MojElektromobil

Viac ako polovica svetovej populácie v súčasnosti žije v mestách a do polovice storočia bude 68 % všetkých ľudí na planéte žiť v mestských oblastiach. Mestá sú však už zodpovedné za 60 % našich emisií skleníkových plynov. Ako sa mestské obyvateľstvo zväčšuje, zväčšuje sa aj jeho vplyv na klímu.

Mestá tiež patria medzi miesta, kde je pravdepodobné, že akútne dopady zmeny klímy pocítime najviac. Masy betónu, kovu a skla v mestských oblastiach môžu spôsobiť, že budú teplejšie ako okolitá krajina vďaka spôsobu, akým absorbujú, vyžarujú a odrážajú teplo. Nedostatok vody a zhoršujúce sa znečistenie ovzdušia hrozia, že život v mnohých mestách bude neznesiteľný.

V reakcii na to sa však 25 megamiest zaviazalo stať sa uhlíkovo neutrálnymi do roku 2050. Patria medzi ne Rio de Janeiro, New York, Paríž, Oslo, Mexico City, Melbourne, Londýn, Miláno, Kapské Mesto, Buenos Aires, Caracas, Kodaň, a Vancouver. Ak svet dúfa, že splní svoju ambíciu obmedziť nárast globálnej teploty na 1,5 °C dosiahnutím čistých nulových emisií uhlíka do polovice storočia, ostatné mestá budú takmer určite musieť urobiť to isté.

Problém smogu v mestách

Jednou z najväčších výziev, ktorým mestá čelia, sú emisie uhlíka z dopravy. Doprava je napríklad v USA najväčší producent CO2, pričom generuje 29 % všetkých skleníkových plynov. Znečistenie ovzdušia spôsobuje v EÚ každý rok podľa odhadov 379 000 predčasných úmrtí. Vo svete je odhadovaných sedem miliónov predčasných úmrtí ročne spojených so znečistením ovzdušia.

Jedna z týchto škodlivých znečisťujúcich látok, oxid dusičitý (NO2), je v Európe zodpovedná za viac ako 50 000 predčasných úmrtí ročne. Spôsobuje respiračné a kardiovaskulárne ochorenia a môže byť rozsudkom smrti pre tých, ktorí trpia astmou. Nedávno britský súd rozhodol, že znečistenie ovzdušia vrátane NO2 prispelo k smrti Elly Adoo-Kissi-Debrah, deväťročnej astmy žijúcej v Londýne. Bývala len 30 metrov od cesty South Circular – jednej z najrušnejších a najviac znečistených ciest v meste.

Spaľovacie motory áut vypúšťajú aj iné znečisťujúce látky, ktoré prispievajú k zlej kvalite ovzdušia. Patria sem oxid uhoľnatý, uhľovodíky, amoniak, ako aj ďalšie menej známe, ale toxické a rakovinotvorné chemikálie vrátane benzénu a polycyklických aromatických uhľovodíkov. 

Foto: Pixabay

Samotné automobilky uznávajú, že nie je možné eliminovať škodlivé emisie z motorov bežných áut. Nie je k dispozícii žiadna technológia, ktorá by dokázala úplne odstrániť škodliviny vznikajúce počas spaľovacieho procesu predtým, ako sa dostanú von z výfuku. Keďže tieto znečisťujúce látky sú emitované iba z automobilov, z motora, ak nie je žiadny motor, nevznikajú žiadne emisie.

Jedinou možnosťou, ako eliminovať emisie týchto škodlivých škodlivín z automobilov, je preto prechod z motorov na elektromotory. Čím skôr sa to stane, tým skôr sa výhody kvality ovzdušia prejavia v celej Európe.

Významný vplyv na zdravie ľudí predstavuje znečistenie drobnými časticami vo vzduchu, tiež nazývané častice (PM), ktoré sú tvorené časticami (malými kúskami) pevných látok alebo kvapalín nachádzajú sa vo vzduchu. Tieto častice môžu zahŕňať prach, špinu a sadze.

Prechod zo spaľovacích na bezemisné vozidlá okamžite eliminuje všetky toxické znečistenia z výfuku, ako sú oxidy dusíka (NOx), oxid uhoľnatý (CO) a uhľovodíky (HC) – nielen častice. Je to spôsobené tým, že nedochádza k znečisťujúcemu spaľovaciemu procesu. 

Viac elektrických áut neznamená len viac nabíjacích staníc, znamená to aj čistejší vzduch. Analýza potenciálneho vplyvu úplne elektrifikovaných flotíl vo vybraných európskych mestách od T&E ukazuje masívne zníženie znečistenia ovzdušia. V Bruseli, Paríži, Madride a Budapešti by prechod na úplnú elektrifikáciu znížil smrteľné PM2,5 o viac ako polovicu.

TEST Volvo C40 Recharge Twin
Volvo C40 Recharge | Zdroj: Radovan Hlôška

Niektoré mestá sa už pokúšajú znížiť ich spolu s inými druhmi znečistenia z vozidiel zavedením zón s ultranízkymi emisiami (ULEZ).

