Analýza 214 elektrických vozidiel priniesla veľmi zaujímavé závery. Prečítajte si, aký je priemerný dojazd, efektívnosť, alebo výkon elektromobilu a porovnanie údajov so spaľovacími automobilmi.
Veľká analýza elektrických vozidiel
Portál Cararac.com analyzoval 214 elektrických vozidiel aktuálne dostupných na trhu, alebo tých, ktoré v najbližších rokoch vstúpia na trh. Dojazd elektromobilu je priemerne 317 km a využíva energiu asi 2,6x efektívnejšie ako spaľovacie auto. Zároveň ju však využíva menej efektívne ako staršie elektromobily. Pozrite si dáta, s ktorými analýza pracovala a závery analýzy (nižšie).
Najdôležitejšie závery analázy:
- Len 5 automobiliek z analyzovaných 76 má na trhu 4 a viac modelov elektrických vozidiel
- Elektrické vozidlá akcelerujú v priemere o 14,1% rýchlejšie ako vozidlá s vnútorným spaľovaním
- V priemere dokážu prejsť elektromobily 316,9 kilometrov na jedno nabitie
- Priemerný výkon moderného elektromobilu je 193,7 kW alebo 273,4 konských síl
- Elektromobily využívajú energiu vo svojich motoroch 2,57-krát efektívnejšie ako spaľovacie vozidlá, no zároveň menej efektívne ako staršie e-vozidlá
- Priemerná najvyššia rýchlosť elektromobilu je 167 km/h
- Vozidlá s vysokou kapacitou batérií dokážu prejsť priem. 519,7 kilometra na jedno nabitie
- Približne tretina elektrických áut je vybavená pohonom všetkých kolies a tiež 1/3 e-áut sú hatchbacky
- Na 100 km jazdy spotrebuje elektromobil priem. 18,9 kWh energie
5 výrobcov ponúka 4 a viac elektrických modelov
Analýza elektrických vozidiel ukazuje, že len 5 automobiliek zo 76 vyrábalo, vyrába alebo v blízkom období bude vyrábať 4 a viac elektrických modelov. Ide o modely ponúkané aj na Slovensku a v EÚ, no niektoré modely výhradne na trhoch mimo Európy. Analýza zarátala aj koncepty vozidiel jednotlivých značiek.
Medzi tieto značky patria Volkswagen (e-Golf, e-Up!, ID.3 a ID.4, e-Lavida a tiež ďalšie modely z rady ID), AUDI (koncept PB18, e-tron SUV, e-tron GT, Q4 e-tron a e-tron Sportback SUV), CITROËN (e-Berlingo, C-Zero, e-Mehari a Ami), PEUGEOT (e-2008, e-Partner, iOn, e-208, e-Legend) a značku RENAULT s modelmi Twingo, Kangoo, Zoe a City K-ZE.
Európski výrobcovia ponúkajú najviac elektrických modelov
Rozloženie ponúkaných elektromobilov podľa výrobcu hovorí, že 46 značiek má/malo v ponuke len jedno plne elektrické vozidlo. 16 značiek ponúka dva elektrické modely, 9 značiek ponúka tri a len dve automobilové značky ponúkajú 4 a viac elektromobilov. Lídrom je Volkswagen so 7 e-modelmi.
Táto analýza elektrických vozidiel zistila, že európske značky ponúkajú vo všeobecnosti viac elektrických modelov ako ostatné. Veľká väčšina však ponúka iba jeden model a teda stále vo veľkom neinvestujú do tohto druhu pohonu. Globálny trh a dopyt však výrazne rastú.
Na stovku za 7,6 sekundy
Akcelerácia elektrických vozidiel je veľkou výhodou oproti spaľovacím. Kvôli okamžitej dostupnosti maximálneho krútiaceho momentu a iba jednému prevodu jednoducho elektromobily akcelerujú rýchlejšie.
Priemer je 7,24 sekúnd z 0-60 mph, alebo 7,63 sek. z 0-100 km/h. Spaľovacie auto akceleruje z 0-60 mph za 8,43 sekundy, teda o 14,1% pomalšie ako elektromobily. Najrýchlejší na trhu je aktuálne Tesla Model S Plaid a najpomalší elektromobil je pravdepodobne Dacia Spring, ktorá métu 100 km/h dosiahne až po 19,1 sekundách.
