Len nedávno sme dostali príležitosť vyskúšať si absolútnu novinku, s ktorou sa stretol na našich cestách zatiaľ len málokto. Išlo o najnovší facelift obľúbeného elektromobilu, Tesla Model 3, ktorý dostal prívlastok Highland. Ten prichádza zatiaľ len v dvoch verziách, a to Standard Range a Long Range. My sme testovali práve tú s lepším dojazdom, no zároveň aj vyššou cenovkou. Toto je test Tesla Model 3 Highland Long Range.
Test Tesla Model 3 Highland Long Range: Cena, výbava a konkurencia
Čo sa týka cenovej úrovne nových modelov, mnoho ľudí by očakávalo zvýšenie ceny smerom nahor. Nestalo sa tak. Ceny podľa všetkého ostávajú rovnaké ako pri pred-faceliftovej verzii. Za základný model s kratším dojazdom si zaplatíte 36 490 € bez DPH. Pri modeli Long Range sa cena nachádza na úrovni 43 490 € bez DPH, pričom sa neskôr očakáva aj najvýkonnejšia verzia Performance.
Tesla Model 3 Long Range môžete mať za 475 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Pri výbere si môžete vybrať buď klasický biely náter bez príplatku, alebo si vyberiete z Deep Blue Metallic či Solid Black za 1 100 €, prípadne Ultra Red a Stealth Grey za príplatok 1 800 €. V základe máte 18″ kolesá bez príplatku alebo za 1 400 € sú k dispozícii 19″ Nova Wheels. Rovnako je za príplatok aj čierno-biely interiér(1 500 €), vylepšený autopilot(3 100 €) alebo rovno Full Self-Driving za 6 200 €.
Ku konkurentom v tejto cenovej kategórii môžeme zaradiť napríklad Nemecký Volkswagen ID.4, ktorý vo verzii GTX stojí od 56 090 €. Ponúkne nižší výkon (299 koní), 125 kW nabíjanie, no zároveň ide o elektromobil typu SUV. Z tých športovejších a výkonovo podobných môžeme spomenúť napríklad BYD Seal, ktorý zrýchli z 0 na 100 km/h a jeho cena má začínať na cca 32 000 eur. Na našom trhu sa však zatiaľ ešte nenachádza. Modelu 3 konkuruje aj Hyundai Ioniq 6, ktorý ponúkne rýchlejšie nabíjanie (233 kW) a predáva sa od 47 990 €.
Tabuľka s parametrami
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4720 x 1849 x 1441 mm |
Rázvor | 2875 mm |
Objem batožinového priestoru (zadný + predný) | 682 l |
Hmotnosť vozidla | 1828 kg |
Výkon motorov | 366 kW (498koní) |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h | 4,4 s |
Maximálna rýchlosť | 201 km/h |
Maximálny krútiaci moment | 493 Nm |
Pohon | Pohon všetkých štyroch kolies AWD |
Dojazd (udávaný výrobcom) | 629 km |
Spotreba energie (udávaná výrobcom) | 11,9 kWh / 100 km |
Maximálna nabíjacia kapacita (DC / AC) | 170 kW / 11 kW |
Kapacita batérie | 78,1 kWh |
Doba nabíjania 0-80 % | 35 minút |
Počet sedadiel | 5 |
Cena | od 43 490 € (bez DPH!) |
Test Tesla Model 3 Highland Long Range: Batéria a nabíjanie
Tu sme sa veľkých zmien oproti predchádzajúcej verzii nedočkali. Batéria s kapacitou 78,1 kWh ostala nezmenená, rovnako tak aj nabíjanie. To sa podľa Drivetesla.sk dokonca o niečo mierne spomalilo, no na oficiálne testy si ešte stále musíme počkať. Pribudla však nová možnosť ukončenia nabíjania. V prípade poruchy komunikácie nabíjačky, je možné potiahnutím slučky v kufri uvoľniť zámok a kábel odpojiť od vozidla.
