Priemernú rýchlosť si nepamätám, ale max. bolo tak do 60km/hod, rovina, bez kúrenia s jemným akcelerovaním a minimálnou rekuperáciou (1 stupeň). Žiadny eco mód.
Pekny den,
chcem sa spytat ci je mozne auto na dialku vykurit/vychladit aj ked nie je prave pripojene k nabijacke.
dakujem
Prave som to vyskusal a nie nieje to mozne. Auto vypise hlasku *We can not run the air conditioner as you have not connected the charging plug to the vehicle socket. To successfully execute the request, connect it and try again. Thank you.*
podla manualu k autu je to mozne, ale musi sa v aplikacii skoda connect niekde zapnut tato moznost + standardne je nastavena minimalna uroven nabitia akumulatora pre spustenie klimatizacie alebo kurenia na dialku na 100%. A aj tuto hodnotu treba zmenit na napr 30%.
https://uploads.disquscdn.com/images/5305b2bfecdbc3f213d560a2926fd860e82b6e004bbc622dd0887949becb9583.jpg Nie je to pravda. Da sa. Ale pred tym v Skoda Connect nastaveniach treba tuto funkciu zapnut : moznost kurenia a klimy na dialku aj BEZ pripojeneho nabijacieho kabla.
Da sa ale aby sa dalo treba jedenkrat cez Skoda Connect v nastaveniach zapnut polozku pouzit kurenie ci klimu aj z vnutornej 36.8 KW/h-ovej baterie. Pri hladani tohto nastavenia mozete natrafit na problem ze tam nieje. Je to kvoli tomu ze Skoda Connect appka je v skutocnosti zamaskovany web prehliadac a interface je webova stranka s Javascriptom ktory chybne refreshuje. Riesenim je nainstalovat si Move&Fun, sediac v aute SPAROVAT s autom , a v sparovanom stave v sekcii eManager nastavit tuto funkciu pouzivania baterie a ulozit do auta cez BT. Auto si to zapamata. Nasledne pri zatvoreni Skoda Connect a znovuspusteni uz sa to zobrazi ale opat v DISABLE stave. Potom uz len treba ENABLE-nut a ulozit. Od tej chvile zapinanie kurenia a klimy na dialku bude fungovat vzdy. Neohovorim to forwardujuc na nejaky zdroj – vlastnim Citigo-e iV a je to osobna skusenost. Je tam vsak stale este jeden bug a to je SCHEDULER – casovac. Ak nastavim nejaky cas, spusti sa to samo, ale ak nastavim opakovanie napriklad kazdy den v tom istom case tak na dalsi den casy su posunute o 2 hodiny. Podla mna je to problem na serveri s casovymi zonami. NEtreba casovac pouzivat – treba sa tesit ze spolahlivo funguje manualne zapnutie kurenia alebo vychladenia auta na dialku. 10 minut pred cestou odporucam zapinat. Spokojny je ten kto je spokojnym s tym co ma. 😉 https://uploads.disquscdn.com/images/5305b2bfecdbc3f213d560a2926fd860e82b6e004bbc622dd0887949becb9583.jpg
Mne to najskor neslo, vypisalo mi daky error co si uz nepamatam a potom mi to same od seba zacalo ist nechapem ako je to mozne… No a potom som riesil so skoda connect supportom ze na druhom zariadeni som videl auto v garazi ale nedalo sa s nim spojit no a tak sa to pototo ze teraz uz vyse 3 tyzdne som bez appky a nefunguje mi to nikde… Uz som si s nimi vymenil asi 50 mailov a stale daco „vyvojari“ spravia a mam volaco odskusat a takto dookola. Samozrejme na vyvojarov niekedy treba cakat aj par dni… Inac auto samotne si neviem vynachvalit 🙂
Mozete prosim uviest zdroj informacie ktory hovori o dvojfazovej nabijacke 7,2kw?
