MojElektromobil

Ministerstvo hospodárstva (MH SR) dnes predstavilo konečné a definitívne informácie k výzve pre dotácie na vozidlá s ekologickým pohonom. V aktuálnej výzve sa týka iba elektromobilov a plug-in hybridov.

Elektromobily 8 000 € a hybridy 5 000 €

Výška dotácií pri nákupe elektromobilov bola podľa očakávania pevne stanovená na 8 000 €. V prípade plug-in hybridov pôjde o sumu 5 000 €.

Rezort sa v súčasnosti nechystá využiť možnosť tzv. šrotovného, ani podporu ďalších alternatívnych palív.

Limit dotácie na maximálne 25 % z hodnoty auta bol pre kategóriu M1 a N1 už pred časom úplne vypustený, Ministerstvo hospodárstva o dotácii informovalo aj koncom septembra počas akcie Dni ekomobility.

Ministerstvo hospodárstva je vyhlasovateľom výzvy, jej administrátorom je Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA).

„Rezort touto výzvou nadväzuje na úspešný pilotný projekt podpory nákupu elektrických vozidiel, ktorý spustil koncom novembra 2016 v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu SR. Medziročný nárast predaja týchto vozidiel vtedy vďaka podpore dramaticky stúpol a verím, že tento projekt bude minimálne tak úspešný,“ zdôraznil minister hospodárstva Peter Žiga.

Rezort hospodárstva na podporu vyčlenil 5 miliónov eur zo štátneho rozpočtu. Výzva je otvorená až do vyčerpania tejto sumy.

Cena auta do 50 000 €

Limit maximálnej nadobúdacej ceny vozidla bol stanovený na 50 000 €. Pri prvom oznámení maximálnej výšky nadobúdacej ceny vozidla ešte ministerstvo nebolo schopné potvrdiť, či ide o sumu už so započítaním DPH, alebo bez DPH. Dnes už ale vďaka zverejneniu konečných informácií vieme, že tento cenový strop je vrátane DPH.

Pripravili sme zoznam 15 najlacnejších elektromobilov, ktoré kúpite na Slovensku. Po odrátaní dotácie sa ceny elektromobilov pohybujú v rozpätí od 9 590 eur za Škoda Citigo-e iV až po sumu 34 580 eur za KIA e-Niro.

Registrácia od 11. decembra

Konečne sme sa dozvedeli aj presný dátum, kedy bude pripravená výzva spustená – Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky oficiálne oznámilo, že k tomu dôjde 17. decembra, od kedy bude možné podávať prvé žiadosti. Keďže však rezort predpokladá zvýšený záujem a chce sa vyhnúť veľkému prvotnému náporu, online systém registrácie bude spustený už 11. decembra 2019. Záujemcovia sa tak budú môcť registrovať cez jednoduchý formulár, do ktorého vyplnia kontaktné údaje, cez webovú stránku www.chcemelektromobil.sk, kde nájdu aj ďalšie podrobné informácie.

Žiadateľ dostane pridelený jedinečný kód a zarezervuje sa požadovaná výška dotácie. Výzvu na oficiálne podanie žiadosti však zaregistrovaní žiadatelia dostanú až po 17. decembri 2019. Z bezpečnostných a technických dôvodov bude elektronická online registrácia možná iba v pracovných dňoch od 12.00 do 20.00 hod.

Zoznam vyhodnotených žiadostí sa bude priebežne zverejňovať a úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili a následne im štát refunduje dotáciu. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť leasing.

Fyzické osoby nepodnikatelia, živnostníci a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na maximálne jedno vozidlo.

Právnické osoby bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ, suma 200 000 €. Žiadateľ podľa bodu 3.4 tejto výzvy je oprávnený mať v procese aktívnej administrácie a schvaľovania žiadosti len jednu online registráciu. Firmy teda budú môcť získať dotáciu na viacero vozidiel, avšak naraz budú môcť mať podanú iba jednu žiadosť.

Zdôvodnenie motivácie a nálepka

Jedným z hodnotiacich kritérií bude posúdenie „Zdôvodnenia motivácie žiadateľa“. Má ísť o popis dôvodu, prečo bol žiadateľ motivovaný si požiadať o konkrétnu dotáciu, s maximálnou dĺžkou 300 slov.

