MojElektromobil

Audi e-tron GT sa po únikoch dočkal oficiálneho odhalenia. Automobilka potvrdila všetky dôležité detaily, parametre a hlavne cenu. Nový elektromobil z dielne Audi ponúkne dojazd až 488 kilometrov či nabíjanie s výkonom 270 kW. Sesterský model Porsche Taycan sa dostane do predaja už na jar 2021.

Po elektrickom debute v podobe Audi e-tron a Audi e-tron Sportback v SUV podobe sa tentokrát púšťajú do športovejšieho segmentu. Dizajnom sa vo veľkej miere inšpiruje u svojho koncernového príbuzného Porsche Taycan, od ktorého preberá aj väčšiu časť technológie. Odráža sa to aj na samotných parametroch, no niekoľko zmien pod kapotou predsa len nastalo.

Verzia RS s výkonom 440 kW

Audi e-tron bude dostupný v dvoch verziách, a to s prívlastkom quattro a RS. Obe verzie sú vybavené dvojicou elektromotorov, avšak verzia RS dostane výkonnejší motor na zadnú nápravu. Audi e-tron GT quattro ponúka kombinovaný výkon 350 kW s krútiacim momentom 630 Nm. Predný motor je teda v oboch verziách totožný s výkonom 175 kW a zadný motor je vo verzii quattro s výkonom 320 kW. V boost režime sa vie výkon krátkodobo vyšplhať až na 390 kW, vďaka čomu dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 4,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 245 km/h.

Verzia Audi RS e-tron GT sa vďaka výkonnejšiemu zadnému motoru a lepšiemu nastaveniu dostáva na výrazne lepšie hodnoty. Zadný motor RS verzie má výkon 335 kW, pričom kombinovaný výkon je až 440 kW s krútiacim momentom 830 Nm. Krátkodobo sa výkon dokáže vyšplhať na 475 kW v boost režime, čo čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h zníži na 3,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h Pri porovnaní s Porsche Taycan je teda Audi e-tron GT kompromis a zároveň chýbajúca stredná verzia medzi Porsche Taycan 4S a Turbo. V oboch verziách je prítomná dvojstupňová prevodovka.

270 kW a 22 kW nabíjanie

Z pohľadu nabíjania je Audi e-tron GT kópiou Porsche Taycan. V podvozku je skrytá batéria s kapacitou 85 kWh (93 kWh celková kapacita) je napojená na kompletný termálny manažment. O ideálnu teplotu batérie sa tak stará za každých okolností, pričom ide o dôležitú súčasť najmä pri rýchlom nabíjaní. Vo vozidle je samozrejme 800 V batériový systém, vďaka ktorému sa mohli dosiahnuť vysoké hodnoty nabíjania. Vozidlo podporuje nabíjací výkon až do 270 kW, vďaka čomu dokáže získať dojazd 100 kilometrov za päť minút.

Nabíjanie z 5 na 80 percent má trvať menej ako 23 minút. Aby takýto výkon mohlo vozidlo dosiahnuť, batéria musí byť dostatočne zahriata. Audi e-tron GT sa o to stará systémom chladenia a vyhrievania, ktorý dokáže zvýšiť teplotu batérie až na 50 stupňov. Audi hovorí, že ideálna teplota batérie je medzi 30 až 35 stupňov celzia. Pri efektívnej jazde hrá vysokú rolu aj rekuperácia. Tá je v Audi e-tron GT totožná s Porsche Taycan, nakoľko vozidlo je schopné rekuperovať energiu späť do batérie výkonom až 265 kW.

Audi myslí aj na pomalšie nabíjanie striedavým prúdom, ktoré je tu možné cez palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW. Dobrou správou je, že automobilka plánuje priniesť palubnú nabíjačku s dvojnásobným výkonom. Pri uvedení na trh sa teda budú dodávať vozidlá s 11 kW palubnou nabíjačkou, krátko na to ale príde aj možnosť priplatiť si za 22 kW nabíjanie. Vďaka takejto nabíjačke by bolo možné vozidlo nabiť aj z klasického AC stĺpika či domáceho wallboxu za menej ako 4 hodiny.

Dojazd takmer 500 kilometrov

Audi e-tron GT má ponúknuť prekvapivo vysoký dojazd. Samozrejme, ten sa líši medzi verziami, avšak iba minimálne. Audi e-tron GT quattro má odhadovanú spotrebu podľa NEDC od 18,8 kWh do 19,6 kWh / 100 km a celkový dojazd 488 kilometrov podľa normy WLTP. Audi RS e-tron GT ide so spotrebou mierne vyššie, a to na 19,3 kWh až 20,2 kWh / 100 km s celkovým dojazdom 472 kilometrov podľa normy WLTP.

Je skutočne otázne, či s takýmito hodnotami môžeme počítať v reálnych podmienkach. Odhadujeme o niečo vyššiu spotrebu v rádovo niekoľkých kWh / 100 km. Reálny dojazd by sa však mohol pohybovať okolo hodnoty 350 až 400 kilometrov, čo vôbec nie je zlé. Audi e-tron GT je vybavené aj tepelným čerpadlom, a to už v základe, vďaka čomu by mali mať zimné mesiace len mierny dopad na dojazd. Skutočný dojazd nakoniec určite ovplyvnia aj zvolené disky kolies. Efektívnejší variant bude k dispozícii v 19 a 20 palcových veľkostiach. Ak by ste išli skôr po dizajne, vybrať si budete môcť medzi 20 a 21 palcovými diskami.

Funkcie a dizajn

Exteriér je síce v základe postavený na Porsche Taycan, prvky príbuzné Audi tu samozrejme vynikajú. Jednoznačne sa k identite Audi priznáva predná maska spolu s LED Matrix svetlami. Rozmery Audi e-tron GT neprekvapia. Rázvor kolies je 2900 milimetrov, dĺžka 4990 milimetrov, šírka 1960 a výška 1410 milimetrov. Z pohľadu priestrannosti tak je porovnateľná s Porsche Taycan, pričom praktickosť potvrdzuje objem kufra či prítomnosť predného úložného priestoru. Kufor má objem 405 litrov a priestor vpredu ho dopĺňa o ďalších 85 litrov.

V interiéri opäť až tak veľmi neprekvapí, nakoľko aj tu si zachováva jednoznačný profil Audi. Zatiaľ čo interiér Porsche Taycan pôsobí viac digitálne, Audi zostalo verené svojej aktuálnej kombinácii medzi dotykovými displejmi a fyzickými tlačidlami. Palubná doska s displejom po celej dĺžku tu absentuje, rovnako ako masívny a zahnutý displej kokpitu. Čo tu tiež chýba je samostatný displej pre klimatizáciu, tá je teda ovládaná fyzickými tlačidlami. Spoľahnúť sa budete môcť na celú paletu asistentov či možnosť vzdialeného prístupu cez mobilnú aplikáciu. O komfort sa zase postará trojkomorové vzduchové pruženie a pocit zjazdy dokáže umocniť aj natáčanie zadnej nápravy.

Audi GT e-tron sa dostane do predaja už na jar. Cena základnej verzie Audi e-tron GT quattro je stanovená na 99 800 €. Verzia Audi RS e-tron GT však v základnej verzii stúpne až na 138 200 €. Slovenské ceny pridáme po ich potvrdení.

 

9. februára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+