Nikde som o tom nenasiel ziadne informacie a tento portal je prvy ktory hovori namiesto 1 fazovej o 2 fazovej palubnej nabijacke.
napriklad tu to hovori priamo clovek zo skoda auto https://www.youtube.com/watch?v=JMjsnG95xoo&t=1434s
Potom dalej sa o tom pise aj napr tu https://ev-database.org/car/1190/Skoda-CITIGOe-iV
Dalej: https://fdrive.cz/clanky/test-skoda-citigo-e-iv-elektromobil-pro-masy-je-tady-4993/3-jizdni-vlastnosti-dojezd-a-nabijeni
V aute su v podstate dve palubne najijacky (rovnake ako v prvej generacii e-up). A vdaka tomu vie auto nabijat bud 1x32A alebo 2x16A
Mali by sme porátať kolíky na mennekes prípojke…
Je fajn keď takéto auto otestuje človek čo je zviknutý na dačom podobnom jazdiť a nie dakto kto má doma Teslu a podobné rakety. Takže potom je aj recenzia k veci a vlastnosti auta sú prezentované tak ako sa dá v tej kategórii očakávať. Paráda. Akurát po tej diaľnici by som teda 130 neletel, na úsporu sa mi dobre jazdilo tak 100 vkou po rovine a kopce a 110 dolu. A to som ani nebol najpomalší, vždy sa našiel predomnou dakto kto išiel ako ja. A dokonca Trnava Bratislava pravda to ani viac nejde, a aj daktoré rýchlostné cesty majú často obmedzenia na 100, či 110, takže tieto malé špunty idú po týchto cestách na pohodu. Samozrejme by bolo úspornejšie jazdiť po okreskách, ale teda kto dakedy išiel 200km samá dedina tak mal isto dosť toho, je to náročné na pozornosť…
Myslíte, že ten, kto má Teslu, nevie dobre jazdiť na malom EV 🙂
Skôr si myslím že ho vníma skreslene, respektíve zo svojho pohľadu. Je to o x kategórií iné auto. A možno ani nevie, lebo Tesla vraj až tak nerekuperuje 🙂 .Okrem toho ho tam otravuje to neustále zapínanie zapaľovania ako na ropákovi, a zamykanie a tak. Lebo na to si pri Tesle odvykol…
to neni o tesle.. citigo/up su stare auta s 20 rocnou technologiou, predajnost maju iba vdaka cene.. staci si presadnut do ZOE a uz je ten feeling uplne inde.. ja teslu nemam, ale napr.s klucom som sa naposledy stretol v 2006 🙂
Tých 20 rokov je prehnaných. Mne tam nič zásadnejšieho nechýba ani mi nevadí. Ten kľúč a jednoduché ovládanie je z môjho pohľadu dokonca výhoda lebo druhe auto je Tiguan 2011 a hlavne manželka nemá žiadny problém. E-up je presne taký ako som očakával a velmi ma potešil. Ale je to auto do mesta a okolia. Ako senior s artrozou by som ocenil keby bola aj trojtverová verzia. Sedadlo mám úplne vzadu a B stĺpik je potom dosť vpredu a sťažuje nastupovanie. Ale keď som už dnu tak miesta je dostatok. Ale sedadlá sú tak max na 1 hodinu jazdy. Je to auto pre tých pre ktorých je auto užitková vec a nepotretrebujú si ním masírovať ego. A aj “ feeling” rýchlo pominie, hlavne v mestkych zápchach. Ale aj pre mňa seniora jazda má veľký feeling a prináša veľa radosti, skrátka je to paráda. A samozrejme že pre 99% ľudí je cena az na prvom mieste.
Jednostupňová prevodovka po desiatkach rokov jazdenia s manuálom positujem v meste ako veľmi prijemnú a komfortnú vec.
