MojElektromobil

Máme za sebou spustenie žiadostí o dotácie na elektromobily. Konkrétne sme ho mali za sebou za 3 minúty 41 sekúnd. Presne toľko trvala rezervácia celého, navýšeného 6-miliónového rámca.

Šťastie prialo iba tým najrýchlejším. Tým, ktorí vedeli, že konať bude treba rýchlo. Tým, ktorí sa pripravili a naštudovali si, čo bude treba urobiť.

Náš tip
Dotácie na elektromobily: Vyčerpané za 3 minúty 41 sekúnd | NAŽIVO

Registráciu stihlo 668 žiadateľov, ktorí žiadali o dotáciu na 786 vozidiel (firmy mohli žiadať o 3 vozidlá naraz). To je informácia, ktorá zaznela hádam vo všetkých médiách.

O čom sa hovorí už menej je, že v priebehu prvého dňa boli zaregistrované žiadosti až na takmer 5000 elektrifikovaných vozidiel. Bohužiaľ, väčšina sa dostala iba do zásobníka. A to v tom nie sú zahrnuté veľké firmy, ktoré chceli čerpať dotáciu na viac ako 3 vozidlá. Pôvodný limit bol 25 elektromobilov, resp. 40 plug-in hybridov na jednu právnickú osobu.

Tieto čísla prezrádzajú viac, ako by si mnohí mysleli.

Hoaxy prestali fungovať

Stále dookola sledujeme tie tendenčné správy ropnej lobby a portálov, ktorým ide viac o čítanosť než o faktami podložené informácie. Aké sú tie elektromobily zlé a neekologické. Za oknom nám horia adventné sviece komínov rafinérky, zatiaľ čo my čítame hoaxy o požiari batérie elektromobilu po vážnej nehode, či ako nás zaplavia milióny ton odpadu z nich.

Náš tip
Ako je to s recykláciou akumulátorov pri elektromobiloch | BLOG

Tesne pred spustením registrácií k dotáciám sa ešte objaví reportáž TV Markíza, v ktorej docent Magdolen z STU odrádza od elektromobilov. Ako sa hovorí, kto chce, hľadá spôsoby. Kto nechce, hľadá dôvody.

A potom príde deň registrácie a odrazu tu máme tisíce záujemcov o kúpu elektromobilu. Ako je to možné?

Problém je cena, nie nezáujem

Práve osemtisícová dotácia priblížila ceny elektromobilov k cenám porovnateľných spaľovacích alternatív. To už si ľudia zobrali do rúk kalkulačky a počítali: Koľko kilometrov ročne najazdíme? Koľko minieme na benzín? Koľko by sme minuli na nabíjanie? Registračná daň a PZP má nižšie sadzby než spaľovák? Cestná daň je nulová? Netreba meniť olej, servis je lacnejší? A výsledky odrazu boli v prospech elektromobilu. Výrazne.

Už sme úplne inde ako pred 3 rokmi, kedy bolo vyhlásené prvé kolo dotácií. Vtedy podpora trvala rok a pol, celý rámec sa ani nestihol vyčerpať. Dôvod? Malá ponuka vozidiel s nezaujímavými parametrami. A málo informácií.

Vývoj sa ale posunul ďalej. Dnes si vyberáme z väčšieho množstva elektromobilov, majú vyššie kapacity batérií, podporujú rýchlonabíjanie, majú nižšie ceny. Nabíjacia infraštruktúra rastie raketovým tempom. A k dispozícii je už aj množstvo informácií v slovenčine. Portál MôjElektromobil.sk navštívilo za posledných 30 dní bezmála 60 000 unikátnych návštevníkov. Ľudia sa o elektromobilitu začali aktívne zaujímať. A mnohí z nich sa rozhodli o dotáciu požiadať.

Menší záujem o plug-in hybridy

Zaujímavou informáciou je fakt, že aj na konzervatívnom Slovensku dáva čoraz viac záujemcov prednosť elektromobilom pred plug-in hybridmi. Už v prvom kole v roku 2017 bol podiel v ich prospech, konkrétne 62 % elektromobily a 38 % plug-in hybridy. V aktuálnej výzve tvoria elektromobily ešte výraznejší, až 87,6 % podiel.

Na toto sa dá pozrieť z rôznych uhlov pohľadu: Faktom je, že aj bez dotácie sú plug-in hybridy cenovo dostupnejšie, než ich čisto elektrifikovaní konkurenti. Preto toto percento nemusí (a ani nepredstavuje) skutočný podiel na predajoch.

Druhým faktom je, že ak niekto má elektrickú zásuvku v garáži, už radšej siahne po čistom elektromobile. S vyšším dojazdom, s nižšími servisnými nákladmi. Aj keby mal plniť funkciu druhého auta v rodine.

Na tento trend sa teraz musia pozrieť automobilky. A mali by si čím skôr uvedomiť, že plug-in hybridy nie sú riešením, ale iba medzikrokom k čistej elektromobilite.

Čo bude ďalej?

Mohli by sme polemizovať o tom, či sa nemohlo radšej rozdeľovať 4000 eur namiesto 8000 eur a vyhovieť tak dvojnásobku žiadateľov. Mohli by sme polemizovať o tom, prečo podpora nie je kontinuálna, s jasne nastavenými parametrami. Môžme sa hnevať že podpora je nárazová – buď 8000 alebo nič. Ministerstvo hospodárstva teraz získalo úplne iné čísla ako v roku 2017. A s nimi vie pracovať.

