MojElektromobil

Pomaly každá automobilka má v ponuke elektromobil a niektoré svoju ponuku rozširujú raketovým tempom, pretože dopyt neustále rastie. Na svetové trhy sa preto aj tento rok dostanú zaujímavé kúsky, ktoré zaujmú nielen dizajnom, ale aj originálnymi prvkami výbavy či jazdnými vlastnosťami. Na aké autá sa teda môžeme tešiť najviac?

Cadillac Lyriq

Dynamické tvary a dôraz na luxus, aj to sú slová, s ktorými sa spája moderný Cadillac. Už to nie je len o obrovskom Escalade s motorom ako z lokomotívy, ale posledné modely sú navrhnuté najmä pre mestské prostredie. Vidno to aj na Lyriqu.

Tento luxusný crossover predstavili pred viac ako rokom a prednedávnom spustili predobjednávky. Cena 58-tisíc dolárov však prilákala toľko ľudí, že Cadillac po 19 minútach predaja ohlásil, že má vypredané na celý rok. Produkčná verzia sa bude pýšiť pohonným systémom s výkonom 254 kW, krútiacimi momentom 440 Nm, 100 kW batériou a dojazdom prinajmenšom 480 kilometrov.

Cadillac Lyriq patrí k luxusnejším crossoverom / Foto: Cadillac

Ford F-150 Lightning

Ďalší americký mastodont, ktorý bude jazdiť na elektrinu. Ford má s týmto modelom našliapnuté, aby v rebríčkoch predajov atakoval prvé miesta najmä v USA. Američania milujú pick-upy. Napokon, séria F je už 44 rokov najpredávanejší model v tomto segmente, a tak niet divu, že sa vo Forde rozhodli elektrifikovať aj túto stodolu na kolesách.

Na Lightning už evidujú vyše 200-tisíc rezervácií. Dojazd základnej verzie má byť 370 kilometrov, čo na také veľké auto nie je zlá hodnota, a v ponuke majú byť aj články s väčšou kapacitou, s ktorou má mať dojazd takmer 500 km.

Ford s týmto pick-upom môže ovládnuť trh/ Foto: Ford

Genesis GV60

Aj Genesis sa zaviazal, že do roku 2025 bude jeho portfólio plne elektrické. Jedným z prvých v ponuke tak bude elektrický crossover GV60, ktorý na trh príde v 3 verziách, pričom všetky budú disponovať ultra rýchlym nabíjaním. Genesis GV60 je po modeloch Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 tretím koncernovým elektromobilom, ktorý vyrástol na novej platforme E-GMP určenej špeciálne pre elektromobily.

Všetky modely budú vybavené batériou s kapacitou 77,4 kWh. Základná verzia RWD ponúka výkon 168 kW, krútiaci moment 350 Nm a odhadovaný dojazd 451 km (cyklus sa neuvádza). Verzia AWD disponuje výkonom 234 kW, krútiacim momentom 605 Nm a odhadovaným dojazdom 400 km. Top verzia Performance má výkon 320 kW/360 kW (v režime Boost), krútiaci moment 605 Nm/700 Nm (v režime Boost) a odhadovaný dojazd 368 km.

Genesis GV60 bude mať aj driftovací mód | Foto: Genesis

GMC Hummer EV Pickup (EV³ˣ)

Príjemným zjavom na trhu je aj reinkarnovaný Hummer, ktorý predstavil pick-up inšpirovaný dizajnom predošlých ikonických modelov. Nebude lacný. V predpredaji stál vyše 110-tisíc dolárov (97-tisíc €), ale po desiatich minútach automobilka ohlásila, že má produkciu na rok 2022 vypredanú, čo značí, že zákazníci sú ochotní investovať aj do drahších kúskov a nekupujú len malé mestské autá. Elektrický Hummer bude mať 1 000 koní a dojazd by mal prekročiť 550 kilometrov na nabitie.

Hummer vsadil na overené tvary | Foto: GMC

Mercedes-Benz EQE

Mercedes má v ponuke už zopár „zelených“ kúskov, no tento stredne veľký sedan príde s 90 kWh batériou, ktorá ponúka dojazd 660 km a 292 koní s jedným motorom RWD. Vo vnútri EV sa EQE veľmi podobá EQS aj vďaka masívnemu dotykovému displeju.

Dizajn zaujme každého | Foto: M-B

NIO ET5

Tesla má v Číne seriózneho konkurenta v podobe Nia. Táto značka do Európy ani do USA autá nedováža, ale v Ázii ide o pomerne známu firmu, ktorá sa teší čoraz väčšej obľube zákazníkov. Model ET5 má mať dojazd až 1 000 kilometrov a Nio dokonca intenzívne ladí systémy, aby sa z novinky stalo autonómne auto nielen na cestách v meste, ale aj na diaľnici či okresných cestách.

LiDAR technológia v spojení NIO Aquila Super Senzing a NIO Adam Super Computing a s ďalšou armádou rôznych ďalších senzorov by mu k tomu mala dopomôcť.

