MojElektromobil

Postupná degradácia kapacity batérie je vo svete elektromobility stále horúcou témou. Problematike sa aspoň okrajovo venujú dlhoroční vodiči, ale aj úplní nováčikovia, ktorí nad kúpou elektromobilu či hybridu ešte len uvažujú. Väčšinu ľudí proste zaujíma to, ako sa s postupujúcim časom a narastajúci nájazdom kilometrov bude správať celková výdrž batérie, a s tým aj dojazd elektromobilu.

Dáta zo 6300 elektromobilov

Zaujímavý, ale hlavne dátami podložený, pohľad na túto tému prináša spoločnosť Geotab, prevádzkujúca softvérové riešenia pre monitorovanie a správu vozového parku. S tým celkom prirodzene súvisí aj zber a vyhodnocovanie množstva dát vhodného na diagnostické, ale aj štatistické účely. A keďže Geotabu pod svojimi krídlami zastrešuje 6300 elektromobilov a hybridov, prinieslo to skvelú príležitosť.

Krivka vývoja kapacity

Spoločnosť dáta získané z prevádzky v podmienkach skutočného sveta zobrala a premietla do interaktívneho grafu s názvom „EV Battery Degradation Comparison Tool„. Človek si tu môže vybrať z databázy 21 vozidiel rôznych značiek a modelov, pričom výsledkom je krivka vývoja kapacity batérie v závislosti od času. Získať sa vďaka tomu dá pomerne presná predstava, ako to vlastne vyzerá pri reálnom využívaní elektromobilu.

EV battery degradation comparison tool

Z pohľadu životného cyklu batérie ide o skutočne zaujímavé a určite aj hodnotné dáta, no k dokonalosti chýba ešte krôčik – zobrazovaný je síce priemer, no nikde nie je uvedené aká veľká je vzorka pre konkrétne vozidlo. Geotab akurát upresňuje, že objem zozbieraných dát pozostáva z celkovo 1 800 000 najazdených dní.

Batérie prežijú vozidlo

Geotab zároveň zverejnil správu, kde sú zahrnuté aj nasledovné závery:

  • Ak sa zachová súčasný trend degradácie, drvivá väčšina batérií „prežije“ dlhšie, než je doba praktickej využiteľnosti vozidla
  • Znižovanie celkovej kapacity batérie má v priemere trend na úrovni 2,3 % ročne. Inak povedané, elektromobil s dojazdom 241 km z neho po piatich rokoch stratí približne 27 km
  • Znižovanie celkovej kapacity batérie nemá lineárny priebeh. Na začiatku je tendencia pomerne rapídna, no pre nadchádzajúce roky sa spomalí
  • Dôležitým faktorom sa javí byť aj spôsob ako sú batérie chladené. Okruhy postavené na kvapalinovom chladení sú pre batérie lepšie (degradácia na úrovni 2,3 %), než tie, ktoré sú postavené na chladení vzduchom (degradácia na úrovni 4,2 %)
  • Aktívnejšie používanie elektromobilu automaticky neznamená väčšiu degradáciu kapacity batérie. Na tej sa totiž podieľa celý okruh rôznych faktorov
  • Používanie rýchlonabíjačiek DC urýchľuje proces degradácie celkovej kapacity batérie. Pri porovnaní degradácie pri častom nabíjaní zo zásuvky a wallboxu bol rozdiel medzi dvojicou metód zanedbateľný
  • Straty zaznamenané pri používaní rýchlonabíjačiek boli väčšie pri vozidlách používaných v krajinách s horúcim podnebím

hyundai ioniq electric nabijanie kabel

17. decembra 2019
Zdroj: Electrek

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

3 odpovede na “Veľká štatistika ukazuje pravdu o degradácii batérie elektromobilov”

  1. Mam bateriu ako zalohu a doplnok FV elektrarne v dome. Po 3 rokoch zatial necitit degradaciu, ak nejaka je, tak ju urcite kompenzuju klimaticke zmeny. Myslim, ze degradacia baterii sa vseobecne precenuje.

  2. zaujimave ze spominaju vyssiu degradaciu pre krajiny s horucim podnebim.. ale ako vplyva studene podnebie (teploty pod bodom mrazu v miernom podnebi po dobu 2-3 mesiacov)???

    • Pokial nie je bateria nabíjaná pri nízkych teplotách alebo v mraze, tak to pre ňu nepredstavuje zásadný problém. Preto je veľmi dôležitý aktívny teplotný management batérie, ktorý má na starosti udržovať optimálnu teplotu

      Napríklad na Tesle pri teplote baterie asi +15st. sa už obmedzuje nabíjací (rekuperačný) výkon a lineárne klesá so znižujúcou sa teplotou a pri 0st už nebude (rekuperovať) nabíjať vôbec. Vybíjanie nie je obmedzené až do hlbokých mínusových teplôt. To už neviem presne ale nejaké malé obmedzenie začína niekde pri -10 až -15st.
      A ešte to všetko závisí aj od použitých typov Li-Ion článkov. Niektoré zvládajú nabíjanie aj pri mínusových teplotách.
      V všeobecnosti platí, že li-Ion akumulátoru viac škodí vyššia teplota ako nižšia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+