MojElektromobil

Už je to nejaká doba, čo sa plug-in hybridy objavujú aj v luxusnejšej triede. Sami sme už takéto vozidlá testovali – napríklad ešte začiatkom marca sme vám priniesli naše dojmy z plug-in hybridnej Audi Q7. Ak teda premýšľate nad väčším autom, ktorému nerobí problém ani zhoršený terén, no pred čisto elektrickými verziami máte ešte rešpekt, siahnuť môžete aj po najnovšom BMW X5 xDrive45e. Práve toto luxusné SUV sme mali na pár dní v redakcii, aby sme mohli otestovať jeho vlastnosti.

Nová verzia sa v mnohých veciach nezmenila. Nemeckí inžinieri však priniesli najväčšie zmeny v rámci hybridnej jazdy a elektrického dojazdu. A tie nás, pochopiteľne, zaujímali najviac.

Kompletný cenník nami testovanej verzie si môžete stiahnuť na tomto odkaze.

Mohutný exteriér

Aby sme BMW veľmi nekrivdili, zmeny nastali aj z vonku. Ak ale nové série automobilov od BMW poznáte, asi vás veľmi neprekvapia. Celá línia si drží podobné vlastnosti, a teda ani nová X5 nie je výnimkou. Nová verzia nabrala pár centimetrov vo všetkých troch rozmeroch, čo sa ale vo výsledku prejavilo aj na váhe. Tá sa zastavila na čísle 2 410 kilogramov, čo je prírastok viac ako dvesto kíl. Každopádne, pár kíl navyše nepridali len centimetre, ale aj výrazne väčší akumulátor. O tom si však povieme viac neskôr.

• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 922 x 2 004 x 1 745 milimetrov

• Motor: 3 litrový benzínový 6 valec s maximálnym výkonom 290 kW | Maximálny krútiaci moment 600 Nm

x5 xDrive45e ev plug in hybrid test bmw

Najvýraznejšiu zmenu nájdete hneď na prednej strane. Maska pochopiteľne narástla a spolu s ňou prišlo aj k úprave svetiel. Hlavné síce zostali bez väčších zmien, tie umiestnené v nárazníku boli presunuté nižšie a viac do strán – priamo nad aerodynamické prieduchy. Na druhú stranu, svetlá vzadu sa zmenili výrazne. Stále síce zostávajú výraznou súčasťou tejto časti, no pozornosť sa snažia získať skôr predĺženým tvarom ako masívnosťou.

Celkovo sa mi dizajn novej X5 pozdáva o niečo viac, porovnaní s predchádzajúcim modelom. Väčšia maska vzbudila vlnu kontroverzie, k SUV karosérii sa mi však hodí oveľa viac. Ďalším výrazným prvkom, minimálne v nami testovanej verzii, boli 21 palcové hliníkové disky Y-spoke 742 Bicolour. Tie na aute vyzerali naozaj výborne a masívnu štruktúru X5 ešte viac umocňovali.

bmw x5 xDrive45e phev zadné svetlo
BMW X5 xDrive45e označenie vzadu

Elegantný interiér

Niekoľkých vítaných zmien sa dočkal aj interiér. My sme vozidlo mali k dispozícii v plnej výbave a bolo to vidieť. Ešte pred nastúpením dokázali zaujať komfortné sedadlá potiahnuté kožou. Tie boli plne elektronicky nastaviteľné a ponúkali veľmi dobrý komfort aj na dlhší cestách. Nastaviť sa dá nielen ich výška či opora pre nohy, no taktiež je možné podporiť dolnú časť chrbta ale aj celý chrbát. K dokonalosti naozaj chýbala už iba masáž.

