MojElektromobil

V polovici februára sme mali možnosť porovnať dva póly zo sveta elektromobility. Neukrátime vás a z každého dostanete plnohodnotný test, rovnako aj porovnanie ich diaľničnej spotreby. Tento test bude zameraný na ten výkonnejší, drahší a viac exkluzívnejší elektromobil. Toto je test BMW i5 M60.

Test BMW i5 M60: Cena, výbava a konkurencia

Pekne poporiadku. BMW v minulom roku aj pre náš trh predstavilo pokračovanie jednej z najobľúbenejších tried – “päťky”. Prišli k nám rovno dve verzie odlíšené výkonom aj výbavou, pričom M60 je tá vyššia. Okrem nej však máte na výber aj s BMW i5 eDrive40, ktorá ponúkne 340 koní a prichádza s cenovkou od 71 000 €. Spomínaná M60 stojí o niečo viac, a zaobstarať si ju viete od 99 950 €. Naše testované vozidlo však už tradične dostalo to najlepšie čo mohlo, a preto sa jeho cena nachádza na úrovni 123 000 €.

test bmw i5
BMW i5

Z výbavy nášho modelu môžeme vypichnúť napríklad adaptívny M podvozok Professional za 4 238 €, Balík Innovation vrátane komfortného vstupu, štartovania a interiérovej kamery za 2 171 €. Nechýba ani vyhrievanie sedadiel vpredu a vzadu v Balíku Comfort za 1 189 € či roletky na zadných oknách za 620 €. Ak sa vám páčia karbónové prvky v exteriéri, za tie by ste si priplatili 1 861 €.

Mercedes-Benz EQE AMG 43 TEST
Mercedes-Benz EQE | Foto: Radovan Hlôška

V tejto cenovej hladine sa nachádza napríklad taká Tesla Model S, ktorú bude len veľmi ťažké svojim predajom prekonať, aj kvôli tomu, že už je tu s nami nejaký ten čas. Ďalšieho konkurenta nemusíme hľadať ďaleko. Je ním Mercedes-Benz EQE 350+. ktorý bol predstavený v minulom roku a stojí v základnej výbave takmer 83 000 €. Mierne staršie je Audi e-tron GT quattro, ktoré ponúkne 93,4 kWh batériu či 420 km dojazd.

Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 5 060 x 1 900 x 1 505 mm
Rázvor 2 995 mm
Objem batožinového priestoru (zadný + predný) 490 l
Hmotnosť vozidla 2 380 kg
Výkon motora 442 kW (601 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 3,8 s
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Maximálny krútiaci moment 820 Nm
Pohon AWD
Dojazd (udávaný výrobcom) 455-516 km
Maximálna nabíjacia kapacita (DC / AC) 205 kW / 11 kW
Kapacita batérie 84,4 kWh
Doba nabíjania 10-80 % 28 minút
Počet sedadiel 5
Cena od 71 000 €

Test BMW i5 M60: Batéria a nabíjanie

Akumulátor tohto vozidla dostal nominálnu kapacitu 84,4 kWh, pričom 81,2 kWh je využiteľných. V porovnaní je to väčšia batéria ako má taká Tesla Model 3 (60 kWh) s podobným dojazdom, no menšia ako napríklad Kia EV9 (99,8 kWh). Takže taký zlatý stred. Ide o klasickú lítium-iónovú štruktúru batérie, ktorú sme podrobili testu v chladnejšom počasí.

kolesá
BMW i5 M60

Vyskúšali sme si napríklad aj domáce nabíjanie priamo zo zásuvky. Auto sme zapojili večer o 19:20, kedy malo 48 % a do plného nabitia ukazovalo bezmála 24 hodín. Ráno 9:10 už mala batéria 82 %, čo je veľmi slušný výsledok. Celý čas sa podľa palubného displeja elektromobil nabíjal rýchlosťou 2 kW.

nabijacia krivka
Nabíjacia krivka na 150 kW nabíjacej stanici

Nad týmto textom sa nachádza nabíjacia krivka na nabíjacej stanici ZSE Drive s maximálnym výkonom 150 kW (Staica Nivy). Tá reprezentuje také bežnejšie nabíjanie, a to od 38 po 90 %. V takomto prípade trvalo nabíjanie 32 minút, no treba brať do úvahy, že nebol naplno využitý potenciál vozidla, ktoré zvládne spomínaných 205 kW. Z grafu vidíme, že maximálne sme sa dostali na 130 kW, a to od 40 do 50 %.

