MojElektromobil

Klimatický summit OSN (COP26) priniesol zaujímavú dohodu medzi významnými automobilkami a svetovými vládami. Nie všetko je však také ružové, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Téme sa venoval Reuters.

O čo vlastne ide?

Zástup automobiliek sa zaviazal k tomu, že do roku 2040 úplne zastaví predaje vozidiel s benzínovými a naftovými motormi, a to v globálnom merítku. Už do roku 2035 k tomu podpísané automobilky pristúpia na kľúčových trhoch a následne, v priebehu ďalších piatich rokoch, ešte pritvrdia, aby predaje stopli skutočne celosvetovo.

Dohoda, ktorá vznikla na klimatickej konferencii COP26 by teda na prvý pohľad mala byť predzvesťou blízkeho konca pre klasické autá so spaľovacími motormi. 

Medzi značkami, ktoré na dohodu prikývli sú Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Volvo, Jaguar Land Rover, ale aj čínsky výrobca BYD

Veľkí hráči na dohodu nepristúpili

Trojica najväčších hráčov Toyota, Volkswagen či Nissan-Renault dohodu odmietla podpísať. Na dohodu nepristúpili ani Honda, Hyundai či BMW. Každá značka na to má vlastné dôvody, veď aj k samotnému procesu elektrifikácie svojej ponuky pristupujú automobilky podľa svojho uváženia.

Cieľ je viac-menej spoločný, no cesta je rozdielna. Niektoré značky sú pri prechode k elektrickým autám aktívnejšie, iné, ako napríklad Toyota, veria, že ponuka by mala zostať dostatočne diverzifikovaná a do výraznej zmeny sa zatiaľ príliš nehrnú.

Skôr prísľub, než záväzok

Ako upozornil portál CarAndDriver, na margo samotnej dohody je nutné povedať, že nejde o žiaden právne záväzný dokument. V tomto kontexte sa preto dá hovoriť skôr o prísľube, než o nejakom záväzku. 

Automobilky jednoducho prisľúbili, že “budú pracovať na dosiahnutí spomínaných cieľov”. Ak sa im túto ambíciu nepodarí dosiahnuť, tak im za to nehrozia žiadne sankcie. Taktiež môžu kedykoľvek od dohody odstúpiť. Hovoriť preto o jasnom konci pre spaľováky môže byť zatiaľ predčasné. 

Až čas ukáže ako dôsledne budú automobilky plniť svoj prísľub. Rovnako tak nemá príliš veľký zmysel pozerať sa cez prsty na tie značky, ktoré na novinku momentálne nekývli. 

Volkswagen napríklad odmietol, no už dávnejšie uviedol, že predaj áut so spaľovacími motormi chce v Európe ukončiť do roku 2035. Podobné je to aj v prípade značky Hyundai. Tiež teraz nezložila žiaden prísľub, a napriek tomu už dávno avizuje, že plnú elektrifikáciu ponuky chce dosiahnuť do roku 2040.

Jedna strana všetko, druhá nič

Prechod k vozidlám s nulovými lokálnymi emisiami nie je vôbec ľahkou úlohou. Vyžaduje to nákladné investície, prehodnocovanie stratégií, úzku spoluprácu s vládami a vstupuje do toho aj séria ďalších komplexných faktorov. 

Spomínaná dohoda, respektíve prísľub, navyše nie je postavená tak celkom obojstranne. Automobilky by na jej základe mali vykonať masívne investície, no zo strany zapojených vlád chýba prísľub akejkoľvek podpory pre budovanie infraštruktúry či inú formu pomoci. Preto sa nemôžeme čudovať, že niektoré značky žiaden sľub nezložili.

Náš tip
Elektromobily verzus fosílne autá: Porovnanie množstva emisíi od ťažby surovín po spotrebu palív
12. novembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+