Aktualizované 15. december 2020
Počet automobiliek, ktoré do svojho portfólia zaradili aj elektromobily v posledných rokoch výrazne rozrástol. Zoznam sa pravidelne rozširuje, a tak sme sa rozhodli pripraviť zoznam elektromobilov, ktoré si v roku 2020 môžete na Slovensku zakúpiť. Aktuálnu ponuku už opustili modely Škoda Citigo-e a Volkswagen e-Up, ktoré na Slovensku nie je možné objednať a v tejto chvíli nie je jasné, či sa to niekedy zmení. Pribudol tu však model Volkswagen ID.3.
Modely sú zoradené podľa ceny, teda od najnižšej sumy 19 990 € v prípade Škoda Citigo-e iV až po 109 234 € v prípade Porsche Taycan. Celkovo si môžete vybrať z 28 modelov od 18 automobiliek. Uvedené ceny platia pre vozidlá v základnej výbave.
Pestrá ponuka
Do sumy približne 35 000 € je možné kúpiť mestské alebo rodinné automobily. Ide napríklad o Volkswagen e-Golf, Renault ZOE, Peugeot e-208 alebo Nissan Leaf. Od 35 000 € do 40 000 € sú v ponuke aj crossovery ako Kia e-Niro či Hyundai Kona, no nájdete tu aj jeden primárne mestský model – BMW i3. Nad 40 000 € sa už zaraďujú skôr prémiovejšie kúsky od Audi, Mercedes, Tesly, ale aj Porsche.
Časť z aktuálne dostupných modelov sme už testovali a postupne chceme otestovať všetky ponúkané vozidlá. Najnovšie sme otestovali aj Škoda Citigo e-iV, ktorý je aj vďaka nízkej cene, najmä v kombinácii s dotáciou, veľmi zaujímavou voľbou. Samozrejme, to isté platí aj pre Volkswagen e-Up, nakoľko ide o takmer totožné vozidlá s menšími rozdielmi vo výbave. Navyše, vďaka väčšej batérii je dobrým partnerom aj pri dlhších cestách. Zamrzieť však môže nižší výkon nabíjania.
Ak ale môžete priplatiť pár tisíc eur navyše, taký Renault ZOE vám poskytne citeľne vyšší dojazd a lepšie možnosti nabíjania. V cene lepších crossoverov je možné siahnuť ešte po zaujímavejších kúskoch ako Hyundai Kona či Kia e-Niro. Keď sa však rozhodujete medzi vozidlami vo vyššej cenovej kategórií, výber do veľkej miery závisí už od vašich konkrétnych preferencií alebo značky. Podľa mnohých fanúšikov je najlepšou voľbou pri pomere ceny a výkonu Tesla Model 3.
Elektromobily podľa ceny
Značky | Modely | Cena od (vrátane DPH) |
Škoda | Citigo-e iV | 19 990 € (Vypredané) |
Volkswagen | e-Up | 22 600 € (Aktuálne nie je v predaji) |
Smart
|
ForTwo | 22 726 € |
ForFour | 23 322 € | |
ForTwo kabriolet | 26 014 € | |
Nissan | Leaf | 27 970 € |
Volkswagen | e-Golf | 27 990 € |
Opel | Corsa-e | 28 490 € |
Peugeot | e-208 | 29 390 € |
Peugeot | e-2008 | 31 390 € |
Renault | ZOE | 31 900 € |
Mini | Mini SE | 32 950 € |
Mazda | MX-30 | 33 990 € |
Honda | Honda e | 34 990 € |
Kia
|
e-Soul | 34 492 € |
e-Niro | 35 290 € | |
Hyundai
|
Kona Electric | 35 890 € |
Ioniq Electric | 35 990 € | |
Volkswagen | ID.3 | 36 110 € (41 560 € edícia 1ST) |
BMW | i3 / i3s | 39 700 € |
DS | DS 3 Crossback E-Tense | 39 990 € |
Tesla | Model 3 | 39 500 € (bez DPH) |
Volkswagen | ID.4 | 44 750 € (42 660 € edícia 1ST) |
Audi | e-tron | 68 980 € |
Audi | e-tron Sportback | 71 840 € |
Mercedes-Benz | EQV | 74 867 € |
Mercedes-Benz | EQC | 76 800 € |
Jaguar | I-Pace | 78 968 € |
Porsche | Taycan | 109 234 € |
Parametre ponúkaných modelov
V prípade elektromobilov sú veľmi dôležité viaceré parametre, ktoré súvisia s výškou dojazdu a rýchlosťou nabíjania. Ponúkané modely sme sa preto rozhodli zoradiť do troch tabuliek, a to podľa ponúkaného dojazdu a rýchlosti nabíjania. Všetky hodnoty vychádzajú z modelov v základnej výbave s najmenšou dostupnou kapacitou batérie.