Potešili ma aj dynamické vlastnosti v bežnych stúpaniach(napr. Donovaly). V bežných rychlostiach auto ochotne zrychľuje a umozňuje bezpečné predbiehanie. Zásadná je je malá spotreba pri jazde v kopcoch vďaka výbornej rekuperacii. Moja mestka jazda s 2.0 TDI (kopec dole, mesto, kopec hore) mala spotrebu k 10 l nafty. S e-up je to do 12 kWh/100 km. Myslím, že ani najmodernejšie elektro pohony nie sú pozorovateľne efektívnejšie. (samozrejme v nízkych rýchlostiam kde sa neuplatnuje značne veľke cx cca 0,31 e-up).
Z technickej stránky by dosť zásadne pomohlo vyhrievanie batérie. Aj keby bolo priamoohrevom (nie tepelné čerpadlo) tak by to v v prevažnej časti roka preďlžilo dojazd a zrýchlilo DC nabíjanie. Nové aku LG Chem e63 sú veĺmi citlivé na pokles teploty (niečo dvojnásobnú kapacitu) a to už pod +10 deg C. A dokonca aj v lete vonku bateria vychladne cez noc na menej ako 10 C. Ohrev bežnou jazdou je zanedbateľný a tak celá jazda je pri nízkej teplote baterie. Prúdením vzduchu pri jazde sa to len ťažko ohreje , batéria má zospodu masívny ochranný kryt, krorý však žiaľ aj tepelne izoluje. Ale VW navrhoval e-up vyložene do mesta a nová batéria má v meste až priliš vela kapacity. Ale pre 64 Ah články sa tecnichky menšia bateria nedá vyskladať bez zasadných ústupkov v dynamike a rýchlosti DC nabíjania.
Dosť mi vadí komunikačne archaická aplikácia We Connect s až neskutočne dlhým aktualizovaním, ako keby som sa vrátil do časov dialup modemov, ešte by mohli pridať to pískanie. Naviac v iOS verzii poplietli premenné spotreby a chýba napr nastavenie hornej hranice nabíjania. Ja vždy začínam jazdu dlhým zjazdom a keď je batéria po noci na 100% tak to vôbec nerekuperuje (neni miesto v baterii) a idem len na mechanické brzdy a citelne to zvýšuje spotebu. Ale rekuperácia je podľa mňa veľmi dobre zvladnutá aj keď jej premiera je z roku 2013. Napr na D sa dá výborne plachtiť a “blendovanie” brzd (plynylý prechod medzi rekuperačným a mechanickým brzdením) pociťjem po tých pár sto km ako optimálne vyriešené.
Ešte sa mi nepáči, že VW podľahol tlaku NCPA a kvôli hviezdičkám tam pridali Lane Assist. V meste nemá zmysel. Hodil by sa, hlavne pre mňa “Pedestrian recognition” ale nejaký podstatne výkonnejší. Tie súčasne sú len veľmi málo efektívne , hlavne v prípade nahleho vstupu chodca do jazdnej dráhy. A v daždi a večer, (tu by boli najžiadanejšie) sú súčasne prakticky neúčinné. Tie súčasné sú skôr nebezpečim, vtedy keď sa na ne človek nekriticky spolieha. Kľudne by som si sa efektívny systém aj citeľne priplatil a oželel by som aj napr elektróny. Ale skutočne užitočný systém tak skoro nebude, zatial ho musí suplovať aspoň pozorný spolujazdec.
Recenziu hodnotím ako veľmi vyváženú a hodnotnú
Plný súhlas, zdieľam rovnaký názor. Auto je prekvapujúco priestranné v kontraste s očakávaním a v danej cenovej kategórii jednoducho nič lepšie nie je. Detaily ako kľúčové zapaľovanie či absencia plnohodnotného infotainmentu nemajú vplyv na auto ako také, oceňujem prítomnosť klasickej radiacej páky, človek sa môže pri ceste mimo mesto pohrať s rekuperačnými režimami podľa potreby ako pri podraďovaní na bežnom automate, auto je podľa mňa optimálne zladené. Samoztejme tepelný manažment batérie ako aj bezpečnostné systémy sú nevýhodou, ale nič nie je dokonalé 🙂