Kabriolety z európskeho trhu miznú už niekoľko rokov. Kombinácia nižšieho záujmu a vyšších nákladov znamená, že najmä mainstreamové značky opúšťajú tento segment, a naopak zostáva doménou prémiových hráčov s luxusnými modelmi. Jedna automobilka je ale výnimkou, a po desaťročiach bez otvoreného modelu sa rozhodla pre návrat do tohto segmentu. Novinku sme mali možnosť otestovať medzi prvými v EÚ, a tak bol vyše 1 600-kilometrový test MG Cyberster skutočne náročný. Vozidlo sme dozaista ako jediní „prevetrali“ na tak dlhej trase, takmer 600-kilometrov k moru do Chorvátska a späť.
Úvod a história
História slávnej britskej značky Morris Garages, alebo skrátene MG, siaha až do roku 1924. Práve tento rok tak automobilka oslavuje svoje 100. výročie. Ťažko si predstaviť lepšiu oslavu storočnice, než uvedenie nového modelu, ktorý kráča v stopách tradície. S legendárnou značkou MG si totiž väčšina motoristov donedávna nespájala rodinné SUV či elektromobily, ale skôr klasické britské športové vozidlá. Nikdy nešlo o luxusne zameranú značku, skôr sa sústredila na malé športiaky maximalizujúce zážitok z jazdy pri zachovaní nízkych obstarávacích a prevádzkových nákladov.
Po dlhých rokoch výroby modelov MGA, MGB, MGC a MGB GT však výrobca už nedržal krok s konkurenciou a napokon zostal bez vlastného modelu. Neskôr, už v rámci skupiny Rover došlo k oživeniu značky s malým športovým roadsterom MGF, ktorý nasledovalo niekoľko športových derivátov konfekčných Roverov pod značkou MG.
Postupom času sa značka dostala do rúk čínskeho koncernu SAIC, ktorý ju vzkriesil pre účely brandingu vlastných modelov. MG tak teraz oslovuje čoraz širšiu klientelu a jej dostupné spaľovacie, hybridné, či elektrické vozidlá sa po comebacku do kontinentálnej Európy tešia obrovskej popularite – v niektorých krajinách sú dokonca medzi TOP5 predávanými modelmi. Tento dizajnovo nádherný elektrický kabriolet MG Cyberster však bezpochyby nadväzuje na slávne britské korene značky, ktorá sa venovala ľahkým a obratným športovým vozidlám.
Test MG Cyberster GT: Karoséria a dizajn
Asi nikoho neprekvapí, že za týmto autom sa otáčajú všetci – a to či už pešo na ulici, alebo aj za jazdy v premávke. Hoci je dizajn veľmi subjektívna záležitosť, dovolíme si tvrdiť, že Cyberster sa MG vyslovene podaril. Línia prednej kapoty s nízučkou nábehovou hranou okrem iného pomáha aj aerodynamike. Koeficient odporu vzduchu 0,269 pôsobí na pomery elektromobilov s nízkou stavbou karosérie trochu nadpriemerne, no má to svoje dôvody.
Ako býva pri kabrioletoch zvykom, práve aerodynamika vozidla nie je ich silnou stránkou. Pri otvorenej streche vždy dochádza k určitému víreniu vzduchu, a naopak uzavretá látková strecha, alebo soft top nedisponuje odtrhovými hranami či tvaru prierezu kvapky.
Na tohtoročnom festivale rýchlosti v Goodwoode však MG už pod vedením slovenského dizajnéra Jozefa Kabaňa, ktorého sme predtým dlhé roky poznali z koncernu Volkswagen (najmä značka Škoda), či BMW, predstavilo aj koncept uzavretej verzie MG Cyberster coupé.
Tá pod názvom MG Cyber GTS mení otvorený roadster na športové kupé. Veríme, že aj toto vozidlo sa podarí dostať do Európy, nakoľko verzia kupé spravidla dokáže poskytnúť ešte lepšiu dynamiku, vyššiu tuhosť karosérie, či nižšiu spotrebu než kabriolety.
Hneď na prvý pohľad upútajú zrak okoloidúcich takzvané motýlie krídla – bočné dvere otvárajúce sa smerom nahor. V tomto prípade nejde len o štýlový prvok, je to totiž aj veľmi praktické. Zo skúsenosti s inými kupé a kabrioletmi totiž vieme, že vystúpiť z vozidla s dlhými a hrubými bočnými dverami býva v úzkych parkovacích boxoch častokrát problém.
