Opotrebenie batérie po dlhodobom nabíjaní patrí medzi jednu z najväčších obáv nových majiteľov elektromobilov, ako aj ľudí, ktorí nad ich kúpou ešte len uvažujú a práve táto vec pre nich môže predstavovať čiastočnú prekážku.
Aj batéria v elektromobile samozrejme podlieha čiastočnému opotrebeniu, kvôli čomu po rokoch klesá ich celková kapacita a reálny dojazd, ktorý je potom elektrické auto schopné prejsť. Dlhoročná prax ale ukazuje, že všeobecné obavy sú zbytočne prehnané.
Opotrebenie batérií v praxi
Problematike opotrebenia batérií elektromobilov sa zvykneme venovať aj na našom webe v rámci dlhodobých testov. Nedávno sme sa napríklad pozreli na „zdravotný stav“ batérie elektromobilu Volkswagen ID.3 po najazdení 16 500 kilometrov, testovali sme aj Kia e-Niro po 92 tisíc kilometroch či Škoda Enyaq IV 80 a VW ID.4 77 s 30 000 kilometrami.
V rámci prednášok Mýty a fakty o elektromobilov, ktorá prebehla na Salóne elektromobilov, sme zase mali možnosť nahliadnuť na životnosť batérie v elektromobiloch Tesla Model S 85 po prejdení neuveriteľných 417 000 kilometroch a Tesla Model X po najazdení 245 000 kilometrov.
Všetky tieto menované prípady pritom majú niečo spoločné. Jasne ukázali, že ide o zbytočného strašiaka a obavy sú pri moderných elektromobiloch skutočne neopodstatnené.
Aby sme si to pred predstavu v krátkosti zhrnuli: Kia e-Niro po 92 000 kilometroch stratil 1,1% z pôvodnej kapacity batérie, prakticky rekordná Tesla Model S 85 po 417 000 kilometroch stratila 8,7% z pôvodnej kapacity batérie a Tesla Model X po 245 000 kilometroch stratila 8,5% z pôvodnej kapacity batérie.
Degradácia batérie v Tesla Model 3 po 160 000 km
Ďalší pohľad na opotrebenie batérie po dlhodobom používaní elektromobilu a najazdení približne 160 000 kilometrov prináša aj majiteľ Tesla Model 3, Andy Slye. Na tému upozornil portál InsideEVs.
Spomínaných 160 000 kilometrov stihol najazdiť už za 4 roky, a tak bol prirodzene zvedavý ako sa takéto aktívne využívanie prejavilo na zdraví batérie. Aj v tomto prípade sa ukazuje, že situácia vôbec nie je taká zlá, ako by sme si mohli myslieť bez predošlých znalostí. Elektromobil Tesla Model 3 stratil len 2,2% z celkovej kapacity batérie, čo opäť predstavuje prakticky zanedbateľnú hodnotu vzhľadom na počet najazdených kilometrov.
Preložené do ľudskej reči, namiesto pôvodných 399 kilometrov na jedno nabitie Tesla Model 3 po najazdení 160 000 kilometrov prejde na jedno nabitie 388 kilometrov (drobné skreslenie kvôli zaokrúhleniu pri prepočte z míľ na kilometre). Takéto vyhodnotenie opotrebenia batérie, prostým odčítaním hodnôt odhadovaného dojazdu zo systému auta, rozhodne nie je ideálne, skôr ho treba brať ako veľmi orientačnú hodnotu.
Pre porovnanie, Jaroslav Kapšo z DriveTesla.sk, má na svojom elektromobile Tesla Model 3 najazdených rovnako 160 000 kilometrov ako Andy Slye, a komplexným meraním zistil, že jeho batéria stratila až 12% z pôvodnej kapacity batérie, čo je značný rozdiel.
O tom ako správne merať kapacitu pre získanie skutočne relevantných dát si môžete prečítať v našich testoch:
- Volkswagen ID.3: Test reálnej kapacity 58kWh akumulátora po 16500 km | BLOG
- Test akumulátora Škoda Enyaq IV 80 a VW ID.4 77 | BLOG
Situácia je omnoho lepšia ako pred rokmi
Nadmerné opotrebenie batérii je historickou vecou. Spôsobovala ho hlavne absencia technologických riešení, ktoré sú dnes samozrejmosťou. Typickým príkladom bol chýbajúci termálny manažment, kvôli čomu sa batérie prehrievali a podchladzovali, čo malo silný negatívny dopad na ich vlastnosti. Pokročilý termálny manažment a správa batérie sú dnes však úplnou samozrejmosťou a výrobcovia tieto technológie posúvajú čoraz ďalej.
Majitelia batériových elektrických áut dnes navyše majú omnoho lepšie vedomosti ako správne nabíjať tak, aby sa možné znižovanie kapacity minimalizovalo. Ide o veci ako vyhýbanie sa hraničným hodnotám nabitia batérie, teda povestná „jazda na úplnú nulu“, pravidelné „nabíjanie z nuly na doraz“ či využívanie len rýchlonabíjacích staníc. Pri dodržiavaní úplných základov batérie v dnešných elektromobiloch zjednodušene povedané vydržia roky, respektíve celú plánovanú životnosť vozidla.
Treba povedať, že spomínaný Andy Slye sa o svoju batériu podľa všetkého staral skutočne príkladne a na jej ochrane si dával poriadne záležať. Jaroslav Kapšo z DriveTesla.sk, ktorý je dlhoročným majiteľom Tesla Model 3, nám upresnil, že životnosť batérie do značnej miery ovplyvňuje aj vonkajšie prostredie.
Degradácia batérií je napríklad omnoho nižšia v krajinách s chladnejšou klímou, než v tých s vyššími priemernými teplotami. Pozor si preto treba dávať aj na veci, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako drobnosti. Ak je napríklad vonkajšia teplota extrémne vysoká, tak je pri nabíjaní ideálne zaparkovať v tieni. Platí to primárne pre modely bez termálneho manažmentu, no rozhodne to neuškodí ani novším modelom, ktoré ho majú vo výbave.
Ďalšou vecou, ktorej je vhodné venovať pozornosť, je udržiavanie rozumnej hodnoty nabitia batérie pri dlhodobom nevyužívaní vozidla. Ak bude elektromobil stáť na mieste bez využitia dlhý čas, je rozumné pripojiť ho k nabíjačke a softvérovo nastaviť udržiavania nabitia na optimálne úrovni, napríklad na 70%.
Ide prirodzene o všeobecné rady, ktoré majú svoje výnimky. Atypické sú napríklad niektoré čínske elektromobily, pri ktorých nie je nabíjanie naplno (vždy na 100%) problémom kvôli používanej chémii v batériách – LFP.