Testovať auto so spaľovacím pohonom na naftu je v našej redakcii s príznačným názvom MôjElektromobil.sk vskutku výnimočná udalosť. So zvyšujúcim sa počtom čisto elektrických modelov klesá pomer nami testovaných plug-in hybridov, pri čom sa sústredíme na kľúčové modely pre náš trh (príkladom je tento test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC). Avšak v prípade naftových vozidiel nabíjateľných z elektrickej siete je ponuka veľmi obmedzená, predchádzajúce naftové vozidlo sme testovali pred rokom a predtým sme sa zaobišli niekoľko rokov bez testu dieselu.
Medzi autá, ktoré si pozornosť trhu vyslovene zaslúžia však prirodzene patrí Mercedes-Benz triedy E. Ide nielen o model charakteristický pre značku, ale aj typické vozidlo vysokého manažmentu, v prípade verzie kombi (T-Modell) či All-Terain aj priestranný rodinný automobil s obrovským batožinovým priestorom. Ten sa minulý rok predstavil v novej generácii interne označovanej ako W214. ktorá v kategórii vyššej strednej triedy stojí po boku čisto elektrického modelu EQE.
Hoci celosvetovo rastie popularita SUV, nová generácia triedy E si určite nájde svoje miesto aj na našom trhu. Na konkrétnom vozidle nás však najviac zaujal pohon, keďže Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC ponúkne solídny elektrický dojazd vyše 100 kilometrov po meste, zároveň si však zachováva tradičné prednosti naftovej triedy E, ako sú výborná spotreba paliva na diaľnici či dlhý dojazd. V tomto prípade hovoríme o potenciálnom dojazde vyše 1 000 kilometrov na jedno nabitie a natankovanie. Toto auto tak môže byť zaujímavou voľbou pre tých, ktorí kvôli pravidelným dlhým diaľničným presunom ešte nechcú elektromobil, no zároveň chcú úsporné vozidlo bez lokálnych emisií počas jazdy v meste a okolí.
Test Mercedes-Benz triedy E (W214) 300 de 4MATIC: Karoséria a jazdné vlastnosti
Tvar karosérie sa nijako nevymyká zo zaužívaného konceptu triedy E sedan. Ako to už s príchodom novej generácie býva, tvar detailov sa prispôsobil súčasnému dizajnovému jazyku značky, no už na prvý pohľad ide o tradičný Mercedes. Dá sa predpokladať, že v prípade triedy E je práve toto vlastnosťou, ktorú zákazníci hľadajú. Nie je žiadnym tajomstvom, že časť klientely Mercedesu tvoria konzervatívni ľudia, ktorí dokážu oceniť kvalitu, a to sa im značka aj dlhodobo snaží prinášať.
Ocenili sme aj samotnú konfiguráciu vozidla slovenským zastúpením značky Mercedes-Benz. Zvolená farba je veľmi elegantná, v kombinácii s čiernymi a chrómovými doplnkami pôsobí decentne a štýlovo. Toto vozidlo priťahuje pohľady okoloidúcich napriek tomu, že nie je nijako krikľavé.
Vtipnými detailami sú napríklad malé hviezdičky v mriežke prednej masky, či zadné svetlá s 3D grafikou trojcípej hviezdy. Naznačené chrómové koncovky výfuku sú pochopiteľne slepé, v dieselovom plug-in hybride však azda nikoho neprekvapia.
Veľký dôraz bol kladený na aerodynamiku, koeficient odporu vzduchu dosahuje hodnotu iba 0,23. To je chvályhodná hodnota, ktorá prekonáva aj viacero elektromobilov – pochopiteľne hlavne tých s karosériou SUV. Aj vďaka nej dokáže nová trieda E dosiahnuť nízku spotrebu a veľký dojazd aj pri diaľničných rýchlostiach. Kľučky bočných dverí sú zapustené do karosérie, vysúvajú a zasúvajú sa podľa potreby. Na rozdiel od niektorých iných automobiliek, v prípade Mercedesu počas testu nenastala situácia, kedy by nefungovali podľa nášho želania.
Jazdné vlastnosti nami testovaného vozidla podstatne vylepšuje príplatkové vzduchové odpruženie AIRMATIC s adaptívnymi tlmičmi a aktívne riadená zadná náprava (až do 4,5-stupňového uhla). Vďaka nej aj s takmer 5-metrovou limuzínou dokážete v meste manévrovať relatívne jednoducho.