Naopak dvere otvárajúce sa nahor vyžadujú len minimum priestoru po stranách, pôdorys vozidla výraznejšie prekračujú až vo vyšších úrovniach, kde sa už naopak pri vedľa stojacich vozidlách obvykle zvažuje línia bočných okien smerom dovnútra.
Dvere majú niekoľko senzorov, ktoré snímajú celý priestor, v ktorom sa pohybujú. Zvnútra ich možno ovládať cez tlačidlá na stredovej konzole, zvonku buď na vrchnej strane dverí, alebo v otvorenom stave pomocou tlačidiel v spodnom rohu vnútornej výplne dverí.
Ak by ani to nestačilo, na diaľku sa dajú otvoriť či zatvoriť prostredníctvom diaľkového ovládania (kľúča od vozidla). V prípade núdze možno použiť aj manuálne odistenie a ručne ich vytlačiť hore alebo stiahnuť dole.
Ako sa otvára strecha na kabriolete MG Cyberster?
Jednou z najdôležitejších funkcií pri kabriolete je otváranie a zatváranie soft topu, alebo inak plátenej strechy. Tá operuje aj za jazdy, pri rýchlostiach do 50 km/h.
Jej otvorenie alebo zatvorenie prebieha stlačením a podržaním ovládača počas celého procesu. Zloženie strechy MG Cyberster trvá do 15 sekúnd.
Veľmi efektným, a pri kabriolete z dôvodu bezpečnosti aj zvukového komfortu na palube dôležitým prvkom sú ochranné oblúky za sedadlami pasažierov. Medzi nimi sa nachádza sieťka, ktorá nielenže zabraňuje víreniu vzduchu vo vnútri, ale zníži aj riziko vletenia hmyzu medzi pasažierov.
Predné aj zadné svetlá MG Cyberster využívajú technológiu LED, pri čom vpredu sa svetelné lúče premietajú cez projekčnú šošovku. Hoci je automatické prepínanie tlmených a diaľkových svetiel súčasťou štandardnej ponuky, matrixy s vyrezávaním protiidúcich vozidiel tu bohužiaľ nenájdeme. Ani to prepínanie najmä pri nočnej jazde po kľukatejšej diaľnici nefungovalo vždy stopercentne.
Zadné svetlá sú usporiadané do tvaru šípok vychádzajúcich smerom von. Smerovky síce nie sú dynamické, ale kopírujú vonkajšiu líniu šípok zadných svetiel.
Jazdné vlastnosti | MG Cyberster test
Jazdné vlastnosti MG Cyberster sú vyslovene hravé, no v režime Comfort zostáva vozidlo nanajvýš pokojné a predvídateľné. Plynulé adaptácie tohto režimu umožňujú vozidlo šoférovať aj vašej dcére s čerstvým vodičákom bez toho, aby ju kedykoľvek zradilo. Podvozok je zároveň nastavený veľmi komfortne, auto na nerovnostiach neposkakuje. Práve v tomto režime sme absolvovali väčšinu testu, na bežné jazdenie je veľmi vhodný a nedostatok výkonu ani omylom nepocítite.
Naopak v režime Supersport sa úplne odomyká potenciál tejto beštie. Reakcia na plyn je okamžitá, príval výkonu obrovský. Charakter auta sa úplne zmení a pozdĺžne aj priečne zrýchlenia dosahujú úplne iné parametre.
Počas aktivovanej funkcie one pedal drive (ovládanie jedným pedálom) kladie pedál akcelerátora prirodzene väčší odpor, no pri predvídavej jazde bez nutnosti núdzového brzdenia sa skutočne pedálu brzdy nemusíte ani dotýkať. Intenzívna rekuperácia silných elektromotorov pracuje až do úplného zastavenia.
Tento režim je ale možné aj deaktivovať a využívať solídnu aerodynamiku na plachtenie na diaľnici či okreskách. Vtedy je aj v režime Comfort reakcia plynu citeľnejšia.
Elektrický športový zvuk je prítomný vo všetkých jazdných režimoch, nepostrehli sme jeho zmenu počas jazdy. Je to asi historicky prvý syntetický zvuk elektromobilu, ktorý nám bol vyslovene príjemný. Nejde o žiadnu imitáciu spaľovacieho motoru V8 ani vesmírnej lode, ale akési jemné „pradenie“ na pozadí. Toto sa podarilo.
