Aj keď najradšej testujeme elektromobily, plug-in hybridy prešli v poslednom čase obrovskými zmenami k lepšiemu. Svoje modely okrem iných automobiliek samozrejme ponúka aj BMW, pričom elektrifikované modely má prakticky v každej triede. Jedným z nich je aj nový BMW 550e xDrive, ktorý však patrí do vyššej kategórie, čomu zodpovedá aj výsledná cena.
Vstup do sveta luxusných plug-in hybridov prichádza s novou generáciou BMW radu 5, ktorá sľubuje nielen špičkový komfort a technológie, ale aj vyšší výkon a ekologickejšiu jazdu. Tento model je dostupný vo viacerých verziách, pričom testovaná 550e xDrive ponúka najväčšiu porciu výkonu aj výbavy. Ako si však vozidlo vedie v reálnej prevádzke, aká je spotreba energie a aký komfort ponúka pri jazde na elektrinu aj spaľovací motor? Toto je test BMW 550e xDrive s plug-in hybridným pohonom.
Test BMW 550e: Cena, výbava a konkurencia
Nová plug-in hybridná päťka je k dispozícii v troch základných variantoch. 530e xDrive, 530e a 550e xDrive. My sme mali možnosť otestovať posledný spomínaný model, ktorý je z nich nielen najdrahší, ale ponúka aj najvyšší výkon. Tento variant začína na cene 78 tisíc eur, avšak konkrétne vozidlo vo výbave, ktorú sme mali na otestovanie my, stojí 114 433 eur. No, príplatkovej výbavy je tu naozaj požehnane, takže poďme pekne poporiadku.
21-palcové aerodynamické kolesá stoja 2677 €, balík M Sport je za 3153 eur a ponúka kožený M volant, M lišty Shadowline, M Sport exteriér aj interiér a podobne. K tomu vozidlo obsahuje aj balík M Sport Pro (2274 €), ktorý navyše pridáva množstvo prvkov. Napríklad Bowers & Wilkins reprosústavu s 18 reproduktormi a výkonom 655 W (ďalší príplatok 775 €), M Sport červené brzdy, bezpečnostné pásy M, a tak ďalej.
Nádherné farebné prevedenie s názvom Liquid Copper stojí 6099 eur, ťažné zariadenie je za ďalších 1240€, potom tu máme panoramatické strešné okno za 1685 eur a tak ďalej. Niet divu, že celková cena sa vyšplhala tak vysoko.
Konkurencia v tomto segmente je mimoriadne silná a každá prémiová značka má rozhodne čo ponúknuť. Je tu napríklad Volvo S90 Recharge s elektrickým dojazdom 90 km a výkonom 455 koní. Alternatívou z Nemecka môže byť Audi A7 Sportback TFSI e so 7,4 kW palubnou nabíjačkou alebo Mercedes-Benz triedy E s ešte väčšou batériou.
Technické údaje
Rozmery | 5060 x 1515 x 1900 mm |
Rázvor | 2995 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2230 kg |
Kapacita akumulátora | 19 kWh |
Výkon elektromotora | 145 kW (197 koní) |
Krútiaci moment elektromotora | 280 Nm |
Spaľovací motor | Benzín, 2998 ccm, 6 valcov, 230 kW |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Kombinovaný výkon sústavy | 360 kW (489 k) |
Maximálny celkový krútiaci moment | 700 Nm |
Objem batožinového priestoru | 520 litrov |
Elektrický dojazd | 90 km |
Test BMW 550e: Batéria a nabíjanie
BMW v rámci plug-in hybridov nerazí cestu čo najrýchlejšieho nabíjania, ide skôr konvenčnejším spôsobom. Palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW je pre dnešné PHEV modely štandardom, no pri tejto cenovke by som radšej videl 11 kW. Na druhú stranu, plné nabitie trvá len niečo málo cez 3 hodiny, čo nie je vôbec zlé.
Vo vnútri sa nachádza akumulátor s kapacitou 19 kWh a BMW udáva dojazd 90 kilometrov. O tom si povieme podrobnejšie v ďalšej časti testu. Nabíjací port sa nachádza vľavo za predným kolesom a toto umiestnenie patrí medzi menej populárne, pretože často je potrebné k nabíjačke prísť prednou stranou, čo nie je vždy pohodlné. Navyše, auto je to naozaj veľké, takže manévrovanie môže byť komplikované. Osobne tiež radšej cúvam.