My sme väčšinu času strávili v jazdnom režime komfort, ktorý sa pre triedu E už principiálne hodí asi najviac. Možno by sme odporučili voľbu menších, maximálne 19-palcových kolies v záujme dosiahnutia maximálneho komfortu. Vzduchové odpruženie si už z princípu neveľmi rozumie s priečnymi nerovnosťami, ktorých je na slovenských cestách dostatok. V takom prípade pomôže každý dodatočný centimeter pneumatiky, ktorých pri voľbe 20-palcových príplatkových diskov AMG veľa nie je.
Jazdné vlastnosti vozidla sú už podľa očakávaní odladené do veľmi neutrálneho a predvídateľného smeru, v prípade potreby sa k pohonu zadnými kolesami pripája aj predná náprava. Ku správnemu rozloženiu hmotnosti prispieva aj batéria uložená vzadu, ako protipól pohonného ústrojenstva v prednej časti. Prvotriedna je najmä stabilita v priečnom smere, ktorá je pre diaľničný krížnik dôležitá.
Test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC: Interiér a batožinový priestor
Umelecké dielo pokračuje aj v interiéri, kde sa odohrali veľké zmeny. Tradičné kruhové výduchy ventilácie evokujúce tvar turbíny nahradila lišta tiahnuca sa naprieč celou šírkou prístrojovej dosky. Súčasťou voliteľnej výbavy bola aj automatická klimatizácia Thermotronic s digitálnym ovládaním prostredníctvom centrálneho displeja.
Sedenie vpredu je tradične komfortné, v prípade nami testovaného vozidla boli elektricky nastaviteľné nielen základné smery nastavenia sedadiel dopredu/dozadu, hore/dole, či nastavenie sklonu, ale aj výška hlavovej opierky či dĺžka sedáku pre oporu stehien.
Ako ďalšie príplatkové položky možno spomenúť ventiláciu predných sedadiel spolu s vyhrievaním, ba čo viac, vyhrievaný bol aj volant, či dokonca lakťové opierky. Táto funkcia je najmä v chladnom počasí neoceniteľná, kontakt so studeným čalúnením z umelej kože sa tak úplne eliminuje.
Poteší aj priestor na zadných sedadlách, a to nielen v pozdĺžnom či priečnom smere. Napriek aerodynamickému tvaru karosérie so zvažujúcou sa strechou sa podarilo dosiahnuť slušnú výšku v oblasti hlavy. Je to najmä vďaka nízkej podlahe, keďže trakčná batéria je uložená nad, resp. za zadnou nápravou.
Odvrátenou stranou tohto riešenia je menší batožinový priestor, oproti spaľovacej verzii hovoríme o úbytku až 170 litrov objemu (540 vs. 370 litrov). Vstupný otvor ale nepomáha preprave nadrozmerných predmetov.
Taktiež treba dodať, že pri sedanoch „kufor“ aj tak nebýva rozhodujúcim aspektom – kto potrebuje väčší objem, môže siahnuť po verzii kombi (v prípade plug-in hybridu 460 l, resp. 1 675 l pri sklopení operadiel zadných sedadiel). Odvďačí sa aspoň rovnou plochou bez schodu v oblasti nakladacej hrany.
Test Mercedes-Benz E300 de 4MATIC: Infotainment a asistenčné systémy
Dominantou palubnej dosky je veľký centrálny displej infotainmantu s uhlopriečkou až 14,4 palca. Napriek jeho veľkosti je veľmi pekne zakomponovaný do dizajnu celku a nijako nepretŕča ponad hornú hranu prístrojovej dosky, ako tomu bolo v prípade predchádzajúcej generácie.
Pod ním nachádzame tenkú dotykovú lištu (pri stlačení sa hýbe ako celok) s ovládaním hlasitosti, či skratkami do menu voľby jazdných režimov, parkovacej kamery, nabíjania alebo nastavení vozidla. Taktiež je možné celý displej vypnúť, čo môže byť na pomoc pri dlhej nočnej jazde, kedy by takto rozmerný displej mohol vodičovi tzv. „ťahať oči“.
Vrcholom ponuky je možnosť voľby 12,3-palcového displeja pred spolujazdcom, ktorému poskytuje možnosť voľby položky z ďalšieho (zjedodušeného) menu.
Na ľavej strane sa tak už tradične nachádza digitálny prístrojový štít, ktorý ponúka možnosť voľby viacerých zobrazovacích režimov – napríklad klasické „budíky“, navigáciu, alebo športový režim. Nami testované vozidlo malo vo výbave 3D displej za príplatok 1 188 eur. Na pár minút pôsobí efektne, no po čase sme ho vždy vypínali, pretože z neho boleli oči. Bez takejto opcie by sme sa teda určite zaobišli.
