MojElektromobil

Ako správca vozového parku sa musíte rozhodnúť, či vozidlá na alternatívne palivo zapadajú do politiky vozového parku, procesov riadenia a rozpočtov vašej spoločnosti. Potrebujete zistiť, či existujú úspory nákladov a iné výhody pri každodennej prevádzke vášho vozového parku. V podstate zamýšľate sa nad otázkou, že či je elektromobil dobrá investícia.

V porovnaní s naftovým alebo benzínovým autom je elektromobil jednoduchý: má menej komponentov, žiadne nákladné systémy na čistenie výfukových plynov a iba jednu pohyblivú časť: elektromotor. V dôsledku toho sa tiež menej často kazí, takže menšiu údržbu. 

Spoločnosť Consumer Reports analyzovala svoje údaje z prieskumu spoľahlivosti za roky 2019 a 2020 pre tisíce vozidiel na elektrický aj benzínový pohon a zistila, že vodiči elektrických vozidiel ušetria počas životnosti vozidla v priemere 50 % na údržbe a opravách v porovnaní s majiteľmi benzínových vozidiel. 

V prípade nákladov na pohonné hmoty zaplatí majiteľ elektromobilu (pri nabíjaní vo vlastnej réžii) približne 2 EUR na 100 kilometrov v porovnaní so spaľovákom s nákladmi na úrovni 10 EUR na 100 kilometrov. 

Táto jednoduchosť, spoľahlivosť a dlhá životnosť v spojení s lacnou elektrinou robí z batérie najlacnejšiu formu mobility najmä v prípade flotíl, ktoré majú vysoký nájazd kilometrov a jazdia prevažne v meste. To platí, či už ide o auto, dodávku alebo autobus.

Najviac z elektromobilov benefitujú spoločnosti, ktoré sa venujú malej logistike v meste, do ktorej zaraďujeme: kuriérov, taxislužby, carsharing, alebo zásobovanie.

Elektrická flotila DPP Foto: DPD

Elektromobil ako kuriérske auto

Bežné kuriérske auto v meste najazdí denne približne od 80 do 150 kilometrov. Vzdialenosť to nie je veľká, kuriéri však majú špecifický systém práce. Ráno naložia auto v sklade balíkmi a vyrazia do mesta, pričom za hodinu doručia v priemere 8 až 12 balíkov. Auto teda 8 až 12 krát za hodinu naštartujú, prejdú krátku vzdialenosť, vystúpia (častokrát vypnú motor) a následne sa vrátia do auta a cestujú ku ďalšiemu zákazníkovi. Pri takomto spôsobe prerušovanej jazdy má auto vysokú spotrebu (a teda aj emisie) a motor je významne zaťažovaný. 

Kuriéri, ktorí využívajú elektromobil, iba zapínajú a vypínajú batériu, ktorá týmto spôsobom jazdy príliš netrpí. Auto má podstatne nižšiu spotrebu aj emisie a zároveň oveľa pomalším tempom amortizuje. 

Ak priemerné kuriérske auto prejde 3000 kilometrov mesačne, majiteľ ušetrí iba na pohonných hmotách približne 250 eur za mesiac, alebo 3000 EUR za rok. Auto zároveň vyžaduje oveľa nižšie náklady na údržbu.

Konštrukciou elektrických dodávok sa napríklad venuje aj slovenská spoločnosť Voltia, ktorá je známa tým, že vyrába cenovo najefektívnejšie dodávky zamerané na poslednú míľu s nosnosťou 800 kg a až 1 000 kg .

Elektromobil ako taxi

Taxikár odvezie v priemere 3-4 zákazníkov za hodinu, čiže absolvuje v porovnaní s kuriérom oveľa menší počet zastávok. Nevýhodou taxikára je však nerovnomerný dopyt počas dňa v priebehu pracovného týždňa. Najvyšší dopyt je ráno, keď ľudia cestujú do práce a večer, keď sa ľudia z práce vracajú. Mimo špičiek je o taxíky menší záujem.

Jazdenie v špičke vyžaduje trávenie veľa času v zápchach a častú potrebu vyššej akcelerácie na kratšie vzdialenosti, aby sa taxikár vedel lepšie pohybovať medzi jazdnými pruhmi, prípadne chytil žlté svetlo na semafore na križovatkách. Tento štýl jazdy znamená pre benzínové auto vysokú spotrebu (emisie tiež) a rýchle opotrebovanie motora. Elektromobil zvláda takúto záťaž bez problémov.  

Majiteľ taxikárskeho auta, ktoré za mesiac prejazdí 5000 kilometrov ušetrí na pohonných hmotách približne 400 EUR. Samozrejme elektromobil nepotrebuje meniť olej a menej často sa vznikne porucha v porovnaní so spaľovákom.

Náš tip
Alpha Taxi: Aké sú skúsenosti so zavádzaním elektromobilov pre taxíky | ROZHOVOR
Elektrické taxi z Martina | Foto: MojElektromobil.sk

Pohľad verejnosti a ekológia

Firemné elektromobily jazdiace v meste sú skvelá pohyblivá reklama. Ľudia vnímajú firmy, ktoré využívajú elektromobil ako inovatívne a ekologické. Vďaka ekologickému image získate nových, rovnako zmýšľajúcich zákazníkov.

Úžitkové automobily a taxíky v meste sú pravdepodobne najvýznamnejší zdroj smogu v mestskej doprave. V prípade, že sa stanú bezemisnými, vzduch v našich mestách bude podstatne čistejší.

Skrátené odpisovanie a platenie daní

Elektromobily odpisujeme na Slovensku iba 2 roky v porovnaní so 4 ročným odpisovaním vozidiel so spaľovacím motorom. Pre podnikateľov predstavuje skrátené odpisovanie, významný benefit pri odpisovaní nákladov.

Z uvedených dôvodov sú podnikatelia v oblasti logistiky skupinou ľudí, ktorá by mala byť najviac motivovaná využívať elektromobily.

Seriál Mýty a fakty

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

16. októbra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

3 odpovede na “Je elektromobil pre firmy dobrou investíciou? | Mýty a fakty”

  1. Ako kurier ani nieje dovod pri BEV vypinat motor, lebo stojace prakticky nesporebuva energiu, nieje to ako spalovak ktory zerie benzin. huci a dymi aj na volnobeh ked stoji.
    Taxikar tiez v moze v pohode s BEV cakat s nastartovanym a kurit/klimovat, aby zakaznik nasadol do pohodlia.
    Kurenie v zime spotrebuje viac ako klima v lete, ale udrziavacia spotreba uz vykureneho auta nieje az tak velka.

    • Kúrenie v stojacom EV spotrebuje VEĽA energie. Ak nemá tepelné čerpadlo, tak sa to dá porovnať so spotrebou energie stojaceho benzíňaku. Totiž ide o to isté – žiadny pohyb a všetka energia sa spotrebúva na výrobu tepla.

      Aj tak sú ale najlepší kuriéri pri pauze, ktorí 15 minút fajčia pri úplne zbytočne naštartovanej obrovskej dodávke. Netuśím, čo ich vedie k takémuto plytvaniu, ale asi sa boja, že by po vypnutí motora už nenaštartovali. Inak si to neviem vysvetliť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+