Niektorí sú spokojní, mnohí nie. Jedno je ale isté: Podpora zásadným spôsobom posunula elektromobilitu na Slovensku vpred. Aj vďaka množstvu správ sa začalo o ňu zaujímať oveľa viac ľudí. A toto je najpozitívnejšia správa včerajšieho dňa.

Nateraz špekulovať, či bude ďalšie kolo, je predčasné. Príprava súčasnej výzvy trvala takmer 2 roky. Ostáva nám dúfať, že ďalšia fáza podpory elektromobility na Slovensku príde skôr ako o ďalšie dva. Že bude jasne definovaná, predvídateľná a kontinuálna. Že zdroj financovania bude objektívne zvolený, napríklad z registračnej dane vozidiel so spaľovacím motorom s vysokým výkonom a emisiami. A že o jej pridelení resp. nepridelení nebude rozhodovať obsah motivačného listu, ani rýchlosť akou viete robiť CTRL+C a CTRL+V.

Mohlo by vás zaujímať

Náš tip
Otvorená reakcia na reportáž TV Markíza – „Otázniky okolo elektrických áut“
Náš tip
MojElektromobil.sk pokoril 100-tisíc návštev. Elektromobilita na Slovensku má obrovský potenciál
Náš tip
Veľká štatistika ukazuje pravdu o degradácii batérie elektromobilov
17. decembra 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

16 odpovedí na “Komentár šéfredaktora: Dotácie dokázali, že o elektromobily je záujem”

  1. Je to smutné, že človek s postgradualnym vzdelaním bez akejkoľvek hanby sovinisticky predkladá svoje domienky ako realitu.

        • presne tak. ten uz napachal tolko zla v podobe zavadzania uzivatelov, ze ma nadrobene…-vid druhy clanok na tuto temu.

          A k rychlosti minutia dotacii- to iste napadlo aj mna. Ked ti ludia elektromobil nechcu, tak by to malo vyzerat inak nie? 🙂 Tu vetu by som zmenil na: Olejarske firmy elektromobily nechcu.

      • Sú takí aj na iných vysokých školách a technických univerzitách a ešte horšia je situácia na stredných odborných školách. A nerobme si ilúzie, 5 000 žiadateľov z 5 000 000 obyvateľov je v podstate jedno promile. Ale priekopníkov nikdy nie je veľa – naozajstný boom nás ešte len čaká. A dovtedy sa pripraví aj rozvodná sieť.

  2. Už niekoho kontaktovali zo SEIA ohľadom registrácie? Poslali dokumenty, resp. pokyny pre ďalší postup? Ja som sa zaregistroval ako 20. v poradí a zatiaľ nič. Začnú to spracovávať ešte tento rok?

      • Mne zatiaľ nič neprišlo. Ale volal som tam dnes poobede a vraj ešte dnes alebo zajtra pošlú maily, že už majú spracovaných asi 150 žiadostí. Dúfam že zajtra to príde a budem to môcť hneď spracovať.

      • Heslo je Referenčné číslo žiadosti ktoré prišlo v e-maili potvrdzujúcom registráciu. Pozor, mne sa ho podarilo skopírovať aj s medzerou na začiatku, preto mi nefungovalo. Bez medzier to išlo otvoriť.

  3. toto nemozete ani mysliet vazne! …. robite uplne uletene zavery.

    Netusite % spekulativnych ziadosti.

    Tiez je uplny nezmysel povedat ze pri 4000 eur dotacie by bol rovnaky pocet ziadosti….

    Elektro>plugin v dotacii len preto ze % je 8000 daleko vysi podiel ako pri 5000 pri plugin hybrid! Ktory plugin hybrit vijde na necelych 7000eur s dotaciou??????

    Ak bude vacsina elektro aut nakupenych len skoda/vw city/up tak ide vacsinou iba o spekulativne nakupi …. (lebo tu robi dotacia najvacsie % viac ako 50% …. co uplne skresluje realny dopit)

    • Ja chcem e-up. Nie na špekuláciu, ale na denné jazdenie. Do mesta je to ideálne vozidlo. A starý spalovací vrak pôjde do šmelcu.

    • Ja som chcel VW up – tak to teraz mám nosiť nálepku špekulanta? To si dosť prehnal. A prehnal si to aj s tým, že dotácia robí viac, ako 50%, lebo to je menej. Podiel dotácie je v tomto prípade najviac 45%, ale keď si do auta dáš aj nejakú výbavu navyše, tak je to potom ešte menej. A otázka znie – Prečo by človek, ktorý chce jazdiť na malom elektromobile mal byť špekulant???

  4. Podpora elektromobility mala byť v prvom rade podmienená vyradením spaľovacieho auta, to by sme videli ekológiu. Aj v Európe by sa na nás ináč pozerali aj ľudí by sa „nehrnulo“ zrazu toľko. Ale to by zase ľudia čo donedávna uvažovali že si zadotujú E trony (pokiaľ aspoň túto možnosť niekto našťastie nezrušil) nemohli ísť do dotácie..

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+