Test MG Cyberster: Interiér a batožinový priestor
Už na prvý pohľad pôsobí interiér MG Cyberster skôr luxusne. Prvým, čo vás po nastúpení cez netradičné dvere zaujme, je futuristický dizajn palubnej dosky. Tá je spolu so stredovým panelom orientovaná na vodiča, od priestoru spolujazdca ju opticky oddeľuje čalúnený panel, aký mal napríklad aj Jaguar F-Type. Okrem dizajnovej funkcie má aj svoju praktickú stránku, kedy vďaka výrezu môže slúžiť aj ako držadlo.
Hoci sme v predsériových kusoch videli aj čisto červený interiér, medzi európskych zákazníkov sa aktuálne dostali dve dvojfarebné kombinácie. V prvom prípade ide o kombináciu bledošedej a tmavošedej farby, v druhom prípade vynikne červená alcantara v kombinácii s čiernou kožou.
Volant potiahnutý hladkou červenou kožou vyzerá takmer ako zo superšportu, tu sa dizajnéri vyhrali. Okrem obvyklých tlačidiel multifunkcie tu nájdeme aj sýto červené tlačidlo SUPER SPORT, ktoré aktivuje tento najostrejší režim.
Pádla pod volantom však nemajú len tradičnú funkciu nastavovanie intenzity rekuperácie, tá sa nastavuje aj cez displej vedľa voliča smeru jazdy. Na zmenu stupňa rekuperácie slúži len ľavé pádlo, zatiaľ čo pravé mení jazdné režimy.
Interiér ponúka dostatok priestoru pre dve osoby, autor (190 cm) zvyknutý na britské športové vozidlá tu s pozdĺžnym ani priečnym priestorom problém nemal. Záleží však aj od posedu jazdca.
Navzdory akumulátoru umiestnenému v podlahe tu je aj na výšku viac priestoru v porovnaní s klasickými modelmi Jaguar a Aston Martin. Tam sa človek neraz dotýka vlasmi stropu.
Na úplne pohodlné usadenie nám tu však chýba možnosť nastavenia sklonu sedáku. Ten je ako keby sklopený smerom vpred a neposkytuje dostatočnú oporu pre stehná vyšších postáv.
Sedadlá sú celkovo skôr športové, po niekoľkých hodinách cesty v nich môžete cítiť chrbát. Nie je to však nič strašné, akurát na dlhých cestách počas prestávok na nabíjanie určite odporúčame pohyb. Hlavne pri kabriolete, kde sa v lete dokáže interiér so spustenou strechou poriadne rozpáliť, by sme okrem vyhrievania uvítali aj možnosť odvetrávania sedadiel.
Zmienku si zaslúžia aj ovládače elektrického nastavovania sedadiel. Tie sú síce pekné a umiestnené na bočných výplniach dverí, no akurát na nešťastnom mieste, kde do nich vyššie postavy budú kolenom zakopávať. Počas jazdy sme si tak niekoľkokrát nechtiac posunuli sedadlo – najmä pri dynamickom spôsobe.
Samotné výplne bočných dverí ponúkajú veľmi kvalitné vyhotovenie. Sú plne čalúnené a mäkké, bočné madlo slúži skôr ako imidžový doplnok alebo nástroj na manuálne otvorenie/zatvorenie dverí v núdzovom prípade.
Praktickým doplnkom sú kapsy vo dverách. Tie sú navyše uzatvárateľné, takže jednak ukryjú obsah pred zrakmi nenechavcov, rovnako sa ale nemusíte báť ani pri otváraní dverí, že by vám z nich vypadol napríklad zabudnutý telefón, kľúče, alebo peňaženka.
Batožinový priestor MG Cyberster má objem skromných 249 litrov, no batožina pre dve osoby na niekoľko dní sa doň zmestí akurát. Netreba sa báť, strecha ani po jej stiahnutí nezmenší priestor v kufri. Dôkladne oplastovaná nakladacia hrana sa dá bezpečne použiť aj na dočasné položenie predmetov.
Vzhľadom na prítomnosť predného elektromotora, nízku nábehovú hranu prednej kapoty a ďalšieho príslušenstva pod ňou tak MG Cyberster bohužiaľ nemá frunk (predný batožinový priestor). AC nabíjací kábel tak zaberá miesto v kufri.
