MojElektromobil

V uplynulom období sme mali možnosť vyskúšať si elektrické vozidlo, ktoré mnohí označujú ako “auto roka”. Dokonca sme už počuli aj názory, že ide o najpokrokovejšie a zároveň aj historicky najlepšie auto spoločnosti Kia, ktoré uzrelo svetlo sveta. My sme mali na jeho testovanie celý týždeň, kedy sme ho podrobili viacerým trasám, vonkajším podmienkam aj terénom. Toto je test Kia EV9.

Test Kia EV9: Cena, výbava a konkurencia

Nová EV9 prichádza na náš trh celkovo s dvomi verziami výbavy. Na výber máme z Earth 1st Edition a GT-line 1st Edition. Nami testovaný model bol v tej vyššej – GT-line, v ktorej napríklad exkluzívne nájdeme aj verziu s šiestimi miestami na sedenie, pričom stredný rad sedadiel sa dá otočiť dozadu pre zvýšenie komfortu. Tento náš model však mal sedem miest na sedenie a cenovku začínajúcu na 82 990 €. Vo výbave Earth je cena Kia EV9 74 990 €.

Kia EV9 test
Test Kia EV9

Vo výbave sa líšia napríklad čiernym čalúnením stropu, možnosťou šiestich miest, panoramatickým strešným oknom či hliníkovými pedálmi. Hlavným rozdielom je motorizácia. GT-line ponúkne výkon 283 kW / 384 koní (2 elektromotory) zatiaľ čo Earth má len jeden motor a výkon 150 kW / 203 koní. Silnejšia verzia navyše ponúka pohon všetkých kolies a slabšia len zadnej nápravy. 21 palcové disky kolies hľadajte len pri vyššej výbave spolu s Full LED adaptívnymi svetlometmi.

Kia EV9 test
Test Kia EV9

Najväčšími konkurentmi pre EV9 sú napríklad Tesla Model X, ktorá patrí medzi luxusnejšie a technologicky veľmi vyspelé elektromobily, ktoré sa zároveň celkom dobre predávajú. V tomto roku k nám príde nové Volvo EX90 s cenovkou v okolí 100 000 € alebo môžeme spomenúť aj rozmerovo o niečo menší Mercedes-Benz EQS SUV, ktorého cena je však výraznejšie vyššia.

Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 5 015 x 1 980 x 1 780 mm
Rázvor 3 100 mm
Objem batožinového priestoru (zadný + predný) 828 l (pri sklopenom treťom rade)
Hmotnosť vozidla 2 648 kg
Výkon motora 283 kW (384 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 5,3 s
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Maximálny krútiaci moment 700 Nm
Pohon AWD
Dojazd (udávaný výrobcom) 505 km
Maximálna nabíjacia kapacita (DC / AC) 210 kW / 11 kW
Kapacita batérie 99,8 kWh
Doba nabíjania 10-80 % 24 minút
Počet sedadiel 7 (možnosť aj 6)
Cena od 82 990 €

Test Kia EV9: Batéria a nabíjanie

Elektromobil dostal naozaj obrovskú batériu, ktorej na našich cestách len ťažko páru nájdete. Takáto batéria však niečo stojí, čo sa odrazí aj na výslednej cene vozidla. Okrem toho však aj niečo váži, v tomto prípade cez 550 kg. Veľká batéria často znamená aj väčší dojazd, v tomto prípade nám naša verzia papierovo ponúkne 505 kilometrov na jedno nabitie.

Zvládnete s ňou aj dlhé trasy, no ak by ste náhodou potrebovali doplniť energiu do vozidla, pomôže až 210 kW výkon nabíjania. Vďaka nemu doplníte energiu z 10 na 80 % už za cca 24 minút. Samozrejme v ideálnych podmienkach a s predhriatou batériou. Čo však ak je vonku chladno a vy ste nenastavili predohrev? Odpovie vám priložený graf.

ev9 krivka
Krivka nabíjania nami testovanej EV9 | Zdroj: GreenWay

Vyskúšali sme si nabíjanie z cca 20 % až do 100 %, pričom nám to trvalo zhruba tých 50 minút. Také to bežnejšie nabíjanie z 20 na 80 % zvládla Kia za cca 30 minút, čo je v takejto zime a bez spomínaného predohriatia veľmi zaujímavá štatistika. V lete si viem predstaviť, že by sa tento čas zmenšil aj na 25 minút. Verím, že si budeme môcť Kiu ešte zapožičať aj v lete a overiť túto moju teóriu. Na displeji sa počas nabíjania zobrazia všetky potrebné údaje, ako zostávajúci čas do plného nabitia, momentálny dojazd v km, percentá batérie a tiež aktuálny výkon nabíjania.

