MojElektromobil

Elektrické vozidlá sú relatívne novou technológiou. Aj keď sme technicky prvé vozidlá poháňané batériami videli pred viac ako 100 rokmi, v modernom svete sa až donedávna nestali životaschopnou dopravou.

Veľké percento vodičov stále verí, že elektrické vozidlá sú príliš drahé. Priemerný elektromobil dnes stojí približne o 40 %  viac ako rovnaký model so spaľovacím motorom. Model auto so spaľovacím motorom, ktoré dnes stojí 22 000 EUR, bude stáť ako elektromobil približne 30 000 EUR. Elektromobily však majú podstatne vyššiu výbavu a softvér sa vo väčšine modelov bezplatne updatuje.

Akokoľvek môžu byť elektromobily životaschopnejšie, stále sa zdá, že sú nepochybne drahšie ako ich konvenčné náprotivky s vnútorným spaľovaním. Nižšie náklady na údržbu a nižšia cena elektriny oproti benzínu v skutočnosti z dlhodobého hľadiska výrazne zlacňujú elektromobily, a to aj napriek ich často vyššej obstarávacej cene.

Pri elektromobile je potrebné vypočítať Total Cost of Ownership (TCO) – ktorý predstavuje kúpnu cenu aktíva plus prevádzkové náklady. Posúdenie celkových nákladov na vlastníctvo predstavuje získanie väčšieho obrazu o tom, čo je produkt a aká je jeho hodnota v čase.

Koľko ťa bude stáť prevádzka elektromobilu?

Priemerná spotreba benzínového auta na 100 km v Európe je 6,5 litra, čo je približne 10 EUR na 100 kilometrov.

Ak využívate rýchle DC nabíjačky v spoločnostiach Greenway, alebo ZSE, zaplatíte za 100 kilometrov približne od 3,5 do 7 EUR v závislosti od veľkosti vášho paušálu.

Platí však pravidlo, že ľudia najčastejšie nabíjajú elektromobil vo zvýhodnenom tarife pre elektromobily v noci doma a cez deň v práci na pomalšej, ale o to lacnejšej AC nabíjačke, kde zaplatíte asi 2 eurá za 100 kilometrov. V prípade, že pôjdete nakúpiť, tak niektoré obchodné centrá a reťazce vám ponúkajú počas nákupu bezplatné nabíjanie. 

Ak by ste prejazdili za rok 12000 kilometrov, čo je priemer v našom regióne, ušetrili by ste ročne takmer 1000 EUR na pohonných hmotách.  

V prípade, že využívate auto naplno a plánujete na ňom odjazdiť aspoň 300 000 kilometrov, pričom budete využívať častejšie diaľnice a budete jazdiť na vyššej rýchlosti, ušetríte na pohonných hmotách v priemere 5 EUR na 100 kilometroch, čiže dokopy 15 000 EUR počas nájazdu 300 000 kilometrov.

Zároveň ušetríte počas životnosti tisíce EUR na servise, ktorý budete navštevovať oveľa zriedkavejšie, pretože vám neodídu sviečky, alebo prevodovka. Nebude potrebné meniť každý rok olej. Taktiež si podstatne menej ničíte brzdy, pretože nebrzdíte tak často. Spomaľujete rýchlejšie aj bez brzdenia. Prebieha totiž proces rekuperácie, kde počas odporu pri brzdení nabíjate auto.

Dnešné batérie majú očakávanú životnosť 600 tisíc až 1 milión kilometrov, takže auto aj po odjazdení 300 000 kilometrov bude mať podstatne vyššiu zostatkovú hodnotu ako v prípade rovnako jazdeného spaľováku. Hlavný dôvod je, že vo vozidle sa nachádza oveľa menej komponentov, ktoré sa môžu pri takom vysokom nájazde opotrebovať, alebo pokaziť. 

Zrýchlené odpisovanie

Na Slovensku je drvivá väčšina vozidiel napísaná na firmu Dôvodom je optimalizácia nákladov a následná úspora na daniach. Bežné autá so spaľovacím motorom odpisujeme 4 roky. V prípade elektromobilov je to inak. Elektromobily odpisujeme na Slovensku 2 roky vďaka možnosti zrýchleného odpisovania. To je významná finančná úspora. Napríklad 30 tisícový elektromobil je po dvoch rokoch odpísaný, čiže ho takmer nový predáme, pričom hodnotu by si mal udržať vyššiu v porovnaní so spaľovákom a následne si kúpime nový elektromobil, ktorý si dáme do nákladov. 

Ak jazdíte na prémiových značkách ako sú napríklad automobily značky Jaguar Land Rover, môžete očakávať podstatne vyššiu úsporu, pretože prémiové automobily majú drahšie komponenty aj servis. Motory sú taktiež silnejšie a častokrát so športovými úpravami. Platí všeobecné pravidlo, že čím silnejší motor, tým viac si pýta servis, pretože komponenty sú viac zaťažované. Vďaka elektromobilom sa prémiový segment stáva oveľa spoľahlivejší a úspornejší.

Seriál Mýty a fakty

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

26. septembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+