Nabíjanie elektromobilov nie je žiadnym komplikovaným úkonom. Síce sú s tým spojené základy, ktoré by mali majitelia elektrických áut ovládať, no v praxi nejde o krkolomné veci. Poďme si priblížiť niektoré základy spojené s nabíjaním elektromobilov.
Nabíjacie porty elektromobilov
Elektromobily môžu byť vybavené rozličnými typmi nabíjacích portov. V praxi sa môžete stretnúť s týmito verziami:
- Type 2 – hovorovo sa nazýva aj Mennekes, podľa jeho výrobcu. Od roku 2013 je Type 2 európskym nabíjacím štandardom. Podporujú ho napríklad elektromobily značky Tesla.
- CCS (Combo Charging System) – jedná sa o kombinovaný systém nabíjania, ktorý podporuje nabíjanie jednosmerným (DC) aj striedavým prúdom (AC). Je odvodený z konektorov typu SAE J1772 a Type 2. Tento štandard podporuje väčšina automobiliek
- CHAdeMO – tento štandard podporujú japonské automobilky
![Taycan nabijanie](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/08/Taycan-nabijanie-1.jpg)
Čo sa týka kompatibility nabíjacích staníc a elektromobilov, netreba si nad tým príliš lámať hlavu. Palubné systémy elektromobilov či mobilné aplikácie vás dokážu informovať o kompatibilite s vaším vozidlom.
Ak však plánujete cestu na dlhšiu vzdialenosť a chcete sa zdržať nabíjaním čo najkratší čas, odporúčame si trasu dôkladne naplánovať, aby ste mali po ceste k dispozícii kompatibilné rýchlonabíjačky.
Nabíjanie na nabíjacích staniciach
V prípade nabíjania na nabíjacích staniciach je podstatný výkon nabíjacej stanice a schopnosti batérie elektromobilu prijímať tento výkon. Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC).
![Taycan AC](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/08/Taycan-AC.jpg)
Jednosmerným prúdom sa batéria elektromobilu nabíja priamo. Výkon týchto nabíjačiek sa pohybuje od 44 kW vyššie. V takomto prípade sa preto často hovorí o rýchlonabíjaní. Pri nabíjaní na súčasných rýchlonabíjačkách vieme v praxi nabiť batériu na 80 % už za 20 minút.
Na trh postupne prichádzajú oveľa výkonnejšie nabíjacie stanice, ktoré vedia skrátiť nabíjanie na 5 až 10 minút, avšak stále platí, že takýto výkon musí byť elektromobil schopný prijať. Dokáže to napríklad Porsche Taycan.
![Porsche Taycan Cross Turismo](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/08/6H2A9901.jpg)
Domáce nabíjanie
Nabíjať je možné aj striedavým prúdom, avšak trvá to dlhšie. O nabíjanie sa postará palubná nabíjačka elektromobilu, ktorá je v ňom priamo nainštalovaná. Týmto spôsobom je napríklad možné nabíjať aj doma z klasickej zásuvky.
Nabíjame vtedy výkonom do 3,7 kW, čo sa pretavuje do zvýšenia dojazdu približne o 14 km za hodinu Za 10 hodín nočného nabíjania tak získate približne 140 km dojazdu. V prípade trojfázovej zásuvky je možné nabíjať výkonom 11 kW, čo je približne 50 kilometrov dojazdu za hodinu.
![Taycan nabijanie](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/08/Taycan-nabijanie.jpg)
Praktickejšou a estetickejšou náhradou tradičnej domácej zásuvky sú tzv. wall boxy, ktoré sa inštalujú na stenu. Ich kábel jednoducho zasuniete do nabíjacieho portu elektromobilu a nabíjate. Wall boxy sa zvyknú označovať aj ako domáce nabíjačky pre elektromobily. Predstavujú veľmi praktické riešenie pre majiteľov elektrických vozidiel, ktorí chcú efektívne nabíjať v domácom prostredí.