Našťastie sa za operadlami predných sedadiel nachádza priehradka s dostatkom priestoru na menší nákup, kabelku, či vetrovky. My sme ho počas dlhej cesty využili napríklad aj na uskladnenie 1,5-litrových fliaš, ktoré v interiéri nie je kam inam uložiť.
Test MG Cyberster: Infotainment a asistenčné systémy
Súčasťou interiéru sú celkovo až štyri digitálne displeje. Možno v dnešnej dobe prekvapí, že tu na rozdiel od drvivej väčšiny modelov súčasnej produkcie nenájdeme klasický centrálny displej infotainmentu. Ten výrobca rozdelil podľa jednotlivých funkcií, z ktorých časť integroval po stranách digitálneho prístrojového štítu.
Hlavný displej sa tak skladá z troch menších častí, ktoré sú natočené smerom na vodiča. Úplne vľavo nájdeme ovládanie multimediálneho systému, navigácie, či hovorov. Na hudbu či hovory si telefón môžete spárovať aj cez Bluetooth.
Vozidlo ponúka aj pripojenie cez Apple CarPlay a Android Auto, to je však možné iba cez kábel. Navyše nie hocijaký – prekvapilo nás, že cez dnes obvyklý USB-C – USB-C kábel sa rozhranie nenačíta. Pre úspešnú aktiváciu Android Auto sa totiž musíte pripojiť cez vedľajší USB-A konektor. Oba sa nachádzajú v priestore pod lakťovou opierkou.
Po pravej strane od digitálneho kokpitu zase nájdeme displej zobrazujúci údaje o vozidle, predpoveď počasia, či pohľad z parkovacích kamier. Hoci je displej celkom malý, má solídne rozlíšenie. 360-stupňová kamera disponuje aj možnosťou zobrazenia 3D pohľadu s priehľadným vozidlom.
Funkcia V2L u MG Cyberster
Pravý displej slúži aj na zobrazenie limitu funkcie obojsmerného nabíjania, alebo inak povedané V2L (vehicle-to-load). V našom prípade umožňovalo vybitie vozidla až po úroveň 50 % SoC batérie. Z MG Cyberster si tak v prípade potreby dokážete napájať aj externé zariadenie. Na to však potrebujete ešte dodatočný kábel s adaptérom z CCS konektoru na klasickú 230 V zásuvku.
Štvrtý displej sa nachádza vedľa voliča jazdných režimov. Podobne ako v Porsche Taycan, aj tu slúži prioritne na nastavenie klimatizácie. Okrem toho si cezeň ale dokážete nastaviť napríklad aj bedrovú opierku, maximálnu úroveň otvárania bočných dverí, dizajn digitálneho prístrojového štítu a zobrazované údaje, ambientné podsvietenie, funkcie svetlometov a v neposlednom rade aj asistenčné systémy.
Vozidlo ponúka asistovanú jazdu vrátane aktívneho vedenia v pruhoch, ktoré funguje veľmi pekne. Spolu s adaptívnym tempomatom však obe funkcie pracujú len do tachometrických 130 km/h. Vo vyššej rýchlosti napríklad na nemeckej diaľnici sa automaticky deaktivujú a celé ovládanie vozidla tak zostáva vo vašich rukách.
Pri kabrioletoch sa kladie ešte vyšší dôraz na kvalitné audio, nakoľko kabína s mäkkou strechou (alebo otvorenou) neposkytuje takú úroveň odhlučnenia ako uzavreté modely. MG Cyberster má vo výbave sound systém BOSE s 8 reproduktormi, ktorý dozaista splní požiadavky na kvalitnú hudbu.
Pohonné ústrojenstvo
Toto elektroauto prišlo na trh v troch verziách. Vyzerá však, že na európsky trh sa minimálne zatiaľ nedostane tá úplne najnižšia. Dve verzie disponujú len zadným elektromotorom, s menšou baterkou sa kombinuje výkon 230 kW (313 koní), zatiaľ čo MG Cyberster Trophy (nazývané aj long range) prichádza s výkonom 250 kW (340 koní). To zrýchli z nuly na stovku za rovných 5 sekúnd, dosiahne maximálnu rýchlosť 195 km/h a ponúkne aj o čosi väčší dojazd v porovnaní s výkonnejšou a ťažšou štvorkolkou.
