MojElektromobil

iX3 je v poradí druhé elektrické BMW, v ktorom som sa viezol. Prvým bola legendárna i3 a odvtedy som mal možnosť sedieť len v plug-in hybridných verziách. Čisté elektro je ale trochu iná káva. Ide síce len o prerobenú BMW X3, takže tu stále máme niekoľko zbytočností, ktoré sú potrebné v spaľovacom aute. No aj napriek tomu som bol veľmi príjemne prekvapený z jazdných vlastností a čo som nečakal, aj zo spotreby. Toto je test BMW iX3.

BMW iX3
BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

BMW iX3: Cena a výbava testovaného modelu

Cena základného BMW iX3 je 68 350 €. My sme mali na test zapožičané vozidlo v maximálnej výbave s bohatou doplnkovou výbavou. Celková cena testovaného modelu sa teda vyšplhala na 76 685 eur.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Test BMW iX3: Exteriér a interiér

Keďže ide o prerobenú X3, rozdiely v exteriéri sú minimálne. Prvé, čo si všimnete, je chýbajúca mriežka chladenia, ktorá bola nahradená plastom. Vpredu sa nachádza obrovská kapota, a tak som bol zvedavý, čo je pod ňou. Elektromobilisti sa nepotešia, pretože úložný priestor tu úplne chýba. Po otvorení kapoty vidím len veľký plastový kryt.

BMW iX3
BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Čo sa týka interiéru, tu som bol veľmi spokojný. Priestoru je dosť vpredu aj vzadu, problém nebudú mať ani vyšší pasažieri. Potešil ma šikovný menší odkladací priestor vpravo pod volantom, kam si môžem odložiť napríklad okuliare.

Keďže ide o elektromobil od prémiovej automobilky, kvalita interiéru je na veľmi dobrej úrovni. Všetky materiály okolo mňa sú na pohľad príjemné, rovnako aj na dotyk. Doslova nič tu nepôsobí lacným dojmom. Teraz nemyslím, že sa vnútri cítim ako v najluxusnejšom aute sveta, no všetko je v poriadku. Jedinú výčitku mám už tradične k stredovému panelu, ktorého povrchová úprava je lesklá plastová. Rád zachytáva odtlačky prstov, no našťastie tu toho plastu nie je veľa.

Test BMW iX3: Batéria a dojazd

Automobilka BMW v tomto smere nič neriskovala a svoj elektromobil vybavila batériou s celkovou kapacitou 80 kWh, čo je veľmi slušné. Využiteľných z toho je 73,83 kWh. K dispozícii nie sú žiadne iné verzie s inými batériami, a tak sa výber toho správneho variantu sústredí už len na doplnkovú výbavu. Základný model stojí od 68 350 € a už v základe ponúka aj tepelné čerpadlo.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Kapacita batérie sa tak v tomto prípade nijako nevymyká zo zavedeného štandardu triedy prémiových SUV a BMW v tomto smere určite nestráca. V kombinácii s papierovou kombinovanou spotrebou na úrovni pod 19 kWh/100 km ponúkne aj veľmi zaujímavý dojazd, ktorý je pohodlný aj na dlhšie trasy.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Automobilka uvádza 453 – 462 km podľa WLTP. Dojazd samozrejme závisí od mnohých faktorov, no najviac ho ovplyvní to či jazdíte po diaľnici alebo v meste. Na diaľnici s dojazdom nad 400 km určite nepočítajte, no v meste udávaný dojazd pomerne pohodlne prekročíte.

BMW iX3 a rýchlosť nabíjania

Keďže BMW iX3 má batériu s pomerne veľkou kapacitou, nikoho snáď neprekvapí, že maximálny nabíjací výkon ďaleko prevyšuje štandard najrozšírenejších DC nabíjacích staníc na Slovensku (50 kW).

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

DC nabíjanie môže mať maximálny výkon až 155 kW, čo je viac ako napríklad konkurencia od koncernu Volkswagen, no výrazne menej ako Hyundai IONIQ 5. Pre najrýchlejšie nabíjanie určite odporúčam zvoliť tie najvýkonnejšie stojany. Na Slovensku je ich už pomerne veľa s výkonom od 150 do 350 kW, napríklad od ZSE Drive či GreenWay. Avšak cena za takéto rýchle nabíjanie je v porovnaní s 50 kW stojanmi o niečo vyššia. Pokiaľ by ste takto veľkú batériu nabíjali na 50 kW stojane, za hodinu dobijete približne na 65 percent.

