MojElektromobil

Téma hybrid a plug-in hybrid naberá čoraz väčší význam, najmä teraz, keď dotácie 5-tisíc eur získajú plug-in hybridy. Tento druh pohonu sa dostáva do úzkeho výberu auta aj u priaznivcov spaľovacích motorov. Mnoho z nich si plug-in hybrid zaobstará z dôvodu vidiny ekonomickej úspory a zároveň nezávislosti čo sa týka dojazdu. Je dnes plug-in hybrid to najlepšie riešenie?

Hybrid nie je nič nové

Hybridný pohon bez možnosti dobíjania z elektrickej siete nie je žiadna novinka. Dnes je síce silne propagovaný hneď niekoľkými výrobcami so snahou vykresliť ich ako ekologické vozenie, ale reálne sa sériovo ponúka v osobných vozidlách už vyše dvadsať rokov. Zlepšenie ekológie je však relatívne malé.

Začala to Toyota, ktorá s prvým Priusom priniesla túto novinku. V neskorších rokoch nového milénia sa pridali aj ďalší výrobcovia a dnes má v ponuke hybrid mnoho zvučných značiek.

Zatiaľ čo klasický hybrid ponúka len zníženie spotreby paliva pripájaním elektromotora pri rozbehu, alebo potreby väčšej akcelerácie, plug-in prínáša výhody navyše. Je schopný jazdiť čisto na elektrinu, dobíjať sa z verejnej elektrickej siete a ponúka reálne desiatky kilometrov bez emisií.

Oplatí sa priplatiť za plug-in?

Rozdiely v cenách za rovnaké auto s rôznym typom hybridu sú veľké. Prvotná investícia je síce väčšia, no úspora pri jazde na elektrinu vie rozdiel za pár rokov anulovať. Okrem miernej úspory paliva totiž ponúka zväčša 30-60 (nový Superb iV reálne 47-62 km) čisto elektrických kilometrov. Dosť na denné jazdy v meste, alebo aspoň ráno do práce. Tam sa auto počas nečinnosti môže nabíjať podobne ako elektromobil.

Škoda Superb iV Amsterdam

Nevýhoda väčšiny dobíjacích hybridov je ich nabíjací výkon a palubná nabíjačka. Takmer výlučne sa jedná o najzákladnejšiu verziu okolo 3,3-3,7 kW, aj dnes však už pri plug-in hybridoch existujú výnimky, ktoré sa popri pomalom AC nabíjaní dokážu nabíjať aj rýchlo.

Aj napriek kapacitám akumulátora v cifrách okolo 10-13 kWh nabíjanie z wallboxu trvá okolo troch hodin. Pri použití 220V zásuvky bude mať váš šéf istotu, že domov z práce sa nebudete ponáhľať. Je to približne 6-7 hodín. Nabíjanie Škoda Superb iV nám trvalo približne 5 hodín a 40 minút.

Aj napriek tomu sa jednoznačne príplatok do verzie plug-in oplatí. Bežný hybrid teda okrem zníženia spotreby benzínu o možno 1/3 (údaje sa veľmi líšia podľa vodičov, zahriatia motora, terénu atď) ponúka len miernu rekuperáciu pri brzdení. Nič viac. Plug-in teda vie ponúknuť nahliadnutie do sveta elektromobility podstatne lepšie. Je to síce len čiastočne, ale zo všetkým, čo k tomu patrí. Zároveň majú nedôverčiví ľudia istotu, že ich do cieľa dovezie „spaľovák v zálohe“.

Kedy kúpiť plug-in

Dnešná generácia plug-in hybridov má význam pre stále relatívne široké spektrum zákazníkov. Mnoho profesii zahŕňa denné jazdy diaľnicou vo vysokom tempe a zároveň stretnutia a vybavovačky v mestách. Akoby presne na takýto scenár priniesla Škoda ich Superb po facelifte s prívlastkom iV – plug-in hybrid. Je to manažérske vozidlo skonštruované na dlhé diaľničné presuny. Súčasne ponúka priestor piatim pasažierom a len o málo zmenšený (a teda stále luxusný) batožinový priestor.

Tak, ako vysokú latku v technológii držia u elektromobilov spolu s Teslou kórejské automobilky, mám pocit, že Škoda skočila na líderskú pozíciu hneď ich prvým plug-in modelom. Cenovo v porovnaní s konkurenciou viac než konkurencieschopná, servisné zázemie v ČR/SR výborné a dodanie bezproblémové.

Priestor, výbava a zostatková cena tohto auta bude tiež na predných miestach. Aby to ale nevyznelo neobjektívne v prospech plug-in hybridov, po A treba povedať aj B. V aute po celú dobu vozíte dve technológie. Na servise voči spaľováku nič neušetríte. Treba meniť olej, sviečky, rozvody a rovnako často navštevovať servisné strediská.

Keď spomíname vozidlo vhodné pre manažérov, musíme spomenúť aj jednu zásadnú legislatívnu nevýhodu. Týka sa práve podnikateľov. Plug-in hybridy totiž majú uvedenú papierovú spotrebu paliva pri stanovenej percentuálnej kombinácii s elektrickým pohonom. Ak je na danú dlhšiu cestu využitý prevažne spaľovací motor, skutočná spotreba paliva bude výrazne vyššia, než je uvedená v technickom preukaze. To môže spôsobiť vrásky na čele pri evidencii jázd a prepočítavaní nákladov.

Kedy už elektromobil

Mne na presuny, ktoré absolvujem počas týždňa, plne vyhovuje elektromobil a nemenil by som za kombináciu oboch pohonov. Je ale faktom, že mnoho ľudí novým technológiam nedôveruje alebo chce mať istotu nadobudnutú z fosilneho auta. Opakuje sa teda doba dávno zabudnutá. Podobne to bolo keď spaľovacie autá vytláčali z ulice konské povozy.

Ak teda vaše jazdy sú často v stovkách kilometrov denne, máte heslo „včera bolo neskoro“ a na plnohodnotný veľký elektromobil Škoda Vision iV ste sa rozhodli počkať, môže byť plug-in hybrid ideálna voľba pre Vás. Bude vám nie len príjemným nástrojom na presuny do vašich cieľov, ale v meste za vami ľudia nebudú nadávať na karcinogénne látky, ktoré by ste nevedomky dodávali z rovnakého auta s motorom na benzín či naftu.

Pri výbere hybridu by som sa teda zameral iba na verzie plug-in a kľudne by som do výberu ako prvú zaradil návštevu predajne Škoda.

Článok vznikol v spolupráci so Škoda Auto.

Náš tip
Plug-in hybridná Škoda Superb iV bude mať s dotáciou príjemnú cenu
Náš tip
Dotácie na elektromobily sa zopakujú, výzva v pondelok začína od nuly
13. decembra 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+