MojElektromobil

Elektromobil nemusí byť len ekologický prostriedok na dopravu z bodu A do bodu B. Elektrický pohon totiž so sebou prináša aj vyšší výkon z rozmerovo menšieho motora, či zlepšenie jazdných vlastností vďaka nižšiemu ťažisku a lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Toho si je plne vedomé aj Porsche, ktoré prišlo s najvýkonnejším modelom vo svojej histórii – Porsche Taycan Turbo GT s maximálnym výkonom viac než 1 000 koní (overboost).

Nemecká automobilka odštartovala kariéru faceliftovaného Taycanu vo veľkom štýle, a to pokorením viacerých rekordov na Nürburgringu či Laguna Seca. Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach ponúka aj fascinujúce parametre: zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,2 sekundy, alebo maximálnu rýchlosť až 305 kilometrov za hodinu.

test Porsche Taycan Turbo GT Weissach Paket
Porsche Taycan Turbo GT Weissach Paket | Zdroj: Tomáš Meňuš

To, čím človeka ale skutočne nadchne, nie sú len čísla na papieri, ale najmä jazdné vlastnosti a pocit za volantom, ktorý vodičovi prináša.

Test Porsche Taycan Turbo GT na okruhu

Novinku sme otestovali v najtvrdších podmienkach, keďže sme dostali exkluzívnu príležitosť s ňou jazdiť na pretekárskom okruhu Circuito Monteblanco v španiesko-portugalskom pohraničí.

Počas nášho testu bol okruh postavený vo variante 2, čiže trať s dĺžkou 3 926 metrov skrývala 10 pravotočivých a 5 ľavotočivých zákrut. Cieľová rovinka zase obsahovala slalom, počas ktorého si aspoň na chvíľu vydýchlo auto aj jazdec.

Hoci oblaky, silný vietor a prehánky počas doobednej cesty na okruh s modelom Porsche Taycan 4S Cross Turismo predznamenávali nepríjemné počasie, v priebehu obeda sa vyjasnilo, trať preschla a poskytovala veľmi dobré podmienky na testovanie akcelerácie, bŕzd, či jazdných vlastností v zákrutách.

test Porsche Taycan Turbo GT racetrack
Nastúpené vozidlá Porsche Taycan Turbo GT v boxovej uličke | Zdroj: Tomáš Meňuš

Prvé kolo slúžilo na oboznámenie sa s traťou a jazdnými vlastnosťami najvýkonnejšej verzie. Počas druhého kola sme už do zákrut vchádzali ostrejšie, vyskúšali sme si aj pevný štart za cieľovou rovinkou.

Aktivujeme si Launch Control – ľavá noha na brzdu, pravá plný plyn. Po uvoľnení ľavej nohy nasleduje bleskové zrýchlenie z nuly na 100 km/h, ktoré v prípade Taycanu s Weissach paketom dosahuje neuveriteľnú hodnotu 2,2 sekundy.

Napriek tomu však nejde o nijako nepríjemný “kopajúci” pocit ako v niektorých vozidlách s polovičným výkonom, ktoré spôsobujú závraty či strácajú trakciu. Za adaptácie vozidla, hlavne čo sa týka plynulosti akcelerátora, lineárneho dávkovania brzdnej sily či presného riadenia s optimálnou tuhosťou si zaslúžia konštruktéri Porsche veľkú poklonu.

Taycan sme pri tom nijako nešetrili, ďalšie absolvované kolá na trati sa častokrát približovali ku fyzikálnym limitom, čo bolo cítiť (aj počuť) zo správania pneumatík. V prípade tých predných sa teplota miestami približovala ku 80 stupňom Celzia, hoci vonku (teplota 16 stupňov Celzia) fúkal studený vietor.

Že sme auto nijako nešetrili a ani nešli na spotrebu, dokazuje aj výsledok 73 kWh na 100 kilometrov, čo je viac než troj- až štvornásobok obvyklej spotreby Taycanu.

Na trati sme mali k dispozícii dva vrcholné varianty – Porsche Taycan Turbo GT a rovnaký model s Weissach paketom – samozrejme sme vyskúšali oba. Aj keď sa neodlišujú pohonným ústrojenstvom, ich rozdielne zameranie je pozorovateľné už na prvý pohľad.

test Porsche Taycan Turbo GT Weissach pack
Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach | Zdroj: Porsche

Zatiaľ čo Taycan Turbo GT avizuje Porsche ako vrcholný štvordverový štvormiestny grand tourer plne použiteľný na každý deň, paket Weissach ho premení na odľačený dvojmiestny športiak zameraný na jazdu na okruhu, hoci ide stále o vozidlo homologizované pre cestnú premávku.

