MojElektromobil

Možno vás potešili správy o tom, že štátne dotácie na elektromobily a plug-in hybridy (PHEV) konečne dostali reálne kontúry. Preto sme vypracovali zoznam vozidiel, ktoré si budete môcť týmto spôsobom zaobstarať.

Dotácia v prípade plug-in hybridov má byť 5 000 eur a týkať sa bude modelov s cenou do 50 000 eur s DPH. Na zozname nájdete vozidlá, ktorých základná cena sa do limitu zmestí. Niektoré modely môžu byť k dispozícii až od budúceho roka a pokiaľ ich ceny nie sú oficiálne stanovené, považujte ich za orientačné.

Treba si tiež uvedomiť, že najmä pri drahších modeloch môžete limit prekročiť kvôli výbave. My sme vychádzali zo základných cien a informácií, ktoré výrobcovia uvádzajú a nemusia byť vždy finálne. Ak vás zaujímajú iba elektrické vozidlá, odporúčame článok najlacnejšie elektromobily na Slovensku kúpite pod 10 000 eur.

Kia e-Niro PHEV

Motorizácia: 1.6 atmosférický štvorvalec
Celkový výkon: 104 kW (77 kW / 105 hp + 45 kW / 60 hp)
Prevodovka/pohon: A6 DCT, predné kolesá
Cena: 31 890

kia e-niro test

Prečo je model zaujímavý: Pri modeli Kia Niro sa výrobca rozhodol pre atmosférickú 1,6ku, ktorá spolupracuje s elektromotorom s výkonom 45 kW, a ktorú nájdete aj v Hyundai Ioniq. Batéria má kapacitu 9 kWh. Spotreba sa má pohybovať okolo 1,3 l /100 km.

Dynamika so zrýchlením za 10,8 sekundy asi nikoho neposadí na zadok, no ide o model, ktorý je postavený pre šetrného vodiča. Podľa toho je naladený aj podvozok, ktorý sa taktiež zhoduje s tým v Ioniqu. Niro vás však nenechá celkom v štichu ani na diaľnici, keďže maximálka je 172 km/h. Čisto elektrický dojazd na hodnote 65 km poslúži zrejme hlavne na jazdu po meste.

Hyundai IONIQ plug-in hybrid

Motorizácia: 1,6 GDI PHEV
Celkový výkon:
104 kW
Prevodovka/pohon:
6 st. DCT 
Cena:
plug-in hybrid 32 740

Prečo je model zaujímavý: Hyundai IONIQ plug-in hybrid sa od konkurencie líši automatickou šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá prenáša energiu na predné kolesá. Auto neohúri maximálnou rýchlosťou 178 km/h a celkový výkon pohonnej sústavy 104 kW nie je žiadny zázrak, no svojho budúceho majiteľa osloví tichým a plynulým chodom, aj kombinovanou spotrebou 1,1 l/ 100 km.

Škoda SuperB iV

Motorizácia: 1,4 TSI PHEV
Celkový výkon:
160 kW (115 + 85)
Prevodovka/pohon:
6 st. A 2WD
Cena:
32 000

Prečo je model zaujímavý: Český výrobca stavil na benzínovú 1,4 TSI s výkonom 115 kW, ktorú dopĺňa elektromotor s výkonom 85 kW. Aj tento model umožňuje jazdu čisto na elektrický pohon a batéria umiestnená v podlahe za zadnou nápravou poskytuje 13 kWh energie.

Celkový výkon hnacej sústavy je 160 kW a krútiaci moment úctyhodných 400 Nm. Hybridný SuperB by vás mohol zaujať generátorom zvuku E-noise, ktorý v elektrickom režime produkuje zvuk a zvyšuje tak bezpečnosť voči ostatným účastníkom premávky.

Renault Captur e-tech plug-in

Motorizácia: 1,6i
Celkový výkon:
zatiaľ nevieme
Prevodovka/pohon:
zatiaľ nevieme
Cena:
cca 33 000

Prečo je model zaujímavý: Renault Captur v hybridnej verzii dokáže v čisto elektrickom režime prejsť do 45 km, a to v rýchlosti do 134 km/h. V meste by to malo byť do 65 km, takže pri nabíjaní raz denne by vám pri jazdení po meste mohol teoreticky vystačiť aj elektromotor bez spotrebovania čo i len kvapky benzínu. To zaujme hlavne tých, ktorí auto využívajú primárne na dochádzanie do práce či rozvážanie svojich potomkov do škôl.

Toyota PRIUS plug-in hybrid

Motorizácia: 1,8 Hybrid Plug-in
Celkový výkon: 
91 kW
Prevodovka/pohon:
e-CVT
Cena: 30 990

rozhovory s automobilkami o elektromobilite toyota

Prečo je model zaujímavý: Toyota tvrdí, že Prius Plug-in dokáže jazdiť s priemernou spotrebou paliva iba 1,2 l/200 km. Podobne ako konkurencia dokáže jazdiť v režimoch s pohonom čisto spaľovacieho, čisto elektrického alebo oboch motorov.