Interiér sme mali ladený do bielej, pričom túto farbu zastupovali sedadlá, dvere, stredový tunel či dolná časť palubovky. Vrchná bola potiahnutá čiernou kožou, no priestor medzi kontrastnými farbami vypĺňali lišty s drevenou textúrou. Totožnou lištou bol obklopený aj ovládací panel v rámci stredového tunela. BMW X5 malo v tomto prevedení výborný vzhľad, no predstaviť si ho samozrejme vieme aj v iných farebných kombináciách. A tých je na výber naozaj dosť. Veľkých zmien sa dočkal v podstate celý ovládací panel, spolu s infotainmentom a virtuálnym kokpitom. Všetky dôležité funkcie vozidla máte doslova pod palcom.

x5 ev plug in hybrid test bmw

Drvivú väčšinu podstatných veci viete odkliknúť priamo tlačidlom na stredovom paneli, k iným sa dokážete pohodlne dostať cez štandardný ovládač. Aj tlačidlo štartovania sa nachádza na tomto mieste a nie pod volantom, aj keď ruka mi tam niekoľkokrát podvedome skĺzla. Na nedostatok priestoru sa pochopiteľne nikto nemôže sťažovať – rovnako ako šofér, tak aj zvyšní spolucestujúci majú dostatočný komfort a rovnako tak množstvo odkladacieho priestoru. Pred ovládacím panelom je priestor na nápoje s možnosťou chladenia alebo ohrievania, pričom hneď vedľa sa nachádza aj USB port a podložka pre bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Infotainment

Čo nedokážete spraviť cez ovládací panel, spravíte pomocou dostupných gest alebo tlačidiel na volante. Gestá sú štandardné, ako možno poznáte aj z iných áut tejto značky. Točením prsta pred displejom viete meniť hlasitosť či mávnutím ruky môžete zrušiť dopravné hlásenia z rádia. Jednoduché, funkčné a praktické. Infotainment ako taký je štandardom, ktorý teda nedokáže zásadne prekvapiť. Navigácia funguje výborne a nakoľko ide o plug-in hybrid, má v sebe informácie o nabíjacích staniciach. Hľadal som hneď niekoľko mne známych nabíjacích bodov od ZSE a všetky sa v navigácii nachádzali. Okrem miesta nabíjania zobrazuje aj dostupné prípojky konkrétneho nabíjacieho bodu či možné spôsoby platby, čo sa určite zíde.

x5 ev plug in hybrid test bmw

S navigáciou som bol spokojný a rovnako tak aj s ďalšími funkciami. Komunikácia s vašim mobilom prebieha štandardne cez bluetooth alebo USB kábel. Okrem štandardného FM rádia bola nami testovaná verzia vybavená aj digitálnym rádiom. Čo považujem za mínus je absencia Android Auto, aj keď teda už vieme, že ho BMW začne do svojich áut dodávať v najbližších mesiacoch. Zatiaľ si ale budete musieť vystačiť s Apple CarPlay. Nami testovaná verzia bola vybavená audio systémom Harman/Kardon Surround Sound. Auto v tejto triede nemôže mať zlý zvuk, čo sa nám aj potvrdilo. Aj pri vyšších hlasitostiach neprichádzalo k žiadnemu skresleniu a výšky, stredné tóny či basy boli bez bežne počuteľného skreslenia.

Zabudnúť nemôžeme ani na head-up displej, ktorý sme mali taktiež k dispozícii. Fungoval spoľahlivo aj v jasných dňoch, a to bol jas nastavený na takmer minimálne hodnoty. Displej zobrazuje všetky potrebné informácie o trase, a to maximálnu povolenú rýchlosť, aktuálnu rýchlosť, aktívnych asistentov a údaje z navigácie. Nastaviť si ho môžete podľa svojich preferencií, no osobne najviac oceňujem zobrazenie navigácie či údaje o rýchlosti.

x5 ev plug in hybrid test bmw

Jazdné režimy a asistenti

Pomaly sa dostávame k hlavnej podstate novej BMW X5 xDrive45e. Nakoľko ide o poriadne SUV, jazdné vlastnosti tomu prirodzene odpovedajú. Adaptívne vzduchové odpruženie sa stará o váš komfort a pohodovú jazdu aj na cestách s horším povrchom. Na jednu takúto sme sa s autom aj vydali a výzvu do kopca v hrboľatom a nespevnenom povrchu zvládlo podľa očakávaní. Svetlú výšku auta môžete o pár centimetrov zvýšiť posunutím páčky a rovnako tak aj znížiť. Zámer nášho testovania síce nebol v skúšaní schopností vozidla v zlom teréne, vyskúšať trochu náročnejšie podmienky s vozidlom tejto kategórie je skrátka nutnosť.