Vozidlo disponovalo aj balíkom asistenčných systémov plus za 2 562 eur, ktorý obsahuje napríklad asistent zmeny jazdného pruhu, adaptívny tempomat s funkciou stop&go, asistent rozpoznávania dopravných značiek či aktívny asistent riadenia.
Pohonné ústrojenstvo
Pohon zaobstaráva netradičná kombinácia dvojlitrového naftového motora s výkonom 145 kW (197 k), ktorý dopĺňa elektromotor s výkonom 95 kW (129 k), zatiaľ čo maximálny systémový výkon dosahuje hodnotu 230 kW (313 k) a krútiaci moment 700 Nm. Hoci bežnejšie je využitie benzínového spaľovacieho motora pre plug-in hybridné systémy, Mercedes sa rozhodol ponúknuť zákazníkom alternatívu a popri benzínových plug-in hybridoch E 300e a E 400e si tak našla svoje miesto aj verzia E 300de. Tá sa ponúka buď s pohonom zadnej nápravy, alebo nami testovaná štvorkolka (4MATIC), teda s pohonom oboch náprav.
Častokrát sa o plug-in hybridoch hovorí, že ponúkajú to najhoršie z oboch svetov – sveta spaľovacích motorov a sveta elektrickej mobility. Dieselový motor OM 654 M je už sám o sebe známy svojou nízkou spotrebou aj emisiami, v kombinácii s aerodynamickou karosériou sedanu je vysoko efektívny na diaľnici a keďže ide o hybrid nabíjateľný z elektrickej siete, v spolupráci s elektromotorom dosahuje nulové výfukové emisie pri jazde v meste a okolí.
S výnimkou vyslovene dlhej diaľničnej jazdy sme tak počas testu jazdili prakticky stále na elektrickú energiu, jednoducho kam človek príde, tam sa „napichne“ a nabíja. Elektrický pohon je navyše použiteľný aj na diaľnici, obmedzovač rýchlosti zasiahol pri tachometrických 146 km/h. Vôbec ale nejde o limity pohonu, aj z rýchlosti 130 km/h ešte zvláda svižne akcelerovať. S výnimkou krátkych diaľničných ciest o dĺžke do 50 kilometrov je však vhodnejšie si elektrickú energiu zošetriť práve na úseky mimo diaľnice, a naopak tam plne využívať vysokú efektivitu dieselového agregátu pri ustálenej záťaži.
Keďže na rozdiel od bežných spaľovacích vozidiel pri brzdení aj rekuperuje kinetickú energiu naspäť do akumulátora, počas jazdy v režime šetrenia batérie sme mali na konci diaľničného úseku batériu nabitú ešte o percento viac než na začiatku. A to aj napriek tomu, že prudšie akcelerácie z nájazdov znamenali prakticky vždy pripojenie elektromotora pre okamžité zvýšenie výkonu.
Test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC: Batéria a nabíjanie
Medzigeneračne sa kapacita batérie takmer zdvojnásobila (z 13,5 kWh na 25,4 kWh), pribudlo aj DC nabíjanie výkonom až 55 kW. Oba faktory významne vplývajú na použiteľnosť vozidla v čisto elektrickom režime, podľa výrobcu má trvať nabíjanie okolo 20 minút.
Pozitívnou správou je aj prítomnosť nabíjacieho konektoru CCS, takže s jeho nabíjaním nie je najmenší problém. Batéria umiestnená nad zadnou nápravou do určitej miery uberá miesto v batožinovom priestore (-170 litrov oproti spaľovacím modelom), no priestor pre posádku zostáva nedotknutý.
CCS konektor ani DC nabíjanie rozhodne nie je pri plug-in hybridoch samozrejmosťou, avšak nájdeme ho napríklad už aj v novej generácii dvojičiek Volkswagen Passat a Škoda Superb. Naopak klasikou je palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, čo znamená plné nabitie vozidla do dvoch hodín, pomalé AC nabíjanie je zároveň aj najekonomickejšie.
Nabíjacia krivka
Čo nás nanajvýš pozitívne prekvapilo je nabíjacia krivka. Automobil nielenže prekročil výrobcom udávanú hodnotu maximálneho nabíjacieho výkonu (56,4 kW vs. 55 kW), ale v jej blízkosti sa držal prakticky po celý čas nabíjania – priemerný výkon počas nabíjania až do 100 percent SoC dosiahol hodnotu 48,7 kW.