Do Európy sa nedostane, ale je krásny / Foto: NIO

Nissan Ariya

Auto má mať dojazd 500 km a na výber budú batérie s kapacitou 63 kWh a 87 kWh. V ponuke bude dokonca nielen verzia s pohonom dvoch, ale aj všetkých kolies, a tak s autom pokojne môžete zdolávať náročný terén. Do auta integrovali aj systém ProPiLOT s technológiou Navi-link, ktorý sleduje premávku, udržiava vás v strede jazdného pruhu a pomocou prepracovaného systému máp predikuje výjazdy a zákruty.

Nissan myslel aj na detaily, a tak môžete napríklad prepnúť na digitálne spätné zrkadlo, pokiaľ máte plne naložený kufor a náklad vám tak blokuje výhľad za auto.

Nissan zaujme tvarmi aj dojazdom / Foto: Nissan

Polestar 3

Bude päťmiestny SUV elektromobil, ktorý má konkurovať vozidlám ako Audi e-tron alebo Tesla Model X. Bude sa teda pohybovať aj v podobnej cenovej hladine. Konkrétne špecifikácie zatiaľ nie sú známe, ale zatiaľ sa hovorí o 103 kWh batérii a o dojazde atakujúcom 600 kilometrov na jedno nabitie.

Vozidlo by malo mať výkon slušných 450 kW. Zrejme sa dočkáme aj 800 V architektúry, a teda vysokých nabíjacích výkonov cez 150 kW a napríklad aj technológie V2G. Tento model budú vyrábať hneď dve fabriky. Okrem tej v meste Ridgeville v Južnej Karolíne bude kompletizovaný aj v Číne v Čcheng-te, a práve odtiaľ sa bude voziť do Európy. Výroba by sa mala začať koncom roka 2022.

Polestar 3 onedlho dorazí na trh / Foto: Polestar
Polestar 3 onedlho dorazí na trh | Foto: Polestar

Subaru Solterra

Kompaktné SUV vzniklo zo spoločného projektu s Toyotou. V základe bude Solterra od Subaru dostupná vo verzii s pohonom predných kolies a elektromotorom s výkonom 150 kW. V ponuke bude aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies a dvojicou elektromotorov s výkonom po 80 kW. Systémový výkon tejto verzie teda predstavuje 160 kW.

Články akumulátora budú mať kapacitu 71,4 kWh. V prípade verzie s pohonom predných kolies by mala garantovať dojazd približne 530 kilometrov (WLTP). V prípade verzie s pohonom všetkých kolies sa uvádzaný dojazd zníži na 460 kilometrov. Podporovaný bude nabíjací výkon 150 kW. Predávať sa bude v USA aj Európe od polovice roka.

Elektromobil už má aj Subaru | Foto: Subaru
Elektromobil už má aj Subaru | Foto: Subaru

Porsche Macan

Ďalšia generácia obľúbeného a úspešného Macanu bude elektrická, čo potvrdilo aj Porsche. Technickým základom SUV bude platforma PPE využívajúca 800-voltovú technológiu, v hre sú nateraz verzie s pohonom zadných kolies i modely 4×4.

Najobľúbenejšie Porsche u zákazníkov dostane elektromotor. | Foto: Porsche

VW ID. Buzz

Dodávky od Volkswagenu si počas niekoľkých dekád, čo sa vyrábajú. Obľúbili stovky tisíc ľudí. Pripravovaný van ID by malo stáť na platforme MEB. Malo by dostať doposiaľ najväčšiu batériou určenou pre túto architektúru. Portál InsideEVs hovorí o kapacite 110 kWh, čo by malo vystačiť na asi 500 km. Elektrický van má byť dostupný v osobných aj úžitkových vyhotoveniach.

Turstami milovaný karavan bude po novom s výkonným elektromotorom. | Foto: VW

Tesla Cybertruck

Azda najočakávanejší model na poli elektromobilov je práve Cybertruck, ktorý láka aj udivuje radikálne odlišným dizajnom. Navyše ide o pick-up, ktorý bude najmä na trhu v USA istotne lámať predajné rekordy, najmä potom, čo sa objavili informácie o inováciách, ktoré ohlásili konkurenti.

Tento truck bude môcť dokonca ťahať náklad s hmotnosťou 6 ton, čo je veľkou devízou. Obrovská Tesla navyše dostane štyri motory, „krabie“ riadenie všetkých kolies a iné technické finesy. Pokojne tak môže ísť o najpodarenejší projekt Elona Muska, o čom svedčí aj 80 miliárd dolárov, ktoré natiekli do firemnej kasy z predobjednávok…

Cybertruck je azda najočakávanejší kúsok / Foto: Tesla
Cybertruck je azda najočakávanejší kúsok | Foto: Tesla

Toyota bZ4X

Tento crossover má odvážne tvary. Okrem mohutnej ochrany prahov a blatníkov zaujme aj množstvom aerodynamických prvkov. Má aktívne lamely v úzkej prednej maske, otvory regulujúce prúdenie vzduchu v oblasti kolies, kompletne prekrytý podvozok alebo strešný spojler typu Ducktail a difúzor. Základnú verziu poháňa zadný elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 265 Nm.

