Príkladom krajiny, kde elektromobilita funguje najlepšie v celej Európe, je Nórsko. Vďaka proaktívnemu prístupu zo strany štátu, ale aj záujmu občanov, sa tu elektromobilom darí. Stali sa úplne bežnou súčasťou tamojšej premávky.
Práve z Nórska aktuálne prichádza veľké porovnanie jedného z kľúčových aspektov elektrických áut – dojazdu. Reálny dojazd sa totiž stal hlavným faktorom, na základe ktorého sa záujemcovia o kúpu elektrických áut často rozhodujú.
Výrobcovia síce zvyknú tento údaj uvádzať podľa rovnakého štandardu WLTP, no z pohľadu ľudí ide o „tabuľkové hodnoty“, ktoré nemusia celkom zodpovedať realite.
Aby sme získali lepšiu predstavu o tom, „koľko sa dá z batérie vyžmýkať“ pri bežnej prevádzke, Nórska automobilová federácia NAF sa rozhodla podniknúť veľký test najpredávanejších elektromobilov. Téme sa venoval web CleanTechnica.
Rovnaká trasa, ten istý deň
Totožnú trasu z Osla do mesta Gjøvik v rovnaký deň absolvovalo 29 rozličných modelov elektrických áut, ktoré šoférovali bežní vodiči, v typickej dennej premávke. Stanovená trasa pozostávala z mestských a diaľničných ciest, pričom rýchlosť vozidiel sa pohybovala v rozmedzí od 60 po 110 kilometrov za hodinu.
Všetci vodiči vyrážali s plne nabitou batériou, mali jazdiť normálne, no defenzívne, používať eko režim alebo jeho ekvivalent a s výdržou batérie mali ísť úplne na doraz – do úplného vybitia. Navyše mali aktívne využívať možnosti rekuperácie.
Ďalšími stanovenými parametrami bol štart za studena, teda bez akéhokoľvek prípravného ohrevu batérie či interiéru, a klimatizácia nastavená na stabilných 20 stupňov.
Výsledky tohto testu ukázali, že všetky elektromobily prekonali dojazd uvádzaný podľa metodiky WLTP. V niektorých prípadoch bol rozdiel minimálny, v jednotkách kilometrov, inokedy sa líšil až 70 kilometrami.
Najväčší nameraný dojazd
Keď sa na to pozrieme z pohľadu toho, ktorý elektromobil prešiel najväčšiu vzdialenosť, tak prvá päťka vyzerá nasledovne:
- Tesla Model S – 645 km
- Tesla Model 3 – 612 km
- Hyundai KONA electric – 568,4 km
- Tesla Model X – 546,7 km
- Kia e-Niro – 524,7 km
Najmenší rozdiel medzi nameranou hodnotou a WLTP
Ak by sme sa chceli pozrieť na to, pri ktorých modeloch bol rozdiel medzi hodnotou WLTP a výsledkom testu najmenší, tak prvá päťka vyzerá nasledovne:
- Peugeot e-208 s rozdielom 6 km
- BMW i3 120 Ah s rozdielom 9 km
- Nissan LEAF e + (62 kW) s rozdielom 11,8 km
- Peugeot e-2008 s rozdielom 12 km
- Jaguar I-PACE s rozdielom 18,7 km
Najväčší rozdiel medzi nameranou hodnotou a WLTP
Naopak najväčší rozdiel medzi WLTP a nameranou hodnotou bol zaznamenaný pri modeloch:
- Opel Ampera-e s rozdielom 89,1 km
- Hyundai KONA electric s rozdielom 84,4 km
- Nissan e-NV 200 s rozdielom 76,9 km
- Kia e-Niro s rozdielom 69,7 km
- Porsche Taycan s rozdielom 68,1 km
Kompletná tabuľka
Model | WLTP (km) | Nameraný dojazd (km) | Rozdiel v km (test - WTLP) | Rozdiel v % |
---|---|---|---|---|
Audi e-tron 55 quattro | 370 | 399,6 | 29,6 | 8 |
Audi e-tron Sportback 55 | 376 | 436,1 | 60,1 | 15,94 |
BMW i3 120 Ah | 310 | 319 | 9 | 2,9 |
DS 3 Crossback E-Tense | 320 | 351 | 31 | 9,68 |
Hyundai IONIQ | 311 | 342,2 | 31,2 | 10 |
Hyundai KONA electric | 484 | 568,4 | 84,4 | 17,43 |
Jaguar I-PACE | 436 | 454,7 | 18,7 | 4,28 |
Kia e-Niro | 455 | 524,7 | 69,7 | 15,31 |
Kia e-Soul | 452 | 520 | 68 | 15,04 |
Mercedes-Benz EQC | 403 | 434 | 31 | 7,69 |
MG ZS EV | 263 | 310 | 47 | 17,87 |
Mini Cooper SE Electric | 235 | 272 | 37 | 15,74 |
Nissan e-NV 200 | 200 | 276,9 | 76,9 | 38,45 |
Nissan LEAF (40 kW) | 270 | 305,3 | 35,3 | 13,07 |
Nissan LEAF e+ (62 kW) | 385 | 396,8 | 11,8 | 3,06 |
Opel Ampera-e | 423 | 512,1 | 89,1 | 21,06 |
Opel Corsa-e | 337 | 358 | 21 | 6,23 |
Peugeot e-2008 | 320 | 332 | 12 | 3,75 |
Peugeot e-208 | 340 | 346 | 6 | 1,76 |
Porsche Taycan | 407 | 475,1 | 68,1 | 16,73 |
Renault ZOE Z.E 50 | 395 | 453 | 58 | 14,68 |
Seat Mii Electric | 258 | 278,9 | 20,9 | 8,1 |
Skoda CITIGOe iV | 258 | 280 | 22 | 8,52 |
Tesla Model 3 | 560 | 612 | 52 | 9,28 |
Tesla Model S | 610 | 645 | 35 | 5,73 |
Tesla Model X | 507 | 546,7 | 39,7 | 7,83 |
VW e-Golf | 231 | 259,2 | 28,2 | 12,2 |
VW e-UP | 258 | 289,5 | 31,5 | 12,2 |
Xpeng G3 | 450 | 506 | 56 | 12,44 |