Tesne pred spustením registrácií k dotáciám sa objavila reportáž TV Markíza, v ktorej docent Magdolen z STU odrádza od elektromobility.
Popisuje napríklad to, ako išiel elektromobilom v zime a nekúril, lebo by nedošiel. V redakcii sa s jeho názormi celkom nestotožňujeme, preto som sa rozhodol napísať túto otvorenú reakciu.
Dojazd je v zime menší
Pán docent: Podľa reportáže sám viete, že dojazd elektromobilu v zime je o 20 – 30 % menší. Ísť s Leafom s malou 24 kWh batériou na dlhšiu trasu po diaľnici pri mínusových teplotách, je ako ísť v sandáloch na vysokohorský výstup. Pravdepodobne by vám tiež bola zima, ale nebudete pre to tvrdiť, že všetky topánky sú zlé.
Mám pre Vás prekvapenie: Pred 3 rokmi som bol počas rekordnej zimy elektromobilom na chate na Orave. V noci bolo vonku -26 stupňov. Ráno sme nastúpili do elektromobilu a odišli sme lyžovať. Spotrebu sme mali vyššiu nie o 20, nie o 30, ale až o 35 %. Narozdiel od našich susedov s dieslom, ktorí mali spotrebu nulovú. Tí totiž ani nenaštartovali. Večer sme sa vrátili, zapojili auto do obyčajnej zásuvky a cez noc sa s rezervou dobilo.
Elektrické autá naozaj fungujú aj v zime. Dokonca v takej extrémnej zime, kedy už stvrdnú pneumatiky a posilňovač riadenia. Zvládne toto Vaše spaľovacie auto? Ak áno, s akou spotrebou?
Ako nevyraziť poistky
Vravíte, že keď pripojíte 3 Tesly v uličke v Dunajskej Lužnej, vyrazí to poistky. Ja som zažil ako manželka pustila práčku a vyrazilo to istič na ulici. Vašou logikou by som tvrdil, že práčky nikdy fungovať nebudú.
Som technicky vzdelaný človek. Mimochodom tiež z STU – nie zo Strojníckej, ale z Fakulty elektrotechniky a informatiky. Viem, že ak sa také niečo stane, treba hľadať príčinu problému a následne riešenie, nie z toho robiť okamžite závery.
Riešenie existuje už dnes. Volá sa inteligentný wallbox, ktorý riadi nabíjací výkon podľa dostupnej kapacity. Nemusí sa totiž každý elektromobil na ulici nabíjať plným 11 kW výkonom. Priemerný ročný nájazd osobného auta na Slovensku je 12 500 kilometrov, v priemere teda minie 6,8 kWh denne. Dobiť 6,8 kWh medzi 22. a 6. hodinou znamená stály výkon 850 Wattov. To je ani nie polovica výkonu rýchlovarnej kanvice.
Inteligentný wallbox ZSE Drive
Prenosová sústava bude posilňovať
Prenosová a rozvodná sústava je dimenzovaná k aktuálnym, plus približným budúcim potrebám. Ruka v ruke s nárastom elektromobilov sa bude posilňovať aj ona. Aj Vaši univerzitní kolegovia v Ústave elektroenergetiky a aplikovanej elektrotechniky makajú na smart grid riešeniach, aby nebolo treba stavať nové stĺpy a dráty v násobných množstvách, ale efektívne sme využili existujúce. A pridali len nevyhnutné.
A mimochodom, tri Tesly na ulici môžete bez obáv nabíjať. Dokonca pri jednom dome. Stačí si v aute nastaviť nižší nabíjací výkon.
Nedostatok energie?
Že nevyrábame dostatok energie? Väčšina elektromobilov sa nabíja práve počas noci. To je doba, kedy je energie prebytok. Preto je vtedy lacnejšia. Práve elektromobily môžu pomôcť v stabilizácii energetickej sústavy, aby bol odber rovnomernejší. A to ako nepriamo, tak aj priamo, prostredníctvom riešení V2G (Vehicle to Grid).