Nami testovaná vrcholná verzia MG Cyberster GT (niekedy označovaná aj ako MG Cyberster AWD) už pracuje s dvomi elektromotormi. Rovnaký zadný elektromotor v tomto prípade dopĺňa ešte predný s výkonom 150 kW (204 koní). Vďaka tomu ponúka pohon všetkých kolies (4×4) a kombinovaný výkon sústavy až 375 kW (510 koní). Zrýchlenie MG Cyberster GT z 0-100 km/h sa pohybuje na úrovni 3,2 sekundy a tento elektromobil dosiahne maximálnu rýchlosť rovných 200 kilometrov za hodinu.
Test MG Cyberster GT: Batéria a nabíjanie
Tenká lítium-iónová batéria v MG Cyberster s kapacitou 77 kWh (využiteľná kapacita 74,4 kWh) v testovanom elektromobile využíva katódu NMC (nikel-mangán-kobalt). V Ázii je však vozidlo k dispozícii aj s menšou batériou (64 kWh, využiteľných 61,7 kWh). Obe ponúkajú kompaktné rozmery, najmä čo sa týka ich hrúbky – tá je len 110 milimetrov. Aj vďaka tomu bolo možné napriek akumulátoru v podlahe postaviť relatívne nízke auto.
Pre 77 kWh akumulátor výrobca udáva maximálny výkon DC nabíjania až 144 kW. Na 150-kilowattovej nabíjacej stanici automobilka sľubuje nabitie MG Cyberster z 10 na 80 % SoC za 38 minút. Nám sa to však podarilo za podstatne kratšiu dobu, čo sa dočítate v ďalšej časti. Vozidlo je zároveň vybavené 11 kW palubnou AC nabíjačkou.
Nabíjacia krivka
Veľké potešenie priniesla nabíjacia krivka. Výrobcom udávaný maximálny nabíjací výkon 144 kW sa nám podarilo ešte o máličko prekročiť a namerali sme hodnotu 145 kW. Tá sa drží až do takmer tretinového nabitia akumulátora. Následne však klesá na úroveň 50 kW pri 85 % SoC a pokračovať v nabíjaní má význam len v prípade, že sa práve neponáhľate. V opačnom prípade je lepšie vyraziť na cestu a nabíjať opäť až pri cca. 10 % SoC.
Pri MG Cyberster sa nám dokonca podarilo referenčný čas nabíjania z 10 % až do 80 % SoC značne podliezť, vozidlo sa totiž nabilo už za 32 minút. Počas celého nabíjania z 3 na 93 % SoC sa nám za 52 minút podarilo získať dodatočný dojazd necelých 400 kilometrov. Prvých 200 kilometrov dojazdu sa dá pri takto vybitej baterke získať za približne 16 minút, čo je vďaka priaznivejšej nabíjacej krivke ešte rýchlejšie než pri vozidle Tesla Model 3 Performance.
Test MG Cyberster GT: Spotreba a dojazd
Výrobca udáva, že spotreba MG Cyberster GT je v kombinovanom cykle WLTP na úrovni 16,8 kWh / 100 km. To znamená dojazd v kombinovanom režime 443 kilometrov. Nám pri stave nabitia 100 % vozidlo dokonca ukazovalo dojazd 444 km.
Absolvovali sme aj klasický test prímestskej spotreby, ktorý odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo solídnu spotrebu 13,4 kWh / 100 km, pričom vonkajšia teplota sa pohybovala na úrovni 20 stupňov Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 550 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Samozrejme sme ho vyskúšali aj na diaľnici, keď sme s ním absolvovali trasu po diaľnici D4. Tam si pri obvyklej priemernej rýchlosti 120 km/h vypýtalo 21,1 kWh / 100 km, čo znamená reálny diaľničný dojazd vyše 350 kilometrov. V tabuľke diaľničnej spotreby sa MG Cyberster napriek vysokému výkonu a pohonu 4×4 umiestnilo medzi bežnými rodinnými elektromobilmi.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Cesta elektrickým kabrioletom do Chorvátska
MG sme si ale chceli vyskúšať aj na dlhej ceste, a keďže na Slovensku už bolo typické jesenné počasie s dažďom a teplotami pod 10 stupňov Celzia, zamierili sme do teplejších častí Európy. Pobrežie Istrie je celkom blízko, do Rijeky sme to mali približne 550 kilometrov. Predpoveď počasia hlásila denné teploty 23 stupňov Celzia, čo je na jazdu kabrioletom optimálna teplota. Cestou tam sme vyrazili z Pezinka s batériou nabitou na 85 % a dojazdom necelých 400 km.