BMW iX3 nabijanie
Počas nabíjania ukazuje výkon a dojazd | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Poteší, že maximálny nabíjací výkon je k dispozícii vždy, bez ohľadu na výbavu. To isté platí aj o palubnej nabíjačke, ktorá má výkon 11 kW. Na AC nabíjacom stojane tento elektromobil nabijete z 0 na 100 % za približne 7 hodín. Počas testovania som mal k dispozícii aj obojstranný Type 2 kábel, ktorý bol pekne obrandovaný logom BMW. Detail, ktorý poteší.

Krivka nabíjania BMW iX3 | Zdroj: ABB

Test nabíjania BMW iX3 som urobil pri vonkajšej teplote 5 stupňov Celzia po približne 10 km diaľničnej jazde. Na 155 kW výkon som sa bohužiaľ nedostal, no čísla sú aj napriek tomu zaujímavé. Začínal som nabíjať pri 11 %. Nabíjal som do 81 %, čo vozidlu trvalo 41 minút.

BMW iX3
Nabíjací konektor | Zdroj: Radovan Hlôška

Maximálny výkon bol 123,4 kW. Prvých 10 minút sa výkon držal na viac ako 120 kW. Keď úroveň nabitia presiahla 35 %, výkon klesol na niečo menej ako stovku, kde sa držal až do 50 % nabitia. Nasledoval ďalší pokles na 75 kW, tento výkon si vozidlo držalo približne do 70 % nabitia batérie.

Kolegovi sa vo februári tohto roka počas nabíjania (pri prvej jazde s iX3) podarilo získať maximálny  výkon 150 kW, ale len po dobu 30 sekúnd. Neskôr výkon padol na 120 kW.

krivka nabijania BMW iX3
Krivka nabíjania z februára | Zdroj: ABB
  • Z 20 na 80 % som nabil za 35 minút
  • Priemerný výkon bol 83,2 kW
  • Maximálny výkon 123,4 kW

Počas nabíjania mám pekne veľkým písmom k dispozícii základné parametre, akými sú aktuálny dojazd a nabíjací výkon. Pod tým sa nachádza grafický ukazovateľ stavu nabitia batérie. Nerozumiem, prečo nikde nevidím percentá. Tie si neviem zistiť ani v infotainmente, a tak som odkázaný na nabíjací stojan, kde percento vidím. To je škoda.

BMW iX3
Dodávaný AC nabíjací kábel je pekne obrandovaný | Zdroj: Radovan Hlôška

Infotainment a navigácia

Po prvom nasadnutí do BMW iX3 som sa z infotainmentu veľmi nepotešil. Na prvý pohľad malý a úplne mimo dosahu. Po prvom zoznámení sa moje “sklamanie” premenilo na pozitívne reakcie. To, že je ďaleko, je fakt, s ktorým neurobím nič.

Avšak displej je kvalitný, ponúka výbornú čitateľnosť za akýchkoľvek podmienok a úplne malý nie je. Systém iDrive je jednoducho skvelý. Prostredie je rýchle intuitívne a všetko funguje presne tak, ako by fungovať malo. Infotainment môžem ovládať dotykom prsta, ale aj špeciálnym otočným kolieskom v kombinácii s tlačidlami, ktorá mám ihneď poruke a nachádza sa na stredovom paneli.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Pre majiteľov BMW vozidiel nič nové, no takéto možnosti ovládania sa mi veľmi páčia. Pre nastavovanie svojho obľúbeného rádia, zoomovanie v mape či prechádzanie systémom môžem pohodlne sedieť, nikam sa nemusím naťahovať a všetko zvládnem s jednou rukou prakticky bez pohybu. Ak k tomu pridám príjemne rýchlu odozvu systému, mám pred sebou jeden z najlepších infotainmentov, s ktorým som kedy pracoval.

BMW iX3
Android Auto funguje bezdrôtovo | Zdroj: Radovan Hlôška

Pochvaľujem si aj možnosti pripojenia smartfónu. Android Auto aj Apple CarPlay fungujú bezdrôtovo. Pre nabíjanie môžem využiť klasický veľký USB konektor, ale aj USB-C. Ideálne riešenie pre všetkých. Čerešničkou na torte je možnosť smartfón nabíjať aj bezdrôtovo.

Na navigovanie som používal prevažne Waze v kombinácii s Android Auto. Predsa len tejto navigácii verím najviac. Vyskúšal som samozrejme aj tú integrovanú od BMW. A až na nejaké menšie výčitky funguje veľmi dobre. Problém som zaznamenal najmä s aktuálnosťou máp, ktorá sa Waze-u jednoducho nemôže vyrovnať.

