Elektrické vozidlá rýchlo získavajú na popularite, no niektorí potenciálni kupci stále váhajú. Jedným z hlavných dôvodov je pomalé nabíjanie elektromobilov. Zatiaľ čo vodiči sú dnes zvyknutí naplniť palivovú nádrž za menej ako päť minút, pre mnohých ľudí znamená väčšia dĺžka nabíjania obmedzenie slobody a určité skomplikovanie života, opak je však pravdou.
Čas potrebný na dobitie je rovnica, ktorá do značnej miery závisí od dvoch premenných: najmä výkonu nabíjačky a kapacity samotnej batérie.
Nabíjačky rozdeľujeme na 2 základné typy:
- AC – Striedavý prúd – nabíjanie je pomalšie a lacnejšie. Úplné nabitie EV pomocou AC nabíjačky trvá približne 6-12 hodín.
- DC jednosmerný prúd – nabíjanie je rýchlejšie a drahšie. Najmodernejšie rýchlonabíjacie stanice často dokážu nabiť batériu EV na 80 percent, čo môže priniesť stovky kilometrov dojazdu, za približne 30 minút. (Akonáhle je batéria nabitá na 80 percent, rýchlosť nabíjania sa spomalí, aby sa batéria nepoškodila.)
Na prvý pohľad sú tie časy mimoriadne dlhé, pre drvivú väčšinu šoférov to však nepredstavuje žiadne obmedzenie. Teraz si vysvetlíme, že prečo je to tak.
Hlavný rozdiel je vo všeobecnom prístupe k nabíjaniu. Ak vlastníme štandardný spaľovák, jazdíme až kým nemáme prázdnu nádrž a následne navštívime neďalekú pumpu buď pri dome, na ktorej sme navyknutí tankovať, alebo najbližšiu pumpu po ruke v prípade dlhšej cesty. Spôsob rozmýšľania sa však mení, ak vlastníme elektromobil. Nabíjame ho ako telefón, takzvaným, príležitostným nabíjaním.
Využívanie AC nabíjania v praxi
Približne 90 % nabíjaní sa v praxi uskutoční cez pomalšie AC nabíjačky a nabíja sa najmä v noci. Nabíjame teda najčastejšie doma cez noc, keď je dopyt po elektrine nižší, čiže cena za nabitie je taktiež nižšia. Nabitie je ekologickejšie, pretože prevádzkovatelia siete musia menej čerpať zo záložných elektrární. Pomalým nabíjaním si zároveň predlžujeme životnosť batérie.
V prípade, že nabíjame cez deň, deje sa tak najčastejšie na pracovisku. Cena tarifu je o niečo vyššia, ale aj tak v porovnaní so spaľovákom ušetríme veľa peňazí. Bezplatné AC nabíjanie začínajú dokonca ponúkať obchodné reťazce (Billa), alebo reštaurácie. Podnikatelia dúfajú, že počas bezplatného nabíjania na parkovisku strávite v ich obchode čas a nakúpite.
AC nabíjanie využívame teda v drvivej väčšine prípadov a to najmä doma, alebo sa naučíme nabíjať príležitostne napríklad počas nakupovania.
DC nabíjanie v praxi
Rýchlonabíjanie využívajú majitelia elektromobilov najmä počas dlhých ciest. DC nabíjačky sa nachádzajú najmä na odpočívadlách vedľa diaľnic.
Za 30 minút si vieme na priemernej dnešnej batérii zabezpečiť cca 300 kilometrový dojazd. Rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom je, že si musíme cestu lepšie naplánovať. Naplánujeme si teda miesta, kde budeme mať prestávku, počas ktorej nabijeme auto a spojíme ju s inou aktivitou. Počas prestávky sa napríklad naobedujeme, alebo si vypijeme kávu.
Skúsení diaľkoví šoféri sú vo väčšine prípadov naučení pravidelne oddychovať po približne 2-3 hodinách jazdy, aby si natiahli chrbát, vystreli kolená a išli na toaletu. V prípade, že majú cestu dobre naplánovanú, tak nemajú žiadnu časovú stratu.