Pri testovaní sme si vyskúšali jedno nabíjanie na 350 kW nabíjačke od ZSE Drive v Bratislavskom Auparku. Na priloženej nabíjacej krivke môžeme vidieť, že 50 % (28 – 78 %) sme nabili za 27,5 minúty. Maximálny nabíjací výkon sa dostal na hodnotu 138,6 kW, pričom keby nabíjame z nižších % batérie, určite by sa dostal na vyššie hodnoty. Pre porovnanie nám ZSE Drive poskytlo aj druhé nabíjanie, ktoré rovnaký model vykonal deň predtým(nie naše vozidlo). Výsledné hodnoty nájdete na grafe nižšie.
Ak sa nachádzame na nabíjacej stanici a nabíjame, aktuálny stav nabitia batérie si vieme okrem priamo na nabíjacej stanici pozrieť aj na stredovom displeji. Dokážeme si na ňom aj nastaviť maximálnu hodnotu nabíjania, čím sa štatisticky viac šetrí batéria. Okrem toho vieme na ňom aj ukončiť nabíjanie, prípadne otvoriť/zavrieť nabíjací port. Konkurencia v podobe Luxusu RZ 450e takéto vymoženosti neponúkala, aj keď ide o výrazne drahšie vozidlo.
Jazda, výkon, rekuperácia
Teraz sa pozrime na to, čo Teslu robí Teslou. Teda minimálne my máme z toho najväčší zážitok. Spoločnosť Elona Muska robí s elektrickými vozidlami už nejaký ten čas, a robí to dobre. Jazda sa v cenovo dostupnej Tesle príchodom Highlandu ešte viac skvalitnila. Vo verzii Long Range si viete nastaviť, aký chcete mať štýl a intenzitu zrýchlenia (slabý alebo normálny), prípadne vlastnosti volantu, kde nechýba ani športový režim. V starších verziách Performance ešte existoval aj športový režim zrýchlenia.
Jazdné vlastnosti sú však aj vďaka batérii v podvozku na veľmi vysokej úrovni. Práve tá umožňuje vozidlu perfektne sedieť na ceste aj v zákrutách, no zároveň pridáva vozidlu na váhe. Verzia Long Range je typická tým, že oproti základnej verzii ponúka aj silnejší výkon, ktorý zabezpečí rýchlejší odpich. Elektromobil dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 4,4 sekundy. V chystanej verzii Performance sa už tradične tento výkon ešte navýši. Posledný Model 3 s označením Performance zvládol z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy.
Výrazne sa vylepšil podvozok a vozidlo tak s prehľadom zvláda aj väčšie nerovnosti na cestách bez toho, aby to posádka nejak pociťovala. Celkovo vozidlo pôsobí profesionálnejším a jemnejším dojmom. Keďže má celá karoséria nižší odpor vzduchu a prišli aj nové pneumatiky a disky, zlepšili sa aj jazdné vlastnosti vozidla spolu s dojazdom. Pri jazde si všimnete ešte jednu vec. Aj keď vonku silno fúka alebo jazdíte po diaľnici, vďaka vylepšenému odhlučneniu vozidla vo vnútri nič nepočujete.
Tesla ponúka One Pedal Drive, čo znamená, že vy nemusíte celú cestu stlačiť brzdu. Po pustení plynového pedálu vozidlo začína rekuperovať (brzdiť), pričom dokáže zastať až do úplného státia. Toto je funkcia, ktorá mnohým vozidlám stále chýba. Pri cúvaní sa môžete tešiť na pohľad z troch kamier, pričom dve z nich sú pri spätných zrkadlách. Tie sú vo veľmi vysokej kvalite, pričom len o niečo horšia je zadná 5 MP kamera, ktorá je však určite lepšia ako jej 1,2 MP predchodca.
Veľkou zmenou prešli senzory, ktoré využívate najmä pri parkovaní. Zmenili sa až tak, že zmizli. Vzdialenosť od okolitých objektov teraz oznamujú kamery. Tento krok nehodnotím vôbec pozitívne, pretože často boli odhady úplne mimo a objekt vzdialený viac ako 1 meter ukazovali ako pár centimetrov od vozidla. Tesla však aj touto zmenou dokázala udržať cenu na rovnakej úrovni ako staršie verziu, a to aj na úkor ďalších vylepšení.
