MojElektromobil

Minulý týždeň sme vám priniesli testy dvoch plug-in hybridov. Jeden kúsok od automobilky Škoda – Superb iV, no taktiež sme vyskúšali luxusné BMW X5. Samozrejme, porovnávať dve diametrálne odlišné vozidlá nie je úplne spravodlivé, no každé má svoje hlavné prednosti. Tentokrát sa k nám však dostal na test ďalší plug-in hybrid, a to od francúzskeho výrobcu Peugeot – 3008 Hybrid4.

Ak sa v portfóliu tohto výrobcu aspoň trochu orientujete, určite viete, že ide najnovší model plug-in hybridného SUV. Do predaja sa 3008 Hybrid4 v našom regióne dostal len nedávno, a tak sme naozaj radi, že sme si ho mohli otestovať aj my. Čerstvá novinka od Peugeotu totiž má čím zaujať, a tak sme sa na ponúkané vlastnosti chceli pozrieť bližšie.

Exteriér v štýle aktuálnej série

Ako to väčšinou v tejto časti článku býva, žiadne výrazné prekvapenia nás z pohľadu exteriéru nečakajú. Peugeot sa teda snaží posúvať dizajn svojich vozidiel na novú úroveň aj v najnovšej sérii. Hlavné prvky kopírujú všetky modely, pričom mne sa osobne páčia. A síce, minimálne z produktových fotografií sú mi o niečo bližšie menšie kúsky ako hybridná 508 alebo čisto elektrická e-208.

Každopádne, ani SUV 3008 nevyzerá vôbec zle. Predná decentná maska so štýlovými LED svetlami umocňuje nie až tak robustnú karosériu. Predsa len, aj keď ide o SUV, rozmermi ide o príjemný kompromis medzi komfortným priestorom vo vnútri a dĺžkou či šírkou celej karosérie.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

 

Elektrický crossover

Peugeot 3008 naozaj nie je veľmi robustné auto – skrátka podarený crossover. Ide o pomerne spratné vozidlo, s ktorým nebudete mať problém ani na užších cestách. Samozrejme, všetko závisí od vašich preferencií. Ak hľadáte stále dostatočne veľké auto, ktoré zvládne aj horší terén, ale zase nepotrebujete obra, práve toto je jedna z možností, nad ktorou sa oplatí premýšľať.

• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 447 x 1 841 x 1 624 milimetrov

• Motor: Benzín / 1.6 HYBRID4 / 4 valec s maximálnym výkonom 221 kW | Maximálny krútiaci moment 520 Nm

Ani zadok 3008 nie je na zahodenie. Tu sa mi ale jeho línie páčia o niečo menej, spredu ma dokáže zaujať o niečo viac. Na zadnej strane dominujú, okrem znaku automobilky, taktiež svetlá, ktoré sa jemne prelínajú až do boku.

Vo všeobecnosti, ak by ste na ceste chceli rozoznať klasickú 3008 osmičku od hybridnej, dá sa to len vďaka nápisu Hybrid, respektíve Hybrid4. Presne tak, Peugeot 3008 je dostupný v dvoch verziách, a to s predným náhonom alebo pohonom oboch náprav. Obe verzie sa líšia v parametroch spaľovacieho motora, no najmä v elektrifikácii.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Zatiaľčo klasická hybridná verzia disponuje benzínovým motorom s výkonom 133 kW, verzia s podporou 4×4 ide o niečo vyššie a ponúka výkone 147 kW. Štandardnej verzii sekunduje jeden elektrický motor s výkonom 81 kW, ktorý poháňa prednú nápravu. Verzia 4×4 však je vybavená dvomi elektromotormi, a teda k už spomínanému sa pridáva druhý s výkonom 83 kW, ktorý obsluhuje zadnú nápravu.

Interiér: veľký displej virtuálneho kokpitu

Interiér vozidla je jedinečný, no taktiež ide v trende aktuálnej série. Poteší veľký displej virtuálneho kokpitu, ktorému vpravo sekunduje dostatočne veľký displej infotainmentu. Čo tu však taktiež výrazne zaujme, už na prvý pohľad, je menší volant. Pri prvých kilometroch som si na neho musel zvykať, aj keď som sa na toto rozhodnutie Peugeotu pripravoval už vopred.

