MojElektromobil

Dojazd sa stal jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré vodiči zvažujú pri kúpe elektromobilu. Schopnosť prekonať dlhé vzdialenosti bez zastavenia kvôli nabíjaniu je rozhodujúca pre životaschopnosť elektrických vozidiel, najmä vzhľadom na to, že verejná nabíjacia infraštruktúra má pred sebou ešte dlhú cestu, kým sa vyrovná pohodliu, ktoré ponúkajú čerpacie stanice.

To, či vodiči naozaj potrebujú auto, ktoré dokáže prejsť viac ako 500 kilometrov s plnou batériou, je iná vec, keďže priemerný Európan prejde na aute 11 300 kilometrov, pričom tento počet neustále klesá vďaka lepšej hromadnej doprave a častejšej práci v online priestore. Elektromobily so štandardným dojazdom nad 400 km, teda nabíjame približne 2-3 krát mesačne a štatisticky 90 % nabití sa uskutoční na súkromnej nabíjačke doma, alebo v práci.

Napriek tomu väčšina z nás chce mať možnosť pohodlne cestovať na veľké vzdialenosti – či už ide o návštevu rodiny alebo dovolenku. Keďže sa tieto veľké cesty nestávajú príliš často je rozumnejšie si počas cesty dopredu naplánovať 20-30 minútové nabíjanie a vypiť si kávu ako investovať tisíce EUR navyše do vozidla s väčším dojazdom.

Noví majitelia elektromobilov po čase zistia, že reálny dojazd býva podstatne kratší ako dojazd uvedený výrobcom (niekedy aj o 20 %). Dôvodom je, že testy sa vykonávajú pri ideálnych podmienkach na jazdu, ktoré je v reálnom svete takmer nemožné dosiahnuť, Výsledky testovania reálnych dojazdov s oficiálnymi od výrobcov si môžete pozrieť TU.

Najvýznamnejšie faktory ovplyvňujúce reálny dojazd elektromobilov

Pri jazde v reálnom svete existuje významná kombinácia faktorov, ktoré ovplyvnia dojazd vozidla. Tie obsahujú:

Vonkajšia teplota: batérie fungujú najlepšie v horúčave, takže ak je vonku chladno, z batérie dostanete menej energie a navyše budete chcieť vykurovať aj auto, ktoré spotrebúva elektrinu

Rýchlosť: Jazda rýchlosťou 80 km/h v porovnaní s 110 km/h môže zvýšiť váš dojazd až o 25 %.

Spotreba vo vnútri auta: dojazd trochu ovplyvní doplnková spotreba energie, ako je klimatizácia. Napríklad rádio, svetlá a stierače čelného skla nemajú na dojazd badateľný vplyv. V zime, pomôže dojazdu predhrievanie vozidla počas pripojenia k nabíjačke.

Topografia: jazda do stúpania, dokonca aj mierneho, ovplyvní dojazd. Proti tomu môžete použiť rekuperačné brzdenie (energia rekuperovaná pri spomalení), ale celkovo kopcovité jazdy spotrebujú viac energie batérie ako jazda po rovnej ceste.

Hmotnosť: čím je vaše auto ťažšie – od cestujúcich alebo batožiny – tým viac energie potrebuje na pohyb; váš dojazd bude ovplyvnený nákladom, ktorý nesiete, hoci ak nemáte mimoriadne ťažké užitočné zaťaženie, zníženie dojazdu nie je príliš viditeľné.

Vek batérie: je pravda, že skladovanie energie v batérii sa časom a po mnohých nabíjacích cykloch znižuje, no zistilo sa, že staršie elektrické vozidlá, ktoré najazdili veľa kilometrov, stále poskytujú veľmi podobný dojazd, ako keď boli nové. o niekoľko percent menej kilometrov, keď starnú. Dnešné batérie bez problémov vydržia viac ako 500 000 kilometrov s pôvodnou kapacitou nad 80 %.

Štýl jazdy: ak zrýchlite pomaly a necháte auto spomaliť pomocou regeneratívneho brzdenia (čím ušetríte náklady na brzdové doštičky) namiesto použitia bŕzd, môžete výrazne zvýšiť dojazd v porovnaní s prudkým zrýchľovaním a brzdením.

Reálny dojazd je teda častokrát nižší ako oficiálny, ale dnešné batérie znesú naozaj veľa. Kapacita batérii sa každoročne zlepšuje, ale na 1000 kilometrové reálne dojazdy si ešte budeme musieť pár rokov počkať. Dôležitejšie ako dojazd sú však možnosti nabíjania počas dlhších ciest, keďže dnešné nabíjačky zvládnu dobiť batériu na 80 % kapacity za 20 až 30 minút. Pauzy si predsa robíme aj keď jazdíme na spaľováku každé 2-3 hodiny.

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

27. augusta 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

7 odpovedí na “Aký je reálny dojazd elektromobilov? | Mýty a fakty”

  1. Vonkajšia teplota: „batérie fungujú najlepšie v horúčave“ ??? Pokial viem najlepsie funguju pri 20C, extrem ani jednym smerom im nerobi dobre. Ledaze za horucavu povazujete 20C. 🙂

    Rýchlosť: „80/110 km/h môže zvýšiť váš dojazd až o 25 %.“ Z mojich skusenosti skor o 50%. 50-60/110 aj o 90-100% oproti 110 na dialnici, takze v nudzi naozaj staci znizit podstatne rychlost pre dojdenie k nabke.