Príjemca dotácie taktiež zodpovedá za informovanie verejnosti o tom, že projekt bol realizovaný na základe dotácie zo štátneho rozpočtu SR prostredníctvom Ministerstva hospodárstva SR. Príjemca pomoci je povinný v rámci zaistenia publicity projektu označiť po celú dobu udržateľnosti projektu každé podporené vozidlo formou nálepky, ktorá bude doručená príjemcovi spolu so Zmluvou. Nálepka musí byť umiestnená na vonkajšom dobre viditeľnom mieste vozidla po celú dobu udržateľnosti projektu podľa podmienky č. 4 Prílohy č. 5.

Vzor nálepky, ktorú bude potrebné umiestniť na viditeľné miesto podporeného vozidla

Celá dotácia v jednej splátke a do 20 dní

V lehote 20 pracovných dní od predloženia všetkých príloh v zmysle zmluvy a ich overenia poskytovateľom bude žiadateľovi vyplatená dotácia formou refundácie v 1 splátke. Na predloženie príloh v zmysle zmluvy má príjemca dotácie lehotu 12 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy. Prílohy súvisia s kúpou, evidenciou, poistením vozidla a publicitou projektu.

Aj na vozidlá zo zahraničia

Ministerstvo hospodárstva dnes objasnilo aj situáciu ohľadom možnosti čerpania dotácie na vozidlá nadobudnuté v zahraničí. Čerstvo zverejnené podmienky konkretizujú, že dotáciu bude možné využiť aj v tomto prípade, čo znamená, že záujemcovia budú môcť siahnuť napríklad po najlacnejšej verzii elektromobilu Tesla Model 3. Nedávno sme priniesli reportáž ako si doviezť Tesla Model 3 z Nemecka.

Má to však podmienku. Auto nesmie mať žiadnu predchádzajúcu registráciu nielen na Slovensku, ale ani v zahraničí – musí ísť o čisto nové vozidlo.

Ako na Teslu?

Keďže Tesla zatiaľ oficiálne nespustila objednávanie vozidiel zo Slovenska, auto je zatiaľ možné objednať jedine cez zahraničnú pobočku. Tu však treba počítať s výrazne komplikovanejším postupom: Auto bude potrebné v zahraničí uhradiť vrátane DPH. Pred prihlásením vozidla treba znovu zaplatiť DPH aj na Slovensku, pričom následne bude možné podstúpiť proces návratu DPH v zahraničí. Tento proces nie je úplne rýchly a vyžaduje si vybavovanie.

Tesla Model 3

Pre bezproblémovú objednávku vozidiel značky Tesla teda bude potrebné počkať na oficiálne spustenie konfigurátora v našom regióne. Termín jeho spustenia zatiaľ nie je známy; práve spustenie dotácii by však tento proces mohlo urýchliť.

18. novembra 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

32 odpovedí na “Dotácie na elektromobily majú definitívnu podobu: MH SR zverejnilo výzvu”

  1. „úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili“ mozem si uz teraz kupit auto a ak sa mi podari vybavit dotaciu, tak si ju nechat preplatit, alebo musim na objednavku cakat az do schvalenia ziadosti, tzn. minimalne 17.12. plus 40 dni?

    • Áno, ale nesmie byť medzitým prihlásené na nikoho iného. Osobne odporúčam postup: Rezervácia vozidla hneď; kúpa vozidla (doplatenie kúpnej ceny) až po schválení dotácie.

      • Cize teoreticky 29999 Eur platba vopred tento rok a potom doplatok 1 Euro po schvaleni? Ide mi o fakturaciu v tomto roku…

      • Zdravím. Tiež som chcel takto aplikovať postup, ale… ak Náhodou nebudem „vyvolený“ , auto rezervované a ja zaplatím plnú sumu bez dotácií . By ma mrzelo. Aj tak sú niektoré vozidlá dostupné až v prvom kvartáli. Sme predsa malý trh.

