Tento týždeň vám prinášame test nového elektromobilu, ku ktorému sme sa dostali medzi prvými. Je dokonca možné, že ste ešte na slovenský test ani nenarazili. Veríme teda, že a vám bude páčiť. Ide totiž o veľmi špeciálny elektromobil, s ktorým sme si vyskúšali naozaj mnoho rôznych scenárov. Toto je test BMW i5 M60 xDrive Touring.
Test BMW i5 M60 xDrive Touring: Cena, výbava a konkurencia
To, že pôjde o drahšie vozenie, to už napovedá samotná značka BMW. Ak by vám ani toto nepomáhalo v odhalení, v názve sa nachádza aj M60, čo je najsilnejšia verzia. Cena takéhoto vozidla začína už od 102 000 €. Po pár kúskoch príplatkovej výbavy sa ale naše vozidlo vytiahlo na trošku iné číslo. Posaďte sa, táto verzia by vás totiž vyšla na 125 095 €.
Za príplatok sme si mohli vyskúšať napríklad 21″ BMW Individual aerodynamické kolesá, ktoré by vás vyšli na 2 532 €. Najdrahším príplatkom by pre vás bol adaptívny M podvozok Professional, ktorý stojí 4 238 €. Spomenúť môžeme aj Driving Assistant Professional za 2 067 €, Balík Innovation(komfortný vstup a vystupovanie a interiérová kamera) za 2 171 € alebo aj stmavené sklá vzadu za 413 €. Farba Fire Red je za príplatok 1 158 €.
Ku konkurencii môžeme spomenúť napríklad nedávno testované MG5, ktoré sa na kombi podobá aspoň tvarom, no cenovo sme v úplne inej kategórii. Stojí totiž už od 38 100 €. Zaradíme sem aj dva roky starý Mercedes-Benz EQE 350+, ktoré rovnako predstavuje luxusné vozenie, s cenovkou siahajúcou na 80 000 € a dojazdom okolo 560 km. Cenovka by sedela aj pre Tesla Model S Plaid. Tá ponúkne 600 km dojazd, zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 2,1 sekundy, a zaplatíte za ňu od 90 490 € bez DPH(108 500 € s DPH). Ako posledné spomeniem novinku Volkswagen ID.7 GTX Tourer, ktorý ponúka dojazd až 584 km, 340 koní a cenu od 64 590 €.
Parametre
Výkon | 442 kW/601koní |
Krútiaci moment | 820 Nm |
Poháňaná náprava | AWD |
Kapacita batérie | 84,4 kWh/ 81,2 kWh využiteľných |
WLTP dojazd | 444-506 km |
Palubná nabíjačka | 22 kW |
DC nabíjací výkon | 206 kW |
Objem batožinového priestoru | 570 l |
Prevádzková hmotnosť | 2 425 kg |
Užitočná hmotnosť | 610 kg |
Maximálna povolená hmotnosť | 2 960 kg |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,9 s |
WLTP spotreba | 20,8 kWh / 100 km |
Test BMW i5 M60 xDrive Touring: Interiér a exteriér
Tu sa podľa mňa stretávajú dva svety. Vonku totiž môžeme vidieť dynamické tvary a priestrannosť, vo vnútri dominuje luxus a elegancia. Pozrime sa spoločne teda najprv dovnútra. Ako prvé mi padlo do očí veľké množstvo rôznych prvkov, od tlačidiel, cez displeje až po použité materiály. Sedačky sme mali krásnej bielej farby, pričom boli odvetrávané aj vyhrievané(vpredu). Boli aj elektronicky nastaviteľné na bočnej strane, pričom v športovom režime vám aj mierne zatiahlo „bočné steny“.
Cez celú palubnú dosku až po dvere sa tiahne interiérové osvetlenie, ktoré takto krásne nemajú zvládnuté v žiadnej spoločnosti. Každý jeden jazdný režim zmení celkové farebné osvetlenie interiéru, no môžete si ho v individuálnom režime aj prispôsobiť podľa svojich predstáv. Zaujímavými boli aj animácie pri zmenách jednotlivých režimov. Všetky dôležité veci si tak vieme nastaviť pomocou infotainmentu.
Ten tvoria dva displeje, ktoré sú opticky spolu prepojené a jeden head-up displej. Displej vodiča ovládame pomocou tlačidiel na volante a vieme si ho prispôsobiť naozaj podľa svojich predstáv. Môžeme na ňom sledovať navigáciu, stav toku energie, priemernú spotrebu a mnoho iného. Hlavný displej je dotykový, no viete ho ovládať aj pomocou krásneho priehľadného otočného tlačidla, ktoré sa nachádza pri riadiacej páke. To sa mi mierne ťažko niekedy stláčalo, no inak ho hodnotím pozitívne.
