MojElektromobil

Aktualizované 15. december 2020

Počet automobiliek, ktoré do svojho portfólia zaradili aj elektromobily v posledných rokoch výrazne rozrástol. Zoznam sa pravidelne rozširuje, a tak sme sa rozhodli pripraviť zoznam elektromobilov, ktoré si v roku 2020 môžete na Slovensku zakúpiť. Aktuálnu ponuku už opustili modely Škoda Citigo-e a Volkswagen e-Up, ktoré na Slovensku nie je možné objednať a v tejto chvíli nie je jasné, či sa to niekedy zmení. Pribudol tu však model Volkswagen ID.3.

Modely sú zoradené podľa ceny, teda od najnižšej sumy 19 990 € v prípade Škoda Citigo-e iV až po 109 234 € v prípade Porsche Taycan. Celkovo si môžete vybrať z 28 modelov od 18 automobiliek. Uvedené ceny platia pre vozidlá v základnej výbave.

Pestrá ponuka

Do sumy približne 35 000 € je možné kúpiť mestské alebo rodinné automobily. Ide napríklad o Volkswagen e-Golf, Renault ZOE, Peugeot e-208 alebo Nissan Leaf. Od 35 000 € do 40 000 € sú v ponuke aj crossovery ako Kia e-Niro či Hyundai Kona, no nájdete tu aj jeden primárne mestský model – BMW i3. Nad 40 000 € sa už zaraďujú skôr prémiovejšie kúsky od Audi, Mercedes, Tesly, ale aj Porsche.

Časť z aktuálne dostupných modelov sme už testovali a postupne chceme otestovať všetky ponúkané vozidlá. Najnovšie sme otestovali aj Škoda Citigo e-iV, ktorý je aj vďaka nízkej cene, najmä v kombinácii s dotáciou, veľmi zaujímavou voľbou. Samozrejme, to isté platí aj pre Volkswagen e-Up, nakoľko ide o takmer totožné vozidlá s menšími rozdielmi vo výbave. Navyše, vďaka väčšej batérii je dobrým partnerom aj pri dlhších cestách. Zamrzieť však môže nižší výkon nabíjania.

Ak ale môžete priplatiť pár tisíc eur navyše, taký Renault ZOE vám poskytne citeľne vyšší dojazd a lepšie možnosti nabíjania. V cene lepších crossoverov je možné siahnuť ešte po zaujímavejších kúskoch ako Hyundai Kona či Kia e-Niro. Keď sa však rozhodujete medzi vozidlami vo vyššej cenovej kategórií, výber do veľkej miery závisí už od vašich konkrétnych preferencií alebo značky. Podľa mnohých fanúšikov je najlepšou voľbou pri pomere ceny a výkonu Tesla Model 3.

Elektromobily podľa ceny

Značky Modely Cena od (vrátane DPH)
Škoda Citigo-e iV 19 990 € (Vypredané)
Volkswagen e-Up 22 600 € (Aktuálne nie je v predaji)
Smart
ForTwo 22 726 €
ForFour 23 322 €
ForTwo kabriolet 26 014 €
Nissan Leaf 27 970 €
Volkswagen e-Golf 27 990 €
Opel Corsa-e 28 490 €
Peugeot e-208 29 390 €
Peugeot e-2008 31 390 €
Renault ZOE 31 900 €
Mini Mini SE 32 950 €
Mazda MX-30 33 990 €
Honda Honda e 34 990 €
Kia
e-Soul 34 492 €
e-Niro 35 290 €
Hyundai
Kona Electric 35 890 €
Ioniq Electric 35 990 €
Volkswagen ID.3 36 110 € (41 560 € edícia 1ST)
BMW i3 / i3s 39 700 €
DS DS 3 Crossback E-Tense 39 990 €
Tesla Model 3 39 500 € (bez DPH)
Volkswagen ID.4 44 750 € (42 660 € edícia 1ST)
Audi e-tron 68 980 €
Audi e-tron Sportback 71 840 €
Mercedes-Benz EQV 74 867 €
Mercedes-Benz EQC 76 800 €
Jaguar I-Pace 78 968 €
Porsche Taycan 109 234 €

Parametre ponúkaných modelov

V prípade elektromobilov sú veľmi dôležité viaceré parametre, ktoré súvisia s výškou dojazdu a rýchlosťou nabíjania. Ponúkané modely sme sa preto rozhodli zoradiť do troch tabuliek, a to podľa ponúkaného dojazdu a rýchlosti nabíjania. Všetky hodnoty vychádzajú z modelov v základnej výbave s najmenšou dostupnou kapacitou batérie.