Test Tesla Model 3 Highland Long Range: Infotainment
Tesla Model 3 prichádza s jedným z najjednoduchších systémov infotainmentu vôbec. Tvoril ho totižto len jeden displej. Až doteraz. Ten sa medzigeneračne zmenil len minimálne, a to tak, že rámiky dookola sú teraz nepostrehnuteľne tenšie. Zväčšila sa tak len plocha obrazovky, z 15″ na 15,3″. V tejto generácii však pre zmenu pribudol aj ďalší menší displej, a to dozadu medzi sedačky. Ide o jednu z tých na oko najväčších zmien v interiéri.
Tento menší displej ponúka hneď niekoľko funkcií. Dokážete si prostredníctvom neho napríklad nastaviť teplotu v zadnej časti vozidla, smerovanie prúdenia vzduchu ale dokonca aj vyhrievanie sedačiek. Viete pomocou neho dokonca aj ovládať sedadlo spolujazdca, ktoré v prípade jeho neprítomnosti môžete posunúť viac dopredu a vytvoriť si tak vzadu viac miesta. Bohužiaľ je funkcia aktívna aj vtedy, keď sa na tomto sedadle spolujazdca niekto nachádza.
Ak budete mať vzadu nie veľmi poslušných pasažierov, tí môžu znepríjemňovať život tomu vpredu sediacemu. Ďalej sa na tomto displeji nachádzajú aj multimediálne služby, ako napríklad Amazon Prime, Netflix či YouTube. Tie si môžete priamo zozadu spustiť a sledovať počas jazdy svoje obľúbené seriály či videá. Problémom však je to, keď chcete vzadu počas jazdy sledovať napríklad film, zvuk sa prenesie do celého auta, no vpredu sediaci z filmu nebudú mať nič, keďže sa počas jazdy obraz nesmie prenášať aj dopredu. Ovládanie na tomto displeji možné z pochopiteľných dôvodov zablokovať na centrálnom prednom displeji.
Späť k hlavnému displeju infotainmentu vpredu. Na tom sa teraz po novom nachádza aj kvázi „riadiaca páka“. Vy tak po nástupe do vozidla primárne zaraďujete rýchlosti pomocou potiahnutia prsta nahor alebo nadol na vyznačenej časti ľavej strany displeja. Je to niečo nové, no dá sa na to veľmi rýchlo zvyknúť. Pri testovaní sa mi raz stalo, že aj po potiahnutí prsta nahor sa vozidlo po stlačení pedálu pohlo dozadu. Okrem toho však nikdy v tomto smere nesklamalo.
Na displeji sa už tradične potom nachádza tachometer, ktorý má po novom vedľa seba aj ukazovanie najvyššej povolenej rýchlosti na danom úseku. Tu chválim Teslu v tom, že jedným klikom na ikonku prestane vozidlo upozorňovať na prekročenie povolenej rýchlosti počas celej jazdy. Pri ďalšej jazde tento proces musíte absolvovať znova, no zaberie vám pol sekundy. Pri výrobcoch ako napríklad Hyundai (Ioniq 6) potrebujete preklikať asi 4 nastavenia, pričom sa veľmi jednoducho stratíte a často vám to zaberie aj 20 sekúnd času.
Exteriér a interiér
V exteriéri vozidla sa zmenilo hneď niekoľko vecí. Celkovo vozidlo pôsobí agresívnejším dojmom, modernejšie a športovejšie. Nie všetci sú však fanúšikmi tohto dizajnu. Mne sa napríklad viac páčil ten starší, najmä čo sa rozloženia a tvaru predných svetiel týka. Zvonku sa zmenil aj dizajn diskov a pridané boli špeciálne pneumatiky, ktoré majú zabezpečiť lepší dojazd. Záleží však na tom, akú veľkosť si vyberiete. Rovnako nemôžeme vozidlu uprieť už spomínanú aerodynamickosť, veď jeho koeficient odporu vzduchu je na úrovni 0,219 Cd.
Na prvý pohľad si všimnete napríklad aj pozmenený dizajn vozidla vzadu, kde sa zmenilo aj logo spoločnosti na slovo Tesla. Presne týmto spôsobom viete jednoducho rozlíšiť novú Teslu od starej pri stretnutí na cestných komunikáciách. To, čo na prvý pohľad možno nevidíme ale prešlo výraznou zmenou, je podvozok vozidla. Ten oveľa lepšie odoláva nekvalitným cestám, akými sú často aj tie naše slovenské.