BMW musím pochváliť pri pohľade na informácie, ktoré mi vozidlo dáva počas nabíjania. Vidím dokonca aj aktuálny nabíjací výkon, čo pri PHEV vôbec nie je štandardom. Nechýba informácia o čase, kedy bude dosiahnutá nastavená úroveň nabitia, vidím tiež aktuálny dojazd a aktuálne percento nabitia batérie. No a dokonca aj to, koľko kWh energie sa v batérii momentálne nachádza. Tieto všetky informácie tak trochu očakávam od elektromobilu, no mať ich dostupné aj pri plug-in hybride je perfektné. Je vidieť, že BMW berie elektrifikáciu naozaj vážne.
Jazda, výkon, rekuperácia
Od najnovšieho BMW radu 5 samozrejme čakám skvelé jazdné vlastnosti a práve to som aj dostal. Vysoký výkon, skvelá prevodovka, kultivovanosť trojlitrového šesťvalca či skvelé odozvy na plynový pedál, s ktorým sa dá pracovať naozaj veľmi jemne. Všetko je presne tak, ako od vozidla takejto kategórie očakávam. Ak k tomu pridám pohodlné vyhrievané a ventilované sedadlá, krásny kožený volant, ktorý je príjemný na dotyk a naozaj skvelý head-up displej, nie je tu veľmi čo vyčítať.
Jazdných režimov je tu požehnane, dokonca si ich viete aj upraviť podľa seba, takže fantázii sa medze nekladú. Čo ale zaujímalo mňa, je to, ako je to s jazdou na elektriku. Áno, je tu aj takýto režim, len mi trochu chýba nejaké fyzické tlačidlo, ktoré by ho aktivovalo a deaktivovalo. Tlačidlo, ktorým sa dostanem k výberu režimov tu síce mám, no aj tak sú potrebné ešte ďalšie dva kliky na zmenu.
Elektrická jazda je však veľmi príjemná, pri zrýchľovaní je trochu cítiť, že elektromotor je napojený na prevodovku, takže reálne aj radí. Nie je to ale nič nezvyčajné, pri PHEV modeloch je to bežná prax. Navyše, veľmi to neruší a všimne si to naozaj len elektromobilista. Maximálna rýchlosť elektrickej jazdy je až 140 km/h, takže bez lokálnych emisií pokojne zvládnete aj bežné diaľničné rýchlosti. Samozrejme tie povolené.
Aj výkon elektromotora, ktorý je takmer 200 koní, je plne postačujúci. Vzhľadom na vyššiu hmotnosť vozidla ale extrémnu akceleráciu pri čisto elektrickej jazde nečakajte, no zlé to rozhodne nie je. A hlavne, je to mimoriadne pohodlné. Elektrickú jazdu je možné vynútiť, takže ani pri poriadnom zatlačení plynového pedálu sa nezapojí spaľovací motor. Po jeho pretlačení už áno.
V športovom režime dokáže vozidlo zrýchliť za stovku len za 4,3 sekundy, takže výkon tu rozhodne nechýba. Tých 489 konských síl sa samozrejme niekde prejaví, a to aj napriek hmotnosti cez 2,2 tony. Pre tých, ktorí si chcú jazdu naozaj užiť, sú k dispozícii aj páčky manuálneho radenia pod volantom.
Test BMW 550e: Infotainment a navigácia
BMW posúva infotainment na novú úroveň. Okrem toho, že sú tu dva naozaj obrovské displeje (a poriadne širokouhlé), tento infotainment naozaj stojí za to. Je rýchly a výborne odladený, obraz je výborne čitateľný na priamom slnečnom svetle a celkovo som s ním mimoriadne spokojný.
Najviac som ocenil možnosť zapnutej navigácie pomocou Android Auto na pravej strane displeja, zatiaľ čo na ľavej som si nechal niečo ako domovskú obrazovku. Ide o akúsi sústavu okien, medzi ktorými je možné prepínať, ja som najčastejšie používal informácie o spotrebe. Tie je samozrejme možné mať aj na displeji za volantom.