Dobre, aby som nepreháňal, ide o zaujímavú voľbu zo strany automobilky, no nijak výrazne mi nezasahovala do zážitku z jazdy. Veľmi rýchlo som si na túto zmenu zvykol. Ani po pár dňoch strávených s týmto autom si však netrúfam jednoznačne povedať, či mám k nej kladný alebo negatívny vzťah.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Do jedinečného interiéru mi ale menší volant celkom dobre zapadol a naozaj si neviem predstaviť, ako by auto vyzeralo, ak by automobilka siahla po štandardnej veľkosti. Okrem trojice – volant, kokpit a displej infotainmentu – sú výrazným dizajnovým prvkom aj ovládacie tlačidlá. Vďaka ich dizajnu sa cítite skôr ako v kokpite lietadla a nie za volantom automobilu. Aj keď som na začiatku mal k špecifickému dizajnu skôr negatívny vzťah, nakoniec som v ňom začal vidieť hlavne pozitíva, ktoré vyplývajú z jeho jedinečnosti. Použité materiály sú na pohľad, ale aj na dotyk, kvalitné. Plasty sú dopĺňané gumou či látkovým poťahom pripomínajúci rifľovinu – teda aspoň v nami testovanej verzii.

Firma sa nemusí hanbiť ani za sedačky, ktoré sú dostatočne pohodlné aj na dlhšie trasy. Síce možno nevyzerajú ako tie najpohodlnejšie sedadlá, v skutočnosti som nepociťoval žiadny diskomfort ani pri dlhšej ceste. Za príplatok si ich môžete vylepšiť o elektronickú bedrovú opierku či dokonca masážny režim. Samozrejmosťou je taktiež možnosť priplatiť si vyhrievané predné sedadlá. Nami testovaná verzia bola vo verzii GT, čo pripomínal nápis na volante. Rovnako štandardom je pohodlná lakťová opierka, ktorá však v sebe skrýva až prekvapivo veľa priestoru. Na druhú stranu, odkladací priestor v priehradke pred sedadlom spolujazdca už tak priestranný nie je. Pasažieri na zadných sedadlách sa nemôžu sťažovať na nedostatok miesta. Poteší stredné vyklápacie sedadlo, ktoré následne slúži ako opierka a držadlo na dva poháre. Osobne tiež beriem ako pozitívum prítomnosť 230 V zásuvky.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

 

Infotainment: detaily o elektrickej jazde

Ako som spomenul vyššie, infotainmentu kraľuje dostatočne veľký displej. Už pred samotným testom som v rámci možností systému veľa neočakával a spravil som dobre – aspoň som nezostal sklamaný. Viacero nastavení, ktoré som by som tu však očakával, som nenašiel. Buď som hľadal zle, no nedokázal som sa dopátrať napríklad k nastaveniu maximálneho prúdu pri nabíjaní. Priamo na displeji infotainmentu sa k informáciám o elektrickej jazde dostanete hlavne cez špeciálne tlačidlo na prístrojovej doske. V rámci tejto možnosti si teda môžete pozrieť aktuálny tok energií, naplánovať nabíjanie (bez nastavenia prúdu) či zapnúť funkciu eSave, o ktorej si povieme viac nižšie.

Zároveň sa tu nachádzajú aj dôležité štatistiky, ktoré vás informujú o aktuálnej priemernej spotrebe vozidla od naštartovania. Zobrazované sú priemerné hodnoty spotreby paliva, teda počet litrov na 100 kilometrov, no taktiež počet kW na 100 kilometrov. V grafickej forme síce máte prístup aj k starším dátam, konkrétne čísla sa, bohužiaľ, vždy resetujú po každom naštartovaní. Zamrzí to, nakoľko práve toto je jediné miesto, kde sa môžete dostať ku konkrétnym údajom o spotrebe elektrickej energie.