Prvú zastávku sme mali po vyše dvoch hodinách a necelých 200 kilometroch cesty. Na nabíjaciu stanicu Ionity v rakúskom Pinkafelde sme sa dostavili s 35 % baterky (resp. diaľničným dojazdom 125 km), čiže sme spotrebovali len polovicu jej kapacity. Za 26 minút nám elektroauto dobilo presne 50 % baterky. Stačilo by nám aj menej, ale aj s jedením doma pripraveného jedla sme sa zdržali dlhšie. Cestou po rakúskej diaľnici sme využili, že pre elektromobily v tzv. IG-L zónach neplatí obmedzenie rýchlosti na 100 km/h ako pre vozidlá so spaľovacím motorom, takže sme mohli celý čas pokračovať 130-kou.
Do druhého nabíjacieho bodu, priamo pri diaľnici v Slovinsku (Celje) sme dorazili s 24 % baterky. Cestou sme však strávili takmer hodinu v kolóne pri Maribore. Aj na druhej zastávke sme sa zdržali dlhšie, než bolo potrebné. V blízkosti nabíjacej stanice sa nachádza moderná reštaurácia, kde sme sa občerstvili kávou. MG Cyberster sme z nabíjačky odpojili s 83 % baterky a dojazdom 310 km.
Odtiaľto to bolo do cieľa už viac-menej dole kopcom, avšak časť cesty viedla aj po okreskách. Do Rijeky sme dorazili s priemernou spotrebou 20,1 kWh / 100 km; čiže na cestu sme spotrebovali necelých 115 kWh energie. Pri predplatenom paušále od Ionity by sme za dve nabíjania po cesty zaplatili spolu cca. 28,50 eur. My sme však využívali zahraničný roaming od ZSE Drive, kedy sa za jedno začaté nabíjanie účtuje pevná suma 25 eur. MG Cyberster by túto cestu pochopiteľne zvládlo aj s jedinou zastávkou, čiže využívaním plnej kapacity akumulátora by sme vedeli tieto náklady optimalizovať. My sme si ale radšej zvolili dve kratšie pauzy po cca. 200 km cesty, a to aj zo zdravotných dôvodov.
V Chorvátsku sme našli kryté parkovanie s nabíjaním zadarmo
Po príjazde do Rijeky nás čakala niekoľkoposchodová podzemná parkovacia garáž, v ktorej sa nachádzali aj 4 AC nabíjacie stanice. V pozitívnom smere nás prekvapilo, že obsluha nám bezplatne poskytla nabíjaciu kartu, s ktorou sme si auto mohli nechať 3 hodiny (čiže na cca. 150 km) nabíjať úplne zadarmo. Za samotné parkovanie v tejto garáži aj s výťahom a toaletami nám počas sviatku a víkendu účtovali sadzbu 0,40 € / hod.
Krásne slnečné a teplé počasie pri mori sme si tak vychutnávali so strechou dole, chvíľami však bolo Slnko také silné, že sme ju radšej natiahli. To platilo aj pri presunoch rýchlosťami nad 70 km/h, kedy hlavne vyššie postavy už cítia vetrík vo vlasoch.
Cesta späť nám ubiehala ešte rýchlejšie. Hoci sme z Chorvátska vyrazili s elektromobilom nabitým len na 80 % (udavaný dojazd 347 km), počas ďalšej zastávky (Ionity Celje) nám stačilo dobiť len 50 % baterky (z 25 na 75 % SoC) za 24 minút. Rovnako sme sa aj cestou späť zastavili aj na Ionity Pinkafeld, kde sme Cyberster počas 29 minút nabili z 9 % na 75 %.
Vyše 540-kilometrovú cestu z Rijeky do Bratislavy sme tak tentokrát zvládli pod 6 hodín (so zastávkami na nabíjanie necelých 7 h) s priemernou spotrebou 22,2 kWh / 100 km (dokopy cca. 120 kWh energie). Počas tejto cesty však už bola poriadna zima, cca. 5 stupňov Celzia. Aj tak však elektromobil MG Cyberster dosiahol zlomkové náklady na cestu oproti porovnateľne výkonnému kabrioletu so spaľovacím motorom.
