MojElektromobil

Nemecké BMW predstavilo ďalší elektromobil do svojho portfólia elektrických vozidiel. Ide o moderné elektrické SUV BMW iX, ktoré sa dostane do predaja ešte tento rok a ponúkne dojazd až 600 kilometrov na jedno nabitie.

Elektrické BMW iX

Ide o prvý elektromobil od BMW, ktorý využíva novú elektrickú a škálovateľnú platformu. Vytvoriť má základ pre budúce elektrické modely automobilky. Od nového elektrického SUV si sľubujú veľa. BMW iX sa aktuálne nachádza vo finálnej fáze sériového vývoja a vyrábať sa začne v nemeckom závode už v druhej polovici tohto roka. Nielen pri vývoji čerpali zo skúseností BMW v oblasti trvalo udržateľného rozvoja, a to s dôrazom na maximálnu ochranu životného prostredia. Recyklované materiály či elektrická energia využívaná pri výrobe z obnoviteľných zdrojov sú samozrejmosťou.

Ruka v ruke so životným prostredím ide aj efektivita a účinnosť. BMW iX bude dostupné v dvoch výkonnostných verziách, no obe budú vybavené dvojicou elektromotorov. Automobilka sa v tejto súvislosti pýši vysokou účinnosťou motorov, ktoré majú prekonávať konkurenciu v totožnom segmente. To má mať pozitívny vplyv na spotrebu, ktorej taktiež pomáha lepšia aerodynamika či odľahčená konštrukcia. „Nemáme pochyby: ak má mobilita predstavovať naozaj skvelé riešenie, musí byť trvalo udržateľná. Pre BMW Group neexistuje prémiová mobilita bez zodpovednosti,” hovorí Oliver Zipse, predseda predstavenstva BMW AG.

Dojazd až 630 km

Moderné elektrické SUV BMW iX sa začne predávať v dvoch rôznych výkonnostných verziách. Vždy sa o pohon bude starať dvojica elektromotorov pre pohon prednej aj zadnej nápravy. Výkonnejšie BMW iX xDrive50 dosahuje maximálny výkon 385 kW a z 0 na 100 km/h zrýchli za menej ako päť sekúnd. Elektrický dojazd tejto verzie je podľa normy WLTP až 600 kilometrov. Nižšia verzia BMW iX xDrive40 ponúkne maximálny výkon 240 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 6 sekúnd. Dojazd podľa normy WLTP je v tomto prípade cez 400 kilometrov.

Model Dojazd WLTP Výkon a krútiaci moment Z 0 na 100 km/h Výkon nabíjania Nabíjanie / Čas
BMW iX xDrive50 >630 km 385 kW a 765 Nm 4,6 sekundy 200 kW 120 km za 10 minút
BMW iX xDrive40 >425 km 240 kW a 630 Nm 6,1 sekundy 150 kW 90 km za 10 minút

Maximálna rýchlosť oboch modelov je obmedzená na 200 km/h. Zaujímavé sú určite aj čísla kombinovanej spotreby. BMW iX xDrive50 si zoberie od 19,8 do 23 kWh/100 km a BMW iX xDrive40 od 19,4 do 22,5 kWh/100 km. Tieto hodnoty dojazdu a spotreby v SUV segmente vôbec nie sú zlé. Ak sa ich v praxi podarí potvrdiť, mohlo by ísť o naozaj solídnu konkurenciu pre iné elektromobily rovnakej kategórie. Na druhú stranu, BMW dodáva, že všetky hodnoty sú predbežné a odzrkadľujú aktuálny stav vozidla. Čím sú si v BMW istí sú hodnoty nabíjania a kapacity batérie.

Neskôr sa táto dvojica rozšíri o tretí výkonnostný model BMW iX M60, ktorý bude zameraný na ešte vyšší výkon a novú úroveň radosti z čisto elektrickej jazdy. Finálne údaje zatiaľ nie sú známe a ide iba o predpoklad výrobcu. Kombinovaný výkon elektromotorov sa pri tejto verzii má dostať až na 440 kW, teda 600 koní. Inteligentný elektrický pohon všetkých kolies zabezpečí maximálnu trakciu oboch náprav. Pôjde o prvý elektrický model BMW M v segmente SAV a toto označenie dostane oprávnene. Dostanete teda presne to, čo od BMW so znakom M očakávate – obratnosť, dynamiku a precíznosť. Spotreba z doterajších testov v kombinovanom cykle vychádza na 21,6 kWh / 100 km.

Batéria a možnosti nabíjania

Výkonnejšia verzia elektrického SUV BMW iX xDrive50 má batériu s využiteľnou kapacitou 106 kWh (111,5 kWh brutto) a dokáže sa nabíjať výkonom až 200 kW. Za približne 10 minút nabíjania by sa mal dojazd zvýšiť o 150 kilometrov v prípade, že k nabíjačke prídete s 10 percentami. BMW iX xDrive40 má batériu s využiteľnou kapacitou 71 kWh (76,6 kWh brutto) a nabíjať sa dokáže výkonom maximálne 150 kW. V tomto prípade sa za rovnakých okolností nabije po 10 minútach 95 kilometrov dojazdu.

Nabíjanie z 10 na 80 percent trvá pri verzii s väčšou batériou 35 minút a pri verzii s menšou batériou 31 minút. Palubná nabíjačka bude štandardne trojfázová s výkonom 11 kW, no neskôr bude ponuka doplnená aj o možnosť 22 kW palubnej nabíjačky. BMW v tlačovej správe tvrdí, že energetická hustota nových batérií narástla až o 20 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Batéria je samozrejme v plnom teplotnom komforte vďaka chladeniu a vyhrievaniu, kde sa o slovo hlási aj tepelné čerpadlo.

Pre kúrenie bude využívané odpadové teplo z rôznych častí vozidla. Nárast dojazdu je pri štandardnej prevádzke asi o 10 percent, no v extrémnych prípadoch, teda v chladnejšom počasí a pri jazde v zápche sa môže celková úspora vyšplhať až na 40 percent. Dobrou správou je, že BMW dokáže batériu pripraviť pred rýchlym nabíjaním. Ak je v navigácii zadaná zastávka na rýchlonabíjačke, teplotný manažment zabezpečí, aby bola batéria pripravená na prijatie maximálne možného nabíjacieho výkonu.

BMW iX xDrive50 a BMW iX xDrive40 príde do predaja v novembri tohto roka . Cena výkonnejšej verzie BMW iX xDrive50 začína na 98 000 € a BMW xDrive40 si budete môcť kúpiť od 77 300 €. Ceny platné pre slovenský trh zatiaľ neboli zverejnené.

Konkurencia je silná

BMW vstupuje do segmentu elektrických SUV s ďalším zaujímavým modelom. Konkurencia je ale silná a aj ďalšie automobilky prichádzajú so zaujímavými modelmi. Spomenúť môžeme napríklad Škoda Enyaq iV alebo Volkswagen ID.4, ktoré sa už pomaly dostávajú k prvým zákazníkom. Tento rok sa ale do predaja dostane aj Nissan Ariya a do Európy by mohol konečne doraziť aj Tesla Model Y. Kategóriu menších elektrických SUV bude zastupovať aj Hyundai IONIQ 5, ktorý taktiež ponúkne veľmi solídne parametre.

Jednotlivé modely sme porovnali v samostatnom článku:

Náš tip
Porovnali sme elektromobily Hyundai IONIQ 5, Škoda Enyaq iV, Tesla Model Y a ďalšie

Článok bol aktualizovaný 3. júna 2021 o nové informácie

3. júna 2021
Zdroj: Tlačová správa

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+