Priemerný dojazd
Kritizovaným údajom elektromobilov je ich často nízky dojazd na jedno nabitie, ktorý je stále omnoho nižší ako v spaľovacích vozidlách a výrazne ho ovplyvňujú rôzne faktory. Priemerný elektromobil prejde 317 kilometrov, čo je postačujúce číslo pre drvivú väčšinu šoférov a existuje už aj veľmi rozšírená nabíjacia infraštruktúra.
Z analýzy elektrických vozidiel Cararac vyplýva, že 25 elektromobilov ponúka dojazd vyšší ako 500 km a 29 elektromobilov prejde len menej ako 150 kilometrov. Napriek miliardovým investíciám do zvýšenia dojazdu automobilky zatiaľ nedosiahli výrazné pokroky v dojazde svojich vozidiel.
Najvyšší dojazd aktuálne na trhu ponúka vozidlo Tesla Model S Long Range (640 km), o pár mesiacov ho však prekoná luxusný Mercedes-Benz EQS s deklarovaným dojazdom až 770 km (WLTP) na jedno nabitie. Automobilky však v tomto údaji vedú preteky. V budúcom roku budú na cestách vozidlá s novou chémiou batérií a dojazdom vyšším ako 800 km.
Elektromobily sú výrazne výkonnejšie, no aj ťažšie
Priemerný výkon moderného elektromobilu je 193,7 kW alebo 263,4 koní, priemerná hmostnosť je na úrovní 1 535 kilogramov. Pomer hmotnosť/výkon je teda 7,92 kg / 1 kW. Ťažšie vozidlo samozrejme znamená horšiu spotrebu, jazdnú dynamiku, akceleráciu a celkový zážitok z jazdy. Zároveň to však vo väčšine prípadov znamená omnoho vyššiu bezpečnosť a komfort.
Priemer výkonu spaľovacieho auta je 129 kW, teda o 50,2% menej ako elektrické. V hmotnosti však vyhrávajú “spaľováky” s priemerom 1 484 kg. Pomer hmotnosť/výkon je výrazne horší ako v elektromobile – 11,5 kg / 1 kW. 5 najvýkonnejších elektrických áut má priemerný výkon 1 487 koní a najmenej výkonné majú 22,6 koní. V maximálnej rýchlosti elektromobily zaostávajú za spaľovákmi s priemerom 167 km/h.
Kapacita batérií moderných elektromobilov
Len 6,8% elektromobilov (14 modelov) má batériu s kapacitou minimálne 100 kWh. 18,4% elektromobilov má batériu menšiu ako 20 kWh, priemer je v tomto údaji 51,03 kWh dostupnej energie.
10 vozidiel s najvyššou kapacitou batérií dokáže prejsť na jedno nabitie 517 kilometrov a 10 s najmenšou kapacitou batérií len 121 km. Priemerný dojazd je už spomenutý vyššie, ide o 317 kilometrov.
Viac elektromobilov s pohonom všetkých kolies
Asi tretina elektromobilov (30,4%) ponúka pohon všetkych štyroch kolies (AWD – all wheel drive). 20,8% týchto vozidiel ponúka pohon zadných kolies a predný náhon je v najväčšej časti (48,8%).
Pri porovnaní so spaľovacími vozidlami zistíme, že výraznejší rozdiel je iba v tom, že viac elektromobilov ponúka pohon 4×4. Konkrétne sa v benzínových/dieselových autách využíva najviac predný pohon (56,8%), 22,4% má pohon všetkych kolies a 20,8% má pohon zadných kolies.
Napriek tomu, že väčšia časť e-vozidiel ponúka AWD pohon, ich priemerná svetlá výška podvozka je len 143 mm. S takto nízkym podvozkom nie sú veľmi použiteľné v teréne, no v najbližších rokoch trh očakáva príchod elektrických pickupov od Tesly, no aj tradičných svetových značiek.
Viac hatchbackov, no rastie podiel SUV
Elektromobily s karosériou typu hatchback predstavujú najväčší podiel, takmer 30% vozidiel. Druhou najväčšou, a rýchlo rastúcou skupinou sú karosérie typu crossover a SUV, s aktuálnym podielom 25,9%. Ide o viac ziskové vozidlá. Pozrite si podiely všetkých typov karosérií.
- Hatchback (29,4%)
- Crossover/SUV (25,9%)
- Kupé (14%)
- Sedan (11,2%)
- Malá dodávka/van (7,7%)
- Iné typy (11,8%)
Koľko energie priemerne spotrebuje elektromobil?