Pri rýchlosti do 135 km/h vás sám elektromotor dopraví do vzdialenosti 50 km, čo znie celkom prakticky. Pri použití dobíjacieho kábla Mennekes sa auto nabije na plnú kapacitu za 2 hodiny a keby ste použili bežnú zásuvku, potrvá to 3 hodiny a 10 minút. Zaujímavý je solárny panel na streche, ktorý dojazd vozidla zvyšuje o 5 km.

BMW 225xe Plug-in Hybrid Active Tourer

Motorizácia: 1,5i
Celkový výkon:
165 kW
Prevodovka/pohon: 
4WD v režime hybrid, zadný pohon v elektrickom, predný pri spaľovacom motore
Cena:
37 750

Prečo je model zaujímavý: Toto BMW má mať kombinovanú spotrebu 1,9 l /100 km, čo je dosiahnuté vylepšením hybridného pohonu, ktorý predtým dosahoval 2,3 l/100 km. V porovnaní s niektorými konkurentmi možno neohúri nabíjaním. Z bežnej zásuvky ho nabijete za 5 hodín a s nabíjačkou BMW či Wallbox je to 3 hodiny a 15 minút.

Odmení sa však slušným dojazdom na čisto elektrický pohon – 57 km. Batéria totiž zvládne 10 kWh, čo je taktiež oproti minulosti zlepšenie. Spaľovací motor je benzínový trojvalec s objemom 1,5 l a poháňa predné kolesá. Majiteľov BMW bude asi zaujímať aj dynamika. Z nuly na stovku model zrýchli za 6,7 sekundy a maximálka je na hodnote 202 km/h. V čisto elektrickom režime sa zníži na 130 km/h.

Peugeot 3008 Plug-in Hybrid4

Motorizácia: 1,6
Celkový výkon:
221 kW (147 + 81 + 83)
Prevodovka/pohon:
8 st. A e-EAT8
Cena:
cca 38 000

peugeot-3008 plug-in hybrid

Prečo je model zaujímavý: Pohonný systém je zhodný s Oplom Grandland a vozidlo vystrelí z nuly na stovku za 5,9 sekundy. Zhodný je aj dojazd do 60 km (NEDC) a doba nabíjania približne hodinu a 50 minút. Okrem verzie Hybrid4 by mala byť od jari 2020 k dispozícii aj verzia Hybrid, ktorá má mať výhradne pohon predných kolies.

Odlišný má byť aj pohon – spaľovací motor s výkonom 132 kW je doplnený iba jedným elektromotorom s výkonom 80 kW. Ten je umiestnený pri prevodovke a celkový výkon auta má dosiahnuť hodnotu 165 kW (225 koní).

Peugeot 508 Plug-in Hybrid

Motorizácia: PureTech
Celkový výkon: 
165 kW (132 + 80)
Prevodovka/pohon:
8 st. A e-EAT8
Cena:
cca 40 000 €/508 sw cca 41 000

Prečo je model zaujímavý: Tento model francúzskeho výrobcu vsádza na 132 kW (180 koní) spaľovací motor 1,6 PureTech vo verzii Hybrid. Zhodná s príbuzným modelom 3008 Hybrid je aj osemstupňová automatická prevodovka a 80 kW elektromotor pri prednej náprave.

Aby bol prechod medzi elektrickým a režimom so spaľovacím motorom plynulý, výrobca použil namiesto meniča krútiaceho momentu viaclamelovú mokrú spojku. Vďaka tomu sú reakcie rýchlejšie a krútiaci moment o 60 Nm vyšší. Batéria má kapacitu 11,8 KWh, pričom dojazd na elektrine je opäť do 60 km a rýchlosť v tomto režime do 135 km.

Mercedes-Benz A 250e

Motorizácia: 1,33i
Celkový výkon:
160 kW (118 + 75)
Prevodovka/pohon:
8 st. A
Cena:
hatchback 40 116 €/sedan 40 836

Mercedes-Benz B 250e

Motorizácia: 1,33i
Celkový výkon:
160 kW (118 + 75)
Prevodovka/pohon:
8 st. A
Cena:
 cca 42 000

Prečo je model zaujímavý: Oba modely s prívlastkom 250e sú poháňané štvorvalcovým benzínovým agregátom s objemom 1,33 l a výkonom slušných 118 kW, ktoré sú, pochopiteľne, dosiahnuté preplňovaním. Poteší krútiaci moment 250 Nm a k spaľovaciemu motoru sa pripája elektrický s výkonom 75 kW a „krútiakom“ 300 Nm.

