MojElektromobil

Dojazd sa stal jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré vodiči zvažujú pri kúpe elektromobilu. Schopnosť prekonať dlhé vzdialenosti bez zastavenia kvôli nabíjaniu je rozhodujúca pre životaschopnosť elektrických vozidiel, najmä vzhľadom na to, že verejná nabíjacia infraštruktúra má pred sebou ešte dlhú cestu, kým sa vyrovná pohodliu, ktoré ponúkajú čerpacie stanice.

To, či vodiči naozaj potrebujú auto, ktoré dokáže prejsť viac ako 500 kilometrov s plnou batériou, je iná vec, keďže priemerný Európan prejde na aute 11 300 kilometrov, pričom tento počet neustále klesá vďaka lepšej hromadnej doprave a častejšej práci v online priestore. Elektromobily so štandardným dojazdom nad 400 km, teda nabíjame približne 2-3 krát mesačne a štatisticky 90 % nabití sa uskutoční na súkromnej nabíjačke doma, alebo v práci.

Napriek tomu väčšina z nás chce mať možnosť pohodlne cestovať na veľké vzdialenosti – či už ide o návštevu rodiny alebo dovolenku. Keďže sa tieto veľké cesty nestávajú príliš často je rozumnejšie si počas cesty dopredu naplánovať 20-30 minútové nabíjanie a vypiť si kávu ako investovať tisíce EUR navyše do vozidla s väčším dojazdom.

Noví majitelia elektromobilov po čase zistia, že reálny dojazd býva podstatne kratší ako dojazd uvedený výrobcom (niekedy aj o 20 %). Dôvodom je, že testy sa vykonávajú pri ideálnych podmienkach na jazdu, ktoré je v reálnom svete takmer nemožné dosiahnuť, Výsledky testovania reálnych dojazdov s oficiálnymi od výrobcov si môžete pozrieť TU.

Najvýznamnejšie faktory ovplyvňujúce reálny dojazd elektromobilov

Pri jazde v reálnom svete existuje významná kombinácia faktorov, ktoré ovplyvnia dojazd vozidla. Tie obsahujú:

Vonkajšia teplota: batérie fungujú najlepšie v horúčave, takže ak je vonku chladno, z batérie dostanete menej energie a navyše budete chcieť vykurovať aj auto, ktoré spotrebúva elektrinu

Rýchlosť: Jazda rýchlosťou 80 km/h v porovnaní s 110 km/h môže zvýšiť váš dojazd až o 25 %.

Spotreba vo vnútri auta: dojazd trochu ovplyvní doplnková spotreba energie, ako je klimatizácia. Napríklad rádio, svetlá a stierače čelného skla nemajú na dojazd badateľný vplyv. V zime, pomôže dojazdu predhrievanie vozidla počas pripojenia k nabíjačke.

Topografia: jazda do stúpania, dokonca aj mierneho, ovplyvní dojazd. Proti tomu môžete použiť rekuperačné brzdenie (energia rekuperovaná pri spomalení), ale celkovo kopcovité jazdy spotrebujú viac energie batérie ako jazda po rovnej ceste.

Hmotnosť: čím je vaše auto ťažšie – od cestujúcich alebo batožiny – tým viac energie potrebuje na pohyb; váš dojazd bude ovplyvnený nákladom, ktorý nesiete, hoci ak nemáte mimoriadne ťažké užitočné zaťaženie, zníženie dojazdu nie je príliš viditeľné.

Vek batérie: je pravda, že skladovanie energie v batérii sa časom a po mnohých nabíjacích cykloch znižuje, no zistilo sa, že staršie elektrické vozidlá, ktoré najazdili veľa kilometrov, stále poskytujú veľmi podobný dojazd, ako keď boli nové. o niekoľko percent menej kilometrov, keď starnú. Dnešné batérie bez problémov vydržia viac ako 500 000 kilometrov s pôvodnou kapacitou nad 80 %.

Štýl jazdy: ak zrýchlite pomaly a necháte auto spomaliť pomocou regeneratívneho brzdenia (čím ušetríte náklady na brzdové doštičky) namiesto použitia bŕzd, môžete výrazne zvýšiť dojazd v porovnaní s prudkým zrýchľovaním a brzdením.

Reálny dojazd je teda častokrát nižší ako oficiálny, ale dnešné batérie znesú naozaj veľa. Kapacita batérii sa každoročne zlepšuje, ale na 1000 kilometrové reálne dojazdy si ešte budeme musieť pár rokov počkať. Dôležitejšie ako dojazd sú však možnosti nabíjania počas dlhších ciest, keďže dnešné nabíjačky zvládnu dobiť batériu na 80 % kapacity za 20 až 30 minút. Pauzy si predsa robíme aj keď jazdíme na spaľováku každé 2-3 hodiny.

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

27. augusta 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+