        • Je mi čudné, že som v podkladoch našiel schvaľovaciu komisiu. Celé by to ale malo prebehnúť tak, že:
          1. najskôr podám žiadosť o poskytnutie dotácie
          2. túto dotáciu mi schvália
          3. až potom si objednám elektromobil u dodávateľa – mám tam termín jeden rok na predloženie faktúry, takže by nemal byť problém to stihnúť.
          Teda problém, že si objednám auto a potom nedostanem dotáciu by nemal vzniknúť. Len mi nejde do hlavy, o čom chce rozhodovať komisia.

          • Ešte by som bol s takýmito vyhláseniami opatrný, možno to bude celé seriózne spracované. Ale zostaňme ako pozorovatelia, čo ma trochu vyrušuje je existencia komisie a ten strašne dlhý dotazník pre podnikateľov na 19 strán a pre fyzické osoby na 9 strán. Som skôr za zjednodušenie byrokracie.

          • No nič. Auto si pôjdem predbežne vyskladať, zaistiť a až po 17.12. zaplatím zálohu. Ale aspoň sa už nebudem zdržiavať ak by bol náhodou „nával“ aj keď zas je tých skeptikov stále plné diesle..

          • Pohybujem sa v automobilovom prostredí a úplne bez racionálneho zdôvodnenia sú proti elektromobilom aj inak rozumní ľudia. Tu bude ozaj treba lámať ľady.
            Odporúčal by som zaplatiť zálohu za vozidlo až po schválení žiadosti a pridelení toho kódu.

          • Ja som si vyložil plusy a mínusy e auta a áno chápem ľudí ktorý to odsudzujú. Nie je to úplne čistá ekológia, ale chcem ísť do toho, bývam v dome a dochádzame denne pár km do mesta. Takže skvelá kombinácia mesto a mimo mesto. Beriem to ako druhé auto do domácnosti ku benzínovému a konečne sa zbavím diesla. 2 autá sú u nás potrebné . Každý v dome dochádza iným smerom a iná pracovná doba. Takže tak. A k tej dotácií, písal som že auto len vyskladám a počkám. Bude len tak na papieri a po schválení to len podpíšem a zaplatím zálohu.

          • Bol by som rád keby to tak bolo. Ale keďže nemám fotovoltaiku a vieme aké elektrárne máme na Slovensku a z čoho sa prevažne elektrina vyrába. Keď bude elektrina „zelená“ a baterky z „trávy“ tak to bude všetko v úplnom poriadku. Snažím sa robiť všetko pre to

          • Ked porovnavame cely zivotnych cyklus auta:
            Aj tie elektroautá, ktoré sú nabíjané výhradne elektrinou z uhoľných elektrární, sú zodpovedné za menej emisii skleníkových plynov ako autá so spaľovacím motorom.
            Tento a dalsi slide:
            https://docs.google.com/presentation/d/1fPYxSmEI88nUFLY_S7GPaNdpQ2Z5Uk_N9rbIuX5fHAY/edit#slide=id.g3c00eb95bb_2_172

            …nehovoriac o tom, ze EV v mieste, kde zije najviac ludi (teda v mestach) ma nulove emisie ZDRAVIU skodlivych latok, ktore maju vazne zdravotne dosledky: https://docs.google.com/presentation/d/1fPYxSmEI88nUFLY_S7GPaNdpQ2Z5Uk_N9rbIuX5fHAY/edit#slide=id.g3c00eb95bb_2_118

          • Prepáčte ja elektromobilitu neodsudzujem, som na ňu pripravený a už len čakám kedy môžem sadnúť do Svojho nového e-auta. Tešíme sa aj s manželkou ktorá sa na to tiež hneď namotala.
            Do Chorvátska ani nikde ďalej na dovolenky autom nejazdíme, takže ani dojazd nie je problém. Len tá cena..

          • Ja som si to pozeral a práve do Chorvátska je situácia taká, že po ceste je dostatok nabíjačiek. Bol som prekvapený, ako veľa ich je v Maďarsku.

          • Áno to viem, sú o tom aj videá na YT od Slovenských moto-novinárov na Hyundai Kona. Ale nechystáme sa ani sme takto nechodili.

          • 75 % elektriny aj na Slovensku sa vyraba NIZKOEMISNE, a ak odstavia smeracku pracku v Novakoch tak to bude este vyssie!!