Vonku ako prvé udrie do očí červená farba, ktorá dostala oficiálny názov „Fire red“, a teda ohnivá červená. Tá evokuje výbušnosť vozidla (samozrejme po výkonnostnej stránke) a celkom aj pripomína farby športových áut, ako napr. Ferrari. Dizajnové prvky M packetu dodávajú tu správnu agresivitu, do inak aj celkom rodinne vyzerajúceho auta. Možno by som ešte privítal aj strešné okno, ktoré vždy autu dodáva na príťažlivosti, minimálne v interiéri. V tom je ale inak celkom dosť miesta, máme tu obrovský kufor, no vzadu na sedenie by podľa mňa ešte mohlo byť zo 5 cm navyše.
Test BMW i5 M60 xDrive Touring: Jazda, výkon a rekuperácia
Jazdiť v tomto aute je splnený sen nejedného obyvateľa tejto krajiny. Ide predsa len o auto, ktorého cena bola v našom prípade viac ako 125-tisíc eur, čo má ďaleko od možností kúpiť si ho pre bežného Slováka. A nesklamalo. Na ceste sa správa profesionálnym dojmom, neexistuje, aby vás v zákrute čo len trošku šmyklo aj pri prudšom zrýchlení, a keď už sme pri tom, tak zrýchlenie je neskutočné. Z 0 na 100 km/h vyštartuje už za 3,9 sekundy, čo nezvládne len tak hocijaké auto. Keď k tomu pridáme ešte instantný výkon vďaka elektromotorom a povestné kopnutie, ktoré ponúkajú najmä elektrické BMW, zážitok pre všetkých členov jazdy je zaručený.
Krásnych 601 koní, ktoré ponúka vozidlo je už len čerešničkou na torte. K tomuto výkonu, ktorému sekunduje krútiaci moment 820 Nm, sa dostanete ale len na 10 sekúnd, a to po stlačení špeciálneho pádla s označením „Boost“ pod volantom. Viem, že by sa to nemalo robiť, no často som tento krásny odpich vyskúšal na svetelných križovatkách, keď som stál ako prvý v rade. Samozrejme s rozumom a v rámci maximálnej povolenej rýchlosti. Ono tomu ale nešlo odolať. Zážitok bol asi na chlp rovnaký, ako pri sedane BMW i5 M60, ktorú som mal rovnako možnosť testovať začiatkom tohto roka.
Zaujímavosťou je aj zvukový prejav auta, ktoré dostalo tzv. Iconic Sound. Ten funguje v jednotlivých jazdných režimoch individuálne, prípadne si ho viete vypnúť. Aj tu sa o zvukovú stránku režimov postaral legendárny skladateľ Hans Zimmer. Samotná rekuperácia vozidla funguje viacerými spôsobmi. Nechýba ani písmenko „B“, ktoré sa nachádza priamo na riadiacej páke, no taktiež si ju viete nastaviť aj pri štandardnom „D“. Elektromobil ponúka aj tzv. One pedal drive, v ktorom vám na pohyb a zastavenie vozidla stačí len jeden pedál, pričom rekuperácia zabezpečí úplné zastavenie auta po pustení plynového pedálu.
Batéria a nabíjanie
Aj v tomto prípade ide o úplne identickú batériu akú môžeme vidieť aj v klasickej i5 M60. Jedná sa o štandardnú lítium-iónovú batériu, ktorá ponúka kapacitu 84,4 kWh (81,2 kWh využiteľných). Dosť pridáva na hmotnosti vozidla, ktorá sa vyšplhala až na 2 425 kg. Kapacitou ide v podstate o nadštandard, no niektoré automobilky, ako napríklad konkurenčný Mercedes-Benz, ponúkajú aj väčšie akumulátory.
BMW i5 M60 xDrive Touring dokážeme nabíjať maximálnym výkonom až 206 kW. To už je naozaj slušné číslo, v porovnaní napríklad s mnou naposledy testovaným MG5 Electric, ktorého maximum bolo na 87 kW, či Peugeot e-2008 GT, ktorý vytiahne maximálne 100 kW. Treba ale poznamenať, že sa bavíme o autách v trošku inej cenovej triede. Za 48 000 € už dnes kúpite aj Hyundai Ioniq 6, ktorý ponúka maximálny výkon nabíjania až na úrovni 233 kW. Oproti nemu má ale BMW iné prednosti.