To, že sa zo dňa na deň vymenia všetky spaľovacie autá za elektrické, je utópia. Ak by ale k tomu došlo, mohli by sme napríklad zatvoriť čerpacie stanice. Len samotná prevádzková spotreba elektrickej energie čerpacích staníc na Slovensku by postačovala pre takmer 100 000 elektromobilov. Stále málo? Tak skúste zistiť, aký energeticky náročný je proces rafinácie ropy. Koľko elektriny sa minie na výrobu 1 litra paliva. Koľko paliva sa minie na to, aby sa ropa prepravila z rafinérie na čerpaciu stanicu. A koľko paliva a energie sa minie na prepravu ropy do rafinérie.
Batérie elektromobilov v bratislavskom závode Volkswagen
Chýbajúci servis?
Pán docent, čudujete sa, kto bude opravovať elektromobily, lebo však ich to zabije. Keď sú po zaškolení schopní operátori vyrábať elektrické autá v Bratislave, Trnave, Nitre a ešte nikoho nezabilo, tak verím tomu, že po zaškolení nezabije ani toho servisáka. No ale najprv si musí prečítať manuál. Aby nedopadol ako ten, čo strčil ruku do remenice dieslu a odtrhlo mu prsty.
Pán docent, radi si prečítame aj Vaše protiargumenty. Vašu reakciu samozrejme celú zverejníme na našom portáli, v nezmenenej podobe. Máte moje slovo.
Pekne ste mu… ujo vi docentofi premúdremu 🙂
S panom Magdolenom som si v minulosti vymenil niekolko mailov k podobnym temam. Vidim, ze u neho zastal cas niekde v 90. rokoch a odvtedy sa nikam nepohol. Ani profestne, ani ako samouk, fanusik…proste spi vo svojom svete.
Len skoda, ze toto vidi narod ako nazor „odbornika“ a ani ich nenapadne spytat sa niekoho, kto elektromobil vlastni a vyzna sa naozaj.
nemam elektromobil ale mam skusenosti snim nakolko ho mame v praci, a moozem si ho poziciat ak potrebujem, a neni to take zle ako to tu pan opisuje , on fakt je este niekde v 90. rokoch co sa ttyka technologie, ano je pravda ze zatial len tesla ma dojazd sice neni lacna ale ako som tu cital nepojdem s leafom ci ako sa ten nissan vola na turu cez pol sveta ale co sa tzka tesly tak si myslim ze je to realne a videl som vela videi na youtube ako model 3 v pohode spravi 550 a viac km longrange model ano sli okolo 90 az 95 ale kolko casu bezny clovek stravi na ceste a ako rychlo jazdi
To v Markíze neni niekto kto má všetkých 5 pohromade?
…..no že som sa pýtal…..
smutne, ze okrem kritiky neponukol ziadne riesenie
Toľko nezmyslov, aké v tej relácii narozprával pán docent, som už dávno nepočul. Pritom je to vzdelaný človek, ktorý sa venuje vývoju študentského BEV (takže o tom vie asi dosť veľa) a pod jeho vedením zostrojili na Strojníckej fakulte STU v Bratislave jednomiestnu trojkolku, ktorá vraj prešla na liter benzínu 800km. Ups! To bude asi ten dôvod 🙂
No ale takýmto spôsobom sa snažiť zmeniť mienku ľudí, čo o elektromobilite nemajú dosť informácií, je dosť krátkozraké. Pravda sa skôr, či neskôr vždy ukáže.
P.S. Pán docent, my ktorí už máme na elektromobile čo to najazdené vieme, že s vybitou baterkou z domu neodchádzame 🙂
Výborný článok, tiež mi lezú na nervy kritici elektromobility (ktorí často ani len nesedeli v elektrickom aute), ktorí opakujú polofakty, alebo úplne nesprávne údaje a úplne ignorujú, že spaľováky majú svoje pre a proti tiež.
Překvapivě i spalováky mají vyšší spotřebu v zimě, stejně jako EV a dokonce ji mají vyšší i za mokra, na sněhu či protivětru. To je ale překvapení pane docente, co! :-))))))
Používam elektromobil Tesla s 85kWh batériou, denne jazdím trasu Žilina-Liptovský Mikuláš a späť. Mám za 4,5 roka najazdených 223.000km. Doma mám 25A istič, na noc nabíjam 6A (trofázofo, pričom je možné na aute priamo nastaviť od 5A do 32A z trojfázovej klasickej zásuvky), čo 200km v pohode za noc nabije. K zníženiu spotreby si pomáham 5kW fotovoltaickou elektrárňou s 10kWh úložiskom, pričom plánujem budovať ďalšie a rozširovať existujúce.
