Letná sezóna je v plnom prúde a mnoho ľudí uvažuje o kúpe nového vozidla – a čoraz viac z nich aj toho elektrického. Prinášame vám vyhodnotenie spotreby elektromobilov počas minulej letnej sezóny doplnený o ďalšie horúce novinky z tejto sezóny, s ktorými sme už stihli naše tradičné meranie absolvovať.
Môžeme už teraz prezradiť, že najlepšie si viedli z pohľadu spotreby aj dojazdu práve tie najnovšie modely na trhu (a to naprieč segmentami), čo svedčí o sústavnom technologickom progrese pri vývoji a výrobe elektromobilov. Efektívnejšie pohony a lepšia aerodynamika sa podpísali pod lepšie výsledky.
Väčšinu kilometrov autá najazdia na letných pneumatikách
Dôležitým ukazovateľom pri výbere elektromobilu je aj zimná spotreba, no tentokrát sme sa zamerali na tú jarnú, letnú či jesennú. V našich klimatických podmienkach sa predsa len väčšina ročného kilometrového nájazdu uskutoční na letných pneumatikách.
Testovania spotreby s letnými pneumatikami sa za uplynulý rok zúčastnili nasledujúce vozidlá (zoradené abecedne):
- Alfa Romeo Junior
- Audi Q6 e-tron quattro
- Audi S6 e-tron Avant
- BMW 330e xDrive
- BMW 550e xDrive
- BMW i4 xDrive 40
- BMW i5 M60 xDrive Touring
- BMW iX xDrive 45
- Fiat 500e
- Ford Capri AWD
- Ford Puma Gen-E
- Hyundai Ioniq 5 AWD N Line
- Hyundai Ioniq 5 N
- Hyundai Kona Electric+
- Kia EV3
- Kia EV9
- Lexus RZ 300e
- Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain
- Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC
- Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro
- MG4 XPower
- MG5 Electric
- MG Cyberster AWD
- Mini Countryman SE ALL4
- Peugeot 508 SW PSE
- Peugeot E-2008
- Peugeot E-308 SW
- Porsche Macan 4
- Porsche Taycan
- Renault 4 E-Tech comfort range
- Renault 5 E-Tech comfort range
- Renault Scenic E-Tech Electric
- Škoda Enyaq 60 (Predfacelift)
- Škoda Enyaq 85x (Facelift 2025)
- (KGM) Ssangyong Torres EVX
- Tesla Model 3 Performance
- Tesla Model S Plaid
- Tesla Model Y Juniper AWD
- Volkswagen ID.3 Pure
- Volkswagen ID.7 Pro Tourer
- Volkswagen ID. Buzz GTX Long
- Volvo EX90 Performance AWD

Vonkajšia teplota počas jazdy sa pohybovala v rozpätí 10 až 33 stupňov Celzia, teda do +- 11 stupňov od optimálnej teploty (21-22 stupňov Celzia). Výnimkou bol len Volkswagen ID.3 Pure, ktorý sme testovali začiatkom apríla 2025 už na letných pneumatikách, no v chladných 7 stupňoch Celzia. Pri vyššej teplote by určite dosiahol ešte lepší výsledok.
Vplyv má veľa faktorov
Dojazd elektromobilov je intenzívne diskutovanou záležitosťou. Automobilky ho udávajú, rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, na základe normovaného cyklu WLTP, ktorý je pre všetkých rovnaký. Stále ale treba myslieť, že ide o normu, čo znamená, že situácia v reálnej premávke môže byť dosť odlišná. Odchýlky sú bežnou vecou. V pozadí spotreby totiž stojí množstvo faktorov.

Vo viacerých prípadoch sa nám podarilo zajazdiť nižšiu spotrebu, než udáva hodnota WLTP. My však diaľničnú spotrebu a dojazd meriame samostatne (prinesieme v samostatnom článku), a preto náš testovací okruh pozostáva z prímestského režimu, ktorý zodpovedá každodennej ceste do, či z práce, školy, obchodu a podobne.
Porovnanie sme vykonali na našom testovacom prímestskom okruhu o dĺžke približne 30 kilometrov. Okruh vedie z Bratislavy cez okolité obce a naspäť, pohybujeme sa teda v rýchlostných limitoch 50 až 90 km/h. Plynulý jazdný štýl určuje skôr spodné hranice reálne dosiahnuteľnej spotreby, s tempom na úrovni maximálnej povolenej rýchlosti však nie sme brzdou premávky.
Vyhodnotenie testov spotreby 2024/2025 - letné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Renault 5 E-Tech comfort range | 9,5 kWh / 100 km | 547 km | 21 °C |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 377 km | 13 °C |
Ford Puma Gen-E | 10,0 kWh / 100 km | 436 km | 29 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 484 km | 19 °C |
Alfa Romeo Junior | 10,8 kWh / 100 km | 470 km | 28 °C |
Lexus RZ 300e | 10,8 kWh / 100 km | 592 km | 30 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 518 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 688 km | 30 °C |
Renault 4 E-Tech comfort range | 11,4 kWh / 100 km | 456 km | 30 °C |
Tesla Model Y Juniper AWD | 11,4 kWh / 100 km | 657 km | 22 °C |
Volkswagen ID.3 Pure | 11,5 kWh / 100 km | 478 km | 7 °C |
Škoda Enyaq 85x | 11,5 kWh / 100 km | 670 km | 18 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 552 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 486 km | 17 °C |
Ford Capri AWD | 12,0 kWh / 100 km | 658 km | 20 °C |
Hyundai Kona Electric+ | 12,4 kWh / 100 km | 527 km | 25 °C |
Kia EV3 | 12,5 kWh / 100 km | 624 km | 30 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 586 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 661 km | 33 °C |
BMW iX xDrive45 | 13,1 kWh / 100 km | 723 km | 30 °C |
Audi S6 e-tron Avant | 13,3 kWh / 100 km | 714 km | 22 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 555 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 704 km | 28 °C |
Peugeot E-308 SW | 13,6 kWh / 100 km | 374 km | 14 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 693 km | 27 °C |
Hyundai Ioniq 5 AWD N Line | 13,9 kWh / 100 km | 576 km | 17 °C |
Volvo EX90 Performance AWD | 14,0 kWh / 100 km | 764 km | 31 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 438 km | 10 °C |
Volkswagen ID. Buzz GTX Long | 14,2 kWh / 100 km | 605 km | 25 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 676 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 80 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 664 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 659 km | 11 °C |
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC | 15,0 kWh / 100 km | 787 km | 14 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 480 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 537 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 527 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 124 km (Plug-in hybrid) | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 503 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 115 km (Plug-in hybrid) | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 97 km (Plug-in hybrid) | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 538 km | 19 °C |