Najnovšia generácia infotainmentu od BMW sa vydarila, trochu podrobnejšie som pocity z jej používania rozpísal v nedávnom teste BMW i4. Novinkou je napríklad aj možnosť hrať jednoduché hry či dokonca pozerať YouTube. Výborná je aj navigácia a už tradične chválim aj koliesko iDrive, ktoré dáva ovládaniu infotainmentu a systému ako-takého úplne nový rozmer. Príplatková reprosústava Bowers & Wilkins s 18 reproduktormi ešte umocňuje skvelý multimediálny zážitok.
Chválim aj ovládanie z volantu. Tlačidlá na ňom síce vyzerajú skôr len ako dotykové, no je možné ich reálne stlačiť, takže tu existuje aj ich fyzická odozva. Kapacitné tlačidlá osobne veľmi nemusím a celkom ma teší, že BMW sa nevydáva týmto smerom. Zatiaľ. Zvyknúť sa ale dá na všetko. V každom prípade, takéto ovládanie je jednoduché a intuitívne hneď od začiatku a netreba si na nič zvykať.
Test BMW 550e: Exteriér a interiér
Vo vnútri sa veľmi nemám na čo sťažovať. Všadeprítomné M prvky dodávajú vozidlu potrebný štýl a o kvalitné materiály nie je núdza. Teší ma, že nikde nič nevŕzga a všetko sedí na svojom mieste. Pohodlné sedenie je samozrejme základom, vyhrievané a ventilované sedačky robia svoju prácu výborne. Samozrejme, pochváliť musím perfektný kožený BMW M volant, ktorý je jednoducho skvelý.
Núdza nie je ani o rôzne svetelné detaily. Celá predná lišta, v ktorej sa nachádzajú jednotlivé ovládacie prvky, môže meniť farbu. Navyše, je v diamantovom tvare, takže nechýbajú ani elegantné odrazy. 3D povrch je však zaliaty, takže na dotyk je celá plocha rovná. Priznám sa, že 3D textúra na vrchu by sa mi páčila viac. Ovládanie výduchov klimatizácie, respektíve ich zapnutie a vypnutie, je tiež v tejto lište a je dotykové. Osobne veľmi tieto dotykové veci nemusím, ale tu to funguje výborne.
V interiéri nenájdeme lacné plasty – ak sa tu nejaký nachádza, tak je aspoň potiahnutý nejakým príjemným mäkčeným povrchom. Jedinú výhradu mám k ovládacej konzole s kolieskom iDrive. Celá oblasť je lesklá čierna, takže už od prvého sadnutia bojujete so všade prítomnými odtlačkami prstov. Navyše, neustále čistenie tejto oblasti určite skôr či neskôr spôsobí nejaké škrabančeky. Viac sa mi páčilo riešenie v nedávno testovanom BMW i4, kedy bola táto konzola pekne matná s karbónovým povrchom. Priestrannosť interiéru umocňuje panoramatická sklenená strecha.
Vďaka poriadne dlhému rázvoru (2995 mm) je dostatok miesta aj pre pasažierov vzadu, sťažovať sa nebudú ani na priestor nad hlavou. V tomto smere je všetko v poriadku. Batožinový priestor s objemom 520 litrov je veľmi slušný, nakladacia hrana je tak akurát. Len sa musíte pripraviť na zúženie priestoru v oblasti zadných kolies. Kufor je samozrejme elektronicky otvárateľný a vnútri je kompletne potiahnutý kobercom. V kufri som tiež našiel obojstranný Type 2 kábel a kábel do klasickej 230 V zásuvky.
Zvonku je ihneď jasné, že ide o BMW radu 5. Dĺžka presahujúca 5 metrov a trojmetrový rázvor dajú pocítiť najmä pri parkovaní, kedy manévrovateľnosť nie je najlepšia. No čo už, je to daň za veľkosť a luxus. Predná maska síce vyzerá výborne, no u fanúšikov vzbudzuje rozpačité pocity. Tie sa týkajú najmä užších svetiel vpredu, vraj to nie je úplne “ono.” Na druhú stranu, svetlá sú perfektné, v noci svietia príkladne a vedia samozrejme aj vyrezávať vozidlá idúce pred vami či oproti vám. Presne takto sa mi to páči.
