MojElektromobil

Slovenská republika schválila ešte vo februári tohto roka podporu 5 miliónov eur pre InoBat Auto na výstavbu továrne pre vývoj a výrobu batérií do elektromobilov. Spoločnosť sa rozhodla postaviť svoju továreň v obci pri Trnave, kde plánuje vytvoriť 150 vysokokvalifikovaných pracovných miest. Výška investície by mohla dosiahnuť 1 miliardu eur a do roku 2024 plánujú vyrobiť 240 000 batérií.

Výstavba začne už koncom tohto roka

O tom, že by aj na Slovensku mohla vzniknúť fabrika na výrobu batérií do elektrických áut sa hovorilo už dlhšie. Tieto slová sa však v posledných dňoch stali realitou, nakoľko sa firma InoBat Auto rozhodla postaviť vlastnú továreň na vývoj a výrobu batérií do elektromobilov. Fabrika bude stáť pri Voderadoch, pričom pozemok im poskytne spoločnosť TPS EU, ktorá patrí pod kórejskú Fine DNC.

Podľa týchto informácií je preto možné, že nový investor získa minimálne časť priestorov od Samsungu, kde známy kórejský výrobca dlhodobo prevádzkoval produkciu LCD televízorov. S výrobou vo Voderadoch začal ešte v roku 2008, no v roku 2018 tu s produkciou skončil.

Spoločnosť InoBat Auto má so závodom veľké plány. S výstavbou chce začať už koncom tohto roka, pričom prvé batérie by mali z fabriky odísť koncom budúceho roka – 2021. Pod jednou strechou bude prebiehať ako výroba, tak aj výskum a vývoj prototypov nových batériových článkov. Tie pritom budú vyrábané podľa požiadaviek a špecifikácií konkrétneho výrobcu.

Tomuto konceptu veľmi pomáha blízkosť viacerých automobiliek – doslova iba pár kilometrov od závodu je Peugeot, ktorý tu vyrába elektrický Peugeot e-208. Iba o pár kilometrov ďalej sa nachádza Jaguar Land Rover a približne rovnako vzdialený je aj závod Volkswagen-u. O niečo vzdialenejšia je fabrika KIA v Žiline.

Investícia v dvoch fázach

Potencionálne jednoduchá logistika by mohla znížiť závislosť automobiliek od dovozu akumulátorov z Ázie, hovorí Boček: “Továreň a jej vývojové centrum umožnia európskym výrobcom elektromobilov znižovať závislosť od dovozu z Ázie. Potrebu tejto nezávislosti okrem dlhodobých trendov potvrdila aj aktuálna kríza v súvislosti s novým koronavírusom, keď bezpečnostné opatrenia narušili dodávateľské reťazce medzi kontinentmi.” Počiatočná investícia má dosiahnuť sumu 100 miliónov eur.

Tá bude využitá na výstavbu výskumného centra a prvej výrobnej linky na západnom Slovensku. Druhá investícia bude orientovaná priamo na vybudovanie haly pre veľkokapacitnú výrobu článkov. Celková investícia by tak mohla dosiahnuť až 1 miliardu eur, pričom do roku 2024 plánujú vyrobiť 240 000 kusov batérií pre elektrické autá. Takáto výrobná kapacita by mohla vytvoriť pracovné miesta až pre 1 500 zamestnancov.

Špekuluje sa, že práve veľko-objemová výroba by už mohla prebiehať na východnom Slovensku.

Prečítajte si aj naše testy elektromobilov

Dlhodobo vám prinášame testy elektromobilov a plug-in hybridov. Najnovšie sme si vyskúšali štýlový a plne elektrický Mini Cooper SE, nový Renault ZOE či plug-hybridný Peugeot 3008. Od susedného výrobcu sme testovali aj ich prvý elektromobil Citigo-e iV. Ak sa chcete dozvedieť viac o nami testovaných vozidlách, sledujte nás na Instagrame, kde nám môžete klásť konkrétne otázky.

22. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+