Okrem toho využívam vo firme ešte ďalšie dva elektromobily – NISSAN Leaf 30kWh – ročný nájazd 20.000km, primárne využívaný v okrese na servisné úkony pre zákazníkov a Peugeot iOn, ktorý slúži na presun v rámci mesta.
Každý elektromobil je kupovaný účelovo podľa toho na čo je využívaný. Určite pomáhajú znížiť emisie najmä v mestách, kde je najväčší problém so smogom a najmenej zelene, ktorá splodiny dokáže absorbovať, na rozdiel od ciest medzi mestami, kde sa splodiny CO2 dokážu rozptýliť do okolia…
Nabíjacia infraštruktúra je na slovensku dostatočná a neustále sa rozvíja, každý rodinný dom je schopný bez problémov prevádzkovať nabíjanie elektromobilov. Rovnako je možné dobudovať k bytovým domom inteligentné nabíjacie stanice s distribúciou nabíjacieho prúdu podla toho ako sa auto reálne využíva (dnes o tom vie najlepšie priamo Váš mobilný telefón, ktorý podľa GPS pozná Vaše návyky a pomocou ktorého je možné prípadne nastaviť iný požadovaný čas nabitia elektromobilu). Skoro každý bytový dom má strechu, kde je možné inštalovať fotovoltaické panely a doplniť prípadne batériovým úložiskom, ktoré dokáže reagovať na špičkové požiadavky nie len pri nabíjaní. Tam vidím budúcnosť využitia batérií so zníženou kapacitou, nakoľko dokážu aj tak desiatky rokov akumulovať prebytky zo slnečnej energie, prípadne v časoch tzv. jalovej energie.
Som presvedčený z praxe že elektromobilita je spôsob ako významne znížiť environmentálnu záťaž spôsobenú od ťažby, prepravy, spracovania ropy, jej premeny spaľovaním produktov s emisiou CO2.
Čiže viac menej nič nevylucujete. -26 je výnimka, a to že je dojazd v zime menší ste potvrdili. Ak by sa elektro auta začali masovo používať tak ľudia ich budú nabíjať aj v práci. Čiže aj cez deň atď. Mechanik neautorizovany vám to asi neopraví.
Niekedy ani ten autorizovaný si neporadí s neduhmi palubnej nabíjačky, tá je poruchovejšia ako batéria…
Na druhej strane, elektromobil je práve menej citlivý na palivo, elektrina sa nepančuje 🙂
Elektromobilita v dnesnej podobe má množstvo zádrheľov, pre motoristu, to je fakt, ale my ktorí sme si vybrali tento pohon sme presvedčení že je lepší.
Prepravujes sa za neporovnateľne nižšie náklady, vozidlo je svižne od prvej sekundy, veľmi svižne. Posuvanie sa v kolóne je proste hračka, a to ticho, to veru je na nezaplatenie.
Takže podľa môjho názoru, zlé vozidlo spoznas tak, že ma na zadnej strane potrubie, z ktorého prúdi dym 😉
Nevylučujem že elektromobil má v zime o 20 – 30% vyššiu spotrebu. Vylučujem to, že sa kvôli tomu nedá používať. Nabíjanie cez deň taktiež nie je problém, výrazne pomôže aj rozmach fotovoltiky. Neautorizovanému mechanikovi by som určite nedal opravovať HV časť. Bez problémov ale opraví napríklad nefunkčnú kľučku či zvládne výmenu malej 12V batérie.
Toto je ďalší „problém“, ktorý stavia proti elektromobilite nielen ropnú lobby, ale aj autoservisy, lebo pri elektromobiloch budú náklady na servis podstatne menšie. Teraz to odhadujú, že asi o tretinu menšie, ale obávam sa, že náklady na údržbu elektromobilu budú nižšie o dve tretiny, možno viac. Dôsledok tohto všetkého je zníženie odpracovaných hodín a nárast nezamestnanosti. Nakoniec najlepšie na tom budú pneuservisy, lebo ich služby budú potrebné stále. Takýto scenár by sa odohral však iba v prípade, že by prechod zo spaľovacích áut na elektromobily bol prudký, tzv. zo dňa na deň. Všetci sa pri takomto prudkom prechode obávajú, že by to nezvládla elektrická sieť, ale to je ten menší problém – väčší by bol v dopade na zamestnanosť.