Tabuľka dojazdov

Značky Modely Dojazd (WLTP)
Smart
ForFour 116 km – 130 km
ForTwo kabriolet 119 km – 132 km
ForTwo 120 km – 135 km
Mazda MX-30 200 km
Volkswagen e-Golf 215 km – 231 km
Honda Honda e 220 km
Škoda Citigo-e iV 225 km – 274 km
Mini Mini SE 232 km
Volkswagen e-Up 258 km
Nissan Leaf 270 km
Kia e-Soul 277 km
BMW i3 / i3s 285 – 308 km
Kia e-Niro 289 km
Hyundai Kona Electric 289 km
Audi e-tron 300 km
Hyundai Ioniq Electric 311 km
DS DS 3 Crossback E-Tense 320 km
Opel Corsa-e 330 km
Peugeot e-2008 331 km
Peugeot e-208 340 km
Audi e-tron Sportback 347 km
Mercedes-Benz EQV 357 km
Volkswagen ID.4 360 – 520 km
Porsche Taycan 388 km – 412 km
Renault ZOE 395 km
Mercedes-Benz EQC 416 km
Volkswagen ID.3 420 km
Tesla Model 3 430 km
Jaguar I-Pace 470 km

Vyššie uvedené hodnoty dojazdu sme čerpali prevažne z oficiálnej stránky výrobcu. V niektorých prípadoch ide o údaj z webu EV-Database. Vo všetkých prípadoch však ide o WLTP hodnoty, teda reálnejší odhad dojazdu. Takéto meranie ale stále prebieha v laboratórnych podmienkach, čo znamená, že reálne hodnoty sa môžu líšiť. Elektromobily s dojazdom do 200 kilometrov sú skôr vhodné na jazdu v meste a v blízkom okolí – v tabuľke sa nachádzajú len tri takéto modely, a to od Smart-u.

Dojazd nad 200 kilometrov je v mestských podmienkach značne komfortnejší a v závislosti od rýchlosti nabíjania je možné absolvovať aj dlhšie trasy vyplývajúce z WLTP dojazdu bez väčších obmedzení. Taktiež je potrebné myslieť na to, že dojazd sa so stúpajúcou rýchlosťou znižuje. Hodnoty ako väčší valivý odpor a odpor vzduchu sa pri rôznych modeloch prejavujú v odlišnej miere, no vo všetkých prípadoch prirodzene zvyšujú spotrebu. Napríklad také Citigo-e má WLTP dojazd 225 až 274 kilometrov. V čisto mestských podmienkach sa však viete dostať na hodnotu 300 kilometrov. Ak by ste ale vyrazili na diaľnicu pri plnej rýchlosti, reálny dojazd by bol maximálne 180 kilometrov. Práve takúto jazdu so Škoda Citigo-e sme si vyskúšali aj sami v rámci nášho testu.

Tabuľka rýchlosti nabíjania

Značky Modely Rýchlosť nabíjania
Smart ForTwo 4,6 kW
Smart ForTwo kabriolet 4,6 kW
Smart ForFour 4,6 kW
Škoda Citigo-e iV 40 kW
Volkswagen e-Up 40 kW
Volkswagen e-Golf 50 kW
Renault ZOE 50 kW
Mazda MX-30 50 kW
Mini Mini SE 50 kW
Nissan Leaf / Leaf + 50 kW
Kia e-Soul 50 kW
Kia e-Niro 50 kW
Hyundai Kona Electric 50 kW
Hyundai Ioniq Electric 50 kW
BMW i3 / i3s 50 kW
Honda Honda e 60 kW
Opel Corsa-e 100 kW
Peugeot e-208 100 kW
Peugeot e-2008 100 kW
DS DS 3 Crossback E-Tense 100 kW
Volkswagen ID.3 100 kW
Jaguar I-Pace 104 kW
Mercedes-Benz EQC 110 kW
Mercedes-Benz EQV 110 kW
Volkswagen ID.4 125 kW
Audi e-tron 150 kW
Audi e-tron Sportback 150 kW
Tesla Model 3 170 kW
Porsche Taycan 270 kW

Dojazd je však takmer rovnako dôležitý ako rýchlosť nabíjania. Zatiaľ čo modely Smart ponúkajú v základe iba pomalé nabíjanie striedavým prúdom o výkone 4,6 kW, väčšina elektromobilov zvláda 50 kW nabíjanie jednosmerným prúdom. Avšak, vyšší výkon sa pomaly dostáva aj do segmentu strednej triedy – napríklad Peugeot e-208 či Opel Corsa-e, ktoré sa dokážu nabíjať výkonom až 100 kW. Vysoký výkon nabíjania má zmysel najmä pri dlhších trasách, kedy výrazne znižuje dobu čakania na nabíjacej stanici.

Napríklad taká Škoda Citigo-e iV alebo Volkswage e-Up sa dokáže nabiť z 20 % na 80 % za 50 minút. Za tento čas získate približne 160 – 180 kilometrov dojazdu. Peugeot e-208 to zvládne za 30 minút a získaný dojazd je dokonca väčší – asi 205 kilometrov.

27. októbra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+