          • No. Toto mám ja na faktúre za elektrinu:

            – jadro 67,82 %
            – voda a obnoviteľné zdroje 11,13 %
            – uhlie 12,54 %
            – biomasa 4,30 %
            – zemný plyn 0,91 %
            – fotovoltické zdroje 3,30 %

            Ak nechceme dopadnúť ako Černobyľ, tak beriem že je skoro všetka elektrická energia vyrobená nízkoemisne.

          • Bodaj by. Ale neviem si predstaviť ten nápor na rozvodnú elektrickú sústavu v dome. Keď som prerábal tak som na nejaký elektromobil ani nepomyslel,nieto ešte na 2..

          • Jediné čo ma napadá ak si splním byrokratickú povinnosť je:
            1. Že to nejako rozdelia medzi kraje ak sa im za prvý mesiac nahrnie 800a viac žiadostí.
            2. Zvážia esej na 500 znakov
            3. Dajú prednosť drahším autám. (Menšie percento dotácie voči DPH)

          • Ad. 1 – pochopil som to tak, že kto prvý príde, ten bude aj prvý vybavený. Teda je jedno z ktorého kraja som. Ak sa prvých 650 ľudí prihlási z Bratislavského a Trenčianskeho kraja, potom pôjdu dotácie tam.
            Ad. 2 – v tomto zmysle celkom nerozumiem tej eseji. Mimochodom je tam niekde, že najviac 300 slov a potom to je obmedzené na 500 znakov. Neviem, či sa to bude prekladať do angličtiny, lebo tam mám skúsenosti pri anotáciách, že slovenský text na 150 znakov je angličtine na 200 znakov. Ale späť k obsahu – ak by som tam aj napísal, že som zásadne proti elektromobilom a tento kus si chcem kúpiť len preto, že na ňom chcem robiť pokusy, ktorými chcem dokázať neefektivitu elektromobilov – ani v takom prípade nevidím dôvod, prečo by mi nemali schváliť dotáciu. podľa mňa je jedno, či to človek bude používať na súkromné účely, alebo na podnikanie, alebo či najazdí veľa, alebo málo kilometrov – tu sa páni zahrávajú s diskriminačnými žalobami. Nemôžu predsa niekomu odoprieť prístup k zverejnenej výzve len preto, že napríklad najazdí menej, ako určitý počet km ročne. Alebo podľa spôsobu používania.A už vôbec nemôžu diskriminovať na základe názoru na globálne otepľovanie.
            Ad. 3 – táto súvislosť mi nenapadla. Má to racionálne jadro – pri 40 000 € aute by dotácia prakticky znamenala odpustenie DPH. To dúfam, že tak nebude. Okrem iného sa tvária, že tu máme akýsi sociálny štát a aj v Ústave je čosi o sociálno-trhovom hospodárstve – znovu by to mohol byť dôvod na diskriminačnú žalobu.

  2. Opat raz ucelovo nastavene kriteria pre podnikatelov a firmy … ktory normalny clovek len tak z vrecka vytiahne do 50000 euro bez leasingu?

      • spotrebak so 6% urokom? no dakujem pekne … to nakoniec ked si spocitas tak ti potencialne moze vyjst ze pri klasickom leasingu bez dotacie nakoniec preplatis menej.
        Ked si uvedomim ze auto, o ktore mam zaujem ma teraz startovaci bonus 5000 platny do vianoc a dotacia je rovnaka pritom ani vlastne nemas istotu ze ju dostanes, tak asi beriem tu zlavu a pravdepodobne pojdem do leasingu.

      • Niektorí predajcovia ponúkajú okrem leasingu aj formu splátok, napr. „auto na štvrtiny“ a pod. Predpokladám, že túto formu bude možné využiť. Zrejme ide o to, aby vlastníkom vozidla bol žiadateľ a nie leasingovka. Na druhej strane leasingové spoločnosti by mohli byť tiež žiadateľmi, teda administratívu by absolvovala leasingovka a ja by som si od nich už iba zobral auto.

  3. chcel by som sa informovat ohladne vety: „cena to 50 000 Eur vratane DPH“. toto znamena ze ak kupim auto za 60 000 eur, vobec nekvalifikujem na dotaciu, spravne?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+