Auto ponúka tri hlavné jazdné režimy, a to Sport, Hybrid a Electric. Všetky názvy hovoria samé za seba, no predsa si ich musíme aspoň stručne rozobrať. Režim Sport sa zameriava na výkon a má vplyv na stav akumulátora. V takomto režime však elektrický pohon ide bokom a systém sa snaží preferovať najmä ten spaľovací. Pri plynulej jazde teda môžete počítať skôr s nabíjaním akumulátora, nakoľko auto získava energiu napríklad z rekuperácie a využiť ju môže neskôr. Hybridný režim je pochopiteľne zameraný na kombinovanie oboch pohonov s cieľom znížiť spotrebu pohonných hmôt. Posledný režim Electric umožní vozidlu jazdiť na plne elektrický pohon.

x5 ev plug in hybrid test bmw

BMW si vždy dáva záležať aj na bezpečnosti, čo potvrdzuje aj bohatá ponuka asistenčných systémov. Prítomný je adaptívny tempomat, asistent preraďovania jazdných pruhov, asistent zachovania jazdného pruhu, núdzové brzdenie pri hroziacej kolízii s vozidlom alebo chodcami, asistent čítania dopravných značiek či adaptívna jazda podľa trasy a ďalšie. Všetky fungovali takmer na jednotku, až na asistenta rýchlosti.

Vozidlo síce disponuje informáciou o maximálnej povolenej rýchlosti, automatická zmena nie je na Slovensku dostupná. Čo je škoda, nakoľko Superb iV s týmto problém nemal. Rovnako tak prispôsobenie rýchlosti do prudších zákrut bolo oveľa miernejšie ako napríklad pri spomínanom Superb iV. Asistent v Škodovke znížil rýchlosť natoľko, že som nemusel dodatočne spomaľovať – pri X5 xDrive45e bola moja spolupráca párkrát potrebná.

Hybridný režim má význam

Zatiaľčo predchádzajúci model X5 ponúkal iba naozaj malú batériu o kapacite 9 kWh (využiteľná 7,5 kWh), súčasný išiel s týmto parametrom výrazne vyššie. BMW tu pribalila akumulátor s kapacitou 24 kWh (využiteľná 21,6 kWh). Takýto nárast samozrejme znamená aj výrazne vyšší dojazd. Naj-optimistickejšie čísla hovoria o čisto elektrickom dojazde na úrovni 75 až 90 kilometrov.

Na základe našich testov usudzujeme, že v meste by bol takýto dojazd reálny. Pri kombinácii mesta a okresných ciest by sme sa skôr spoľahli na spodnú hranicu z uvedeného dojazdu. Avšak, s batériou nabitou na 100 % sme sa rozhodli vyskúšať aj dojazd na diaľnici. Pri maximálnej diaľničnej rýchlosti 130 kilometrov sme dokázali prejsť na elektriku rovných 63 kilometrov.

x5 ev plug in hybrid test bmw

To vôbec nie je zlé číslo. Úprimne som čakal menej – predsa len, ide o veľké auto. Pri diaľničnej rýchlosti sa spotreba držala nad hranicou 30 kWh, pričom výnimkou neboli ani hodnoty nad 40 kWh. S takýmito číslami sa teda s využitím jednoduchej matematiky dostávame na spomínaných 63 kilometrov. Ak sa rozhodnete jazdiť v hybridnom režime s nabitým akumulátorom, spotreba vie byť taktiež veľmi solídna.