Prednú stranu dopĺňajú výrazné obličky s podsvietením, ktoré vozidlu dodávajú ikonický vzhľad najmä v tme. Po priblížení k autu som ocenil aj funkciu Dynamic Light Carpet, ktorá osvetľuje oblasť dverí pri nastupovaní. Nielenže to vyzerá efektne, ale aj to zvyšuje bezpečnosť.
Test BMW 550e: Spotreba a dojazd
Automobilka udáva čisto elektrický dojazd na úrovni až 90 kilometrov, čo je na plug-in hybrid vysoký nadpriemer. Mne sa pri vlažnej mestskej jazde a pri ideálnych podmienkach (vonkajšia teplota 22 stupňov celzia, veľmi slabý vietor) prejsť 93 kilometrov, takže ešte o 3 km viac. A to je veľmi zaujímavé číslo. Spotreba pri tomto teste bola rovných 20 kWh / 100 km. S touto hodnotou treba počítať ako s tou najlepšou možnou, viac ako 93 km z neho asi nedostanete, vzhľadom na ideálne podmienky počas testu. Pripomínam, počas testovacej jazdy boli v aute dve osoby.
Rovnako dve osoby sa vybrali na náš testovací okruh, na ktorom porovnávame spotrebu elektromobilov. Ale prečo naň nezobrať aj plug-in hybrid? Po prejdení 30 km a pri úplne rovnakých podmienkach (testovací okruh som prešiel počas testu meststkého dojazdu) vozidlo ukázalo spotrebu 19,6 kWh / 100 km. To síce málo nie je, no vzhľadom na veľkosť vozidla a jeho hmotnosť sme ani nič iné nečakali.
Do tabuľky som samozrejme toto vozidlo nepridal, keďže sú v nej len elektromobily a nebolo by to fér. Pozrieť si ju môžete tu.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Zaujímavé to je z pohľadu spotreby aj vtedy, keď batéria nabitá nie je. BMW 550e funguje ako klasický hybrid bez možnosti nabíjania, čiže pri brzdení rekuperuje a následne pri rozbiehaní pomáha aj elektromotor, čím znižuje spotrebu spaľovacieho agregátu. A tá rozhodne nízka nie je, veď tu máme výkonný šesťvalcový trojliter.
Po prejdení 47,8 km v meste mi vozidlo ukázalo spotrebu 9,4 l / 100 km pri využití čisto hybridného systému s vybitou batériou. Počas testu som mal však ľahkú nohu, pri svižnejšej jazde sa spotreba určite prešvihne cez hranicu 10 litrov. Diaľnica je na tom samozrejme o niečo lepšie, spotrebu som testoval taktiež s vybitou batériou.
Na našej testovacej trase Bratislava – Malacky a späť som nameral spotrebu 8,5 l / 100 km pri neustálej jazde tempomatovou rýchlosťou 132 km/h. To nie je úplne zlé.
Test BMW 550e: Záverečné hodnotenie
Čo dodať? Autu za viac ako 100 tisíc eur je naozaj ťažké niečo vyčítať. Z pohľadu elektromobility je to za mňa možno vyššia spotreba, možno len 7,3 kW palubná nabíjačka, prípadne absencia DC nabíjania. Na druhú stranu, reálny elektrický dojazd cez 90 kilometrov či dobrý výkon elektromotora a možnosť elektrickej jazdy až do rýchlosti 140 km/h sú vítané plusy.
BMW 550e sa môže pochváliť skvelými jazdnými vlastnosťami, maximálnym pohodlím, výborným podvozkom a príkladným odhlučnením. Ak k tomu pridáme špičkové príplatkové reproduktory, mimoriadne lákavé (ale aj drahé) farebné prevedenie a vysoký výkon vozidla, kúpa tohto modelu je jednoznačne stávkou na istotu.
Plusy
- Skvelý volant
- Veľmi dobrý elektrický dojazd
- Výborné jazdné vlastnosti
- Komfortné vozenie
- Vyššia spotreba paliva v meste
Mínusy
- Vysoká cena
- Len 7,4 kW AC nabíjanie
- Vyššia spotreba elektrickej energie pri elektrickej jazde
- Nie ideálne umiestnenie nabíjacieho konektora