V interiéri tiež nastalo niekoľko podstatných zmien. Zmenili sa najmä materiály jeho vyhotovenia. Obklad v podobe dreva nahradil látkový, sedačky sú tiež oveľa viac prepracovanejšie a za mňa aj krajšie/pohodlnejšie, a dokonca ponúkajú aj ventiláciu, nie len vykurovanie ako predtým. Zväčšil sa mierne aj objem kufra, a to o 27 litrov. Voči predchodcovi pribudol vzadu aj ďalší Subwoofer, ktorý spolu so 17 reproduktormi umocní hudobný zážitok vo vozidle.
Asi najviac je cítiť akustickú optimalizáciu v interiéri. Môžu za to špeciálne protihlukové sklo vpredu a dvojité sklá na všetkých štyroch otvárateľných oknách. Pri testovaní som s všimol, že ak idete viac ako 30 km/h a zatrúbite, klaksón vôbec nepočuť. Počujete väčšinu času len trenie kolies o vozovku. V interiéri sa celkovo skvalitnil používateľský zážitok. Napríklad aj taká priehradka na dokumenty dostala magnetické zatváranie, zvýšil sa maximálny výkon bezdrôtového nabíjania zariadení na 25 W či zmenilo umiestnenie USB-C (65 W) konektorov.
Všetky zmeny si môžete vizuálne prezrieť v našom článku : Tesla Model 3 vs Model 3 Highland: Veľké porovnanie populárnych zmien
Test Tesla Model 3 Highland Long Range: Spotreba a dojazd
Zaujímavé výsledky prináša Tesla aj v oblasti spotreby a dojazdu. Celkový dojazd sa podľa oficiálnych informácií zvýšil o 27 kilometrov pri verzii Long Range a 22 kilometrov pri štandardnej verzii. V našom prípade by sa tak mal nachádzať až na 629 kilometroch, na čo by však boli potrebné ideálne podmienky. Tie neboli, lebo pri testovaní sme mali vonkajšiu teplotu v priemere tých 5 stupňov. Dojazd v chladnom počasí by bol cca tých 480 kilometrov na jedno nabitie.
Mali sme možnosť pozrieť sa zatiaľ len na spotrebu v meste. Na diaľnicu sme sa nedostali, a to aj kvôli novým ŠPZ a problémom s diaľničnou známkou. V meste sa tak spotreba nachádzala v priemere na úrovni 14-15 kWh/100 km. Mali sme však zapnuté aj vyhrievanie sedadiel a aj mierne kúrenie (cca 20 stupňov Celzia). Ide tak o veľmi dobré výsledky aj napriek chladnému počasiu. Na internete sa spotreba v ideálnych podmienkach uvádza medzi 11-12 kWh/100 km.
Galéria
Test Tesla Model 3 Highland Long Range: Záverečné hodnotenie
Celý test hodnotím vysoko pozitívne. Tesla ukázala svetu, že to čo robí už dlhé roky robí dobre a málokto sa dokáže na ňu dotiahnuť. Určite sú veci, ktoré iné automobilky robia lepšie, no v pomere cena/kvalita by som povedal že Tesla siaha na trón. Vozidlo je veľmi pohodlné a príjemné na každodenné vozenie, no vysoký výkon a okamžité zrýchlenie ho približujú tiež k segmentu športových áut.
Povedzme si na rovinu, veľa z nich by v šprinte zahanbila. Ako šofér by som ťažšie hľadal vozidlo, v ktorom sa mi jazdilo takto dobre. Nesťažovali sa ani spolujazdci. Tí, ktorí sedeli v Tesle prvýkrát mali zážitok, a tí, pre ktorých to nebola novinka pochvaľovali nové funkcie. Traja sa však dozadu pomestia jedine s veľkým sebazaprením. To je môj postreh. V tejto cenovej kategórii môže Tesle konkurovať možno tak Ioniq 6, no ten je už o niečo drahší.
✅
- Odhlučnenie interiéru
- Vylepšené audio
- Jazdné vlastnosti vozidla
- Druhý displej vzadu
- Cena
- Výkon a dojazd
- Spolupráca so systémom
❌
- Osobne sa mi viac páčil predchádzajúci dizajn
- Smerovky na volante mohli byť vedľa seba a nie nad sebou
- Absencia senzorov a nepresné kamery