Celý systém dokáže poskytnúť kombinovaný výkon 160 kW (215 koní) a riadi ho osemstupňová automatická dvojspojková prevodovka. A-čko je hatchback s elektrickou maximálkou 100 km/h a od sedanu sa líši rýchlejším zabrzdením na nulu o stotinu sekundy. Model B 250e je vyhotovením minivan a v hybridnom režime dokáže vyvinúť 235 km/h. A-čkový sedan dokonca až 240 km/h, pričom všetky tri vyhotovenia majú v plno elektrickom režime maximálku na hodnote príjemných 140 km/h.

Hatchback sa v elektrickom režime „dokotúľa“ do 60 až 68 km, sedan má dosah 61 až 69 km a napokon B 250e minivan sa pohybuje medzi 56 a 67 km. To všetko v cykle WLTP. Pri NEDC je to 74 až 76 pri hatchbacku, 75 až 77 ponúkne sedan a minivan by mal zvládnuť 70 až 77 km.

Mitsubishi Outlander PHEV

Motorizácia: 2,4 MIVEC 
Celkový výkon:
167 kW (99 + 130) 
Prevodovka/pohon:
4WD
Cena:
 44 900

Prečo je model zaujímavý: Tento mimoriadne populárny SUV 4×4 hybrid si vás môže získať dojazdom v elektrickom režime do 54 km a celkovým výkonom pohonnej sústavy 224 koní. maximálka pri elektrine je 135 km/h.

Oproti konkurencii má spaľovací motor podstatne vyšší objem. Výkon 99 kW vytvára 2,4-litrový agregát, ktorý dopĺňa elektromotor s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 137 Nm. Vzadu sa nachádza ďalší elektromotor s výkonom 70 kW (195 Nm), takže v elektrickom režime 4×4 S-AWC má každý motor pridelenú vlastnú nápravu.

Keďže ide o auto, ktoré by malo aj reálne zvládnuť terén, okrem režimu normal je tu tiež snow, sport a lock, ktorý simuluje uzávierku diferenciálu. Jazdné režimy pohonu si auto mení samo podľa aktuálnych jazdných podmienok. Dokáže prepnúť na čisto elektrickú jazdu s pohonom všetkých kolies a dvoma elektromotormi, sériový hybridný režim s pohonom párovými elektromotormi podporovanými generátormi a napokon paralelný hybridný režim so všetkými pohonnými zdrojmi. V ňom benzínový motor poháňa predné kolesá a pár elektromotorov ho dopĺňa vpredu i vzadu.

VW Passat GTE

Motorizácia: 1,4 TSI
Celkový výkon:
 160 kW (115 + 85)
Prevodovka/pohon:
7 st. DSG 2WD 
Cena:
45 940 € (v čase vzniku článku v akcii za 40 940 €)

Prečo je model zaujímavý: Pri prechode na novú generáciu dostal Passat GTE batériu s kapacitou vyššou o 31%, t.j. 13 kWh. Vďaka tomu sa elektrický dojazd v režime merania NEDC dostal z pôvodných 50 až na 70 km. Pri WLTP by mal byť čisto elektrický dojazd približne 56 km.

Rýchlosť je pri elektromotore s výkonom 85 kW (115 koní) maximálne 140 km/h. Ak sa chcete pohybovať rýchlejšie, zapojí sa do hry 1,4-litrový preplňovaný štvorvalec TSI s výkonom 115 kW (156 koní). Kombinovaný výkon má byť 160 kW (218 koní) a krútiaci moment slušných 400 Nm. Novinka je zníženie počtu jazdných režimov z piatich na tri.

BMW 330e

Motorizácia: 2,0i 
Celkový výkon:
185 kW (do 10s 215 kW) 
Prevodovka/pohon:
poháňaná zadná náprava
Cena:
49 150

BMW 330e iPerformance konfigurator

Prečo je model zaujímavý: Nemecký výrobca sa snaží zaujať údajom o spotrebe 1,9 l/100 km a dojazd má byť v čisto elektrickom režime 59 km (kapacita Li-ion batérie je 12 kWh a maximálka 140 km/h). Fanúšikovia pohonu zadnej nápravy budú spokojní, keďže ju poháňa kombinácia benzínového dvojlitra a elektromotora. Ich spoločný celkový výkon je 185 kW (248 koní) a krútiaci moment 420 Nm.

Zaujme funkcia XtraBoost, ktorá pri maximálnej akcelerácii alebo v športovom režime dokáže výkon auta zvýšiť až na 215 kW (288 koní). To však maximálne na 10 sekúnd. Zrýchlenie na stovku je teda možné za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť sa končí na hodnote 230 km/h. Plug-in hybridy od BMW majú od modelového roka 2020 systém eDrive Zones, ktorý deteguje ultranízkoemisné zóny na základe údajov z GPS a automaticky prepne na čisto elektrický pohon.

20. novembra 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+