MojElektromobil

Elektrické vozidlá sú relatívne novou technológiou. Aj keď sme technicky prvé vozidlá poháňané batériami videli pred viac ako 100 rokmi, v modernom svete sa až donedávna nestali životaschopnou dopravou.

Veľké percento vodičov stále verí, že elektrické vozidlá sú príliš drahé. Priemerný elektromobil dnes stojí približne o 40 %  viac ako rovnaký model so spaľovacím motorom. Model auto so spaľovacím motorom, ktoré dnes stojí 22 000 EUR, bude stáť ako elektromobil približne 30 000 EUR. Elektromobily však majú podstatne vyššiu výbavu a softvér sa vo väčšine modelov bezplatne updatuje.

Akokoľvek môžu byť elektromobily životaschopnejšie, stále sa zdá, že sú nepochybne drahšie ako ich konvenčné náprotivky s vnútorným spaľovaním. Nižšie náklady na údržbu a nižšia cena elektriny oproti benzínu v skutočnosti z dlhodobého hľadiska výrazne zlacňujú elektromobily, a to aj napriek ich často vyššej obstarávacej cene.

Pri elektromobile je potrebné vypočítať Total Cost of Ownership (TCO) – ktorý predstavuje kúpnu cenu aktíva plus prevádzkové náklady. Posúdenie celkových nákladov na vlastníctvo predstavuje získanie väčšieho obrazu o tom, čo je produkt a aká je jeho hodnota v čase.

Koľko ťa bude stáť prevádzka elektromobilu?

Priemerná spotreba benzínového auta na 100 km v Európe je 6,5 litra, čo je približne 10 EUR na 100 kilometrov.

Ak využívate rýchle DC nabíjačky v spoločnostiach Greenway, alebo ZSE, zaplatíte za 100 kilometrov približne od 3,5 do 7 EUR v závislosti od veľkosti vášho paušálu.

Platí však pravidlo, že ľudia najčastejšie nabíjajú elektromobil vo zvýhodnenom tarife pre elektromobily v noci doma a cez deň v práci na pomalšej, ale o to lacnejšej AC nabíjačke, kde zaplatíte asi 2 eurá za 100 kilometrov. V prípade, že pôjdete nakúpiť, tak niektoré obchodné centrá a reťazce vám ponúkajú počas nákupu bezplatné nabíjanie. 

Ak by ste prejazdili za rok 12000 kilometrov, čo je priemer v našom regióne, ušetrili by ste ročne takmer 1000 EUR na pohonných hmotách.  

V prípade, že využívate auto naplno a plánujete na ňom odjazdiť aspoň 300 000 kilometrov, pričom budete využívať častejšie diaľnice a budete jazdiť na vyššej rýchlosti, ušetríte na pohonných hmotách v priemere 5 EUR na 100 kilometroch, čiže dokopy 15 000 EUR počas nájazdu 300 000 kilometrov.

Zároveň ušetríte počas životnosti tisíce EUR na servise, ktorý budete navštevovať oveľa zriedkavejšie, pretože vám neodídu sviečky, alebo prevodovka. Nebude potrebné meniť každý rok olej. Taktiež si podstatne menej ničíte brzdy, pretože nebrzdíte tak často. Spomaľujete rýchlejšie aj bez brzdenia. Prebieha totiž proces rekuperácie, kde počas odporu pri brzdení nabíjate auto.

Dnešné batérie majú očakávanú životnosť 600 tisíc až 1 milión kilometrov, takže auto aj po odjazdení 300 000 kilometrov bude mať podstatne vyššiu zostatkovú hodnotu ako v prípade rovnako jazdeného spaľováku. Hlavný dôvod je, že vo vozidle sa nachádza oveľa menej komponentov, ktoré sa môžu pri takom vysokom nájazde opotrebovať, alebo pokaziť. 

Zrýchlené odpisovanie

Na Slovensku je drvivá väčšina vozidiel napísaná na firmu Dôvodom je optimalizácia nákladov a následná úspora na daniach. Bežné autá so spaľovacím motorom odpisujeme 4 roky. V prípade elektromobilov je to inak. Elektromobily odpisujeme na Slovensku 2 roky vďaka možnosti zrýchleného odpisovania. To je významná finančná úspora. Napríklad 30 tisícový elektromobil je po dvoch rokoch odpísaný, čiže ho takmer nový predáme, pričom hodnotu by si mal udržať vyššiu v porovnaní so spaľovákom a následne si kúpime nový elektromobil, ktorý si dáme do nákladov. 