Ako obvykle, aj v tomto prípade je ideálne nabíjať do 75 až 80 percent stavu nabitia (SoC), potom už rýchlosť nabíjania začína klesať. Avšak aj pri takmer úplne nabitej baterke (nad 95 % SoC) dosahoval nabíjací výkon vyššie hodnoty, než v prípade viacerých elektromobilov, ako napr. nedávno testované Volvo EX30, ktoré už od 80 % stavu nabitia akumulátora nabíjalo výkonom medzi 20 až 40 kW.
Referenčná hodnota nabíjania z 20 na 80 percent SoC nám v prípade nového Mercedesu E 300 de trvala 14,5 minúty. V prípade plug-in hybridov však častokrát jazdíme aj s nižším stavom batérie, preto sme otestovali prakticky celé dostupné rozpätie od 4 do 100 % SoC.
Test Mercedes-Benz E 300de 4MATIC: Spotreba a dojazd
Už tradične je doménou dieselovej triedy E spotreba. Výrobcom udávaná hodnota 0,5 litra na 100 kilometrov je samozrejme meraná v laboratórnych podmienkach, a pre zákazníka nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu. My sme sa pozreli na dva typy prevádzky, ktoré budú potenciálnych klientov zaujímať najviac, keďže ideálne využitie tohto vozidla je práve v kombinácii naftového pohonu na dlhé diaľničné trasy a elektrického pohonu na prvé a posledné kilometre po meste či jeho okolí.
Prvý test odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 18 kWh / 100 km (obuté ešte na zimných pneumatikách), čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu 22 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Aj v reálnych podmienkach mixu mesta, prímesta a diaľnice pre nás nebolo problém po úplnom nabití batérie dosiahnuť sľubovaný elektrický dojazd 101 kilometrov. Pre porovnanie prikladáme tabuľku najmä s elektromobilmi, jediný plug-in hybrid v tabuľke je Porsche Cayenne, ktorému sme na testovacej trase namerali o 30 % vyššiu spotrebu.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Druhá časť nášho testu sa zameriavala na diaľničnú jazdu s tempomatom nastaveným na 130 km/h. Vozidlo bolo prepnuté do režimu B, ktorý šetrí batériu a využíva ju len pri akcelerácii. Zošetrenú elektrickú energiu potom možno efektívne využiť práve na tichú a bezemisnú cestu jazdu v cieľovej destinácii. Naša testovacia trasa viedla z Bratislavy do rakúskeho Krems an der Donau a naspäť, vďaka rekuperácii počas niekoľkých spomalení sme diaľnicu opúšťali s akumulátorom nabitým ešte o jedno percento viac, než sme na ňu vchádzali.
Ak si zoberieme čisto diaľničné úseky pri rýchlosti 130 km/h, Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC dosiahol priemernú spotrebu 4,8 litra na 100 kilometrov cestou tam aj späť. Po započítaní lokálnych potuliek v elektrickom režime sa za celý takmer 400-kilometrový výlet dostávame na priemer 3,8 litra na 100 kilometrov. Podotýkame, že nešlo o nijako úspornú jazdu, naopak sme sa celý čas pohybovali na hranici maximálnej povolenej rýchlosti.
Nejdeme z našej jazdy vyvodzovať žiadne konkrétne čísla dojazdu, no už jednoduchými počtami sa dostávame k záveru, že s 50-litrovou nádržou na naftu a dodatočnými cca. 100 kilometrami elektrického dojazdu ponúka plug-in hybridný Mercedes triedy E 300de 4MATIC kombinovaný dojazd viac než 1 000 kilometrov.
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 949 x 1 880 x 1 480 mm, rázvor 2 961 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 300 kg |
Celková hmotnosť | 2 860 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 2 100 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,23 |
Pohon | 4x4 |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 1 993 cm3 (R4) |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 145 kW (197 k) |
Maximálny výkon elektromotora | 95 kW (129 k) |
Maximálny kombinovaný výkon sústavy | 230 kW (313 k) |
Krútiaci moment pri maximálnom systémovom výkone | 700 Nm |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 101 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
Maximálna rýchlosť | 233 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,6 s |
Kapacita batérie | 25,4 kWh (19,5 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 55 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 370 l |
Cena testovaného vozidla | 106 728 € |
Test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena Mercedes-Benz triedy E najnovšej generácie W214 štartuje na sume 64 536 eur s DPH. To je cena za základný model E 200 sedan s pohonom zadnej nápravy, ktorý zabezpečuje benzínový mild-hybrid s výkonom 150 + 17 kW (204 + 23 koní).
