MojElektromobil

Elektromobilita znamená menšie znečistenie hlukom v mestských oblastiach. Pre ľudí je to jednoznačne dobrá vec, pretože zlepšuje nielen naše psychické, ale aj fyzické zdravie.

Predstavuje to zároveň aj potenciálnu výzvu pre ostatných účastníkov cestnej premávky, najmä tých, ktorí majú problémy so zrakom, pretože ľudia, ktorí sú nevidiaci alebo čiastočne nevidiaci, môžu mať oveľa ťažšie posudzovanie premávky kvôli tichu.

Ak nemôžete vždy alebo spoľahlivo použiť zrak na detekciu týchto vozidiel, potom je zvuk ešte dôležitejší a keď zvuk nie je prítomný alebo nie je dostatočne hlasný na to, aby bolo možné tieto vozidlá spoľahlivo rozpoznať, je to samozrejme nebezpečné, pretože nie ste schopní spoľahlivo rozoznať, kedy sa k vám vozidlo blíži.

Výrobcovia a zákonodarci v EU, ale aj v iných krajinách sa rozhodli tento problém vyriešiť nariadením, aby každé vozidlo vydávalo zvuk, ktorý by varoval účastníkov premávky o jeho prítomnosti.

Jaguar bol jednou z prvých značiek, ktorá vsadila na vytvorenie vlastného akustického varovania, myslenia a navrhnutého špeciálne pre ľudí so zrakovým postihnutím.

AVAS

AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), tiež nazývaný PWS (Pedestrian Warning System), sú varovné zvuky elektrických vozidiel, ktoré musia elektromobily obsahovať zo zákona. Hlavným cieľom je varovať chodcov v blízkosti, aby sa minimalizovalo riziko prebehnutia, keďže jednou z hlavných charakteristík elektrických vozidiel doteraz bolo, že boli úplne tiché.

Nariadenie stanovuje, že AVAS musí byť zvuk vydávaný elektrickými automobilmi v Európe do okamihu, keď sa rozbehneme do rýchlosti 20 km/h a v Spojených štátoch až po dosiahnutú rýchlosť 30 km/h, a to aj pri cúvaní vozidla.

Tento varovný zvuk elektrických vozidiel sa netýka len osobných vozidiel, ale musí zahŕňať aj tie, ktoré sú určené pre osobnú aj nákladnú dopravu.

Aký je ten zvuk? Aký hluk vydáva AVAS?

Doteraz boli elektromobily úplne tiché, čo bola funkcia, ktorá umožňovala znižovať hluk najmä v mestách a veľkomestách, no teraz zákon stanovuje pravý opak. Tento zvuk bude musieť presiahnuť 56 decibelov, čo je ekvivalent úrovne bežnej konverzácie, a nemal by presiahnuť 75 decibelov, čo je ekvivalent bežného hluku spaľovacích vozidiel. A v prípade frekvencie hovoríme o 1 600 Hz, ktorá je špeciálne navrhnutá pre starších ľudí, ktorí zvyknú mať najcitlivejšie uši.

Tento zvuk navyše nie je rovnaký počas celej jazdy, ale mení sa v závislosti od sily zrýchlenia a dosiahnutej rýchlosti a mení sa aj v závislosti od toho, či štartujeme, alebo cúvame.

Zbohom tichým elektromobilom?

Hoci je pravda, že EV musia podľa zákona vydávať umelý hluk do rýchlosti 20 alebo 30 km/h, nesmieme zabúdať, že elektrické vozidlá sú aj naďalej oveľa menej hlučné ako vozidlá so spaľovacím motorom.

Tvrdenie, že elektrické autá už nebudú tiché, teda nie je úplne pravda, pretože aj napriek tomuto nariadeniu, prispejú k zníženiu hlučnosti charakteristickej pre mestá, ale zároveň pomôžu zvýšiť bezpečnosť na cestách vďaka týmto akustickým upozorneniam. Zvuk bude oveľa príjemnejší pre naše uši, v každom prípade oveľa menej agresívny ako hluk, ktorý vydávajú súčasné spaľovacie vozidlá.

Odkedy je systém AVAS povinný?

Európske nariadenia stanovujú, že od 1. júla 2021 je povinný pre všetky ekologické autá s nulovými emisiami, ktoré už existujú (t. j. nové vozidlá, ale predtým homologované a vyrobené), ktoré sa predávajú, uvádzajú na trh alebo sú registrované v Európe.

Európa teda nasleduje kroky Japonska a Spojených štátov, ktoré už dávnejšie zaviedli opatrenia pre elektrické, hybridné, plug-in hybridné a vodíkové autá na začlenenie systému AVAS.

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

Seriál Mýty a fakty

19. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+