Ak jazdíte na prémiových značkách ako sú napríklad automobily značky Jaguar Land Rover, môžete očakávať podstatne vyššiu úsporu, pretože prémiové automobily majú drahšie komponenty aj servis. Motory sú taktiež silnejšie a častokrát so športovými úpravami. Platí všeobecné pravidlo, že čím silnejší motor, tým viac si pýta servis, pretože komponenty sú viac zaťažované. Vďaka elektromobilom sa prémiový segment stáva oveľa spoľahlivejší a úspornejší.

Seriál Mýty a fakty

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

26. septembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

8 odpovedí na “Sú elektromobily príliš drahé? | Mýty a fakty”

  1. Som veľký fanúšik EV ale trošku mi príde článok zavádzajúci.
    Renault clio 13tis E, Zoe 39tis
    Kona 17800, kona EV 35500
    Rozdiel je menší pri drahých autách vyšších tried, ale pri bežných autách je to skôr 200-300% ceny spalováku. A čo sa ušetrí na počte návštev servisu sa môže ľahko vrátiť na sadzbe za opravu EV na hodinu. Som 100% za EV transformáciu ale zároveň za 100% transparentnosť. Ľudia by mali vedieť do čoho idú.

    • Tak zas netreba porovnavat nebe a dudy. Ked som porovnal rovnaky model s rovnakou vybavou a vykonom (napr. Peugeot 208) tak su EV „len“ o 50% drahsie. Je nefer zobrat najlacnejsiu verziu spalovaku holu bosu s najslabsim motorom, manualnou prevodovkou a porovnavat ho s jeho elektrickou vykonnou verziou s nabuchanou vybavou. Ked sa vezme navykonnejsi spalovaci motor s automatom a dorovna sa vybava tak uz to neieje tak priepastny rozdiel.
      Garancne prehliadky su lacnejsie ako na spalovaku, lebo menej ukonov. Na hodinove sadzby sa musim opytat, ale po zaruke mozem servisovat tam kde budu rozumne sdazby.
      Bude to ako s STK, niektore pre EV dali dvojnasobne sadzby na TK aby si vynahradili usli zisk z EK, ale niektore normalne TK uctuju ako pri spalovaku. Hadajte ktorej necham svoje prachy. 🙂

      • Jasné, napísal som začínajúce ceny ale oboch. Som si vedomý toho že základné EV bude mat vyššiu výbavu. Ale stále, bavíme sa o dostupnosti a keď si chce človek kúpiť dostupné auto tak som prirovnal dostupné najviac podobné veľkosťou auto danej značky. Písal som to skôr pre to že článok je trošku dosť zavádzajúci. EV ma zmysel vtedy ak by ste si aj tak plánovali kupovať väčší spalovák so skoro plnou výbavou a k tomu najazdite 30tis+ km. Čím väčšie auto plánujete kúpiť, tým väčší zmysel mi dáva EV. U malých aut to zatiaľ čisto finančne zmysel nedáva. Človek musí mať ine dôvody (Enviromentálne a pod.)

        • Je to rovnake ako v zaciatkoch dieslov, alebo LPG ked prisli a boli vyrazne drahsie ako benziny, oplatii sa len pri urcitom rocnom najazde ked prevazila uspora z lacnejsieho paiiva vyssie vstupne naklady. Nove technologie nikdy neboli hned pre vsetkych. To casom pride.

          • Co bylo pred 20 nebo 30 lety me nezajima, to je irelevantni. Berme co je ted. BEV auto nedava smysl na bezne pouzivani.
            Pred rokem jsem velke auto (S-Max) kupoval nove a stejne velike BEV by me vyslo na vice nez dvojnasobek. Rocni prohlidka me vyjde na 8 tisic a za 10 let bude mit motor stale stejny vykon, stejnou spotrebu, stejny dojezd. Dalsimu majiteli v pohode dalsich 10 vydrzi. Zkuste si to u BEV auta.

          • Splaovakom sa rokmi/km meni vykon aj spotrebaa nielen paliva u oleja. 🙂 To prave eletromotor bude mat aj o 20 rokov rovnaky vykon. Baterie zatial vekom degraduju nejake tie %na, ale je otazka casu ked pridu take kde ten jav bude zanedbatelny po praktickej stranke.

      • Vymlouvat se na rozdil vybavy je hloupost. Jsou to male auta, ktera se v plne vybave v podstate nekupuji. Automobilky se snazi vysokou cenu EV omlouvit prave tou vybavou, ale je to smesne. At chces nebo ne, BEV je u nejprodavanejsich aut 2x az 3x drazsi a pro bezneho prumerneho zakaznika nedava ekonomicky smysl.

        • Ani nemusia zatial davat zmysel kazdemu, ved ich nestihaju vyrabat. Az bude vyroba prevysovat dopyt, tak sa ceny budu znizovat.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+