Elektromobily nie sú bezpečné | Mýty a fakty

Nehoda Tesla Model 3, kde sa batéria rozbila na kúsky, no nezačala horieť (Foto: FB/City of Corvallis Police Department)

Technologické vylepšenia a klesajúce ceny elektrických vozidiel pomohli za posledné roky dostať do rúk spotrebiteľov milióny nových vozidiel. Úplne elektrické autá, ktoré sú teraz k dispozícii od prakticky od všetkých významných výrobcov, tiež pomohli rozšíriť možnosti vodičov o rôzne štýly karosérie, výbavy a výkonové špecifikácie.

Posun na trhu s elektrickými autami a ich výsledný nárast konkurencie s tradičnými vozidlami poháňanými benzínom vyvolali kritiku zo strany výrobcov automobilov aj poisťovacích spoločností o tom, ako dobre tieto nové pokroky fungujú pri kolíziách. Aby sme pomohli oddeliť mýty od faktov, pozrime sa na tieto kľúčové body o bezpečnosti elektrických áut.

Kolízie

Dôležitým meradlom bezpečnosti je, ako dobre vozidlo funguje pri ochrane cestujúcich pred zraneniami pri bočnom náraze, čelnom náraze a náraze zozadu. Výsledky nárazových testov vykonaných Poisťovacím inštitútom pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) a NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ukazujú, že napríklad model S od Tesly mal pri väčšine bočných nárazov rovnako dobré výsledky ako porovnateľné vozidlá poháňané benzínom a lepšie ako porovnateľné modely poháňané plynom pri zrážke zpredu aj zozadu. 

Tesla Model S získala najvyššie možné hodnotenie bezpečnosti v nárazových testoch od amerického NHTSA a to najmä vďaka vonkajšiemu hliníkovému pokovovaniu obklopujúcemu pole batérií a dodatočnej vrstve protipožiarnej ochrany medzi jeho batériami a cestujúcimi.

Pri nehodách s elektrickými vozidlami NHTSA nakoniec dospela k záveru, že pravdepodobnosť zranenia zúčastnených osôb bola nižšia pri elektrických ako pri vozidlách s benzínovým a naftovým motorom. Jednoducho povedané: Elektrické vozidlá sú bezpečnejšie pri jazde ako tradičné vozidlá.

Obavy z horľavosti

Lítium-iónové (Li-ion) batérie, zdroj energie pre čisto elektrické vozidlá, sú horľavé. Obsahujú tekutý elektrolyt, ktorý uchováva energiu a môže sa prehriať a horieť pri dlhšom vystavení nesprávnym podmienkam. Tieto napájacie články sú tiež vystavené skratu, ak sú poškodené, a tieto skraty môžu viesť k požiaru, ak nie sú zavedené správne bezpečnostné opatrenia.

V porovnaní s horľavosťou benzínu však Li-ion batérie predstavujú oveľa nižšie riziko požiaru alebo výbuchu. V prípade požiarov vozidiel, ktoré boli výsledkom poškodených lítium-iónových batérií, sa požiar obmedzil na oblasť, kde sa nachádzali batérie pred tým, než sa dal uhasiť. V prípade požiarov vozidiel, ktoré vznikli v dôsledku rozliateho benzínu alebo poškodených komponentov dodávky paliva, mal požiar tendenciu rozšíriť sa na ďalšie časti vozidla skôr, ako sa ho podarilo dostať pod kontrolu, a tieto požiare si tiež vyžiadali väčšie úsilie hasičov na uhasenie.

Zatiaľ čo prípady požiaru lítium-iónových batérií nie sú bežné, keď vezmeme do úvahy milióny batérií na trhu, požiare sú často trendovými titulkami správ, pretože zariadenia, ktoré tieto batérie používajú, zohrávajú v našich životoch poprednú úlohu.

