MojElektromobil

Jeden z častých argumentov odporcov elektromobilov je práve degradácia batérie. Ako sa ale dlhodobo a opakovane ukazuje, ide skôr o strašiaka z čias dávno minulých. Degradácia batérie pri moderných elektromobiloch skutočne nie žiadnym veľkým problémom.

Ďalší pohľad na túto problematiku prináša aj Kristián Kratochvil, ktorý od júna 2018 so svojou Tesla Model X 100D najazdil už 320 000 kilometrov. O svoje skúsenosti sa podelil v rozhovore pre YouTube kanál Out of Spec Reviews. 

Pri takto veľkom počte najazdených kilometrov je zaujímavý hlavne pohľad na degradáciu batérie, najmä keď do úvahy vezmeme, že v tomto konkrétnom prípade boli využívané prevažne DC nabíjacie stanice Tesla Supercharger. Na tých prebiehala drvivá väčšina nabíjania, odhadom až 80%.

10% degradácia kapacity

Ako sa to podpísalo na stave batérie? Kristián v rozhovore uvádza, že pôvodná využiteľná kapacita batérie nového vozidla dosahovala 93,7 kWh. Po najazdení 320 000 kilometrov a piatich rokoch dominantného nabíjania na DC staniciach Tesla Supercharger má batéria kapacitu 79 až 86 kWh (v závislosti od typu merania). Podľa štandardizovaných meraní degradácia využiteľnej kapacity dosiahla približne 10%. Podľa kontrolných aplikácií má batéria degradáciu 9,6% až 10,4%, v tomto prípade však ide o akýsi odhad na základe dát z jazdy.

Ako ďalej prezrádza rozhovor, na 5-ročnom elektromobile Tesla Model X je možné nájsť niekoľko drobností spojených s aktívnym využívaním a pravidelným veľkým nájazdom. Kristián napríklad vymenil pôvodné 20-palcové kolesá za 19-palcový typ. Primárny dôvodom v pozadí tohto rozhodnutia bolo zvýšenie komfortu na európskych cestách, zníženie prípadných nákladov a predĺženie životnosti pneumatík. 

Zaujímavosťou je, že predné brzdy sú stále pôvodné, a to aj po najazdení aktuálnych 327 000 kilometrov. Zadné brzdy boli menené pri približne 250 000 kilometroch.

Tesla Model X má za sebou aj jednu škodovú udalosť, kedy Kristián na diaľnici natrafil na lano zo žeriavu, ktoré poškodilo prednú masku aj koleso. V rámci škodovej udalosti bola vymenená predná maska, klapka chladenia a obloženie vnútri kolies. Po výmene prednej masky mierne nesedia plasty pri prednom kolese.

Problematická bola aj predná náprava, čo je neduh prakticky všetkých elektromobilov Tesla Model X od výroby. Pri 300 000 kilometroch boli nasadené diely prednej nápravy (poloosy, ramená) z najnovších modeloch Tesla Model X, ktoré sú spätne kompatibilné. Náprava by vďaka tomu už mala vydrž celú životnosť vozidla. Ďalším výraznejším problémom bola porucha hlavnej jednotky MCU, ktorá bola kompletne vymenená vďaka čomu má staršie X-ko dostupné aj najnovšie funkcie z najnovších modelov.

Čo sa týka celkových nákladom na servisné úkony, tie počas 320 000 km dosiahli približne 7000 €, no v tejto sume sú zarátané aj náklady na pneumatiky. Jedna sada pneumatík vydrží približne 60 000 km, teda celý rok pri Kristiánovom približnom nájazde.

Drobné vizuálne neduhy

Tesla Model X je okrem iného známy svojimi “krídlovými” zadnými dverami. Tie aj po pravidelnom využívaní v častých intervaloch na Kristiánovom elektromobile stále fungujú bez najmenších problémov.

Akurát je týmto typom dverí spojená potreba pravidelného každoročného servisu, kedy dochádza k výmene tesnenia, ktoré postupne degraduje pri otváraní dverí. Ak by tento servisný úkon za cca 50€ nebol vykonaný, tak by časom došlo k takému stavu opotrebenia, že by do interiéru pretiekla voda, takpovediac zo špár. Problém by teda nebol v tom, že by to auta vyslovene zatekalo, ale pri otvorení dverí by sa dovnútra dostala nadbytočná voda. 

Na niektorých miestach vozidla dochádza dochádza k odlupovaniu laku. Video ukazuje, že ide o spodnú časť zadného spojlera. Na mechanizme pre otváranie kufra je prítomná hrdza. Ako upresnil majiteľ vozidla, cez zadnú kameru dochádza k prepúšťaniu vody, čo bude v najbližšej dobe vyžadovať zásah. Zadná kamera bola úmyselne poškodená vandalom a po jej výmene vznikla netesnosť. 

Z drobných vizuálnych defektov sú na pár miestach karosérie prítomné vzduchové bubliny, kvôli nepresnosti lakovania – pri tlačidle na zatváranie zadných dverí a pod izoláciou dverí. Stav interiéru vyzerá byť veľmi zachovaný, a to vrátane pôvodných kožených sedadiel. Jedinou výnimkou je značne opotrebovaný volant.

Jazdiť bude aj naďalej

Kristián sa svojho Tesla Model X nevzdá. Jazdiť bude naďalej, pričom ašpiruje na dosahovanie ďalších rekordov v najazdených kilometroch. V októbri 2022 chce do elektromobilu pridať špecializovaný datalogger, ktorý bude zaznamenávať presné dáta o všetkých vlastnostiach batérie. Súčasne chce vylepšiť zadnú nápravu – nový stabilizátor pre lepšie možnosti nastavenia geometrie podvozku, čo má umožniť aby elektromobil jazdil vždy vo veľmi nízkej polohe a znížilo sa opotrebenie pneumatík.

Náš tip
Degradácia batérií elektromobilov: Koľko dojazdu stratila Tesla Model 3 po 160 000 kilometroch?


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

2. augusta 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+