Spotreba elektromobilu sa udáva vo watthodinách (Wh) za 1 kilometer, alebo kilowatthodinách za prejdených 100 km (kWh / 100 km). Priemerne spotrebuje podľa analýzy e-auto 18,1 kWh energie na 60 míľ (97 km) jazdy, teda 18,7 kWh / 100 km.
Tento údaj bol cielene vypočítaný nie v optimálnych podmienkach, ale s 20% rezervou pre spotrebiče ako klíma/kúrenie, svetlá a rádio/multimédiá. Ďalšími faktormi, ktoré výrazne ovplyvňujú spotrebu elektromobilu, sú rýchlosť jazdy, teplota okolia a prevýšenie trasy. Tie však neboli zarátané vo výpočtoch.
Najmenej energie spotrebujú logicky tie najmenšie a najľahšie vozidlá. Rekordérom je preto francúzsky mini 2-miestny elektromobil Aixam eAIXAM so spotrebou ~5,7 kWh / 100 km. Na opačnej strane je logicky veľké, ťažké vozdilo so zlou aerodynamikou. Elektrický pickup Rivian R1T má podľa Cararac spotrebu 53,8 kWh / 100 km. Na trh príde s batériou s max. kapacitou 180 kWh.
Medzi e-vozidlá s najvyššou spotrebou patria:
- Mercedes-Benz eVito (~32,9 kWh / 100 km)
- Audi e-tron Sportback (~32,5 kWh / 100 km)
- Porsche Taycan 4S Performance (~30,6 kWh / 100 km)
- Tesla Model X P100D (~29,8 kWh / 100 km)
Elektromobily s najnižšou spotrebou:
- Aixam eAIXAM (~5,7 kWh / 100 km)
- Citroën AMI electric (~9,4 kWh / 100 km)
- Renault Zoe I (~10,9 kWh / 100 km)
- Bajoun E100 (~11,4 kWh / 100 km)
- Citroën C-Zero – 11.5 kWh / 100 km)
Nové elektromobily sú menej efektívne
Moderné elektrické vozidlá sú v priemere o 16,9% výkonnejšie, no využívajú svoje batérie menej efektívne ako tie staršie, zistila analýza elektrických vozidiel. Staršie elektrické vozidlá dokázali s priemerne 33,1 kWh batériou prejsť 241 km na jedno nabitie. Nové elektrické vozidlá majú batériu s priemernou kapacitou 46,2 kWh a tie im poskytnú 278,5 km dojazdu. Dodajú teda menej dojazdu na 1 kWh energie.
Tento pokles v efektívnosti je pravdepodobne spôsobený tým, že staršie elektromobily sú hlavne zo segmentu mini mestských vozidiel. Moderné elektromobily majú zastúpenie už takmer vo všetkých segmentoch osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Technológia batérií však ešte nedobehla trend rýchleho rozširovania elektrického pohonu naprieč všetkými segmentmi.
Totálne odignorovaná Tesla. Som prekvapený, že niečo takéto uverejňujete
Ešte stále veľa ľudí nechápe, že cieľom elektro auta nie je prekonať spalovak vo výkone, dojazde, maximálke ale v ekológii prevádzky! To je to čo v tom článku chyba, porovnanie koľko CO2 vyprodukuje prevádzkou elektromobil na kilo hmotnosti! Akékoľvek spaľovanie produkuje stále CO2, takze spalovak neutralitu nikdy nedosiahne! Podľa mna sa tu porovnávajú hrušky s jablkami. Ak by mal spalovak rovnaký výkon a krútiaci moment od nuly ako elektro tak by spalovak mal spotrebu min 20 litrov na 100km a pri 50 litrovej nádrži by oveľa ďalej nezasiel! Alebo ináč aký objem by musel mat spalovak aby mal 300Nm od nuly a koľko by vážil a aký by mal dojazd? Sú to úplne odlišne svety a porovnávať ich je nezmysel! Další blud je tvrdiť, že plugin predlžuje dojazd. Koľko asi tak prejde outlander na jednu 43L nádrž s 2,4L benzínovým motorom? Najviac 400km? To dá dnes už väčšina elektroaut. To by bol pekný článok porovnať spotrebu a dojazd pluginov čisto na fosílne palivo či to naozaj predlžuje dojazd oproti elektru. Prvých 100km to je možno 1,8L na 100km ale dalších 100km to zožerie 12L keď je baterka prázdna!