Tabuľka dojazdov
Značky | Modely | Dojazd (WLTP) |
Smart
|
ForFour | 116 km – 130 km |
ForTwo kabriolet | 119 km – 132 km | |
ForTwo | 120 km – 135 km | |
Mazda | MX-30 | 200 km |
Volkswagen | e-Golf | 215 km – 231 km |
Honda | Honda e | 220 km |
Škoda | Citigo-e iV | 225 km – 274 km |
Mini | Mini SE | 232 km |
Volkswagen | e-Up | 258 km |
Nissan | Leaf | 270 km |
Kia | e-Soul | 277 km |
BMW | i3 / i3s | 285 – 308 km |
Kia | e-Niro | 289 km |
Hyundai | Kona Electric | 289 km |
Audi | e-tron | 300 km |
Hyundai | Ioniq Electric | 311 km |
DS | DS 3 Crossback E-Tense | 320 km |
Opel | Corsa-e | 330 km |
Peugeot | e-2008 | 331 km |
Peugeot | e-208 | 340 km |
Audi | e-tron Sportback | 347 km |
Mercedes-Benz | EQV | 357 km |
Porsche | Taycan | 388 km – 412 km |
Renault | ZOE | 395 km |
Mercedes-Benz | EQC | 416 km |
Volkswagen | ID.3 | 420 km |
Tesla | Model 3 | 430 km |
Jaguar | I-Pace | 470 km |
Vyššie uvedené hodnoty dojazdu sme čerpali prevažne z oficiálnej stránky výrobcu. V niektorých prípadoch ide o údaj z webu EV-Database. Vo všetkých prípadoch však ide o WLTP hodnoty, teda reálnejší odhad dojazdu. Takéto meranie ale stále prebieha v laboratórnych podmienkach, čo znamená, že reálne hodnoty sa môžu líšiť. Elektromobily s dojazdom do 200 kilometrov sú skôr vhodné na jazdu v meste a v blízkom okolí – v tabuľke sa nachádzajú len tri takéto modely, a to od Smart-u.
Dojazd nad 200 kilometrov je v mestských podmienkach značne komfortnejší a v závislosti od rýchlosti nabíjania je možné absolvovať aj dlhšie trasy vyplývajúce z WLTP dojazdu bez väčších obmedzení. Taktiež je potrebné myslieť na to, že dojazd sa so stúpajúcou rýchlosťou znižuje. Hodnoty ako väčší valivý odpor a odpor vzduchu sa pri rôznych modeloch prejavujú v odlišnej miere, no vo všetkých prípadoch prirodzene zvyšujú spotrebu. Napríklad také Citigo-e má WLTP dojazd 225 až 274 kilometrov. V čisto mestských podmienkach sa však viete dostať na hodnotu 300 kilometrov. Ak by ste ale vyrazili na diaľnicu pri plnej rýchlosti, reálny dojazd by bol maximálne 180 kilometrov. Práve takúto jazdu so Škoda Citigo-e sme si vyskúšali aj sami v rámci nášho testu.
Tabuľka rýchlosti nabíjania
Značky | Modely | Rýchlosť nabíjania |
Smart | ForTwo | 4,6 kW |
Smart | ForTwo kabriolet | 4,6 kW |
Smart | ForFour | 4,6 kW |
Škoda | Citigo-e iV | 40 kW |
Volkswagen | e-Up | 40 kW |
Volkswagen | e-Golf | 50 kW |
Renault | ZOE | 50 kW |
Mazda | MX-30 | 50 kW |
Mini | Mini SE | 50 kW |
Nissan | Leaf / Leaf + | 50 kW |
Kia | e-Soul | 50 kW |
Kia | e-Niro | 50 kW |
Hyundai | Kona Electric | 50 kW |
Hyundai | Ioniq Electric | 50 kW |
BMW | i3 / i3s | 50 kW |
Honda | Honda e | 60 kW |
Opel | Corsa-e | 100 kW |
Peugeot | e-208 | 100 kW |
Peugeot | e-2008 | 100 kW |
DS | DS 3 Crossback E-Tense | 100 kW |
Volkswagen | ID.3 | 100 kW |
Jaguar | I-Pace | 104 kW |
Mercedes-Benz | EQC | 110 kW |
Mercedes-Benz | EQV | 110 kW |
Audi | e-tron | 150 kW |
Audi | e-tron Sportback | 150 kW |
Tesla | Model 3 | 170 kW |
Porsche | Taycan | 270 kW |
Dojazd je však takmer rovnako dôležitý ako rýchlosť nabíjania. Zatiaľ čo modely Smart ponúkajú v základe iba pomalé nabíjanie striedavým prúdom o výkone 4,6 kW, väčšina elektromobilov zvláda 50 kW nabíjanie jednosmerným prúdom. Avšak, vyšší výkon sa pomaly dostáva aj do segmentu strednej triedy – napríklad Peugeot e-208 či Opel Corsa-e, ktoré sa dokážu nabíjať výkonom až 100 kW. Vysoký výkon nabíjania má zmysel najmä pri dlhších trasách, kedy výrazne znižuje dobu čakania na nabíjacej stanici.
Napríklad taká Škoda Citigo-e iV alebo Volkswage e-Up sa dokáže nabiť z 20 % na 80 % za 50 minút. Za tento čas získate približne 160 – 180 kilometrov dojazdu. Peugeot e-208 to zvládne za 30 minút a získaný dojazd je dokonca väčší – asi 205 kilometrov.