Verzia s pohonom oboch náprav využíva dva elektromotory, každý s výkonom 80 kW, čo dáva systémový výkon 160 kW, podporených krútiacim momentom 336 Nm. Slabšia verzia zrýchli na stovku za 8,4 sekundy, výkonnejšia skráti túto disciplínu na 7,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch limitovaná na 160 km/h. Akumulátor s využiteľnou kapacitou 71,4 kWh má podľa normy WLTP zabezpečiť dojazd 450 km. Zvládne nabíjanie s výkonom 150 kW a na trhu by mala byť dostupná v druhej polovici roka.

Svoj elektromobil konečne uvedie aj Toyota / Foto: Toyota
Svoj elektromobil konečne uvedie aj Toyota | Foto: Toyota

Volkswagen ID.5

Elektrické SUV-kupé bude dostupné už s jednotnou 77 kWh batériou pre všetky ponúkané výkonnostné verzie. Pri ID.5 zabezpečuje pohon elektromotor na zadnej náprave, ktorý má výkon 174 koní alebo 204 koní.

ID.5 GTX má pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi, ktoré spolu poskytujú systémový výkon 299 koní. V závislosti od konkrétnej motorizácie má dojazd podľa metodiky WLTP dosahovať 480 kilometrov (verzia GTX), respektíve 520 kilometrov.

Ďalší z radu modelov ID / Foto: VW
Ďalší z radu modelov ID | Foto: VW

A6 e-tron

Opulentný sedan poteší najmä klientov, ktorí hľadajú svižnú jazdu v reprezentatívnom aute. Štvordverový sedan bude postavený na platforme PPE, ktorú Audi vyvíja v spolupráci s Porsche. Systém má pracovať pri 800-voltovom napätí. Koncept disponoval dvomi elektromotormi so spoločným výkonom 350 kW (476 k) a krútiacim momentom 800 Nm, energiu im dodávala batéria s kapacitou 100 kWh, ktorá by mala mať dojazd až 700 km.

Audi pôsobí agresívne aj z profilu | Foto: Audi

BMW iX1 a BMW i7

Aj BMW postupne dopĺňa ponuku elektromobilov. Už v súčasnosti majú v ponuke niekoľko modelov, no malinkaté mestské SUV ešte chýba. Stáť by malo na základoch najmenšieho SUV v ponuke – X1. Najmenší vyvýšený elektromobil sa už intenzívne testuje, no o jeho parametroch zatiaľ takmer nič nevedno. Len to, že by malo mať pohon oboch náprav, ale dostupné by malo byť aj len ako predokolka.

V Mníchove taktiež pracujú aj na vlajkovej lodi. Maskované prototypy limuzíny i7 už testujú s z BMW vypustili správu len o normovanej spotrebe, ktorá by sa mala pohybovať na úrovni 19,5 až 22,5 kWh/100 km. Pohonné ústrojenstvo by malo zdieľať komponenty s modelom BMW iX.

Výkonná opulentná limuzína bude jazdiť na elektrinu | Foto: BMW

Hyundai Ioniq 6

Tento koncept zaujme hlavne dizajnom. Technika by mala vychádzať z koncernovej Kie EV6. Malo by byť osadené na platforme E-GMP pracujúcej s 800-voltovou architektúrou. Energiu by mali dodávať akumulátoy s kapacitou 58,0 a 77,4 kWh. Výkon by mohol pokrývať rozpätie 170 a vrcholné verzie by mali mať až 585 koní.

Originálny dizajn je pre Hyundai typický |  Foto: Hyundai

Lexus RZ 450e

V aute bude dvojica elektromotorov, ktoré by mali dosahovať výkon 200 koní. Batéria bude asi kopírovať prvý model od Toyoty – bZ4X , čo by znamenalo kapacitu 72,8 kWh. Lexus však bude s týmto autom cieliť na solventnejšiu klientelu a Toyota sa so svojím SUV postará o ostatných zákazníkov.

Obrovská maska zaujme na prvý pohľad | Foto: Lexus

Lotus Type 132

Má byť postavený na novej platforme a pracovať s 800-voltovou architektúrou. Doterajšie informácie hovoria o batériách s kapacitou 92 alebo 120 kWh. Britská automobilka sa preslávila produkciou ľahkých, výkonných a rýchlych áut a aj preto v minulosti sľubovala zrýchlenie za 3, no s SUV to bude enormne náročné…

Veľké SUV Lotus vyrobí prvýkrát. | Foto: Lotus

Maserati MC20

Superšport z talianska majú poháňať tri elektromotory. Ich spoločný výkon má presahovať hranicu 700 koní. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má zabrať 2 sekundy, čím by sa zaradilo medzi absolútnu špičku. Kapacita článkov akumulátorov nepoznáme.

Superšportový kúsok zrýchli na stovku za 2 sekundy. | Foto: Maserati

Na ktorý elektromobil sa v tomto roku tešíte vy? Pridajte svojho favorita do komentárov.

Náš tip
Lyžovačka elektromobilom: Ktoré strediská na Slovensku ponúkajú nabíjačku?
JAR
14. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+