Keďže bude prechod pozvoľný, tak sa to priebežne vyrieši, že si to ani nevšimneme – narastie kapacita elektrickej siete, aj v servisoch zostanú iba tí najlepší a ostatní si nájdu iný spôsob obživy.
Nevidel som tu reportáž, som tu na portáli 1x a preluskal som veľa článkov. Mam najazdených na elektroaute veľa tisíc km a staviam sa k nemu racionálne. Snažím sa vidieť pozitíva, ale aj pomenovať negatíva. A to isté by som ocakaval aj od tohto portálu. Keďže žijem v Prahe, viem porovnať, že médiá aj verejnosť v ČR sú kritickejsi, ale konštruktívne. Mali by ste sa preto aj vy, okrem ospevovania mnohých pozitiv zamerat otváranie a hľadanie odpovedí aj na ťažšie témy ako napr.: 1. Dotácie na auto alebo radšej na dobijaciu sieť a parkovanie zadarmo, pripadne poistenie-co je systemovejsie? 2. Keďže gros EV áut bude firemných, ako zamestnanec vyuctuje dobíjanie doma? 3. Určite ste videli Holandsku analýzu, ako rychlonabijanie nenávratne ničí batérie-co s tým? 4. Očakávaný megapokles hodnoty auta s blížiacimi sa 160 tis km (koniec zaruky na batérie) – co ďalej? 5.Co s recyklaciou batérií? 6.V ČR sa odhaduje, že v roku 2025 budú chýbať tisícky dobijacich staníc – ako to vyzerá s analyzou budúceho pokrytia potreby Slovensku? 7.Cena elektriny na burze ostatné roky výrazne zdrazuje a drahou výrobou z obnovitelnej energie tento trend určite neprestane-ako to ovplyvní cenu prevádzky, keď cena kWh skočí na 2 az 3x a nie každý má miesto alebo financie na fotovoltiku za 15+ tis Euro? 8.V Prahe je Moneta Banka, ktorá sídli v Biz parku a kúpila vyše 100 elektro Golfov, ďalšie firmy v okolí však majú smolu, ističe na ulici už nemôžu navýšiť-co teda ostatní vyblokovani? To je iba pár mojich top of mind myslienok, bez ktorých adresovania však EV nikdy nebude tuzeny prirodzený mainstream, ale iba hračkou pre top 1% zakaznikov, alebo politickým nástrojom eko fanatikov. A to nikto z nás nechceme.
Tiež som na tom podobne. Kopa otázok a žiadne racionálne odpovede. Tiež chcem BEV,bývam v rodinnom dome takže 1 z otázok u mňa odpadá. Ale býval som aj v bytovke a tam je otázka kde budú nabíjať ľudia namieste. Ja som BEV chcel už skorej, ale zatiaľ to beriem ako alternatívu k spaľovaciemu autu a zároveň len druhé auto do rodiny. Ten benzín má stále širšie spektrum využitia. Tiež ma štve to zdražovanie Elektriny možno že sa to za chvíľu nakoniec ani neoplatí kvôli pomeru zaobstarávacia cena/návratnosť. Ďalšia vec je podpora Elektromobility mala naozaj vyzerať trochu inak. Každý mal vyradiť 1 spaľovacie auto a hneď by boli čísla dotácií reálnejšie. Taký vlastne aj bol predbežný návrh. Ale to by sa niektorý ľudia nedostali ku dotáciám a to si minister ani SIEA nemohli dovoliť…