Jazda, výkon a rekuperácia

Jazda v Kia EV9 je naozaj zážitok. Nehľadiac na to, či ste skúsený autičkár alebo niekto, kto v niečom podobnom sedí prvýkrát, toto auto si zamilujete. Minimálne teda po stránke jazdných vlastností. Už tradične aj tu si viete vozidlo počas jazdy prispôsobiť a zvoliť si tak z troch jazdných režimov – eko, normal a sport. Prvý menovaný obmedzí výkon a celkovo spríjemní jazdu vo vozidle. Športový zas naopak z vozidla spraví agresívnu beštiu, ktorú menej skúsený vodič môže mať problémy skrotiť.

Kia EV9 test
Kia EV9 test

V takomto prípade z miesta už tradične ako veľká časť EV vystrelí ako raketa, no prispôsobí sa napríklad aj podvozok, ktorý stvrdne. Takúto jazdu však neodporúčame, pretože ešte viac navýši už tak celkom vysokú spotrebu, ale o tom neskôr. Čo musím pochváliť je celkový komfort a prispôsobiteľnosť sedadiel, ktorá je naozaj jedna z tých najlepších, ktoré som mal možnosť vyskúšať si. Dokonca sa vám (šoférovi) po zapnutí športového režimu zatiahnu boky sedadla aby ste nelietali po kabíne v zákrutách.

O výkon určite nie je núdza, a to aj najmä vďaka tomu, že sme mali k dispozícii verziu GT-line s vyšším výkonom. Aj keď má elektromobil cez 2,6 tony, ťahá to poriadne a hmotnosť vôbec nie je limitujúca. Dokonca by som povedal, že ani nemáte tušenia v akom ťažkom aute sedíte, a to aj vďaka výbornému odpruženiu. Pre zaujímavosť, z 0 na 100 km/h dokážete pri ideálnych podmienkach byť už za 5,3 sekundy.

Kia EV9 test
Test Kia EV9

Rekuperácia vozidla je nastavená už pri zaradenom stupni “D”. Automaticky sa nachádza na leveli 3 zo 4 maximálne možných. Akonáhle sa prepnete na najvyšší level 4, vozidlo môžete ovládať len jedným pedálom. Táto funkcia sa nazýva i-Pedal a stále nie je štandardom ju mať vo výbave niektorých konkurenčných modelov. Úroveň rekuperácie si nastavujete pádlami za volantom, pričom naľavo máte + a napravo -.

Test Kia EV9: Interiér a exteriér

Začnime interiérom. Keby vám ukážem fotku bez toho, aby ste vedeli o aké auto a akú značku ide, málokto z vás by uhádol, že na zábere je práve Kia. Mal som možnosť sedieť už v niekoľkých, no v ani jednej som sa necítil tak nadradene, ako práve v EV9. Prispôsobiť si viete hneď niekoľko aspektov, čo umocňuje pocit z jeho vlastníctva. Najviac sa mi však páčil rozsah, v akom ste si (ako šofér) vedeli prispôsobiť sedadlo.

Či už radšej sedíte bližšie k volantu, prípadne máte dlhšie nohy alebo ste vysoký, každý z nás si príde na to svoje optimálne rozpoloženie. Mne napríklad vyhovuje sedieť nižšie a ďalej od volantu, čo pri niektorých autách nebýva možné dosiahnuť. Tu som však stále ešte aj pri mojom optimálnom nastavení cítil, že môžem ísť dokonca o pár centimetrov ďalej a zároveň aj nižšie. Dokonca som si aj obľúbil sedieť vyššie, kedy som sa cítil naozaj ako v tanku, no zároveň som mal lepší prehľad o dĺžke vozidla, čo sa mi hodilo najmä v úzkych bratislavských uličkách.