Vyskúšali sme to na 45 kilometrov dlhej trase, ktorá pozostávala z diaľnice pri rýchlosti 130 km / h, okresných a mestských ciest. Kombinovaná spotreba sa dostala na skvelých 2,5 l / 100 km. Z celkovej trasy sme pritom prešli 10 kilometrov na čisto elektrický pohon – aspoň to nám ukazovali údaje v palubnom počítači. Toto sú hodnoty, ktoré naozaj ukazujú, že aj s tak veľkým SUV je možné jazdiť s veľmi dobrou spotrebou. Stačí, ak hybridný režim využívate na maximum.

Nabíjať a nabíjať, ale zo zásuvky

Presne tak, ako sme písali vyššie, by sa plug-in hybridné auto malo využívať. Bez ohľadu na to, aké je veľké. Poctivé nabíjanie vás vie odmeniť peknou spotrebou. BMW X5 xDrive45e ale disponuje funkciou, ktorá ukazuje aj presný opak. Ide o takzvaný Battery Control režim, v rámci ktorého môžete batériu účelovo dobíjať. Nastavíte si cieľovú kapacitu a spaľovací agregát začne generovať energiu navyše aj pre akumulátor. Tento režim som otestoval na viac ako 200 kilometrovej trase, ktorú som začínal s úplne vybitou batériou. Nastavil som si preto cieľ 100 % a vyrazil som na cestu. Po necelých 130 kilometroch sa batéria dobila na 100 %, avšak priemerná spotreba sa zastavila na 14,4 l / 100 km.

x5 ev plug in hybrid test bmw

Otestovať podobnú trasu na športový režim sa mi bohužiaľ nepodarilo. Spotrebu pri jednotlivých režimoch som preto kontroloval aspoň rýchlym prepínaním jazdných režimov, a to niekoľkokrát počas trasy. Rozdiel v okamžitej spotrebe medzi režimom Sport a Battery Control bol približne 4 až 5 litrov / 100 km, a to je veľmi veľká cena za nabíjanie. Po dobití batérie som auto hneď prepol do hybridného, respektíve plne elektrického režimu, a to so snahou znížiť celkovú spotrebu.

Po prejdení ďalších 130 kilometrov sa priemerná spotreba 14,4 l / 100 km ustálila na 9,3 l / 100 km. Režim cieleného nabíjania batérie mi preto príde takmer úplne nezmyselný. Spotrebu vám vo všeobecnosti nezníži – kvôli stratám pri výrobe a následnej spotrebe je efektivita dokonca ešte nižšia. Využiť sa možno dá vtedy, ak chcete znížiť lokálne emisie v meste a batériu máte vybitú. Vo všeobecnosti má dobíjanie batérie význam iba pri športovom režime, no úplne najlepšie je, ak využijete zásuvku vo vašej garáži.

x5 ev plug in hybrid test bmw

Napriek tomu, že BMW X5 xDrive45e disponuje 24 kWh batériou, vybavené je iba základnou palubnou nabíjačkou s výkonom 3,7 kW. Z bežnej zásuvky doma nabíjate s maximálnym výkonom 2,3 kW. Vyššiu hodnotu získate iba cez wallbox alebo z verejnej nabíjacej stanice. Nabitie plnej vybitej batérie z domácej zásuvky trvá približne 10 hodín. Pri využití verejnej nabíjacej stanice počítajte s časom okolo 7 hodín, čo je naozaj veľa. Je škoda, že SUV tejto kategórie a s tak veľkou batériou nemá aspoň 7,4 kW palubnú nabíjačku, a to ani za príplatok. Nabíjanie na dlhších cestách preto nedáva veľký význam.

Hodnotenie: bez emisná jazda viac ako 70 km

BMW X5 xDrive45e je SUV, ktoré dokáže splniť požiadavky aj tých najnáročnejších milovníkov áut. Pod kapotou mu buble 3 litrový 6 valec, ktorého silu je naozaj cítiť a počuť. Zároveň však dokáže ponúknuť tichú a bez emisnú jazdu aj na trase dlhej viac ako 70 kilometrov. Výbava, bezpečnosť, pohodlie a elektrická či hybridná jazda je bonus, ktorý vítame s otvorenou náručou. Množstvo pozitív však opätovne podkopáva iba základná palubná nabíjačka.

29. apríla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+