Jazda, výkon a rekuperácia

Najdôležitejší ukazovateľ pri výbere auta býva často pri veľkej časti populácie (okrem ceny) aj to, ako jazdí. Neviem, či som sa za posledný rok stretol s autom, ktoré sa mi lepšie šoférovalo. Ponúka veľa možností prispôsobenia a personalizácie najmä v interiéri. Najviac podľa mňa zaujme interiérové osvetlenie, ktoré si viete nastaviť na viac ako 20 farieb. Ak by vám to nestačilo, každý jazdný režim má ešte svoje špecifické zafarbenie interiéru, niekedy s animáciou, inokedy dvojfarebné.

Už z parametrov môžete vyčítať, že tomuto autu určite nechýba výkon. Až 601 koní zabezpečí, že každý kto si do auta sadne ho po vystúpení môže opisovať ako raketu. Zrýchlenie berie dych každému, vrátane samotného šoféra. Vo výbave nájdeme už tradične aj balík Iconic Sound, ktorý jednotlivým jazdným režimom pridáva svoj vlastný zvukový podpis. Ten počujete najmä pri pridaní rýchlosti či brzdení a BMW na ňom spolupracovalo s Hansom Zimmerom.

bmw
Jazdné režimy

A čo rekuperácia? Tá má už tradične svoj vlastný režim na “páke” označený písmenkom “B”. Čo je však pre BMW typické, v tomto režime si neviete prispôsobiť intenzitu automatického brzdenia a rekuperácie energie. Tú si viete prispôsobiť len v klasickom “D”, kde pri spomínanom Béčku je nastavená automaticky na najvyššiu intenzitu. Ja som popravde jazdil len v režime B, na ktorý sa dá veľmi rýchlo zvyknúť. Elektromobil dokonca umožňuje aj One Pedal Drive, a teda jazdu výhradne s použitím len jedného pedálu.

Test BMW i5 M60: Interiér a exteriér

Takmer trojmetrový rázvor znamená, že nebudete ukrátený o priestor, ani keď sedíte vzadu. To je do určitej miery pravda, no miesta bolo tak akurát a pri 4 cestujúcich, kde každý bude mať viac ako 190 cm, môže nastať menší problém. Konkurenčný Hyundai Ioniq 6 pri takmer rovnakom rázvore ponúka oveľa viac miesta pre všetkých cestujúcich. Čo mne osobne tiež mierne chýbalo je strešné okno. Nepotrebujete ho, no je fajn ho mať, pretože opticky prevzdušňuje a zosvetluje priestory vozidla.

i5 m60
Interiér BMW i5 M60

Balík výbavy M prináša interiéru eleganciu a dynamickosť, pričom sa to asi najviac odrazí na sedadlách. Tie sú veľmi príjemné, ponúkajú aj vyhrievanie a bonusom je krásne lemovanie v modrej a červenej kombinácii na bezpečnostných pásoch. Športovú dynamiku naznačuje aj červenú pruh na vrchnej časti volantu, ktorý ho mení z nudného na zaujímavý. Poteší aj kvalita zvuku z Bowers & Wilkins Surround Sound systému, pričom vo vozidle nájdeme až 18 reproduktorov vysokej kvality a výkonu (655 W).

V BMW i5 nájdeme aj dostatok úložného priestoru, dokonca aj miesto na mobily, ktoré ponúka bezdrôtové nabíjanie. Čerešničkou na torte sú aj podsvietené držiaky na pitie, ktoré však neviete veľkostne prispôsobiť tvaru pohára/fľaše. Ak je však niečo, s čím sa mi ťažšie spolupracovalo, bol to krištáľové koliesko určené na ovládanie infotainmentu. Fungovalo fajn, no ťažko som si zvykal na jeho stlačenie pre potvrdenie výberu. Jedným prstom to nešlo a niekedy som mal problém aj pri potlačení celou dlaňou. Okrem toho sa od toho odrážajú slnečné lúče, často rovno vám do očí. Dizajnovo celkom pekné riešenie no využiteľnosť zaostáva.

interiér
BMW i5 M60

Pozrime sa aj do exteriéru. Asi najkontroverznejším prvkom sú zväčšené obličky, ktoré si nájdu svojich odporcov. Mne osobne sa však páčili. Môže za to najmä Iconic Glow, ktorý zabezpečí ich podsvietenie. To pri nočnej jazde vyzerá luxusne a vaše auto tak odlíši od ostatných. Môžete namietať, že veď podobné podsvietenie prvku na kapote ponúka aj Škoda či Volkswagen, no BMW to dotiahlo ešte ďalej a za mňa dizajnovo vyčnieva.