    Spotreba vo vnútri auta: Klimatizacia malo, neoplati sa varit v aute. Kurenie v zime viac, ale pri suvislych dlhych cestach nie az tak velmi (udrzovanie tepla nieje az tak narocne), ako sustavne rozkurovanie pri pochodzkach v meste. Vtedy sa oplati lepsie obliect, resp. nevyzliekat. 🙂

    Topografia: Pokial je start/ciel v rovnakej nadmorskej vyske tak topografia nema taky vplyv ako pri spalovakoch vdaka rekuperacii. Niekedy mam dokonca za kopcom vacsi dojazd ako pred kopcom. 🙂 Ale protivietor je zla, nepekna vec. 🙁

    Hmotnosť: Nema az taky vplyv na spotrebu ako u spalovakov, lebo tazsie auto viac rekuperuje.

    Štýl jazdy: Kratka intenzivna akceleracia nema velky vplyv na spotrebu, ak sa po nej brzdi rekuperaciou. S EV sa obieha uzasne.

    V meste a na okreskach, kde je vela brzdenia rekuperaciou pred obcami a na obmedzeniach rychlosti nieje problem prekonat papierovy dojazd od vyrobcu.

    A pri dalekych cestach na celkovy cas viac vplyva kvalita rychlosti nabijania nez dojazd resp. velka kapacita bat. Velka husta bat ma mensi rozsah max nabijacieho vykonu ako mala s mensou hustotou. Takze suhlas ze pri obcasnych dalekych cestach je lepsie si naplanovat nejaky ten cas navyse/zastavky, ako kupovat zbytocne velku bat/dojazd ktora 99% casu nebude vyuzivana.

    • Rýchlosť vidím ako najväčší problém elektromobilov. Rýchlosť 50-60 je ideálna po meste, ale mimo mesta je všetko nižšie ako 90 nebezpečné. Také auto vytvára zápchu na ceste, všetci ho chcú a musia obehnúť za každú cenu a vytvárajú pre seba jednorazové nebezpečenstvo, ale pre dotyčné auto je to trvalé nebezpečenstvo. So značkou autoškoly na streche to ešte tolerujú, ale bez tej značky je nebezpečné ísť pomaly.

      Podobne na diaľnici, ak to nie je kamión, u ktorého sa pomalšia jazda očakáva, tak je rýchlosť 110 veľmi nebezpečná. Jednoducho bežný vodič neočakáva, že moderné auto pójde o 30 pomalšie ako celé okolie. Z toho tak trochu vyplýva určitá diskvalifikácia, že elektromobil nepatrí na diaľnicu a má sa dobrovoľne trmácať radšej po okreskách deväťdesiatkou.

      • Nezmysel. Na okreskach EV krakuje, obieham vsetko co dobehnem rychlostou 95, aj dlhe kolony za kamionmi na 2-3x a vsetky spalovaky vratane luxusnych zanecham za sebou. Splaovaky proste nemaju tu okamzitu akceleraciu ako EV aby obehli na kratkom useku (jazdil som predtym roky V6 aj V8 benziny, tak to viem posudit, myslim bezne auta nie supersporty).
        Na dialnici aj EV chodia 130-140+. Ja chodievam 106 na tempomate a aj tak obieham kopu spalovacich osobakov, ludia/firmy jazdia na spotrebu.
        O znizeni rychlosti som pisal v pripade krajnej dojazdovej nudze. Ktoru som ja zatial nikdy nemal. Ale to iste robi aj spalovak ked ide „na vypary“ ze netlaci na pilu aby dosiel k pumpe.

        • Tak neviem, v akej to je krajine, ale na Slovensku, ak idem 95 mimo obec, tak ma všetci obiehajú. A obiehať rýchlosťou 106 na diaľnici niečo iné ako kamióny s obmedzovačom, to je z nejakého iného vesmíru.

          • Tak hovorim o vychodnej polke SK kde denne jazdim ja a kde sa asi jazdi na spotrebu. Bohaci okolo BA resp.zap. SK mozno ficia bez ohladu na spotrebu a pokuty 200 ci dialnica ci okreska. My na to nemame. Ale s EV tych blavakov v nadupanych fosil BMW a Medakoch co sa napr. na Donovaloch, alebo Certovici tahaju za nakladakom v kolone hravo obehnem v ramci predpisov, lebo zrychlim z 50-70 na tych 95 prakticky okamzite ked zbadam prilezitost zobrat 2-3 auta z kolony a nakoniec aj ten nakladak v cele pelotonu. 🙂

  2. Pekný článok. Optimálna vonkajšia teplota je okolo 20 stupňov. Vyššia teplota batérie síce zvyšuje jej kapacitu ale znižuje jej životnosť. Závislosť spotreby na rýchlosti dosť silno závisí aj na aerodynamike auta. Z mojej skúsenosti (Hyundai Ioniq) do nejakých 80-90 km/h nebadám nárast spotreby. Pri nižších rýchlostiach už nie je zanedbateľná klimatizácia, svetlá, elektronika, stierače a pod. Spotrebu silno ovplyvňuje rozdiel nadmorských výšok začiatku a konca trasy ale zanedbateľne topológia na ceste (ak je rekuperácia účinná). Nepoužívanie mechanických bŕzd nie je až taký bonus. Po štyroch rokoch jazdenia mám brzdy dosť zhrdzavené a podľa servisu Hyundai bude potrebná výmena. S tým mal výrobca počítať a považujem to za výrobnú vadu.. Obsadenie auta (vyššia hmotnosť) má, podľa mojich skúseností, zanedbateľný vplyv. Oveľa horší je protivietor a vysoká rýchlosť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+