Li-ion batériové články môžu niekedy v dôsledku skratu alebo vonkajšieho poškodenia, vyvolať reakciu známu ako „tepelný únik“. Podľa zistení výskumu Jeffa Dahna, profesora fyziky a chémie na Dalhousie University, však pri správnom používaní dôjde iba k jednému požiaru na každých 100 miliónov lítium-iónových batérií na trhu.

Aby sa zabránilo úniku tepla, batérie vozidla sú zvyčajne obklopené ochranným chladiacim krytom naplneným chladenou kvapalinou z automobilového chladiča tradičného štýlu. 

Testovacie chladiaceho vaku pri nehodách elektromobilov | Foto:AutoBild.de

Nižšie ťažisko a možnosť prevrátenia

Možno ste už počuli o športových autách, ktoré majú nižšie ťažisko, ktoré pomáha zlepšiť ich jazdné vlastnosti. Väčšina elektrických vozidiel je navrhnutá s batériami umiestnenými v spodnej časti vozidla, čím sa dosahuje rovnaký efekt. Napríklad Porsche Taycan má nižšie ťažisko ako vlajková loď Porsche 911.

Súvisiacie články

Aj keď môže byť zábavné zdolávať ostré zákruty v EV, nižšie ťažisko má aj ďalšie výhody. Táto kvalita zlepšuje stabilitu vozidla pri zatáčaní a zároveň znižuje možnosť prevrátenia. Vo všeobecnosti sa elektromobil prevráti oveľa ťažšie ako bežný spaľovák.

Nehody chodcov

Existuje množstvo štúdií, ktoré naznačujú, že elektromobily sú častejšie účastníkmi nehôd s chodcami ako bežné vozidlá. Dôvodom je skutočnosť, že elektrické vozidlá sú oveľa tichšie ako ich náprotivky poháňané výlučne plynom, a preto by mohli predstavovať hrozbu pre ľudí, ktorí venčia svojich psov, alebo ľudí so zdravotným postihnutím, ako sú napríklad nevidomí. Reakciou na tieto nehody vznikla smernica EU, ktorá vyžaduje od elektromobilov mať systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), tiež nazývaný PWS (Pedestrian Warning System). Sú to varovné zvuky elektrických vozidiel, ktorých hlavným cieľom je varovať chodcov v blízkosti, aby sa minimalizovalo riziko zrážky.

Foto: Tesla

Hodnotenia bezpečnosti elektromobilov

V roku 2021 podľa hodnotenia Euro NCCAP boli dokonca 100% elektrické, 3 z 5 najbezpečnejších európskych automobilov.

Najbezpečnejšie európske auto v roku 2020 bol podľa hodnotenia Euro NCAP, elektromobilVolkswagen ID3.

Volkswagen ID.3 je prvým z celého radu čistých elektrických vozidiel predstavených spoločnosťou Volkswagen, takže skutočnosť, že bol navrhnutý s veľmi bezpečnou konštrukciou, ktorá dobre chráni svojich pasažierov a udržiava batérie v bezpečí pri nárazových testoch, je pozitívnym znakom. pre budúcu bezpečnosť na cestách.

Okrem toho, že získal najvyššie celkové skóre zo všetkých áut testovaných v rámci nového prísnejšieho testovacieho režimu pre rok 2020, bol ID.3 aj najlepším ročným skóre v oblasti asistencie bezpečnosti. To je zastrešujúci výraz pre súbor aktívnych bezpečnostných systémov, ktoré v prvom rade pomáhajú predchádzať nehodám.

ID.3 obstál dobre aj v novom nárazovom teste mobilnej progresívnej deformovateľnej bariéry, poskytuje dobrú ochranu svojim pasažierom a je celkom neškodný pri škodách, ktoré spôsobila protiidúcemu vozidlu.

Elektromobily sú už dnes mimoriadne vysoko hodnotené v oblasti bezpečnosti a to aj napriek tomu, že elektromobilita je stále v ranom štádiu adopcie. Ľudia, pre ktorých je bezpečnosť kľučová, by mali rozhodne zvážiť kúpu elektromobilu.

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

Seriál Mýty a fakty

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.