Napríklad vodiči vozidiel ŠKODA iV môžu využiť POWERPASS na jednoduchý prístup k najväčšej rýchlonabíjacej sieti v Európe s viac ako 2 000 nabíjacími miestami, ktorá v kombinácii s ďalšími verejnými nabíjacími stanicami ponúka celkovo viac ako 260 000 nabíjacích miest. Rýchlonabíjačky prevádzkujú na Slovensku napríklad spoločnosti Greenway, ejoin a ZSE Drive. V prípade cestovania za hranice sú to Shell alebo Ionity.
Zhrnutie
Majitelia elektromobilov ich najčastejšie nabíjajú na pomalších a lacnejších AC nabíjačkách doma, alebo príležitostne počas nákupu a necítia sa nijako obmedzovaní, dokonca sú oslobodení od návštev čerpacích staníc. V prípade dlhšej cesty si nabíjanie naplánujeme na DC rýchlonabíjačkách a aby sa nám cesta nepredĺžila využijeme pauzu na oddych, ktorý je pri dlhších cestách aj tak nevyhnutnosťou.
Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.
„AC nabíjačky trvá približne 6-12 hodín.“ by som poopravil ze trva 1-12h. Ak mate Zoe I s AC22kw a 25kwh bat je za hodinku nabite, ak s 40kwh je za 1:45. Ak mate eUP I s 18kwh tiez je za 2h na AC nabite, novy eUP/Citigo za 4-5h, vacsina novych aut s AC11kw su do 4-6h nabite. A rec je o nabiti 0/10-90/100% co v praxi nebyva. Z toho si viete oodvodit ze EV sa zvlada a bude cim dalej viac s rozsirovanim AC stlpikov priebezne nabijat pocas akehokolvek parkovania cize sa nestraca cas nabijanim vobec. Ak v meste/primeste ked najazdim 50km tak s AC11kw stacia 2x30min ACparkovania, ak 100km tak 4x, aby som doplnil v meste (aj ked byvam v panelaku na sidlisku) co za den miniem. Alebo jedno dlhsie stravene v OC nabije na 3-7dni chodenia okolo komina.
Pri DC ak sa nejedna o tisicekm cestu, tak sa nabija len tolko aby sa doslo do ciela/domov. Jednak kvoli casu jednak kvoli cene. Ak mam BEV s efektivnym dojazdom 300-400km, tak pri KE-BA potrebujem pocas cesty dobit 100-150km aby som dosiel co dnes znamena na UFC podla auta 6-15min. Aj so starym BEV s DC50kw je to max. 30-40min co moze byt trebars obed cestou. Na cestu spat do plna sa nabije v cieli na AC pri parkovani/nocovani.
Všetko je pravda, ale horšia situácia nastáva, ak je cieľom nejaký zapadákov, kde je jediná AC nabíjačka a tá môže byť buď funkčná alebo nefunkčná. Keď je nefunkčná a prídem takmer s prázdnou, tak potom babo raď. Ak sa nechcem strápňovať pred cudzími ľuďmi a prosiť ich o (niekoľkohodinové) nabíjanie z ich zásuvky, tak zostáva len cesta do mesta alebo k inej nabíjačke a tam strávenie značného času.
Nastastie tych zapadakovov bez aspon AC stlpika uz prakticky niet. A prist do takeho zapadakova s takmer prazdnou je vlastna hlupost. Nabijem sa predsa pred zapadakovom ked viem ze don idem, ved isto nieje 300km od nabky, aby som tam dosiel na vypary. 😉
Práveže tam AC stĺpik je, ale nefungoval, a operátor ho v rozumnom čase nevedel spojazdniť a podľa webu nefunguje dodnes, takže je to okresné mesto bez akéhokoľvek verejného nabíjania. S prázdnou som tam neprišiel, ale s poloplnou, ale potreboval som na ďalší deň pokračovať ďalej na iné miesto úplne bez možnosti nabíjania (podľa webu samé nefunkčné nabíjačky).
V každom prípade nemôžem povedať, že by bolo používanie EV bez obmedzení časových alebo iných, pokiaľ človek necestuje iba medzi veľkomestami.