MojElektromobil

Letná sezóna je v plnom prúde a mnoho ľudí uvažuje o kúpe nového vozidla – a čoraz viac z nich aj toho elektrického. Prinášame vám vyhodnotenie spotreby elektromobilov počas minulej letnej sezóny doplnený o ďalšie horúce novinky z tejto sezóny, s ktorými sme už stihli naše tradičné meranie absolvovať.

Môžeme už teraz prezradiť, že najlepšie si viedli z pohľadu spotreby aj dojazdu práve tie najnovšie modely na trhu (a to naprieč segmentami), čo svedčí o sústavnom technologickom progrese pri vývoji a výrobe elektromobilov. Efektívnejšie pohony a lepšia aerodynamika sa podpísali pod lepšie výsledky.

Väčšinu kilometrov autá najazdia na letných pneumatikách

Dôležitým ukazovateľom pri výbere elektromobilu je aj zimná spotreba, no tentokrát sme sa zamerali na tú jarnú, letnú či jesennú. V našich klimatických podmienkach sa predsa len väčšina ročného kilometrového nájazdu uskutoční na letných pneumatikách.

Testovania spotreby s letnými pneumatikami sa za uplynulý rok zúčastnili nasledujúce vozidlá (zoradené abecedne):

preiss MG Cyberster cena
Testu sa zúčastnil aj elektrický kabriolet MG Cyberster | Zdroj: Tomáš Meňuš

Vonkajšia teplota počas jazdy sa pohybovala v rozpätí 10 až 33 stupňov Celzia, teda do +- 11 stupňov od optimálnej teploty (21-22 stupňov Celzia). Výnimkou bol len Volkswagen ID.3 Pure, ktorý sme testovali začiatkom apríla 2025 už na letných pneumatikách, no v chladných 7 stupňoch Celzia. Pri vyššej teplote by určite dosiahol ešte lepší výsledok.

Vplyv má veľa faktorov

Dojazd elektromobilov je intenzívne diskutovanou záležitosťou. Automobilky ho udávajú, rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, na základe normovaného cyklu WLTP, ktorý je pre všetkých rovnaký. Stále ale treba myslieť, že ide o normu, čo znamená, že situácia v reálnej premávke môže byť dosť odlišná. Odchýlky sú bežnou vecou. V pozadí spotreby totiž stojí množstvo faktorov.

recenzia mercedes-benz sprinter elektromobil
Testu sa zúčastnila aj veľká elektrická dodávka Mercedes-Benz eSprinter Long | Zdroj: Michal Lauko

Vo viacerých prípadoch sa nám podarilo zajazdiť nižšiu spotrebu, než udáva hodnota WLTP. My však diaľničnú spotrebu a dojazd meriame samostatne (prinesieme v samostatnom článku), a preto náš testovací okruh pozostáva z prímestského režimu, ktorý zodpovedá každodennej ceste do, či z práce, školy, obchodu a podobne.

Porovnanie sme vykonali na našom testovacom prímestskom okruhu o dĺžke približne 30 kilometrov. Okruh vedie z Bratislavy cez okolité obce a naspäť, pohybujeme sa teda v rýchlostných limitoch 50 až 90 km/h. Plynulý jazdný štýl určuje skôr spodné hranice reálne dosiahnuteľnej spotreby, s tempom na úrovni maximálnej povolenej rýchlosti však nie sme brzdou premávky.

Vyhodnotenie testov spotreby 2024/2025 - letné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Renault 5 E-Tech comfort range9,5 kWh / 100 km547 km21 °C
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km377 km13 °C
Ford Puma Gen-E10,0 kWh / 100 km436 km29 °C
Peugeot E-200810,5 kWh / 100 km484 km19 °C
Alfa Romeo Junior10,8 kWh / 100 km470 km28 °C
Lexus RZ 300e10,8 kWh / 100 km592 km30 °C
Škoda Enyaq 6011,2 kWh / 100 km518 km16 °C
Volkswagen ID.7 Pro Tourer11,2 kWh / 100 km688 km30 °C
Renault 4 E-Tech comfort range11,4 kWh / 100 km456 km30 °C
Tesla Model Y Juniper AWD11,4 kWh / 100 km657 km22 °C
Volkswagen ID.3 Pure11,5 kWh / 100 km478 km7 °C
Škoda Enyaq 85x11,5 kWh / 100 km670 km18 °C
Mini Countryman SE ALL411,7 kWh / 100 km552 km20 °C
MG5 Electric11,8 kWh / 100 km486 km17 °C
Ford Capri AWD12,0 kWh / 100 km658 km20 °C
Hyundai Kona Electric+12,4 kWh / 100 km527 km25 °C
Kia EV312,5 kWh / 100 km624 km30 °C
Tesla Model 3 Performance12,8 kWh / 100 km586 km24 °C
Renault Scenic E-Tech Electric13,1 kWh / 100 km661 km33 °C
BMW iX xDrive4513,1 kWh / 100 km723 km30 °C
Audi S6 e-tron Avant13,3 kWh / 100 km714 km22 °C
MG Cyberster AWD13,4 kWh / 100 km555 km20 °C
Porsche Taycan13,5 kWh / 100 km704 km28 °C
Peugeot E-308 SW13,6 kWh / 100 km374 km14 °C
Audi Q6 e-tron quattro13,7 kWh / 100 km693 km27 °C
Hyundai Ioniq 5 AWD N Line13,9 kWh / 100 km576 km17 °C
Volvo EX90 Performance AWD14,0 kWh / 100 km764 km31 °C
MG4 XPower14,1 kWh / 100 km438 km10 °C
Volkswagen ID. Buzz GTX Long14,2 kWh / 100 km605 km25 °C
Kia EV914,2 kWh / 100 km676 km22 °C
Peugeot 508 SW PSE14,3 kWh / 100 km80 km (Plug-in hybrid)16 °C
Tesla Model S Plaid14,3 kWh / 100 km664 km22 °C
Porsche Macan 414,4 kWh / 100 km659 km11 °C
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC15,0 kWh / 100 km787 km14 °C
Ssangyong Torres EVX15,0 kWh / 100 km480 km17 °C
BMW i4 xDrive4015,1 kWh / 100 km537 km26 °C
BMW i5 M60 xDrive Touring15,4 kWh / 100 km527 km19 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain15,7 kWh / 100 km124 km (Plug-in hybrid)28 °C
Hyundai Ioniq 5 N15,9 kWh / 100 km503 km31 °C
BMW 330e xDrive16,9 kWh / 100 km115 km (Plug-in hybrid)21 °C
BMW 550e xDrive19,6 kWh / 100 km97 km (Plug-in hybrid)17 °C
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro21,0 kWh / 100 km538 km19 °C
recenzia Peugeot 508 SW PSE
Spomedzi plug-in hybridov dosiahol najlepšiu spotrebu Peugeot 508 SW PSE | Zdroj: Michal Lauko

