MojElektromobil

Dojazd je už teraz problémom pre potenciálnych majiteľov EV a degradácia batérie bude rovnako dôležitým faktorom – najmä keď sa rozšíri trh s ojazdenými elektromobilmi. Rovnako ako batéria vášho mobilného telefónu nemusí vydržať po čase rovnako dlho, to isté sa môže stať aj elektromobilom. A znepokojujúce je, že toto zníženie kapacity znamená zníženie celkového dojazdu.

V tomto článku vám pomôžeme pochopiť životnosť batérie elektrického auta, akú veľkú degradáciu by ste mali očakávať a ako zabezpečiť, aby autá poháňané batériou fungovali čo najlepšie.

Aké batérie používajú elektromobily?

Plne elektrické vozidlá využívajú na ukladanie energie, prevažne lítium-iónové batérie. Sú podobné batériám používaným v notebookoch a mobilných telefónoch a sú ideálne, pretože sa rýchlo nabíjajú, efektívne ukladajú energiu a dokážu prejsť tisíckami nabíjacích cyklov, pričom sú stále nabité.

Prečo sa batérie EV časom degradujú?

Postupom času sa tieto batérie stávajú menej účinnými, rovnako ako v prípade mobilného telefónu. Batérie sa pri nabíjaní a vybíjaní časom degradujú a neudržia rovnakú kapacitu ako keď sú nové.

Vďaka pokrokom v technológii batérií a počtu batériových článkov v autobatérii, by však batérie v moderných elektromobiloch mali mať stále dobrú kapacitu aj po rokoch používania. Na cestách je stále veľa starších elektrických vozidiel, ktoré sú po tisíckach kilometrov a rokoch degradácie batérie v poriadku. Takže zatiaľ čo desaťročný telefón bude musieť byť neustále pripojený, aby fungoval, desaťročie starý EV bude stále ponúkať prijateľný rozsah.

Foto: Kristián Kratochvíľ
Náš tip
Aká je degradácia batérie na Tesla Model X po 320 000 kilometroch?

Vzťahuje sa na batérie elektrických áut záruka?

Dobrou správou je, že elektromobily sa dodávajú s dlhou zárukou na batérie, zaručujúcou prijateľnú kapacitu batérie aj po ôsmich rokoch používania. Väčšina výrobcov garantuje, že vaša batéria si zachová aj po 8 rokoch minimálne 70 % svojej pôvodnej kapacity. 

Škoda Enyaq poskytuje záruku na batériu na 8 rokov, alebo 160 000 najazdených kilometrov.

Aj keď potenciálna strata 30 % dojazdu môže znieť zničujúco, ide o najhorší scenár a existuje veľa elektromobilov s vysokým počtom najazdených kilometrov, ktoré sú stále schopné udržať slušnú kapacitu. 

Isobel Sheldon OBE, hlavná strategická riaditeľka Britishvolt, tvrdí, že moderné batérie pre EV sú navrhnuté tak, aby vydržali až 12 rokov a 1 500 – 2 000 nabíjacích cyklov, pričom 1 cyklus priemernej batérie predstavuje cca 400 kilometrov. Batéria priemerného elektromobilu by mala teda vydržať viac ako 600 tisíc kilometrov. Akonáhle sa tieto batérie znehodnotia, majú druhý život ako úložisko obnoviteľnej energie.

Ceny elektromobilov z druhej ruky sa v predchádzajúcich rokoch zvyšovali, pretože sa ukázalo, že obavy z degradácie batérie boli prehnané.

Foto: Kristián Kratochvíľ

Ovplyvňuje rýchle nabíjanie životnosť batérie?

Pravdepodobne ste už počuli o rýchlom nabíjaní a o tom, ako môže výrazne skrátiť časy nabíjania. Používa jednosmerný prúd (DC) na rýchlejšie nabíjanie batérií, takže nemusíte čakať, kým sa batérie nabijú. Problém rýchleho nabíjania je v tom, že urýchľuje degradáciu batérií; vyššia úroveň tepla produkovaného počas rýchleho nabíjania nakoniec poškodí batérie. Rýchle nabíjanie vám môže ušetriť hodinu prehliadania Waterstones na čerpacej stanici, ale z dlhodobého hľadiska vás môže stáť dojazd.

Čo ešte môže ovplyvniť životnosť batérie elektromobilu?

Jeden z najrýchlejších spôsobov zníženia kapacity batérie sa týka nabíjania. Ak neustále vybíjate batériu a potom ju nabíjate na 100 %, môže to prispieť k degradácii batérie. To isté platí, ak necháte batériu úplne vybiť. Dobrou správou je, že väčšina výrobcov navrhla svoje systémy tak, aby sa nenabíjali na 100 %, zvyčajne sa nabíjajú na 85 % kapacity, aby sa predišlo degradácii.

Rýchlosť vybíjania batérií môže ovplyvniť aj spôsob jazdy. Elektromobily môžu mať skvelé párty triky s ovládaním štartu a šialené štatistiky zrýchlenia, ale príliš veľa toho môže prispieť k rýchlejšiemu opotrebovaniu batérie. 

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

Seriál Mýty a fakty

31. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+