MojElektromobil

Volvo predstavením nového modelu EX90 odštartovalo novú éru svojich plne elektrických áut. Novinka prichádza ako 7-miestne SUV s obrovským dôrazom na bezpečnosť vodiča aj posádky, udržateľnosť a využitie najnovších technológií. Švédi tvrdia, že pôjde o vôbec najbezpečnejšie auto, ktoré kedy vyrobili.

Toto zameranie značka prezentovala už počas prvotných ukážok nového elektromobilu. Dnes ale došlo k oficiálneho predstaveniu, a to znamená, že sme sa dozvedeli viaceré kľúčové technické parametre.

Plne elektrické Volvo EX90 je priamym nástupcom známej spaľovacej verzie XC90, čo znamená, že ide o model postavený na samotnom vrchole ponuky. Nové Volvo stojí na elektrickej platforme SPA2, ktorú využíva napríklad aj nedávno predstavený Polestar 3.

Foto: Volvo

Obojsmerné nabíjanie a 600 km dojazd

Z pohľadu nabíjacích technológií je tu prítomná hardvérová podpora pre takzvané obojsmerné nabíjanie – V2L aj V2G, reálne to bude možné využívať len „na vybraných trhoch“. Nechýba ani podpora pre Plug & Charge. Využívaná je batéria s kapacitou 111 kWh, Volvo však neprezrádza podrobnosti o rýchlosti nabíjania.

Polestar 3 s rovnakou platformou sa pýši nabíjacím výkonom 250 kW, takže v tomto prípade by to malo byť veľmi podobné. Elektrický dojazd je podľa metodiky WLTP deklarovaný na 600 kilometrov a batéria sa z 10 na 80 % kapacity nabije za približne 30 minút.

V štandardne bude nové SUV s pohonom všetkých kolies vybavené dvojicou elektromotorov s celkovým výkonom 380 kW a krútiacim momentom 910 Nm. Informácie o zrýchlení či maximálnej rýchlosti neboli zverejnené. Ako už bolo zverejnené v rámci predošlých informácií, výrobca vyzdvihuje koeficient odporu vzduchu s hodnotou Cd 0,29.

Foto: Volvo

Služby od Google

Dominantným prvkom interiéru minimalistická prístrojová doska so 14,5-palcovou obrazovkou, kde svoje miesto našli zabudované služby od Google (Google Mapy, Google Asistent, Google Play), 5G konektivita, bezdrôtová podpora pre Apple CarPlay a Android Auto, ako aj príjemné a intuitívne rozhranie. Za zmienku stojí aj podpora OTA aktualizácií, možnosť auto odomykať a štartovať cez smartfón namiesto fyzického kľúča a vzdialené ovládanie rôznych funkcií.

Asistenčných a podporných technológií je tu celý zástup – okrem iného 16 ultrasonických senzorov, 8 kamier, 5 radarov a LiDAR so schopnosťou detekcie objektov do vzdialenosti 250 metrov.. Pripomeňme si napríklad detekciu zníženia schopností vodiča. Systém bude vodičovi zobrazovať sériu varovaní a pokiaľ sa nedostaví očakávaná reakcia, postupne zníži rýchlosť, prípadne vo vyhrotených prípadoch vozidlo automaticky odstaví a privolá pomoc. Volvo taktiež uvádza, že ide o prvé vozidlo značky hardvérovo pripravené na autonómnu jazdu.

Foto: Volvo

Na cenu sa čaká

Volvo EX90 má byť dostupné počas roka 2024, pričom výroba začne v Spojených Štátoch a Číne počas budúceho roka. Podrobnosti o dostupnosti a predajnej cene ešte len budú zverejnené, no vo všeobecnosti sa očakáva, že sa budeme pohybovať na úrovni šiestich cifier – okolo 100 000 €. Vychádza to najmä zo skutočnosti, že aktuálna vlajková loď, spomínaný model začína na 86 945 €. Konkurenciu by v prípade tejto ceny predstavovali elektromobily Mercedes-Benz EQE SUV, nové Audi Q8 e-tron či spomínaný Polestar 3.

Foto: Volvo

Volvo EX90: Prvý pohľad na nové elektrické SUV

2.11.2022

Ponuku elektromobilov už čoskoro doplní novinka zo švédskej dielne. Volvo už 9. novembra oficiálne predstaví svoj nový prírastok, elektrické SUV Volvo EX90. Podrobnosti si zatiaľ, prirodzene, necháva pre seba, no súčasne pristupuje k postupnému poodhaľovaniu zaujímavých drobností a ukážok.

Nosnou myšlienkou, na ktorú Volvo upozorňuje, je vytvorenie inovatívneho dizajnu, kde sa spája funkčnosť, praktickosť a vizuálne lákavé prevedenie. Príjemné a elegantné rodinné auto s vyšším bezpečnostným štandardom než ktorýkoľvek doterajší model z dielne tejto značky. Také má byť nové Volvo EX90.

Švédi už dlhší čas zastávajú názor, že dojazd elektromobilov je síce kľúčovou témou, no pre dosahovanie čo najlepších výsledkov sa treba zamerať na celkovú optimalizáciu a zvyšovanie efektivity, nie na prosté osádzanie batérií s čo najväčšou kapacitou. Túto filozofiu, zdá sa, razí aj pri novinke Volvo EX90, kde vyzdvihuje koeficient odporu vzduchu s hodnotou Cd 0,29. Vzhľadom na kategóriu rozmernejšieho SUV so siedmimi miestami to vyzerá byť na celkom príjemnú hodnotu.

Nové SUV nebude zaostávať v žiadnom ohľade, teda ani z pohľadu najmodernejších technológií. Na zverejnených obrázkoch si môžeme všimnúť drobnú „škatuľku“, ktorá predstavuje hardvérové zázemie pre LiDAR so schopnosťou detekcie objektov do vzdialenosti 250 metrov. Volvo počíta so zavedením funkcií autonómnej jazdy, a práve LiDAR je považovaný za hlavnú technológiu pre dosiahnutie nových cieľov v tejto oblasti. Využívaných má byť 16 ultrasonických senzorov, 8 kamier a 5 radarov.

Zaujímavosťou bude technológia pre detekciu zníženia schopností vodiča, či už z pohľadu nepozornosti, únavy alebo intoxikácie. Systém vozidla bude vodičovi zobrazovať sériu varovaní a pokiaľ na to nebude reagovať, pristúpi k automatickému zníženiu rýchlosti či dokonca úplnému odstaveniu vozidla so zapnutím výstražných svetiel. Volvo EX90 bude novou vlajkovou loďou automobilky a priamym nástupcom súčasného modelu Volvo XC90. Ide o ďalší z modelov, ktorým si značka razí cestu k svojej plne elektrickej budúcnosti.

Pripomeňme si, že Volvo prichádza na Slovensko ako piata automobilka. Vyrábať bude s využitím najnovších technológií, vrátane takzvaného „megaliatia a novej platformy SPA2. Slovenský závod automobilky Volvo bude využívať ba klimaticky neutrálnu energiu a celkovo bude navrhnutý ako najlepší príklad udržateľnej a efektívnej výroby prémiových elektrických vozidiel. Volvo bude v rámci výrobného reťazca využívať to najlepšie, čo je možné zohnať.

Volvo EX90 | Foto: Volvo
Volvo EX90 | Foto: Volvo
Volvo EX90 | Foto: Volvo
Volvo EX90 | Foto: Volvo
Volvo EX90 | Foto: Volvo
Volvo EX90 | Foto: Volvo
Volvo EX90 | Foto: Volvo
Volvo EX90 | Foto: Volvo
9. novembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+