Vo Francúzsku je cieľom mať do roku 2025, 7 miliónov nabíjacích staníc pre elektromobily. To je skvelá správa, pretože v Paríži je znečistenie ovzdušia také vážne, že výskumná štúdia prirovnala dýchanie vzduchu k fajčeniu cigariet. Pre ľudí, ktorí žijú v Paríži po celý rok, štúdia zistila, že dýchanie miestneho znečistenia ovzdušia je ako vyfajčenie 183 cigariet ročne.

Elektromobily sú riešením, nie problémom. Paríž však nie je ani najznečistenejším mestom na svete. Indické Dillí má ešte horšie znečistenie ovzdušia. Podľa jedného odhadu dýchanie vzduchu v Dillí na jeden deň má zdravotné dôsledky ako vyfajčenie aspoň 25 cigariet.

Elektrické vozidlá sú dôležitou súčasťou riešenia tohto smrteľného problému – neprodukujú priamo toxické emisie. Ak by bolo možné nahradiť najviac znečisťujúce vozidlá s plynovým pohonom vozidlami s nulovými emisiami, ovzdušie v najviac znečistených mestách by sa okamžite zlepšilo.

Ak vám teda niekto povie, že elektrické vozidlá nie sú o nič lepšie pre životné prostredie, povedzte mu, že nie sú lepšie len pre životné prostredie, ale sú lepšie aj pre ľudské zdravie.

Vzhľadom na naliehavosť klimatických zmien a ich veľmi negatívnych dopadov patrí budúcnosť čistej, obnoviteľnej výrobe elektriny a elektrickým vozidlám.

Scania Citywide elektrický autobus
Scania Citywide elektrický autobus | Zdroj: ABB / Alexander Klačman

Ktoré vozidlá majú najväčší vplyv na ovzdušie v meste?

V prvom rade je potrebné nasadiť elektrické flotily medzi úžitkovými flotilami v meste. Mestské úžitkové automobily jazdia v meste a majú zapnuté motory minimálne 8 hodín denne s denným nájazdom v meste nad 100 kilometrov, pričom sa jedná najmä o rozmernejšie vozidlá s vyššou spotrebou. Osobné vozidlá prejdú približne 30 kilometrov denne pričom ich priemerný nájazd zahrňuje aj cestovanie mimo mesta. Priemerná spotreba osobných vozidiel je zároveň nižšia ako spotreba úžitkových.

Autobusy

Mestský autobus je jedným z energeticky najefektívnejších dopravných prostriedkov, aj keď je poháňaný naftou. Ak prepočítate emisie skleníkových plynov na osobokilometre, napríklad naftové mestské autobusy v Nemecku vygenerujú ekvivalent CO2 80 gramov na osobokilometer. Pre porovnanie: Nemecká agentúra životného prostredia stanovila 143 gramov na kilometer prejdený v osobnom aute so spaľovacím motorom.

Mestské autobusy s nulovými emisiami nám významne pomáhajú bojovať proti znečisteniu ovzdušia, riešiť klimatické zmeny, znižovať hluk a lacnejšie celkové náklady ako naftové autobusy počas ich životnosti. 

Poštoví kuriéri a zásobovanie

Vozidlá využívané na zásobovanie a kuriérske služby sú zvyčajne dodávky, ktoré jazdia na diesel, jazdia po meste celý deň majú vysokú priemernú spotrebu. Významným spôsobom prispievajú ku znečisteniu ovzdušia v meste. Je preto nutné nasadiť čisto elektrické flotily pre tieto typy služieb.

Taxi

Aj napriek tomu, že sa zvyčajne jedná o osobné vozidlo, priemerný taxikár najazdí viac ako 50 000 kilometrov ročne a niekedy zdieľa svoje vozidlo aj s inými taxikármi. Prekonáva tým tvorbu CO2 v porovnaní so súkromným vozidlom viac ako 5 násobne.

Automobily poskytujúce iné služby

Policajné autá, smetiarske autá, servisné vozidlá, záchranári, nákladné autá atď. Jednoducho vozidlá s vysokým priemerným nájazdom v meste.

Jedinou možnosťou, ako eliminovať emisie týchto škodlivých škodlivín z automobilov, je preto prechod zo spaľovacích motorov na elektromotory. Čím skôr sa to stane, tým skôr sa výhody kvality ovzdušia prejavia v celej Európe.

Na zabezpečenie lepšej kvality ovzdušia je potrebné okamžite nasadiť elektrické flotily v oblasti verejnej dopravy a dopravných služieb a postupne rozširovať bezemisné zóny. Efekt na kvalite ovzdušia bude okamžitý a flotily budú mať zároveň nižšie prevádzkové náklady.

Foto: Mercedes-Benz Truck

Zdroje:

Seriál Mýty a fakty

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

21. októbra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+