Technické údaje MG Cyberster
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 535 x 1 913 x 1 329 mm, rázvor 2 690 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 000 kg |
Celková hmotnosť | 2 210 kg |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,269 |
Maximálny výkon predného elektromotora | 150 kW (204 k) |
Maximálny výkon zadného elektromotora | 250 kW (340 k) |
Kombinovaný výkon sústavy | 375 kW (510 k), pohon oboch náprav (AWD) |
Krútiaci moment | 725 Nm |
Kombinovaný dojazd (WLTP) | 443 km |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,2 s |
Kapacita batérie | 77 kWh (74,4 kWh využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 144 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 249 l |
Cena testovaného vozidla | 71 500 eur |
Test MG Cyberster: Cena, výbava a konkurencia
Hoci v čase testu ceny pre slovenský trh ešte neboli stanovené, neoficiálne nám importér MG na Slovensko potvrdil základnú cenu modelu okolo 65 000 eur. Pre bližšie informácie sme sa pozreli do Holandska, kde už mali zverejnený cenník. Pre základnú verziu MG Cyberster Trophy cena začína na úrovni 65 490 eur. Ide o verziu s pohonom zadnej nápravy a výkonom 250 kW (340 koní). Neskôr však bol zverejnený aj oficiálny slovenský cenník, kde cena MG Cyberster začína na úrovni rovných 65 000 eur.
Nami testovaná verzia MG Cyberster GT štartuje na cene 70 000 eur. Cenník je však pomerne jednoduchý, vozidlo je k dispozícii len v jednom výbavovom stupni a príplatok predstavuje lakovanie karosérie v metalickom laku )(750 €, možnosť voľby červenej strechy (500 €), červeno-čierneho interiéru (750 €), či športových sedačiek (1 500 €, pre verziu GT v štandarde). Výsledná cena MG Cyberster GT v nami testovanej konfigurácii je tak 71 500 eur.
Keďže ide o jediný elektrický kabriolet aktuálne dostupný na slovenskom trhu, ťažko mu nájsť konkurenciu. V susedných krajinách však má zastúpenie napríklad talianska značka Maserati, ktorá prišla na jar s vlastným elektrickým kabrioletom.
Elektrické kabrio Maserati GranCabrio Folgore je však oproti MG približne trojnásobne drahšie, v Nemecku totiž štartuje na sume 210 700 eur. Systémový výkon dosahuje úroveň 560 kW (762 koní). Napriek väčšej baterke (využiteľná kapacita akumulátora je 83 kWh) je dojazd na podobnej úrovni, výrobca udáva približne 419 až 447 kilometrov. Podstatne vyšší nabíjací výkon (max. 270 kW) ju však dokáže nabiť z 10 na 80 % len za 18 minút.
Svoje želiezko v ohni však onedlho bude mať aj Porsche. Nemecký výrobca chystá elektrického nástupcu roadsteru Porsche Boxster pod označením 718.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Mohlo by sa zdať, že MG Cyberster môže mať svoju pozíciu na trhu výrazne zjednodušenú, keďže na Slovensku aktuálne nemá konkurenta. Napriek tomu si však táto 100-ročná značka uctila svoje výročie veľmi podareným kabrioletom, ktorý predstavuje návrat ku slávnym koreňom.
V prvom rade štýlový, ale aj výkonný a úsporný elektromobil MG Cyberster totiž poskytuje predovšetkým radosť z jazdy. Vďaka tichu od pohonného ústrojenstva (nehovoriac o exhalátoch z výfuku) navyše máte pocit ešte bližšieho prepojenia s okolím než pri kabrioletoch so spaľovacím motorom. Niektoré detaily, ako napríklad nastavovanie sedadiel, či funkcie zrkadlenia smartfónu by si ešte zaslúžili dotiahnuť, vo všeobecnosti však ide o veľmi podarené elektroauto. Navyše s veľmi rozumne nastavenou cenovkou nad ním možno budú uvažovať aj tí, ktorí si doteraz mysleli, že kabriolet nepotrebujú…
✅ Klady
- štýlový dizajn
- luxusný interiér
- športové jazdné vlastnosti pri zachovaní komfortu na palube
- výborný pomer cena/protihodnota
❌ Zápory
- absencia predného batožinového priestoru
- chýba možnosť odvetrávania sedadiel
- funkcia zrkadlenia smartfónu funguje len cez USB-A vstup