BMW i5 M60
BMW i5 M60

Športový “look” dodávajú aj karbónové prvky, ktoré nájdete napríklad na spätných zrkadlách či zadnom mini krídle. BMW, ako tomu býva už tradične pri mnohých elektromobiloch, zvolilo čierne bočné nárazníky. Elektromobil tak vyzerá opticky menší, no keby aj tie boli v červenej farbe, vozidlo by určite stratilo na atraktivite. Môže za to najmä umiestnenie batérie a to, že BMW stále okrem elektrických modelov v tejto verzii prináša aj tie so spaľovacími motormi.

Spotreba a dojazd

Pri testovaní sme sa samozrejme pozreli aj na spotrebu auta a dojazd. Práve ten výrobca udáva na svojich stránkach v hodnotách medzi 455-516 kilometrami. Verzia eDrive40 ponúka ešte o niečo viac, aj vďaka slabšiemu výkonu. V meste sa naša spotreba v chladnejšom počasí (4-7 stupňov) pohybovala niekde v rozmedzí 22-22,5 kWh (100 km). Bolo však zapnuté kúrenie a jazda bola taká bežná, žiadna príliš ekologická.

BMW i5 M60
BMW i5 M60

Auto sme počas testu vzali aj na diaľnicu. Konkrétne sme si ho odskúšali na ceste Bratislava-Žilina a neskôr aj na diaľnici Žiar nad Hronom-Bratislava. A výsledok? Pri prvej spomínanej trase sme pri vonkajšej teplote 7-8 °C namerali spotrebu 23,8 kWh/100 km. Treba však brať do úvahy, že úsek BA-TT je obmedzený rýchlosťou 110 km/h. Pri ceste medzi ZH-TT (130 km/h) sme mali spotrebu ešte o čosi nižšiu, a to 22,8 kWh/100 km. Takto by sme boli schopní prejsť 370 km na diaľnici, v meste cca podobne. Záviselo by však od štýlu jazdy, počasia a pod.

boost
BMW i5 M60

Vozidlo sme vytiahli aj na náš nový testovací okruh. Ide konkrétne o absolvovanie prímestského okruhu plynulým jazdným štýlom, ktoré predstavujú protipól ku spotrebe pri diaľničnom rýchlostnom limite a kde zistíme spotrebu vozidla pri každodenných bežných jazdách v meste na okreskách. Pri jazde na hranici povolených rýchlostí sme sa dostali na spotrebu 15,8 kWh/100 km, pri vonkajšej teplote 10 °C. Pre porovnanie MG4 Electric dosiahlo spotrebu na úrovni 11,7 kWh/100 km a veľkosťou porovnateľný Volkswagen ID.7 Pro 13,7 kWh/100 km. Môžeme tak vidieť, že BMW konzumuje viac energie ako ostatní, no ponúka oveľa vyšší výkon a taktiež lepší zážitok z jazdy.

Test BMW i5 M60: Galéria

Záverečné hodnotenie

Elektromobilu BMW i5 M60 môžeme vytknúť len veľmi málo vecí. Po jazdnej stránke absolútna spokojnosť. Po vzhľadovej stránke absolútna spokojnosť. Nemali sme dokonca ani problémy s intuitívnosťou infotainmentu, ktorý je vyladený do posledného detailu. Dokonca som ešte ani nespomenul hranie hier, ktoré dokáže spríjemniť vaše čakanie v aute.

exteriér
BMW i5 M60

BMW túto novinku vyladilo tak, že váš smartfón poslúži ako ovládanie pre hry a môžete tak vyzvať vášho spolujazdca, či vyskúšať si verziu pre jedného hráča. Nechýba ani bezdrôtová podpora Apple CarPlay a Android Auto, čo je ďalším bonusom v smere osobnej personalizácie zážitku z jazdy. Ak máte +- 120 000 € niekde odložených bokom a rozhodujete sa, ktorý elektromobil by ste si kúpili, určite pouvažujte nad týmto modelom. Vo svete, kde kraľuje elektromobilite v našich končinách prevažne Tesla je i5-ka zaujímavým oživením trhu. Myslím si, že dokáže presvedčiť aj zarytých petrolheadov, že elektromobilita nie je až taká zlá ako si mohli myslieť.

Náš tip
Test Kia EV9: Spokojnosť takmer v každom ohľade
27. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+