Auto sme zobrali aj na 200 kW nabíjaciu stanice od GreenWay, kde sme testovali nabíjaciu krivku. Do siete sme ho zapichli 12:15, vytiahli sme ho 12:55. Za tento čas sa nám celkovo nabilo zo 17 na 90 %, pričom nabíjalo sa pred vytiahnutím kábla stále 54 kW výkonom. Znamená to, že za 40 minút sme dobili 73 %. Maximálny výkon dosiahnutý pri nabíjaní bol 188,4 kW.
Test BMW i5 M60 xDrive Touring: Spotreba a dojazd
Už tradične sme sa pozreli aj na tieto dva dôležité parametre, ktoré sú vo svete elektromobility pre bežných ľudí strašiakom. K efektívnej jazde pomáha aj nízky koeficient odporu vzduchu, ktorý je v tomto prípade 0,24. To je veľmi slušné číslo, pričom vyššie spomenutý Ioniq 6 ho má ešte o niečo lepšie, a to 0,21. To, že ide o veľmi výkonné a zároveň celkom ťažké auto vám možno napovedá, že jeho spotreba nebude najnižšia. A máte pravdu, nebola.
Počas testovania sme elektromobil podrobili viacerým typom jázd, pričom sme sa zamerali najmä na tie štandardné – mesto, okresky, diaľnica. Začnime posledným menovaným. BMW sme zobrali na náš Salón Elektromobilov v Trenčíne, kam sme šli po diaľnici. Po zídení z diaľnice nám auto ukazovalo spotrebu 25,1 kWh/100 km. Pri konštantnej 130-tke to bolo 26,7 kWh/100 km, pri 110-tke 21,1 kWh/100 km. Vonku bolo pekne teplo – 22 stupňov Celzia. Priemerne som mal počas testovania spotrebu 23,8 kWh/100 km. Nešetrili sme ho.
Odviezol som sa aj na rovnakej trase – medzi dvoma mestami vzdialenými 20 km, ako na MG5 Electric. Zatiaľ čo MG5 ukazovalo spotrebu krásnych 6,4 kWh/100 km, pri i5 to bolo 14,3 kWh/100 km. V tabuľke si môžete pozrieť, ako dopadlo aj na ďalšom testovacom okruhu, ktorý s každým testovacím autom robí môj kolega Tomáš. Podľa výrobcu sa spotreba nachádza na úrovni 444-506 km, na čo vplýva viacero faktorov. V závislosti od štýlu jazdy by ste tých 400 km mali dať rovnako ako my bez problémov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Galéria
Test BMW i5 M60 xDrive Touring: Záverečné hodnotenie
Tento elektromobil sa naozaj vydaril. To nehovorím ako fanúšik nemeckej automobilky, ale ako človek, ktorý sa v ňom týždeň mohol voziť a vyskúšať asi všetky možné scenáre. Vypichnúť mu môžem tak vysokú spotrebu, no ide o športovo nastavené auto, čomu napovedá aj označenie M60 na zadnej strane vozidla, a preto nemôžme očakávať nejakú ekonomickú jazdu. Na druhú stranu ekologickú áno.
Vonkajšie tvary auta vzbudzujú rešpekt (hlavne podsvietená predná maska), zatiaľ čo vo vnútri sa „topíte v luxuse“. Aj keď stále to nie je i7-ička v tomto ohľade. Ide o veľmi moderné auto s množstvom fyzických tlačidiel, niektorých otočných – iných statických. Nie každý toho môže byť fanúšikom, no ja som sa s týmto systémom naučil pracovať veľmi rýchlo, a na konci testovania som sa už ani nemusel niekedy pozerať, na čo klikám.
Toto auto má v názve aj „touring“, čo znamená, že ho môžete zo sebou zobrať aj na dlhšie trasy. Cesta na nich bude veľmi pohodlná, no zároveň do kufra zmestíte naozaj všetko potrebné, a preto nemusíte robiť kompromisy čo zobrať, a čo naopak nie. Kompromisy ale musíte robiť pri rozhodovaní o aute, ktoré si chcete kúpiť. Za cenu tejto i5-ky totiž viete mať napríklad kľudne aj 2 kusy Tesly Model Y, ktoré ponúkajú podobné parametre. Najväčším rozdielom ale budú použité technológie a kvalita spracovania. Je to teda na vás.
✅
- Dizajn interiéru a exteriéru
- Veľmi rýchle nabíjanie
- Jazdné vlastnosti a špičkové zrýchlenie
- Pohodlie vo vnútri pre všetkých pasažierov
- Úložný priestor
❌
- Väčšie rozmery mierne sťažujú parkovanie v meste
- Vyššia spotreba – najmä diaľničná
- V našej verzii chýba masážna funkcia a strešné okno