Karbónové škrupinové predné sedadlá sú spolu s karbónovými panelmi namiesto zadných sedadiel jasným znakom športových ambícií. Výkon vozidla sa nezmenil, avšak masívnejšie použitie karbónových prvkov sa odzrkadlilo na nižšej hmotnosti, zatiaľ čo aerodynamické prvky na prednej aj zadnej časti vytvárajú dodatočný prítlak na obe nápravy.

Decentný vysúvací zadný spojler nahradilo mohutné karbónové krídlo, ktoré samo o sebe generuje prítlak na zadnú nápravu až 140 kilogramov. Jeho prítomnosť je citeľná najmä vo vysokých rýchlostiach, keď napomáha ku stabilite vozidla.

Kombinácia viacerých zmien sa tak podpísala na lepších dynamických vlastnostiach, ktoré sa prejavilo v praxi ako -0,1 sekundy pri zrýchlení z nuly na sto, vyššia maximálna rýchlosť o 15 km/h a skôr úsmevným vylepšením je aj vyšší dojazd o 1 kilometer (555 vs. 554 km) pre vozidlá vybavené paketom Weissach.

Rekordér na Laguna Seca

Medzi vozidlami na odstavnej ploche sme mali možnosť zhliadnuť aj konkrétny kúsok, ktorý zajazdil dňa 23.2.2024 na okruhu Laguna Seca rekordný čas pre produkčné elektrické vozidlá. Ide síce tiež o Porsche Taycan Turbo GT s Weissach paketom, od áut, s ktorými sme jazdili my, sa však do určitej miery odlišuje.

porsche taycan track record laguna seca
Rekordér z okruhu Laguna Seca | Zdroj: Tomáš Meňuš

Interiér bol zbavený niektorých komponentov za účelom zástavby bezpečnostného ochranného rámu (tzv. klietky), sedadlo vodiča bolo nahradené skutočným pretekárskym od firmy Recaro. Inak ale ide o normálne vozidlo schválené do cestnej premávky, dokonca po osadení rámu dosahuje ešte vyššiu hmotnosť v porovnaní s produkčnou verziou.

Technické údaje Porsche Taycan Turbo GT

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 968 x 1 998 x 1 378 mm, rázvor 2 900 mm
Pohotovostná hmotnosť2 290 kg
Celková hmotnosť2 710 kg
Maximálny výkon elektromotora580 kW (789 k) / overboost 760 kW ( 1 034 k), pohon oboch náprav
Krútiaci moment1 340 Nm
Kombinovaná spotreba (WLTP)20,7 - 21,6 kWh / 100 km
Kombinovaný dojazd (WLTP)528 - 554 km
Maximálna rýchlosť290 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h2,3 s
Kapacita batérie105 kWh (97 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania320 kW
Výkon palubnej nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru326 l + frunk 84 l
Cena testovaného vozidlaod 240 000 €
test Porsche Taycan Turbo GT Weissach Pack
Porsche Taycan Turbo GT Weissach Paket | Zdroj: Tomáš Meňuš

Záverečné hodnotenie

Mýtus, že elektromobil nemôže vyvolávať emócie, je dávno pokorený. Nové Porsche Taycan Turbo GT je nielen najvýkonnejším Porsche všetkých čias, zároveň ide o perfektne naladené vozidlo po všetkých jazdných stránkach. Svojimi vlastnosťami sa mu ťažko vyrovná akékoľvek vozidlo so spaľovacím motorom, perfektné rozloženie hmotnosti či nízke ťažisko posúvajú limity elektromobilu oveľa ďalej.

Vo výsledku tak skrotiť vyše 1 000 koňovú beštiu nemusí byť vôbec boj človeka s technikou, keď tá mu ide naproti a dokonale splní každý príkaz vodiča s absolútnou predvídateľnosťou, plynulosťou a presnosťou.

Náš tip
Exkluzívne: Vyskúšali sme nové Porsche Taycan, ponúkne najrýchlejšie nabíjanie | Prvá jazda
11. apríla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+