Presne tak. O zdrazovani elektriny sa vela nehovori, a pritom ak si pozrieme trend na burze (aj v porovnani s plynom, ktory uz 10 rokov stagnuje a LPG a CNG by tak mohli byt docasnou, ale realnou alternativou) a k tomu odstavovanie fosilnych elektrarni a brojenie proti atomovym, tak mi zostava velky otaznik, ako to s nakladmi na km EV a PHEV bude vyzerat o 2-5-10 rokov. Zatial mi to nevychadza v mojich uvahach a kalkulaciach moc pozitivne. S cim mam vyhrady, je ta eliminacia starsich aut – ono, cim viac nase produkty vyuzivame (a to sa tyka aj starsich aut), tym mensia uhlikova stopa. Vyroba noveho auta je velka zataz. A eliminacia starsich, ale funkcnych aut v EU znamena presun tychto aut do byvalych krajin Sovietskeho zvazu a potom do Afriky, kde budu jazdit este niekolko rokov. A nasledne ziadna recyklacia, ale vsetko, co sa da spalit, sa spali. A kedze zijeme na jednej planete, tak je to tazke minus pre prirodu. Preto by sme mali vacsinu nasich produktov (vratane mobilov) vyuzivat, kym sa funguju a daju sa rozumne opravit. A postupne nahradzovat novsimi. A stat by mal vytvarat infrastrukturu a nie zadotovat auta. Rozumiem, ze vysledok takejto dotacie na auto je skor vidiet, ale tuto cast postupne vyriesia automobilky. Oni na tom mozu nieco zarobit ihned, takze maju motivaciu. Ale to, na com sa zaraba dlhodobejsie a tympadom sa bude rozvijat pomalsie, je rychlodobijacia siet, kedze to stoji vela a mozny zarobok nasledujucich 5 rokov maly. Tu sice na portali pisu o novych „dobijacich huboch“, ale tam ide o v priemere 4 rychlodobijacky na par miestach po Slovensku za mesiac. Ak by sme ich potrebovali na rozumne pokrytie SK povedzme co i len 3000 do roku 2025 a dnes by sme mali povedzme 200 od ZSE a Greenway (neviem kolko ich v skutocnosti je), tak KAZDY TYZDEN by malo pribudnut zhruba 13 novych rychlodobijaciek. Co sa samozrejme zdaleka nedeje. A to, co si pisal o dobijani v bytovke, to je absolutna pravda. Ako to moze skoncit? Individualna mobilita bude tak draha, ze bezny Slovak na nu za par rokov nedosiahne. Takze tym sa to asi nepopularne, ale vyriesi. Pamataj na moje slova za 5/10 rokov. Mozno aj skor…
No tým autom som myslel doslovne 15 ročné a viac, ako bolo v zákone (určite by to bolo podmienené dobou vlastníctva, aby si jeden deň nekúpil 120inu od nejakého deda a druhý deň šrotoval) a vyslovene zošrotovať. Dnes už sa také staré autá určite neoplatí opravovať už keď sú za zenitom. Viem podľa vlastnej skúsenosti . Aj bezpečnosť dopravy je jednou z vecí na ktoré treba prihliadať. Možno je to na úkor tej uhlikovej stopy, ale aj tak sme automobilovým smetiskom EÚ.
Čo sa týka nárastu ceny elektriny tak tu by som sa skôr obával emisnej dane na spaľovaky, zákazov vjazdu do centier miest. Eauta budú môcť pouzivat diaľnice v ČR bez diaľničnej známky atď. Takže je to nakoniec živé a výsledná bilancia bude veľmi pravdepodobne v prospech e-aut nabíjanych pomalým nabijanim z domáceho zdroja v nízkej/smart tarife
Zas až taký lacný tarif to nie je. Tvoj dodávateľ Ťa rád „zkasíruje“
za A: väčší istič (aj pri žiadaní aj mesačne)
za B: nočný prúd (detto aj pri prerobení aj mesačne) a do toho ešte musíš ku obidvom prácam rátať svojho elektrikára, ktorý Ti príde v jednom prípade ten istič čo si si kúpil ! za vlastné vymeniť a vdruhom prípade Ti musí napojiť kábel od hodín po zariadenie ktoré Ti bude vykazovať nočný prúd.
A Tá diaľnica v Č.R. je pre nás čo bývame 300 km a viac od Čiech zatiaľ utópia na BEV autách s dojazdom do 300 km…
Tu išlo o to že treba vidieť aj tie negatíva BEV a nielen všetko Wau a obhajovať to silou mocou.