V rámci virtuálneho kokpitu sa viete dostať k údajom o priemernej rýchlosti, spotrebe paliva a počtu prejdených kilometrov. Počítané sú nezávisle v rámci dvoch možností – Trasa 1 a Trasa 2. Nulovať ich môžete ľubovoľne, podľa vášho uváženia, pričom takýmto spôsobom je možné merať dlhodobú či krátkodobú spotrebu. Avšak, ako som spomínal, priemerná spotreba elektrickej energie skrátka chýba.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

 

Navigácia má svoje chyby

Takmer výhradne som sa snažil využívať navigáciu vozidla, ktorá ponúka hlasové pokyny iba v českom jazyku. Každopádne, prekážkou to nie je, najmä ak navigácia ako taká funguje spoľahlivo. Síce drvivú väčšinu času som s navigáciou problém nemal, predsa len mala zlú chvíľu. Pri kratšej ceste z Liptovského Mikuláša bola z nejakého dôvodu úplne zmätená a vozidlo neustále fixovala mimo cesty. Prečo, netuším, no to bol moment, kedy som bol rád, že som si pred cestou zapol aj navigáciu od Google. Takmer dvadsať kilometrov sa nevedela zorientovať a stále mala pocit, že sa nachádzam na vedľajších cestách či niekde úplne mimo reálnej trasy.

Prepojenie s mobilným telefónom je zabezpečené štandardne, cez bluetooth. Po pripojení môžete počítať s bežnými funkciami ako volanie či prenos hudby. Ak ale máte poruke kábel a podporovaný telefón, môžete využiť Android Auto. S vozidlom funguje bez najmenších problémov a ponúka všetky štandardné funkcie. K dispozícií tak budete mať priamo v infotainmente vozidla navigáciu od Google, Waze, Spotify či Hudbu Google. Všetky aplikácie fungovali bez problémov a spoľahlivo dopĺňali možnosti auta.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Jazdné režimy

Nami testovaná verzia bola vo vyššej verzii motorizácie – teda, mali sme k dispozícii verziu s náhonom na obe nápravy a dvomi elektromotormi. A klamal by som, keby som povedal, že som túto silu ani raz nevyskúšal. Nakoľko ide o auto z kategórie SUV, vyšší výkon je potrebný, no kombinácia oboch pohonov ponúka naozaj veľmi svižné tempo. A to nielen pri akcelerácii z 0 na 100 km / h.

Nakoľko som do Peugeotu 3008 presadal z BMW X5, myslel som si, že ma sila menšieho vozidla od konkurencie neprekvapí. Mýlil som sa. Spomínaných 0 – 100 km / h zvládne pod šesť sekúnd – 5,9 sekundy, pričom benzínová 1,6tka vám dá o sebe vedieť aj pri akcelerácii a predbiehaní na diaľnici. Pohodlná jazda pri rýchlosti 110 km / h na tempomate – stačí trochu razantnejšie stlačiť plynový pedál a auto vystrelí na maximálnu povolenú rýchlosť v podstate okamžite. Pružnosti pomáha aj osem-stupňová prevodovka, ktorú auto využíva s rozumom.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Úprimne, 300 koní je skutočne cítiť. Aj keď, bolo by vlastne divné, keby sa táto papierová hodnota neprejavila aj v reálnom teste. Nový Peugeot ponúka štyri jazdné režimy – 4WD pre náhon všetkých štyroch kolies, režim Sport, Hybrid a Electric. Všetky názvy hovoria samé za seba a myslím si, že ich nie je potrebné detailne rozoberať. My sme jazdili prevažne v hybridnom a elektrickom režime. Pre vyskúšanie skutočnej dynamiky sme však občas prepli aj na prvé dva, ktoré ale v reálnej prevádzke budete využívať len minimálne. Čo už pri bežnej jazde budete využívať o niečo častejšie sú dostupní asistenti.