Na prvý pohľad je zreteľná vyššia spotreba pri plug-in hybridoch, tá však nie je prekvapením. Takéto vozidlá obsahujú dva druhy pohonu, majú teda vyššiu hmotnosť a radikálne väčší počet súčiastok než čisté elektromobily, alebo aj konvenčné spaľovacie vozidlá.
Na druhú stranu sme sa do maximálnej možnej miery snažili eliminovať vplyv vetra (ide o okruh), či zásadným vplyvom ako sú dážď či sneženie. Testy prebiehali s baterkou predohriatou bežnou jazdou, väčšinou doobeda alebo neskoro večer, v oboch prípadoch za minimálneho vplyvu hustoty premávky na jej plynulosť.
Testu spotreby a dojazdu elektromobilov: Výsledky
Rebríčku spotreby kraľuje Renault 5 E-Tech comfort range, teda jeden z najnovších a zároveň najmenších elektromobilov na trhu. S výsledkom 9,5 kWh / 100 km ide o jednoznačného víťaza našich meraní.

Nemali by ste prehliadnuť:
- Najlacnejšie elektromobily na Slovensku: aktuálny zoznam a ceny
- Nový svetový rekord. Tento elektromobil prešiel až 1205 kilometrov na jedno nabitie
- Z osemvalcov prešiel na elektromobily, najazdil s nimi vyše 300 000 km. Na prevádzke šetrí 75 % nákladov | Rozhovor
V tesnom závese sa nachádza ešte menší, no starší Fiat 500e, ktorý sme však testovali v chladnejších podmienkach (začiatok apríla). Hodnota 9,9 kWh / 100 km je stále vynikajúca, pri vyššej teplote by pravdepodobne atakoval prvú priečku.

Pódiové umiestnenie zaznamenala aj ďalšia horúca novinka Ford Puma Gen-E s výsledkom 10 kWh / 100 km, ktorý však neukazuje spotrebu na desatinné miesta – mohlo preto ísť o hodnotu medzi 9,5 až 10,4 kWh / 100 km. Oproti predchádzajúcim modelom ponúkne hlavne väčší priestor, keďže ide o SUV B-segmentu.

Tam spadá aj Peugeot E-2008, ktorý sa umiestnil na štvrtej priečke s hodnotou 10,5 kWh / 100 km nasledovaný dvojicou Alfa Romeo Junior a Lexus RZ 300e s výsledkom 10,8 kWh / 100 km.
Výborne si počínali aj u nás dlhodobo najpredávanejšie modely Škoda Enyaq a Tesla Model Y. Tie začiatkom roka 2025 prešli modernizáciou, ktorá rozhodne pomohla aj ich efektivite. Napriek testovaným výkonnejším verziám s pohonom všetkých kolies dosiahli hodnoty 11,4 (Tesla), resp. 11,5 kWh / 100 km (Enyaq).
Elektromobily s najdlhším dojazdom
Z pohľadu teoretického dojazdu je potom jednoznačným víťazom aerodynamický sedan Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC s hodnotou 787 kilometrov. Kúsok za ním s hodnotou 764 km sa umiestnilo veľké SUV Volvo EX90 Performance AWD.
S miernym odstupom od prvej dvojice dokázali métu 700 kilometrov teoretického dojazdu prekonať aj modely BMW iX xDrive 45 (723 km), Audi S6 Avant e-tron (714 km) a Porsche Taycan s výsledkom 704 km, ako jediný zástupca minuloročných modelov. Všetky ostatné vozidlá s dojazdom nad 700 km prišli na náš trh až na prelome rokov 2024 a 2025, čo jasne svedčí o z roka na rok zlepšujúcej sa efektivite aj technológiách nových elektromobilov.
Aké spotreby sa pri bežnom dennom režime podarí dosahovať s elektromobilom vám? Vaše odpovede si radi prečítame na sociálnej sieti NearCharger.sk.