MojElektromobil

Švédska značka Polestar oficiálne predstavila svoje prvé elektrické SUV, očakávaný model Polestar 3. Novinka prichádza v pozícii alternatívy k luxusnejším modelom ako sú napríklad BMW iX, Mercedes EQC, no súčasne by mala byť rivalom aj pre Porsche Taycan či Tesla Model X a Tesla Model Y. Ide o pomerne mohutné SUV s dĺžkou 4 900 mm, výškou 1 627 mm a šírkou 2 120 mm (vrátane spätných zrkadiel). Pohotovostná hmotnosť dosahuje 2670 kg.

Polestar 3 v základe prichádza s dvojicou elektromotorov pre pohon všetkých štyroch kolies s výkonom 360 kW, krútiacim momentom 840 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Za príplatok 6 000 dolárov je možné siahnuť po vylepšení Performance Pack, ktoré výkon posúva na 380 kW, vďaka čomu sa SUV na stovku rozbehne za 4,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je pritom v obidvoch prípadoch totožných 210 km/h. Koeficient odporu vzduchu tohto elektromobilu je 0,29 Cd.

Elektrické SUV do vienka dostalo batériu s kapacitou 111 kWh, čo sa premieta do 610 kilometrového dojazdu na jedno nabitie (WLTP). Polestar ale uvádza, že zatiaľ ide o predbežný dojazd, ktorý sa ešte môže čiastočne zmeniť. Finálne hodnoty dojazdu a spotreby budú zverejnené začiatkom roka 2023.

Podporované je DC rýchlonabíjanie s výkonom až 250 kW, zabudovaná palubná nabíjačka pre AC nabíjanie má výkon 11 kW. Nabitie batérie z 10 na 80% kapacity by na rýchlonabíjacej stanici malo byť otázkou 30 minút. Tepelné čerpadlo je súčasťou štandardnej výbavy a prítomná je aj podpora obojsmerného nabíjania s potenciálom pre využívanie technológie Vehicle-to-Grid (V2G), kedy elektromobil môže energiu z batérie dodávať do elektrickej siete.

Za zmienku stojí, že Polestar 3 využíva operačný systém Android Automotive OS vyvinutý v spolupráci s Google. Práve na tomto systéme zažil svoju premiéru aj plnohodnotný webový prehliadač pre automobily, Vivaldi. Technológiami sa nešetrilo, takže prítomná je aj podpora pre softvérové aktualizácie na diaľku – OTA. V rámci príplatkovej výbavy sa v roku 2023 má objaviť aj Pilot Pack s LiDARom, čo by malo zabezpečiť potrebné zázemie pre možnosti autonómnej jazdy.

Polestar 3: Cena a dostupnosť

Polestar 3 sa začne vyrábať v Číne od začiatku roka 2023, neskôr pribudne výroba v USA. Prvé kusy by sa k majiteľom v Severnej Amerike, Číne a Európe mali dostať v poslednom štvrťroku 2023. Pre americký trh sa spomína predajná cena 83 900 dolárov, za verziu v základe (bez poplatku 1 400 dolárov či dane).

Polestar 3: Fotogaléria

Polestar 3: Video z predstavenia

Polestar 3: Švédi prezradili cenu očakávaného elektrického SUV

Polestar, značka, ktorá patrí pod švédske Volvo, má v ponuke zaujímavé elektromobily zaradené prakticky do luxusnejšej časti segmentu. Ide napríklad o model Polestar 2, kde mimochodom debutoval aj prvý plnohodnotný webový prehliadač pre Android Automotive.

Značka celkom prirodzene pracuje na ďalšom rozširovaní svojho portfólia. Najbližšie sa očakáva oficiálne predstavenie elektrického SUV Polestar 3. Dočkať by sme sa mali v októbri 2022, no už teraz poznáme niekoľko detailov. Najnovšie k tomu pribudla aj očakávaná predajná cena. A to nie z pochybných zdrojov či odhadov. Prezradil to priamo generálny riaditeľa značky Polestar, Thomas Ingenlath. Na tému upozornil portál InsideEVs.

V poradí tretí model s príznačným názvom Polestar 3 bude predávaný za cenu v rozmedzí 75 000 až 110 000 €, čo znamená, že z pohľadu ceny bude zaradený po boku takých mien ako BMW iX, Porsche Taycan, Audi e-tron GT či EQS od Mercedes-EQ.

Polestar 3 bude stáť na platforme SPA2, a hoci ide o SUV, postavené by malo byť do pozície rivala pre Porsche Taycan. Generálny riaditeľ, Thomas Ingenlath, uviedol, že pôjde o SUV, ktoré každý miluje, ale v tomto prípade pôjde o veľmi aerodynamický a veľmi živelný model. Nemáme sa nechať zmiasť, Polestar 3 nebude modelom, ktorý by bol navrhnutý na vozenie detí do škôlky. Čakať teda zjavne máme niečo poriadne dynamické so športovým duchom.

Platforma SPA2 umožňuje nasadiť dva elektromotory a poriadne veľkú batériu, čo by sa podľa odhadov malo pretaviť do približne 600 km dojazdu, podľa WLTP cyklu. Počíta sa aj s nasadením funkcií pre aspoň čiastočne autonómnu jazdu. Platforma to umožňuje a siahnutie po týchto možnostiach bude do veľkej miery závisieť od postoja regulačných úradov. Značka spomínala autonómnu jazdu po diaľnici, ktorú má umožniť LiDAR od spoločnosti Luminar. Na ďalšie podrobnosti si asi musíme počkať do októbra.

Náš tip
Polestar 2: prvé dojmy z jazdenia | BLOG
14. októbra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+