MojElektromobil

Medzi ľuďmi pretrváva najväčšia obava v tom, ako budú cestovať elektromobilom na dlhšie vzdialenosti.

Je príjemné mať moderné a ekologické auto s nízkymi nákladmi, ale ako sa osvedčí jeho používanie v reálnej praxi? Sú elektromobily naozaj vhodné na dlhé cesty?

Elektromobil má 2 nevýhody v porovnaní s dieselovým motorom, ktorý sa na prekonávanie veľkých vzdialeností využíva najviac.

  • Dojazd priemerného elektromobilu je 400 kilometrov, dojazd priemerného dieselového motora je dvojnásobný, čiže nad 800 kilometrov
  • Elektromobil nabíjame na ultrarýchlonabíjačke trvá 30 minút, pričom diesel máme natankovaný za 5-10 minút aj s platením.

Na prvý pohľad viditeľné nevýhody však na veľkých vzdialenostiach nie sú až tak obmedzujúce ako sa zdá.

Citroen e-C4 TEST
Citroen e-C4 TEST | Foto: Redakcia

Dovolenka v Chorvátsku

Populárne letovisko medzi Slovákmi je napríklad polostrov Istria v Chorvátsku, ktoré je od Bratislavy vzdialené približne 620 kilometrov. Znamená to, že budeme musieť absolvovať 1 nabíjanie na ultrarýchlej DC nabíjačke, ktoré nám zaberie približne 30 minút.

Máme na pri ceste z Bratislavy na výber 2 trasy: Cez Slovinsko, alebo cez Maďarsko

  • Ak sa rozhodneme cestovať cez Slovinsko, môžeme nabiť náš elektromobil v meste Graz, ktoré je vzdialené 260 kilometrov od Bratislavy a v čase písania tohto blogu si môžem vybrať medzi dvomi DC ultrarýchlymi nabíjacími bodmi s výkonom nad 150 kW, ktoré sú práve neobsadené a vo vzdialenosti do 2 km od centra. Auto sa mi pri výkone 150 kW bude nabíjať približne 30-40 minút, ktoré využijem napríklad ako obedovú prestávku. Takýmto plánovaním nestratím v podstate žiaden čas.
  • V prípade, že pôjdeme cez Maďarsko, môžeme si urobiť nabíjaciu prestávku spojenú s obedom v na odpočívadle Ina pri meste Ljubešćica, ktoré je vzdialené od Bratislavy 350 kilometrov. Nachádza sa tam v čase písania tohto blogu, 5 voľných nabíjacích bodov, pričom najsilnejší z nich má výkon 200 kW.

Ak by sa náhodou stalo, že by boli nabíjačky obsadené, odvezieme sa o 50 kilometrov ďalej do Zagrebu, kde je väčší počet ultrarýchlych nabíjačiek.

Na Istrii využijeme lacnejšiu AC nabíjačku, ktorú ponúkajú lokálne hotely a reštaurácie a nabijeme sa pohodlne do plna.

Je potrebné však zdôrazniť, že podobné cesty absolvuje priemerný vodič 2-3 krát ročne, ak vôbec. Štandardné budeme využívať vozidlo na krátke vzdialenosti do práce a domov, číže budeme nabíjať príležitostne podľa potreby na našich súkromných nabíjačkách doma a v práci. Budeme vďaka tomu oslobodení od pravidelných návštev čerpacích staníc. Troška plánovania pár krát do roka nás elektromobil odmení pohodlnejším cestovaním vo zvyšnom čase.

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

4. septembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+