Asistenti – zlatý štandard

Počítať môžete s kombináciou adaptívny tempomat a držanie v jazdných pruhoch. Dvojica, ktorá sa pomaly stáva štandardom, no aj napriek tomu stále dokáže potešiť. Nie každý asistent však funguje vo všetkých autách totožne, a to je prípad aj Peugeotu 3008. Pre ovládanie adaptívneho tempomapu je vyhradený špeciálny ovládač vľavo za volantom. Pomocou neho si môžete zvoliť, či má fungovať iba ako obmedzovač alebo štandardný tempomat. Pri tempomate môžete počítať s bežnými možnosťami – nastavenie maximálnej rýchlosti či odstup pred vozidlom. Vybrať si môžete jedno z troch nastavení – veľký, stredný alebo malý.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Pri používaní adaptívneho tempomatu som nezaznamenal najmenší problém, pričom rovnako dobre fungovalo aj udržiavanie v pruhoch. Vozidlo ale nedokáže samé meniť pruhy. Ako už štandardne, aj tu som sa snažil zistiť, ako sa bude auto správať, ak nebudem mať ruky priamo na volante. Niekoľko sekúnd jazdilo samé, bez upozornenia. Následne sa na kokpite zobrazilo upozornenie, aby som dal ruky na volant. Ak som na túto výzvu nereagoval, vozidlo začalo pípať. Intenzita pípania sa po ďalších sekundách zvýšila a asistent udržania v jazdných pruhoch sa vypol. Vozidlo sa ale aj napriek tomu stále snažilo držať v pruhoch, čo je určite rozumné. Ako dlho by však takúto jazdu zvládlo je otázne.

Hybridný režim a batéria

Hybridný režim v Peugeote 3008 sa nevymyká zo štandardu. Ak jazdíte s nabitou batériou, vozidlo sa snaží rozumne rozdeľovať prácu medzi spaľovací a elektrický systém pohonu. Riadiaca jednota teda sama vyhodnocuje, kedy je správne a úsporné jazdiť na benzín a kedy zase na elektrický pohon. Pozitívnou správu je, že toto prepínanie je veľmi plynulé. Pri bežnej jazde, kedy by ste sa na túto činnosť auta nezamerali, ani by ste pravdepodobne nepostrehli, že práve jazdíte na elektriku, respektíve benzín. Samozrejme, odhalí to absolútne ticho alebo zvuk benzínového štvorvalca, no predpokladajme, že máte zapnuté rádio.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Ak som sa sústredil iba na cestu, či auto jazdí na ten alebo ten pohon som zistil iba z palubného počítača – z informácie, či je zaradené D alebo D1-8, teda prevodový stupeň. Keď však od auta požadujete okamžitý výkon, riadiacej jednotke istý čas trvá, kým spracuje vašu požiadavku, zanalyzuje aktuálnu situáciu a spraví to, čo od nej naozaj chcete. Je to síce iba zlomok sekundy, no pri prudkom stlačení plynového pedálu si všimnete, že reakcia nie je okamžitá.

Už viete, že vozidlo má dva elektromotory, no aký akumulátor im dodáva „šťavu“? Veľkosťou ide skôr o štandardný battery pack – výrobca hovorí o 13,2 kWh, využiteľná je ale o niečo menšia – 11,2 kWh. Ten by mal stačiť na čisto elektrický dojazd 52 kilometrov pri norme WLTP. Kombinovaná spotreba podľa štandardu NEDC hovorí o 1,5 l benzínu na 100 km.

Skutočný test – elektrický dojazd

Aké sú ale skutočné hodnoty? Vozidlo som otestoval v rôznych situáciach, a to ako v hybridnom, tak aj čisto elektrickom režime. Aby som to však zbytočne nenaťahoval, začnem s hodnotami pri jazde iba v režime Electric. V tomto móde som spravili dva testy – batériu som v oboch prípadoch nabili na 100 % a vydal sa na dve cesty. Jedna bola z Liptovského Mikuláša do Dolného Kubína bez diaľnice a druhá z Trnavy do Bratislavy po diaľnici.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

 

Pri prvej trase a plne nabitej batérii systém ukazoval elektrický dojazd 44 kilometrov. Rozhodol som sa pre „výletné“ tempo s maximálnou rýchlosťou okolo 75 km / h. Trasa však nebola jednoduchá – rovinu častejšie striedal kopcovitý terén. Po príchode do cieľa a prejdení 46 kilometrov pri priemernej rýchlosti 39 km / h zostávalo ešte 20 kilometrov elektrického dojazdu. Baterka bola v tomto momente nabitá na 38 %, pričom priemerná spotreba bola 13,3 kWh / 100 km. To si myslím, že sú naozaj zaujímavé hodnoty.

V druhom teste, pri jazde po diaľnici, som išiel štandardným tempom – maximálna rýchlosť 110 kilometrov za hodinu na tachometri. Systém ukazoval po nabití batérie elektrický dojazd 54 kilometrov a táto hodnota aj odpovedala realite. Pri ceste z Trnavy do centra Bratislavy som prešiel približne 55 kilometrov a vozidlo sa nasledne preplo do hybridného režimu. Udávaný dojazd podľa WLTP sa tak zdá byť pomerne realistický.