Na prvý pohľad je zreteľná vyššia spotreba pri plug-in hybridoch, tá však nie je prekvapením. Takéto vozidlá obsahujú dva druhy pohonu, majú teda vyššiu hmotnosť a radikálne väčší počet súčiastok než čisté elektromobily, alebo aj konvenčné spaľovacie vozidlá.

Na druhú stranu sme sa do maximálnej možnej miery snažili eliminovať vplyv vetra (ide o okruh), či zásadným vplyvom ako sú dážď či sneženie. Testy prebiehali s baterkou predohriatou bežnou jazdou, väčšinou doobeda alebo neskoro večer, v oboch prípadoch za minimálneho vplyvu hustoty premávky na jej plynulosť.

Testu spotreby a dojazdu elektromobilov: Výsledky

Rebríčku spotreby kraľuje Renault 5 E-Tech comfort range, teda jeden z najnovších a zároveň najmenších elektromobilov na trhu. S výsledkom 9,5 kWh / 100 km ide o jednoznačného víťaza našich meraní.

Renault 5 E-Tech spotreba dojazd test spotreby elektromobilov
Víťazný Renault 5 E-Tech podliezol spotrebu pod 10 kWh / 100 km | Zdroj: Michal Lauko

Nemali by ste prehliadnuť:


V tesnom závese sa nachádza ešte menší, no starší Fiat 500e, ktorý sme však testovali v chladnejších podmienkach (začiatok apríla). Hodnota 9,9 kWh / 100 km je stále vynikajúca, pri vyššej teplote by pravdepodobne atakoval prvú priečku.

test fiat 500e
Fiat 500e | Zdroj: Tomáš Meňuš

Pódiové umiestnenie zaznamenala aj ďalšia horúca novinka Ford Puma Gen-E s výsledkom 10 kWh / 100 km, ktorý však neukazuje spotrebu na desatinné miesta – mohlo preto ísť o hodnotu medzi 9,5 až 10,4 kWh / 100 km. Oproti predchádzajúcim modelom ponúkne hlavne väčší priestor, keďže ide o SUV B-segmentu.

test Ford Puma Gen-E
Výborne si počínal aj Ford Puma Gen-E | Zdroj: Michal Lauko

Tam spadá aj Peugeot E-2008, ktorý sa umiestnil na štvrtej priečke s hodnotou 10,5 kWh / 100 km nasledovaný dvojicou Alfa Romeo Junior a Lexus RZ 300e s výsledkom 10,8 kWh / 100 km.

Výborne si počínali aj u nás dlhodobo najpredávanejšie modely Škoda Enyaq a Tesla Model Y. Tie začiatkom roka 2025 prešli modernizáciou, ktorá rozhodne pomohla aj ich efektivite. Napriek testovaným výkonnejším verziám s pohonom všetkých kolies dosiahli hodnoty 11,4 (Tesla), resp. 11,5 kWh / 100 km (Enyaq).

Elektromobily s najdlhším dojazdom

Z pohľadu teoretického dojazdu je potom jednoznačným víťazom aerodynamický sedan Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC s hodnotou 787 kilometrov. Kúsok za ním s hodnotou 764 km sa umiestnilo veľké SUV Volvo EX90 Performance AWD.

S miernym odstupom od prvej dvojice dokázali métu 700 kilometrov teoretického dojazdu prekonať aj modely BMW iX xDrive 45 (723 km), Audi S6 Avant e-tron (714 km) a Porsche Taycan s výsledkom 704 km, ako jediný zástupca minuloročných modelov. Všetky ostatné vozidlá s dojazdom nad 700 km prišli na náš trh až na prelome rokov 2024 a 2025, čo jasne svedčí o z roka na rok zlepšujúcej sa efektivite aj technológiách nových elektromobilov.

Aké spotreby sa pri bežnom dennom režime podarí dosahovať s elektromobilom vám? Vaše odpovede si radi prečítame na sociálnej sieti NearCharger.sk.

Náš tip
Exkluzívne: Preskúmali sme elektrické kombi s najdlhším dojazdom. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
16. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+