Výbava GT Line pridáva interiéru ten správny nádych. Označenie GT prináša niečo športové, kedy dokonca pri zvolení režimu Sport pocítite, že sedačka šoféra si vás uchytí, a vy tak ani v prudších zákrutách nelietate po interiéri, zatiaľ čo ostatní spolujazdci takéto šťastie nemajú. O to však majú väčší zážitok, navyše keď majú hlavy otlčené z bočných skiel. Závisí najmä na štýle vašej jazdy. V letných mesiacoch určite poteší aj možnosť ventilácie sedadiel, ktorá stále chýba aj pri prémiovejších modeloch konkurenčných výrobcov.

Poďme na exteriér. EV9 je tank, ktorý vzbudzuje rešpekt snáď všetkých účastníkov premávky. Okrem nich však vykrúca krky aj všetkých tých, ktorí majú možnosť tento majestátny kolos sledovať z chodníkov popri cestách. Hranatý dizajn môže niekomu pripomínať modely Range Rover, prípadne nový Hyundai Santa Fe. Realita je však taká, že Kia priniesla výnimočné auto.

Ak by som si mal vybrať, čo sa mi navonok na aute najviac páči a zároveň čím ma tento dizajn presvedčil, vyberiem si svetlá. Ich rukopis ma ohúril tak, ako pri žiadnom inom v poslednej dobe testovanom modeli. Šmrnc vozidlu pridávajú aj lišty na streche auta, či strešné okno, ktoré sa dá otvoriť len v obmedzenom režime, no aj tak som rád, že ho EV9 má. Môžete si na fotografiách všimnúť, že naše testovacie vozidlo nemá osadené kryty kolies (pred našim testom sa ich podarilo oškrieť a nové nestihli prísť), no vôbec to podľa mňa neuberá na kráse.

Spotreba a dojazd

Výrobca udáva, že podľa štandardov by malo vozidlo prejsť na jedno plné nabitie 505 kilometrov. To by možno sedelo, keby vonku počas testovania neboli mínusové teploty. Napríklad v takom meste sa naša spotreba (aj so zapnutým kúrením na 20 stupňov) pohybovala na úrovni 21,5-22 kWh/100 km. To nie je až tak zlé s ohľadom na počasie a celkovú hmotnosť a výkon elektromobilu.

O niečo horšie si počínal na diaľnici. Pri teste sme absolvovali Bratislava-Žilina, kde bola spotreba vozidla naozaj vysoká. Podmienky však nemalo ideálne, keďže sa počas cesty pohybovala vonkajšia teplota na úrovni 3-5 stupňov. V takomto nečase ukazoval palubný displej priemernú spotrebu 32,4 kWh/100 km, čo je naozaj vysoké číslo. Keď vezmeme do úvahy kapacitu batérie – 99,8 kWh, prešli by sme po diaľnici na jedno nabitie približne tých 300 kilometrov. V meste cca tých 450, v závislosti od zvoleného jazdného režimu a štýlu jazdy.

Test Kia EV9: Galéria

Záverečné hodnotenie

Kia EV9 očarila nie len mňa, no aj každého jedného, kto mal česť sa spolu so mnou v nej odviezť. Najčastejšie som sa stretol s tým, že spolujazdci ani nechceli veriť že sedia v Kii a nie niečom prémiovejšom. Keď však počuli cenu testovaného vozidla, už to nadšenie opadlo a došlo im, že je to síce Kia, no na bežné modely sa to nepodobá.

Kia EV9 test
Kia EV9

Ak by som sa dostal do situácie, že nemám čo robiť s takmer 100-tisíc eurami, hľadal by som sedem/šesť miestne auto pre veľkú rodinu a bol by som ochotný sa naučiť s takouto opachou parkovať aj v centre mesta (napríklad v Bratislave), nevidím dôvod, prečo by som po Kia EV9 nesiahol. Pri testovaní som ju dokonca párkrát parkoval v centre mesta a nakoniec to vôbec nebol až taký problém, ako som si najprv myslel. A to nie som žiadny profesionálny jazdec, skôr bežný používateľ. Takto by mal podľa mňa mal vyzerať moderný elektromobil, no myslím si, že práve cena odradí mnohých záujemcov od jeho kúpy. Uvidíme. Určite však držíme kórejskej automobilke palce.

Náš tip
Test Hyundai Kona Electric – Moderný elektromobil aj pre konzervatívca
21. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+