Ponuka vozidiel nabíjateľných z elektrickej siete začína verziou E 300 e za 72 696 eur, ktorá rovnaký benzínový motor (dvojlitrový štvorvalec s výkonom 150 kW / 204 k) kombinuje s elektromotorom s výkonom 95 kW / 129 koní. Výrobca o nej vo svojom konfigurátore informuje ako o najúspornejšej, menšiu spotrebu elektrickej energie má na svedomí predovšetkým nižšia hmotnosť a menšie jazdné odpory v porovnaní s dieselovým štvorvalcovým hybridom.
My sme testovali model E 300 de 4MATIC, ktorý ponúkne systémový výkon 230 kW / 313 koní a pohon 4×4, zatiaľ čo jeho cenovka začína na 77 376 € s DPH. Kľúčovým prvkom príplatkovej výbavy bol paket AMG Line Premium za 11 700 eur, ktorého súčasťou je napríklad navigácia MBUX premium s rozšírenou realitou, 360-stupňová parkovacia kamera, soundsystém Burmester či vonkajší optický paket AMG styling vrátane väčších predných brzdových kotúčov.
Spolu s ďalšími príplatkovými položkami ako napr. balík tepelného komfortu s ventilovanými sedadlami vodiča a spolujazdca či vyhrievanými prednými lakťovými opierkami, čalúnením imitáciou kože Artico či vzduchovým odpružením AIRMATIC spolu s aktívne riadenou zadnou nápravou a 20″ diskami AMG sa cena testovaného vozidla vyšplhala sumu 106 728 eur s DPH. Súčasťou ponuky je aj záruka na 6 rokov alebo 200 000 kilometrov v cene vozidla.
Už dlhodobo najbližším konkurentom Mercedesu triedy E je BMW radu 5, to sa však s dieselovým plug-in hybridom neponúka. Benzínová PHEV verzia BMW 530e sDrive je tak priamym konkurentom pre Mercedes E 300e, taktiež sa kombinuje s dvojlitrovým štvorvalcovým motorom, systémový výkon dosahuje úroveň 220 kW (299 koní). Začína o 7 000 eur nižšie v porovnaní s Mercedesom E 300 e, na sume 65 900 eur. Zaujímavou alternatívou môže byť aj čisto elektrické BMW i5, ktorého základná verzia i5 eDrive40 s výkonom 250 kW (340 koní) začína na rovných 71 000 eurách. Nami testovaná športová verzia BMW i5 M60 xDrive s výkonom 600 koní sa dá zaobstarať od 99 950 eur.
V podobnej cenovej hladine, t.j. tesne nad 100 000 eur už nachádzame aj elektromobil Porsche Taycan, ktoré navyše túto jar prichádza v modernizovanej verzii s väčším akumulátorom, nižšou spotrebou a vyšším výkonom. Čerešničkou na torte je potom maximálny nabíjací výkon až 320 kW, ktorý predstavuje najvyššiu hodnotu spomedzi všetkých elektromobilov na slovenskom trhu. Aj nové Porsche Taycan sme už mali možnosť otestovať v rôznych verziách v okolí španielskej Sevilly.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Nový Mercedes-Benz triedy E vo verzii E 300 de 4MATIC je presne taký, aký sme čakali. Tichý, komfortný, úsporný a luxusný. Treba však podotknúť, že aj dosť drahý. A to aj oproti najbližšej konkurencii. Najmä pri príplatkových položkách cena naskáče raz-dva a hravo sa dostáva na úroveň porovnateľných elektromobilov.
Stále však má jednu neodškriepiteľnú prednosť, a tou je dlhý dojazd – v praxi až cez 1 000 kilometrov. V tejto špecifikácii možno skonštatovať, že spája práve to najlepšie z oboch svetov – a ak niekto hľadá auto na časté hltanie stoviek a stoviek kilometrov s minimálnymi prestávkami, no zároveň chce jazdiť po meste či prírode aj trochu ekologicky, tento diesel plug-in hybrid mu to ponúkne. A to so skvelou spotrebou pod hranicou 5 litrov na 100 kilometrov aj v čisto spaľovacom režime.
✅
- Kvalita materiálov a spracovania
- Vysoká rýchlosť nabíjania až do 100 % kapacity
- Výborná spotreba naftového motora
- Dlhý dojazd na elektrickú energiu aj na naftu
❌
- Menší batožinový priestor
- Vyššia cena