BMW iX3
Android Auto v BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Vyhľadávanie adries, ponuka trás a všetko ostatné funguje na jednotku. Počas navigovania môžem mať mapu zobrazenú na infotainmente, na obrazovke za volantom a aj na Head-Up displeji. Head-Up displej štandardne pri navigovaní zobrazuje len šípku, ktorým smerom mám najbližšie ísť a vzdialenosť do odboženia. Avšak po priblížení na cca 150 metrov už pred sebou vidím kompletné zobrazenie križovatky s presnými pokynmi. To isté platí aj pre displej za volantom.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Pri navigovaní cez Android Auto tieto funkcie “navyše” síce nemám, no základné navigačné pokyny našťastie zostávajú. Vďaka tomu, že je displej infotainmentu poriadne širokouhlý, môžem na ňom mať v rámci Android Auto zobrazené dve aplikácie súčasne. Vľavo na väčšej časti je napríklad navigácia a vpravo v tej menšej Spotify. Takto sa mi to páči.

Jazda a jazdné vlastnosti a rekuperácia

Elektromobil je k dispozícii len s jednou motorizáciou a zadným náhonom. Neexistuje žiadna, ani príplatková možnosť dostať iX3 vo verzii 4×4. Osobne si práve auto tohto typu nepredstavujem so zadným náhonom. Vidím ho skôr u niekoho, kto chodí na lyžovačky, chaty a podobne. A náhon na obe nápravy by sa v tomto prípade zišiel.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Tento nedostatok našťastie vyvažuje skvelým pocitom z jazdy a slušnou dynamikou. Elektromotor ponúka výkon 210 kW (286 koní) a vozidlo nemá žiadny problém preniesť ho na vozovku. Nejaké zbytočné prehrabovanie určite nehrozí. Zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže za 6,8 sekundy.

Toto číslo síce netrhá žiadne rekordy, no to ani nechce. V meste ponúkne iX3 veľmi svižné zrýchlenie a ani v rýchlostiach nad 100 km/h som s dynamikou problém nemal. Predbiehanie je veľmi pohodlné a bezproblémové.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Čo musím pochváliť, je výborný podvozok. Nerovnosti na vozovke prechádza doslova s noblesou. Za volantom sa cítim veľmi isto a pohodlne. Podvozok je naladený skôr na komfort, nie je to klasické M-kové BMW. To by pri tomto type auta veľmi nedávalo zmysel. iX3 síce váži viac ako 2,2 tony, ale vďaka slušnému výkonu to pri rozbiehaní cítiť nie je. Pri otáčaní som ale hmotnosť určite evidoval.

Čo ma teší, je príjemná spotreba. Prekvapený som nebol, pretože o dobrej spotrebe som už čítal, no chcel som si to vyskúšať osobne. V meste pri štandardnej premávke som sa bez problémov dostal na úroveň pod 15 kWh/100 km, väčšinou to bolo menej. Priemerne som jazdil za 13 – 14 kWh/100 km. To je vzhľadom na veľkosť a hmotnosť tohto elektromobilu veľmi príjemná spotreba.

BMW iX3
BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Rekuperáciu zvládlo BMW nad moje očakávania. V základe mám možnosť jazdiť s dvomi jazdnými režimami – D a B. Režim B ponúka maximálnu úroveň rekuperácie a v tomto režime dokážem aj úplne zastaviť bez nutnosti šliapať na brzdu. Túto možnosť by mal podľa mňa mať každý elektromobil.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Režim D je klasický, prednastavene pri jeho používaní auto takmer vôbec nerekuperuje. Trochu som sa pohral s nastaveniami a našiel som možnosť nastaviť si úroveň rekuperácie v režime D. A to konkrétne až v 4 krokoch. Adaptívna, vysoká, stredná a nízka. Vysoká je prakticky rovnako účinná ako režim B, len s tým rozdielom, že vozidlo nezastaví úplne do nuly.

BMW iX3 a spotreba na diaľnici

Diaľničná jazda je s novým iX3 veľmi pohodlná. Ocenil som skvelé odhlučnenie kabíny a komfortné sedenie. Problém nebudete mať ani pri dlhších trasách, vozidlo na ceste sedí výborne, nie sú tu žiadne nepríjemné otrasy, len čistý pôžitok z jazdy.

BMW iX3
BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Test BMW iX3 na diaľnici bol dlhý 55 km. Vonkajšia teplota bola príjemných 14 stupňov a svietilo Slnko, takže kúrenie nebolo potrebné vôbec. Rýchlosť som nastavil na 130 km/h podľa GPS, vozidlo na tachometri ukazovalo 135 km/h. Výsledná spotreba sa zastavila na hodnote 24,0 kWh/100 km a musím ju označiť za veľmi príjemnú. Hyundai IONIQ 5 v tomto teste zaznamenal spotrebu 27,0 kWh/100 km.

