Jaguar sa rozhodol začať celkom odznova. Po štvrťstoročí snahy o konkurovanie masovo-prémiovým nemeckým značkám ako Audi a BMW, ktorá mu priniesla pokles imidžu, a nie nárast požadovaný predajov, sa automobilka chce vrátiť ku koreňom. Jej cieľom je zaradiť sa medzi výrobcov automobilov luxusnej triedy, ktorý sa zaradí ku značkám ako Bentley, Maserati a Porsche.
Nový modelový rad značky Jaguar má stáť na troch pilieroch. Bude pozostávať z SUV veľkosti Bentley Bentayga, veľkého sedanu veľkosti Flying Spur a štvordverového grand toureru, ktorý má konkurovať Porsche Taycan. Práve posledný menovaný model má Jaguar ukázať už 2. decembra v Miami. S menšími modelmi strednej triedy sa už vôbec nepočíta.
Nové elektrické štvordverové GT Jaguar
My sme si s pomocou umelej inteligencie na základe „spy photos“ vytvorili vlastný návrh finálnej podoby nového elektromobilu Jaguar. Pri pohľade na špionážne fotografie je však ťažké získať predstavu o tom, ako bude naozaj vyzerať. Napriek tomu sú proporcie nápadné, s veľmi dlhou prednou časťou a vysokým pontónom (resp. spodnou líniou okien). Napriek tomu, že vpredu vidíme klasickú prednú masku, ide skôr o dizajnový prvok – toto auto bude čisto elektrické. Nabíjací port je umiestnený na pravej strane vozidla tesne nad predným kolesom.
Podrobnosti o koncepte sú inak strohé. Viac informácií o novom smerovaní značky Jaguar a jej budúcej modelovej rade by sme sa mali dozvedieť 2. decembra. Počas rozhovoru s riaditeľom automobilky, Rawdonom Gloverom, sme sa v lete dozvedeli, že vozidlo bude mať úplne svojbytný dizajn. Ten sa nemá podobať na nič iné – či už od konkurencie, alebo z histórie Jaguaru.
Úplne nová elektrická platforma exkluzívne pre Jaguar
Všetky nové elektrické Jaguary budú stáť na novej platforme Nazýva sa Jaguar Electric Architecture (JEA), a ako jej názov napovedá, bude exkluzívna pre Jaguar. Nebude zdieľaná s ostatnými značkami koncernu. Už teraz vieme, že v sériovej výrobe budú použité technológie, ktoré si značka vyskúšala v pretekoch Formuly E. Tam sa jej mimochodom tento rok podarilo získať pohár konštruktérov. Pri novom štvordverovom GT má byť použitá technológia pohonného ústrojenstva s karbidom kremičitým (známym z polovodičových súčiastok), rovnako ako plne recyklovateľný prevodový olej s nízkou viskozitou.
Má zároveň ísť o najvýkonnejšie vozidlo značky všetkých čias, ktoré ponúkne výkon 575 koní, náhon na všetky 4 kolesá a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 4 sekundy. Chýbať nemá aní rýchle nabíjanie a elektrický dojazd na úrovni až 700 kilometrov. Keďže sa výrobca plánuje zamerať na vyšší segment, rovno uvádza, že jeho cena výrazne presiahne hranicu 100-tisíc eur.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Mercedes-Benz CLA odhalil ďalšie detaily. Dojazd až 750 km, či rekord v prejdenej vzdialenosti za 24h
- Test Porsche Taycan: Kto si dnes kúpi na dlhé cesty spaľovák? | Cesta Bratislava-Košice a späť
- Tesla chce zvýšiť predaje Modelu Y v Európe. Novým majiteľom ponúka nabíjanie zadarmo
Či bude nová a ešte prémiovejšia značka Jaguar úspešná, sa ešte len uvidí. Predajom drahších áut sa zmenší okruh potenciálnych kupujúcich a Jaguar sa tak dostane do segmentu, ktorý obývajú značky s dlhodobou tradíciou predaja áut v tejto cenovej kategórii. Tu Jaguar zaváhal, keď v roku 2019 na poslednú chvíľu zastavil uvedenie chystaného elektrického nasledovníka vlajkovej lode Jaguar XJ.
Stratégia expanzie smerom dole nevyšla
Uplynulých 5 rokov sa sústredil hlavne na predaj SUV a menších modelov strednej a vyššej strednej triedy, ktorým sa však veľmi nedarilo. Slávne meno zachraňoval už len športový Jaguar F-Type, kľúčový veľký športovo-luxusný sedan ale v ponuke chýbal. Spoločnosť pred časom uviedla, že v nasledujúcich piatich rokoch investuje 15 miliárd GBP (17,6 miliardy eur), ktoré budú vynaložené najmä na modernizáciu tovární v súlade s cieľom stať sa do roku 2030 čisto elektrickou značkou.
V prípade značky Jaguar k tomu zrejme dôjde už v tomto roku, keďže na jar 2024 už skončila výroba modelov so spaľovacím motorom okrem SUV. Už sa teda nevyrábajú vozidlá Jaguar F-Type, XE a XF, modely kategórie SUV mali zostať vo výrobe až do konca roka. Nakoniec však končí aj výroba prvého elektromobilu Jaguar I-Pace a značka tak na domácom britskom trhu zostane rok bez predaja nových vozidiel, keďže nedokáže splniť britské flotilové emisie.
Ako sa vám páči očakávaná novinka, či náš návrh, ako by mohla vyzerať? Podeľte sa o svoj názor na našej platforme pre komunitu elektromobilistov NearCharger.sk.