MojElektromobil

Nabíjanie elektromobilov nie je žiadnym komplikovaným úkonom. Síce sú s tým spojené základy, ktoré by mali majitelia elektrických áut ovládať, no v praxi nejde o krkolomné veci. Poďme si priblížiť niektoré základy spojené s nabíjaním elektromobilov.

Nabíjacie porty elektromobilov

Elektromobily môžu byť vybavené rozličnými typmi nabíjacích portov. V praxi sa môžete stretnúť s týmito verziami:

  • Type 2 – hovorovo sa nazýva aj Mennekes, podľa jeho výrobcu. Od roku 2013 je Type 2 európskym nabíjacím štandardom. Podporujú ho napríklad elektromobily značky Tesla.
  • CCS (Combo Charging System) – jedná sa o kombinovaný systém nabíjania, ktorý podporuje nabíjanie jednosmerným (DC) aj striedavým prúdom (AC). Je odvodený z konektorov typu SAE J1772 a Type 2. Tento štandard podporuje väčšina automobiliek
  • CHAdeMO – tento štandard podporujú japonské automobilky
Taycan nabijanie
Foto: Redakcia

Čo sa týka kompatibility nabíjacích staníc a elektromobilov, netreba si nad tým príliš lámať hlavu. Palubné systémy elektromobilov či mobilné aplikácie vás dokážu informovať o kompatibilite s vaším vozidlom.

Ak však plánujete cestu na dlhšiu vzdialenosť a chcete sa zdržať nabíjaním čo najkratší čas, odporúčame si trasu dôkladne naplánovať, aby ste mali po ceste k dispozícii kompatibilné rýchlonabíjačky.

Nabíjanie na nabíjacích staniciach

V prípade nabíjania na nabíjacích staniciach je podstatný výkon nabíjacej stanice a schopnosti batérie elektromobilu prijímať tento výkon. Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC).

Taycan AC
Porche Taycan nabíjací port AC | Foto: Redakcia

Jednosmerným prúdom sa batéria elektromobilu nabíja priamo. Výkon týchto nabíjačiek sa pohybuje od 44 kW vyššie. V takomto prípade sa preto často hovorí o rýchlonabíjaní. Pri nabíjaní na súčasných rýchlonabíjačkách vieme v praxi nabiť batériu na 80 % už za 20 minút.

Na trh postupne prichádzajú oveľa výkonnejšie nabíjacie stanice, ktoré vedia skrátiť nabíjanie na 5 až 10 minút, avšak stále platí, že takýto výkon musí byť elektromobil schopný prijať. Dokáže to napríklad Porsche Taycan.

Porsche Taycan Cross Turismo
Foto: Redakcia

Domáce nabíjanie

Nabíjať je možné aj striedavým prúdom, avšak trvá to dlhšie. O nabíjanie sa postará palubná nabíjačka elektromobilu, ktorá je v ňom priamo nainštalovaná. Týmto spôsobom je napríklad možné nabíjať aj doma z klasickej zásuvky.

Nabíjame vtedy výkonom do 3,7 kW, čo sa pretavuje do zvýšenia dojazdu približne o 14 km za hodinu Za 10 hodín nočného nabíjania tak získate približne 140 km dojazdu. V prípade trojfázovej zásuvky je možné nabíjať výkonom 11 kW, čo je približne 50 kilometrov dojazdu za hodinu.

Taycan nabijanie
Foto: Redakcia

Praktickejšou a estetickejšou náhradou tradičnej domácej zásuvky sú tzv. wall boxy, ktoré sa inštalujú na stenu. Ich kábel jednoducho zasuniete do nabíjacieho portu elektromobilu a nabíjate. Wall boxy sa zvyknú označovať aj ako domáce nabíjačky pre elektromobily. Predstavujú veľmi praktické riešenie pre majiteľov elektrických vozidiel, ktorí chcú efektívne nabíjať v domácom prostredí.

Náš tip
Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Základné ceny za nabíjanie a pre balíky
25. augusta 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+