VozidloKapacita batérieSpotreba (kWh/100 km)Spotrebované % batérieVonkajšia teplota/Kúrenie/klimatizácia
BMW iX373,83 kWh24,0?
Hyundai IONIQ 5 (4x4)72 kWh27,0198 stupňov, kúrenie nastavené na 21,5 stupňa
BMW iX105,2 kWh27,3137 stupňov, kúrenie na 21,5 stupňa

Po prepočítaní mi celkový diaľničný dojazd pri rýchlosti 130 km/h za predpokladu spotreby 24,0 kWh/100 km vychádza na 308 kilometrov.

BMW iX3 a spotreba na okresných cestách

Náš test spotreby na okreskách je dlhý až 174 km a počas neho prechádzame obcami s maximálnou povolenou rýchlosťou 50 km/h, ale aj mimo obcí rýchlosťou 90 km/h. Vonkajšia teplota počas testu bola 8 stupňov Celzia a kúrenie som nastavil na 21,5 stupňa.

BMW iX3
BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Keďže vozidlo neukazuje informácie o nabití batérie v percentách, nebol som schopný zistiť, koľko percent na celú jazdu spotrebovalo. To je škoda. V každom prípade, ukazovateľ spotreby sa zastavil na veľmi dobrej hodnote 15,8 kWh/100 km. Pre porovnanie, Hyundai IONIQ 5 4×4 mal pri tomto teste spotrebu 16,6 kWh/100 km.

Celkový dojazd na okresných cestách mi po prepočítaní vychádza na veľmi dobrých 467 km, čo je o 30 km viac ako IONIQ 5.

VozidloKapacita batérie Spotreba (kWh/100 km)Spotrebované %Vonkajšia teplota/kúrenie/klimatizácia
Hyundai IONIQ 5 4x472,6 kWh16,6 kWh/100 km42teplota 11-14 stupňov, kúrenie nastavené na 21,5 stupňa polovicu testu

*Test spotreby začína v Karlovej Vsi v Bratislave, pokračuje smer Malacky, Kúty, Senica, Kuchyňa a späť do Karlovej Vsi. Celková dĺžka je 174 km. 

Test BMW iX3: Záverečné hodnotenie

BMW iX3 je síce pri prvom pohľade len prerobený konvenčný model, no aj napriek tomu sa automobilke podarilo vytvoriť konkurencieschopný elektromobil, ktorý svoju konkurenciu v niektorých ohľadoch poráža. Vo svojej kategórii ponúka napríklad veľmi príjemné spotreby, ktoré sa odzrkadlia na dlhšom dojazde.

BMW iX3
Test BMW iX3 | Zdroj: Radovan Hlôška

Batéria je veľká, 150 kW nabíjanie je k dispozícii od základu, rovnako aj 11 kW palubná nabíjačka. Jazdné vlastnosti sú výborné, elektromobil je to pohodlný a rýchly. Pri SUV vozidle by som možno prijal pohon obidvoch náprav, čo by mu svedčalo viac. Chýba mi ukazovateľ percenta nabitia batérie. Čo ma ale veľmi teší, je bezdrôtové Android Auto aj Apple CarPlay, bezdrôtové nabíjanie smartfónu a dostupnosť všetkých najpoužívanejších konektorov.

Technické parametre

Rozmery (dĺžka, šírka, výška)4734 x 1891 x 1668 mm
Rázvor2864 mm
Hmotnosť (kg)pohotovostná - 2255
max hmotnosť - 2725
Kombinovaná spotreba (kWh/100 km)18,5 - 18,9
Kapacita batérie 80 kWh | 73,83 kWh (využiteľná)
Elektrický dojazd453 - 462 km
Výkon210 kW / 286 koní
Krútiaci moment400 Nm
Maximálna rýchlosť180 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h6,8 s
Objem batožinového priestoru510 - 1560 l
Cenaod 68 350 €
cena testovaného vozidla: 76 685 €

plusy

  • zaujímavá spotreba a dojazd
  • komfortné jazdenie
  • kvalitné materiály v interiéri
  • dostatočný výkon
  • Bezdrôtové Android Auto
  • Bezdrôtové nabíanie smartfónu + všetky potrebné konektory
  • Výborný infotainment a jeho ovládanie
  • Dobré možnosti rekuperácie

mínusy

  • neukazuje % batérie, ani počas nabíjania
  • zišiel by sa pohon 4×4
  • veľká predná kapota neskrýva žiadny úložný priestor
4. novembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+