MojElektromobil

Tesne pred spustením registrácií k dotáciám sa objavila reportáž TV Markíza, v ktorej docent Magdolen z STU odrádza od elektromobility.

Popisuje napríklad to, ako išiel elektromobilom v zime a nekúril, lebo by nedošiel. V redakcii sa s jeho názormi celkom nestotožňujeme, preto som sa rozhodol napísať túto otvorenú reakciu.

Dojazd je v zime menší

Pán docent: Podľa reportáže sám viete, že dojazd elektromobilu v zime je o 20 – 30 % menší. Ísť s Leafom s malou 24 kWh batériou na dlhšiu trasu po diaľnici pri mínusových teplotách, je ako ísť v sandáloch na vysokohorský výstup. Pravdepodobne by vám tiež bola zima, ale nebudete pre to tvrdiť, že všetky topánky sú zlé.

Mám pre Vás prekvapenie: Pred 3 rokmi som bol počas rekordnej zimy elektromobilom na chate na Orave. V noci bolo vonku -26 stupňov. Ráno sme nastúpili do elektromobilu a odišli sme lyžovať. Spotrebu sme mali vyššiu nie o 20, nie o 30, ale až o 35 %. Narozdiel od našich susedov s dieslom, ktorí mali spotrebu nulovú. Tí totiž ani nenaštartovali. Večer sme sa vrátili, zapojili auto do obyčajnej zásuvky a cez noc sa s rezervou dobilo.

Elektrické autá naozaj fungujú aj v zime. Dokonca v takej extrémnej zime, kedy už stvrdnú pneumatiky a posilňovač riadenia. Zvládne toto Vaše spaľovacie auto? Ak áno, s akou spotrebou?

Ako nevyraziť poistky

Vravíte, že keď pripojíte 3 Tesly v uličke v Dunajskej Lužnej, vyrazí to poistky. Ja som zažil ako manželka pustila práčku a vyrazilo to istič na ulici. Vašou logikou by som tvrdil, že práčky nikdy fungovať nebudú.

Som technicky vzdelaný človek. Mimochodom tiež z STU – nie zo Strojníckej, ale z Fakulty elektrotechniky a informatiky. Viem, že ak sa také niečo stane, treba hľadať príčinu problému a následne riešenie, nie z toho robiť okamžite závery.

Riešenie existuje už dnes. Volá sa inteligentný wallbox, ktorý riadi nabíjací výkon podľa dostupnej kapacity. Nemusí sa totiž každý elektromobil na ulici nabíjať plným 11 kW výkonom. Priemerný ročný nájazd osobného auta na Slovensku je 12 500 kilometrov, v priemere teda minie 6,8 kWh denne. Dobiť 6,8 kWh medzi 22. a 6. hodinou znamená stály výkon 850 Wattov. To je ani nie polovica výkonu rýchlovarnej kanvice.

Inteligentný wallbox ZSE Drive

Prenosová sústava bude posilňovať

Prenosová a rozvodná sústava je dimenzovaná k aktuálnym, plus približným budúcim potrebám. Ruka v ruke s nárastom elektromobilov sa bude posilňovať aj ona. Aj Vaši univerzitní kolegovia v Ústave elektroenergetiky a aplikovanej elektrotechniky makajú na smart grid riešeniach, aby nebolo treba stavať nové stĺpy a dráty v násobných množstvách, ale efektívne sme využili existujúce. A pridali len nevyhnutné. 

A mimochodom, tri Tesly na ulici môžete bez obáv nabíjať. Dokonca pri jednom dome. Stačí si v aute nastaviť nižší nabíjací výkon.

Nedostatok energie?

Že nevyrábame dostatok energie? Väčšina elektromobilov sa nabíja práve počas noci. To je doba, kedy je energie prebytok. Preto je vtedy lacnejšia. Práve elektromobily môžu pomôcť v stabilizácii energetickej sústavy, aby bol odber rovnomernejší. A to ako nepriamo, tak aj priamo, prostredníctvom riešení V2G (Vehicle to Grid).

Náš tip
Skupina Renault a partner EEM vytvorili na ostrove Porto Santo prvý „smart ostrov“

To, že sa zo dňa na deň vymenia všetky spaľovacie autá za elektrické, je utópia. Ak by ale k tomu došlo, mohli by sme napríklad zatvoriť čerpacie stanice. Len samotná prevádzková spotreba elektrickej energie čerpacích staníc na Slovensku by postačovala pre takmer 100 000 elektromobilov. Stále málo? Tak skúste zistiť, aký energeticky náročný je proces rafinácie ropy. Koľko elektriny sa minie na výrobu 1 litra paliva. Koľko paliva sa minie na to, aby sa ropa prepravila z rafinérie na čerpaciu stanicu. A koľko paliva a energie sa minie na prepravu ropy do rafinérie.

Batérie pre elektromobily

Batérie elektromobilov v bratislavskom závode Volkswagen

Chýbajúci servis?

Pán docent, čudujete sa, kto bude opravovať elektromobily, lebo však ich to zabije. Keď sú po zaškolení schopní operátori vyrábať elektrické autá v Bratislave, Trnave, Nitre a ešte nikoho nezabilo, tak verím tomu, že po zaškolení nezabije ani toho servisáka. No ale najprv si musí prečítať manuál. Aby nedopadol ako ten, čo strčil ruku do remenice dieslu a odtrhlo mu prsty.

Pán docent, radi si prečítame aj Vaše protiargumenty. Vašu reakciu samozrejme celú zverejníme na našom portáli, v nezmenenej podobe. Máte moje slovo.

Mohlo by vás zaujímať

Náš tip
Komentár šéfredaktora: Dotácie dokázali, že o elektromobily záujem je
17. decembra 2019
Zdroj: Foto: Markíza

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+