Skutočný test – hybridná jazda a nabíjanie

Okrem elektrického režimu ma pochopiteľne zaujímala spotreba pri hybridnej jazde. Tú som však testoval najmä na diaľnici, a to na trase z Trnavy na Oravu a naspäť. Z Trnavy som taktiež odchádzal s plne nabitou batériou, pričom v cieli bola vybitá do nuly. Po diaľnici som prechádzal maximálnou povolenou rýchlosťou podľa GPS. V cieli vozidlo ukazovalo prejdenú trasu 200 kilometrov pri priemernej rýchlosti 95 km / h a so spotrebou 5,8 l / 100 km. To sú porovnateľné hodnoty napríklad so Superb iV s podobnou batériou, ktoré na rovnakej trase zobrazovalo priemernú spotrebu 5,7 l / 100 km. Treba však spomenúť, že Škodovka váži o približne 200 kilogramov menej.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Keď som trasu absolvoval naspäť, vyrážal som s batériou nabitou len na 51 %, kedy auto ukazovalo čisto elektrický dojazd 24 kilometrov. Pri tejto ceste som sa rozhodol simulovať menšiu zastávku, napríklad s cieľom niečo zjesť. Zastavil som sa preto v Žiline, kde som strávil 50 minút. hybridný Peugeot 3008 môže byť vybavený palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW, čo znamená, že batériu nabijete do 100 % za približne 1 hodinu a 45 minút. Za 50 minút strávených na nabíjačke sa do batérie natlačilo 5,7 kW, čo opäť stačilo pre nabitie do kapacity 51 %. Celkovo som prešiel trasu s dĺžkou 218 kilometrov. Priemerná rýchlosť bola 85 km / h a priemerná spotreba sa zastavila na hodnote 5,8 l / 100 km. Ide teda o totožné číslo, aké auto ukázalo pri prvej trase.

Nakoľko je auto vybavené rýchlejšou palubnou nabíjačkou, aj nabíjanie pri kratšej zastávke môže dávať zmysel. Keďže Superb iV alebo BMW X5 mali iba základné verzie s výkonom 3,7 kW, aj takýto menší nárast výkonu dáva zmysel. Aj Peugeot 3008 ponúka možnosť nabíjania batérie pomocou spaľovacieho motora. Ide o funkciu eSave a batériu dobíja možno až prekvapivo rýchlo. To však určite závisí od konkrétnej situácie, respektíve trasy. Ako to ale pri takýchto režimoch býva, síce získate nejaké to percento, prejaví sa to na zvýšenej spotrebe. Preto aj tu platí – ak dobíjať, tak najmä zo zásuvky. Ešte mi nedá nespomenúť, že výrobca k vozidlu pribalil nabíjačku s maximálnym odberom 8 A. Zvyknutí sme skôr na 10 A domáce nabíjačky.

peugeot 3008 phev plug in hybrid ev

Záverečné hodnotenie

Peugeot 3008 Hybrid4 sa zdá byť solídnym hybridným SUV, ktoré kombinuje viacero dôležitých faktorov. Ponúka dostatok priestoru aj napriek menším rozmerom. Taktiež ide o pomerne solídny hybrid s už aktuálne štandardným čisto elektrickým dojazdom, ktorý je ale možné vybaviť aj rýchlejšou palubnou nabíjačkou. No a na záver – disponuje pohonom oboch náprav, o čo sa stará dvojica elektromotorov.

Takáto kombinácia navyše znamená, že máte k dispozícii naozaj dostatok výkonu, ktorý vám nielen poslúži, no taktiež vás dokáže potešiť. Všetky tieto parametre sa ale museli niekde odraziť, a pomerne výrazne si to odniesla palivová nádrž, ktorá dokáže prijať iba 43 litrov paliva. Celkovo sme na aute najazdili 752 kilometrov s priemernou spotrebou 5 l / 100 km. To sme však baterku nabili minimálne štyrikrát z 0 do 100%.

Cena nami testovanej verzie Peugeot 3008 Hybrid4 sa začína na 47 990 €.

9. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+