Komisári EÚ už oznámili svoj súčasný návrh vo svojom akčnom pláne pre európsky automobilový priemysel. Hoci sa veľká časť tohto podporného dokumentu zameriava na osobné automobily, niekoľko častí je venovaných trhovej podpore úžitkových vozidiel s nulovými emisiami.
Návrhy siahajú od spomínaného rozšíreného oslobodenia od mýta až po harmonizované typové schválenia. Plán bol vypracovaný v rámci tzv. strategického dialógu v spolupráci so zástupcami priemyslu. Aj tu však treba poznamenať: stále ide len o návrhy Európskej Komisie, keďže opatrenia v akčnom pláne musia ešte prejsť riadnym legislatívnym procesom, teda Parlamentom a Radou. Až po tomto riadnom legislatívnom procese môže nadobudnúť účinnosť oslobodenie od mýta (so zmenami a doplneniami alebo bez nich).
Podpora ekonomiky aj klímy
„Musíme vytvoriť vhodné podmienky na podporu európskych podnikov a odmeniť priekopníkov v prechode na nízkouhlíkovú ekonomiku. Predĺžením obdobia výnimky poskytujeme priemyslu silný stimul na investovanie do vozidiel s nulovými emisiami a na zníženie emisií z cestnej dopravy. Je to dôležité pre naše podniky, ale aj pre naše ciele v oblasti klímy.“
Apostolos Tzitzikostas, komisár EÚ pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch

V súčasnosti sa má oslobodenie od mýta pre elektrické nákladné vozidlá skončiť 31. decembra 2025. V Nemecku by potom elektrické nákladné vozidlá mali platiť 25 % mýta na pokrytie nákladov na infraštruktúru. Ak však Komisia so svojím návrhom uspeje, bezplatné mýto sa bude týkať aj Nemecka.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Renault 5 E-Tech Electric: Nie vždy sa retro podarí. Tu o tom niet pochýb
- Ivana vymenila spaľovák za elektromobil. Ako sa s ním žije v paneláku? | Rozhovor
- Čína obmedzila vývoz kľúčového materiálu pre výrobu batérií. Ovplyvní to aj elektromobily
Podľa Komisie je novo navrhované obdobie oslobodenia od mýtnych poplatkov výslovne zosúladené s normami EÚ pre emisie CO2 pre nové ťažké nákladné vozidlá. Tieto normy predpokladajú zníženie emisií o 43 % do roku 2030 v porovnaní s úrovňami z roku 2019.
V súčasnosti na Slovensku platia aj bezemisné vozidlá za mýto pri využívaní vymedzených úsekov diaľnic a ciest I. triedy. Zľava oproti moderným naftovým autobusom či nákladným vozidlám je však minimálna. Sadzba je navyše od dnešného dňa (1.7.2025) o 40 % vyššia než doteraz.